Gå til innhold

App-arbeidere


lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet
lada1 skrev (8 timer siden):

Og hva er din løsning?

Å forby forretningsmodeller som tilsier sosial dumping, for eksempel forretningsmodeller som krever at den som skal jobbe for dem, må opprette eget foretak. Det kunne kanskje også blitt krav om minstelønn i utsatte yrker, slik man har for renholdere og for tømrere.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Cascada81 skrev (1 time siden):

Å forby forretningsmodeller som tilsier sosial dumping, for eksempel forretningsmodeller som krever at den som skal jobbe for dem, må opprette eget foretak. Det kunne kanskje også blitt krav om minstelønn i utsatte yrker, slik man har for renholdere og for tømrere.

Ved og velge de enkle løsningene så pleier man som regel og ramme mange andre som ikke har noe behov for beskyttelse.

Hvis dette drives av kriminelle så ville det vel kanskje være en jobb for politiet og stoppe de, de kriminelle vil bare tilpasse seg og finne noe annet og tjene penger på så man rammer antagelig lang flere lovlydige enn kriminelle.

Og jeg tenker dette var også har en politisk side, man ønsker at alle skal passe inn i A4 malen, en uting.

Endret av agvg
  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, Feynman said:

Mímir Kristjánsson om matleverings­selskapene: Ansett, eller forsvinn

God artikkel som er verdt å lese i sin helhet og tar for seg mange aspekter. Det lenkes også til relaterte saker. Ser at Wolt er veldig opptatt over hvor lovlydig de er, men stille om det er etisk eller at de tøyer strikken for hva som burde være lov.

Å kreve "ansettelse" ville skade mange som har slikt arbeid som alternativ til NAV, utenforskap og dårlig helse. Slike krav vil altså gjøre mange mer sårbare. Og skulle en bli "ansatt" av 4-5 "arbeidsgivere" (apper) som er ganske vanlig for slikt arbeid? 

Jeg kjenner forøvrig til ressurssterke og arbeidsomme folk unngår enhver form for "ansettelse" og sjefer.   App-arbeid er jo gjerne en del av deres grunder-opplegg og for å unngå å bli styrt av NAV. Hva skal venstre-siden tilby dem? Å unngå NAV er viktig for mange. Tenk deg at en forfattertype, kunstner eller oppfinner skal på "arbeidsøker-kurs" i NAV-regi? Kan det bli noe værre? 🙂

En kan tenke seg at "forretningsmodellne" vil forandre seg. Teknologien gjør "app-arbeid" mulig og det vil ikke forsvinne uansett. Tenk deg at du driver en liten sjappe og produserer varm mat i tillegg til andre ting og du annonserer via Internet (gjerne Facebook). Skulle du "ansette" en transportør for å frakte til kundene? OK, du er vel enig i at dette ikke er aktuelt. Skal en kreve at slik transport bare skal foregå via et større "transportfirma" med kostbare direktører og ansatte som ikke får lov til å arbeide med andre ting samtidig? Fanget i en "ansettelse" der du hater sjefen? OK, kanskje vil dette vil fungere i Oslo, men andre mindre steder?

Wolt og Fedora tilbyr formidling av tjenester på en relativ sikker måte for produsenter av mat tilsvarende at Airbnb tilbyr formidling av overnatting etc. Man kan jo ikke til sammenligning bli "ansatt" av Airbnb? Dette er relativt nytt som følge av Internet, og det oppstår friksjon og tilpasningsproblemer når slike nye tjenester oppstår. "Forbud" for å tvinge folk inn i en gammeldags A4-modell er en dårlig måte å tilpasse på selv om det selvsagt er mye rom for forbedring. Er prisregulering en smart ide?

Bare til orientering: det finnes masse Internett-baserte oppdrag og prestasjon-styrte forretningsmodeller. Før internet kom var det akkord-arbeid og hva med for eksempel telefonsalg? Burde dette bli forbudt? Rørleggere som arbeider som selvstendig nærinsgdrivende? Forby forby?

Lik det eller ikke: vi går inn i en tid der "ansettelse" blir mer uvanlig og sosial sikkerhet kan ikke knyttes til "fast jobb".

Endret av lada1
  • Liker 1
Skrevet

Husker før da vikarbyråene hadde sin "hay-day". Bedrifter kunne da sitte med kraftig underbemanning og bare leie inn de arbeiderne de trengte for hver dag. Man hadde da "løpende kontrakter" som de kalte det eller korttidskontrakter med uspesifisert stillingsprosent. Man fikk f.eks. da telefon om man kunne jobbe den og den dagen eller at det ikke var noe å gjøre på to uker. De dagene man ikke jobbet fikk man selvsagt ikke betalt.

I tillegg kunne da bedriftene velge de beste og billigste arbeiderne først og evt. supplere med dårligere hvis det var behov for flere. Ved å la være å fornye kontrakter etter f.eks. ett år kunne de også unngå pensjonsinnbetalinger og at de opparbeida seg ansiennitet. Vinn-vinn!

Mange bedrifter hadde slike "midlertidige stillinger" i åresvis. Helt til det ble pålagt at man hadde krav på fast ansettelse hvis man var "midlertidig" ansatt i over to år. Da er det ikke lengre et midlertidig behov mener noen. Et stort tilbakeslag for rikingene i Norge.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

En kan se på "arbeids-apper" som forsøk på formidling av jobb. Det er vel ingen grunn til at kapitalister skal tjene stort på slik formidling - men de skal ha for å få satt dette i gang.

NAV prøver å formidle "arbeids-stillinger". Noen ganger lyskkes de kanskje, men de er lite til hjelp til å skaffe oppdrag for selvstendig næringsdrivende (slik som de som jobber i/som ENK). Jeg mener at en bør omfavne mer effektiv formidling av arbeidsoppgaver. I slike sammenhenger kreves det forsikring og gjerne former for priskontroll. En app-basert organisasjon kan ta seg av dette slik at brukere av "app-tjenester" føler seg trygge.

Gamle dagers løsarbeidere var gjerne henvist til noen få oppdragsgivere (kanskje 1-2?) og en måtte stille opp på deres premisser og være tilgjengelig. Nå kan en via Internet ha tilgang til hundrevis a mulige oppdragsgivere. Er ikke det bedre da? Kanskje burde NAV starte å konkurrere med Wolt og Foodora? 🙂

Endret av lada1
Skrevet

Så dersom en mener at kapitalistene i Wolt og Fedora stikker av med for mye fortjeneste, så kan vel det offentlige prøve å drive en slik service billigere og bedre? 

Eierne av Wolt og Fedora sitter ikke med unik teknologi og intellektuelle rettigher. Så her er det bare å kjøre på 🙂

Skrevet
Cascada81 skrev (På 3.9.2025 den 14.26):

Å forby forretningsmodeller som tilsier sosial dumping, for eksempel forretningsmodeller som krever at den som skal jobbe for dem, må opprette eget foretak. Det kunne kanskje også blitt krav om minstelønn i utsatte yrker, slik man har for renholdere og for tømrere.

også drosjesjåfører er "løsarbeidere" nå til dags

før i tiden var sjåfører ansatt hos en drosjeeier, men så deregulerte myndighetene taxinæringen slik at det ble overflod av biler og inntjeningen pr. sjåfør sank.

jeg vet ikke om det er noen vei tilbake til ""gode gamle dager" men slik det er nå, er det jo åpenbart ingen som vil ansette sjåfører i fast stilling m/garantert lønn, når et skift kanskje ikke tjener inn lønna engang.

Skrevet
Mr.M skrev (17 minutter siden):

også drosjesjåfører er "løsarbeidere" nå til dags

før i tiden var sjåfører ansatt hos en drosjeeier, men så deregulerte myndighetene taxinæringen slik at det ble overflod av biler og inntjeningen pr. sjåfør sank.

jeg vet ikke om det er noen vei tilbake til ""gode gamle dager" men slik det er nå, er det jo åpenbart ingen som vil ansette sjåfører i fast stilling m/garantert lønn, når et skift kanskje ikke tjener inn lønna engang.

https://www.eftasurv.int/newsroom/updates/esa-closes-infringement-proceedings-against-norway-following-changes-taxi-market:nb

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/V1yG9W/esa-sier-de-vil-reagere-paa-reversering-av-taxireformen

Skrevet
Jarmo skrev (37 minutter siden):

javel, det er altså EØS som har presset frem liberalisering.

er i grunn rart det skal være fritt frem og at man i praksis sidestiller drosjenæringen med alskens andre typer næring.

  • Liker 1
Skrevet
56 minutes ago, Mr.M said:

javel, det er altså EØS som har presset frem liberalisering.

er i grunn rart det skal være fritt frem og at man i praksis sidestiller drosjenæringen med alskens andre typer næring.

Det er egentlig litt rart da noen EU-land har regulerte taxi-priser. Og det er ganske digg fordi prisen er stabil og man unngår å bli «lurt» ved å reise med feil selskap. Tenker det kunne ordnet opp i en del da taxiselskapene må passe på å ikke ha for mye biler i markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...