Mr.M Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Maskinfører skrev (26 minutter siden): Britene kan bygge båt Titanic? 1
Sovna Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Mr.M skrev (7 minutter siden): Titanic? Et annet eksempel også, til og med krigsskip. Slagskipet Hood brakk i to på kun ett treff fra motstander. Skipet gikk ned på kun minutter. Tre overlevende av ca 1500. 1
The Avatar Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Trur at det totalt sett blir bra å ha like fregattar som Storbritania ettersom vi skal operere i samme farvatn og kan dra gjensidig nytte av å dele både reservedelar og kanskje også mannskap. Mitt einaste ankepunkt er at nettopp fordi vi begge skal segle rundt i Nordsjøen så kunne det hatt nokre fordelar om vi hadde litt ulike kapasitetar på fregattane og dermed vil kunne utfylle kvarandre.
Mr.M Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Sovna skrev (19 minutter siden): Slagskipet Hood brakk i to på kun ett treff fra motstander. ja de kødda med feil person (skip i det her tilfellet, Bismarck) Hood åpnet ild først men bommet, Bismarck fikk fulltreffer på første, var vel ammunisjonlagret som eksploderte på Hood mener jeg å huske.
Duriello Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Sovna skrev (25 minutter siden): Et annet eksempel også, til og med krigsskip. Slagskipet Hood brakk i to på kun ett treff fra motstander. Skipet gikk ned på kun minutter. Tre overlevende av ca 1500. Slagkrysser. 👍😉 Sånt som skjer når magasinet mottar direktetreffer.
OMyre Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Bare elendighet. Hva med å bygge på Norske verft. Norsk verdiskapning, bygge norske arbeidsplasser, kompetanse, lærlingeplasser, samt bygge opp en industri/ kompetanse til den dagen olja er slutt. Neida, vi skal flagge ut kompetansen og den lokale verdiskapingen og la utenlandske ta seg av dette. Ola Dunnnnnkkkk. Men de fleste her inne er vel på NAV og gir katta. ( Spøk selvfølgelig) Endret 7 timer siden av OMyre
Sovna Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) OMyre skrev (28 minutter siden): Bare elendighet. Hva med å bygge på Norske verft. Norsk verdiskapning, bygge norske arbeidsplasser, kompetanse, lærlingplasser, samt bygge en industri/ kompetanse til den dagen olja er slutt. Neida, vi skal flagge ut kompetansen og den lokale verdiskapingen og la utenlandske ta seg av dette. Ola Dunnnnnkkkk. Første og kanskje største obstruksjonen vil være tegnebrettet. Ellers ja, skulle det være så himla mye verre enn alt annet av skip vi har bygd her i landet? Bevæpning er et annet spørsmål. Kongsberg har vel ikke all verdens peiling på bestykning av marinefartøyer. Men vi burde kunne få et fortrinn hos Bofors. De har en lang historie.. Nå er det heller ikke kanoner som er prioritert på et større marinefartøy lenger. Og man skjønte i 1945 at et slagskip er en senkbar og enorm utgiftspost. De største ble de siste: Yamato og Musashi. Duriello skrev (30 minutter siden): Slagkrysser. 👍😉 Sånt som skjer når magasinet mottar direktetreffer. Stemmer det. Derav tynnere armering. Fart prioritert. I tillegg var den ikke spes tatt vare på med hensyn til modernisering/oppdatering. OMyre skrev (28 minutter siden): på NAV og gir katta Om Navere ikke nødvendigvis har så peiling på krigsskip så kunne de i det minste hjulpet til å male skuta grå.. Endret 7 timer siden av Sovna 1
ilpostino Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Det forrige kjøpet Norge gjorde av fregatter var en katastrofe. Alle var vel aldri i bruk samtidig og de endte vel opp med å bruke noen av de som delemaskiner for de få som var i drift. Jeg tror også det er klokt å velge europeisk fremfor amerikansk. 2
Maskinfører Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mr.M skrev (3 timer siden): Titanic? Lord Nelson 😀
xaco Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 hours ago, ilpostino said: Det forrige kjøpet Norge gjorde av fregatter var en katastrofe. Alle var vel aldri i bruk samtidig og de endte vel opp med å bruke noen av de som delemaskiner for de få som var i drift. Jeg tror også det er klokt å velge europeisk fremfor amerikansk. Vil nok ikke skje nå heller. Vedlikeholdvinduene sier at minimum 1 av de vil mest sannsynlig være inne til vedlikehold til en hver tid. Man sier at for krigsskip så er de ca 1/3 av tiden inne til vedlikehold, 1/3 av tiden brukes til å gjøre de klar til tjeneste og 1/3 til faktisk å seile. Så med 5 skip vil vi mest sannsynlig ha rundt 2-3 tilgjengelig til en hver tid. De andre er enten i tørrdokken eller blir utrustet. 1
Feynman Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 5 hours ago, Mr.M said: ja de kødda med feil person (skip i det her tilfellet, Bismarck) Hood åpnet ild først men bommet, Bismarck fikk fulltreffer på første, var vel ammunisjonlagret som eksploderte på Hood mener jeg å huske. Det er samme historien jeg har hørt, og tyskerne hadde nok en god porsjon flaks med et slikt treff. Men en annen ting jeg også hørte var at tyske skip hadde ammunisjonsheis som fungerte uavhengig av kanonenes posisjon, mens britiske skip måtte snu kanonen i en gitt posisjon for å lade ny salve. Så tyskerne hadde et fortrinn der.
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 5 hours ago, ilpostino said: Det forrige kjøpet Norge gjorde av fregatter var en katastrofe. Alle var vel aldri i bruk samtidig og de endte vel opp med å bruke noen av de som delemaskiner for de få som var i drift. Jeg tror også det er klokt å velge europeisk fremfor amerikansk. Det var manglende finansiering, men også systemsvikt. De manglet til og med personell på et tidspunkt. https://www.aldrimer.no/taushet-om-fregatter-til-kai/
Sovna Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ilpostino skrev (5 timer siden): Det forrige kjøpet Norge gjorde av fregatter var en katastrofe. Alle var vel aldri i bruk samtidig og de endte vel opp med å bruke noen av de som delemaskiner for de få som var i drift. Jeg tror også det er klokt å velge europeisk fremfor amerikansk. Navantia verftet i Spania lagde de nålevende. Ved akutt delebehov er det derfor ikke så uvanlig å ha et av skipene ute av drift for en stund. Britisk leveranse(arroganse) innen tidsfrist og i tillegg deres teknologi har jeg en historisk skepsis til.
Sovna Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (16 minutter siden): Det var manglende finansiering, men også systemsvikt. De manglet til og med personell på et tidspunkt. https://www.aldrimer.no/taushet-om-fregatter-til-kai/ Den norsk marine har en tragisk fortid bak seg. Man tok seg ikke råd forut WW11 heller, så i store trekk var det fiskebåter med et par hagler ombord som sto for de største heltedådene.
DrOnline Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 hours ago, Mr.M said: har Storbritannia kapasitet til å levere uten forsinkelser? De skal vel ha en haug av disse skipene selv også, samtidig. leser på Wiki at Canada og Australia også skal ha denne, men de skal visst bygge skipene sjøl. Det hadde vel Norge greid også? (og evt. buksert til Storbritannia for innst.. av våpensystemer?) jeg støtter også valget av Type 26 fregatten, fremstod som beste alternativet. Storbritannia har bygd stor, stor kapasitet for å få ut disse skipene hurtig, da det skal bygges såpass mange.
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (7 minutter siden): Sjokkert over at de ikke valgte de franske 🇨🇵 🙃 Har muligens noe med dette å gjøre; Men FDIs vertikale missillaunchingsystem, Sylver, er ikke kompatibelt med andre enn franske missiler. Og; Det skyldes blant annet at FDI er et ferdig design. Baksiden av medaljen er at det dermed er lite handlingsrom for evt. norske løsninger. Frankrike beskytter dessuten sin forsvarsindustri, slik at gjenkjøp kan bli en utfordring om vi velger fransk. Kilde ; https://www.google.com/amp/s/www.stratagem.no/nye-fregatter-til-marinen-hva-bor-norge-velge/amp/ (Ingen aning om troverdig eller ei. 😉)
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Duriello skrev (5 minutter siden): Har muligens noe med dette å gjøre; Men FDIs vertikale missillaunchingsystem, Sylver, er ikke kompatibelt med andre enn franske missiler. Og; Det skyldes blant annet at FDI er et ferdig design. Baksiden av medaljen er at det dermed er lite handlingsrom for evt. norske løsninger. Frankrike beskytter dessuten sin forsvarsindustri, slik at gjenkjøp kan bli en utfordring om vi velger fransk. Kilde ; https://www.google.com/amp/s/www.stratagem.no/nye-fregatter-til-marinen-hva-bor-norge-velge/amp/ (Ingen aning om troverdig eller ei. 😉) Den franske fregatten og dels den tyske fregatten er et langt bedre alternativ når det gjelder yteevne, sier Strømmen. https://www.nrk.no/urix/forsvarsekspert-kritiserer-kjop-av-britiske-fregatter_-_-uklokt-1.17548957
OMyre Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) leticia skrev (24 minutter siden): Sjokkert over at de ikke valgte de franske 🇨🇵 🙃 Forklarer hvorfor du er sjokkert, slike tanker skjønner jeg lite av. Er vel mere sjokkerende at en ikke velger å bygge i Norge?? For å repetere det jeg nettopp skrev; «Bare elendighet. Hva med å bygge på Norske verft. Norsk verdiskapning, bygge norske arbeidsplasser, kompetanse, lærlingeplasser, samt bygge opp en industri/ kompetanse til den dagen olja er slutt. Neida, vi skal flagge ut kompetansen og den lokale verdiskapingen og la utenlandske ta seg av dette. Ola Dunnnnnkkkk. « Her har vi enda en gylden mulighet til å styrke Norge, Norsk industri osv,. men velger å flagge ut igjen. Landssvikere hele gjengen.. Endret 1 time siden av OMyre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå