Neptun1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Tussi skrev (4 minutter siden): Ja det er vanskelig, det må nye tiltak til, men hvordan finne ut hvem som har høyest risiko for vold, og ikke minst, skal man kunne stenge noen inne for avskyelige meninger? Jeg har ikke det eksakte svaret på det. Men ta dette tilfellet, hvordan kunne denne kvinnen være ensom på vakt for å håndtere utagerende personer med et betydelig voldspotensiale f.eks?
Tussi Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Neptun1 skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke det eksakte svaret på det. Men ta dette tilfellet, hvordan kunne denne kvinnen være ensom på vakt for å håndtere utagerende personer med et betydelig voldspotensiale f.eks? Det er jo spørsmålet jeg stiller i hi... jeg tenker at her burde faktisk også arbeidstilsynet inn.
Neptun1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Det er jo spørsmålet jeg stiller i hi... jeg tenker at her burde faktisk også arbeidstilsynet inn. Ja og PST som var varslet om denne personen. Det lyser rødt hele veien her. Skulle aldri skjedd. Problemet er at slike saker bare dør hen, ingen vil ta i problemet - og sikre ansatte i utsatte stillinger der de omgås farlige personer. Og farlige mennesker skal aldri miste sin frihet i Norge er mottoet. De skal behandles.
sk0yern Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Imaginacíon skrev (2 timer siden): Da setter du ikke ei med bakgrunn fra Etiopia alene på vakt. Så kan en selvsagt tvile på at denne 18-åringen var på rette stedet. Nettopp, og da er ikke problemet lav bemanning. Personen er åpenbart på feil sted. Samme fyr kunne drept en bussjåfør. Hadde vi da krevd at det var to bussjåfører på hver buss?
Jarmo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden https://www.dagbladet.no/nyheter/djordje-wilms-18-siktet-for-drap-og-terror/83501956
pølsemaker Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Neptun1 skrev (31 minutter siden): Men folk dør jo. PST har kjent til alle de siste tilfellene - massedrapsmannen i Kongsberg, islamisten som drepte skeive i Oslo og denne drapsmannen - før de drepte. Samt andre saker som bare er tilfeldigheter ikke endte med drap. Noen likhetstrekk, massedrapsmanne i Kongsberg presenterte seg som muslimsk konvertitt. Var også i politiets søkelys pga bekymringsmeldinger om radikalisering. Politiet gikk vekk fra teorien om radikalisering etter kritikk og press fra muslimske miljøer som rettmessig satte spørsmåltegn ved hvordan han kunne ha konvertert uten at noen kjente til det. Lang historikk med psykisk sykdom. Ble erklært utilregnelig. Utfallet i Kongsberg var påvirket av lav bemanning i politiet. Drapsmannen hadde dansk statsborgerskap.
Tussi Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden sk0yern skrev (10 minutter siden): Nettopp, og da er ikke problemet lav bemanning. Personen er åpenbart på feil sted. Samme fyr kunne drept en bussjåfør. Hadde vi da krevd at det var to bussjåfører på hver buss? Bussjåfører jobber ikke med mennesker som har utfordringer som hovedbrukergruppe, det er også som regel noen andre som kan hjelpe tilstede. Sammenligningen er absurd En bør ikke jobbe alene når man jobber med så utfordrende mennesker som institusjonsbarnevern. Hans holdninger og hennes farge og tro er bare en skjerpende faktor i noe som i utgangspunktet var uforsvarlig
Mbappe09 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Er visst en serber. Meget lite forskjell mellom serbere og russere til info.
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Ja det er vanskelig, det må nye tiltak til, men hvordan finne ut hvem som har høyest risiko for vold, og ikke minst, skal man kunne stenge noen inne for avskyelige meninger? Hva om slike mennesker hadde vært stengt ute fra Norge på et langt tidligere stadium ? Da hadde ikke situasjonen en gang oppstått og mange penger/lidelser hadde vært spart. 1
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Neptun1 skrev (1 time siden): Ja og PST som var varslet om denne personen. Det lyser rødt hele veien her. Skulle aldri skjedd. Problemet er at slike saker bare dør hen, ingen vil ta i problemet - og sikre ansatte i utsatte stillinger der de omgås farlige personer. Og farlige mennesker skal aldri miste sin frihet i Norge er mottoet. De skal behandles. Hvorfor kostbar og langvarig behandling i Norge når en enveisbillett til hjemlandet er mye billigere ? Har vi ikke allerede mange nok som trenger behandlingsplassen ?
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Cyrio skrev (23 timer siden): Interessant at det er ekstremt viktig å belyse nasjonaliteten til både offer og gjerningsperson i akkurat denne saken. Jeg vil heller kalle det befriende. Da slipper man i det minste de stigmatiserte rollene med rasister og kriminelle. Alle kulturer har potensiale for konflikter med andre hvis forholdene legges til rette og forskjellene blir for store…..
Sjørøver Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Neptun1 skrev (3 timer siden): Nok en tikkende bombe gikk av med verst tenkelige resultat. Enda et menneske måtte dø fordi vi alle er forsøkskaniner for rettspsykiatrisk "sakkyndige" - der tap av bevegelsesfrihet ikke er noe tema og instanser som PST som ikke forhindrer noen ting. Skal det noensinne bli en debatt om det? Det bør vøre en debatt for hvor stor risiko man skal ta for å kanskje rehabilitere noen. Jeg mener man tar unødvendig stor risiko og unødvendige kostnader. Samboer ble forsøkt kvelt av en psykisk syk mann når hun var gravid med vår første. Subara skrev (2 timer siden): Han sier PST vurderte at 18-åringen hadde høyreekstreme holdninger, men at han utgjorde en lav trussel. – I denne kategorien i våre systemer er det godt over 3000 personer, sier Lilleby. https://www.nrk.no/norge/drapssiktet-18-aring-siktet-for-terror-1.17540339 Litt mange å overvåke på en gang? Jeg undres hva som skal til for å komme på den listen. Han er tysk statsborger med serbisk opphav. Tussi skrev (5 timer siden): Det er langt mer sannsynlig at den ene kunne tilkalt hjelp, eller hjulpet den andre. Eller at han ikke hadde forsøkt i det hele tatt. Alt tilsier at man burde vært to i denne situasjonen Du undervurder styrkeforholdet mellom mann og kvinne. Jeg tror ikke det hadde utgjort noe særlig forskjell, selv om jeg er prinsipielt enig i at de burde være to.
Vokteren Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden engavif skrev (3 timer siden): Man skal ikke undervurdere at man er to på jobb. Det kan redde liv, noe jeg også tror hadde skjedd her. En person som kanskje hadde gått i angrep, ville kanskje tenkt litt mer om det var to der. Var vel også en episode tidligere i år i Kristiansand der en mann angrep 2 damer med kniv. Ingen døde, men ble hard skadet, tenker om det kun var 1 person der, så hadde nok den personen blitt drept. En milliard her og en milliard der. Det blir penger av sånt……
ticx Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Landet vårt driter penger selv om færre og færre av oss merker noe til det. Og det er ikke et venstreside vs høyreside problem, det er systemfeil i den globale økonomien da den er for dominert av helt frisluppet kapitalisme. Det er en grunn til at land som her i skandinavia likevel foreløpig greier seg greit, da myndighetene kan guide kapital, mens i feks USA styrer kapital myndighetene. Penger burde i dette landet minst av alle i hele verden være en unnskyldning for at ansatte blir angrepet og nå igjen drept på jobb, fengselsvesenet sliter med de samme utfordringene selv om ikke like ille som det private helsevesenet enda. Plutselig fant vi titalls milliarder til forsvaret selv om russland har ca 40 soldater på grensa i nord pga de får juling i Ukraina. 1
Ratleto Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) On 8/24/2025 at 7:17 PM, Salvesen. said: Stakkars dame og familie, Norge er blitt så sykt høyre radikalt og rasistisk. Helt sykt Drapsmannen er ikke norsk, så alle dine poeng ift denne drapsmannen er feil. Endret 7 timer siden av Ratleto 1
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ratleto skrev (10 minutter siden): Drapsmannen er ikke norsk, så alle dine poeng ift denne drapsmannen er feil. Så hen var ikke høyrevridd og rasistisk tenker du? 1
engavif Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vokteren skrev (1 time siden): En milliard her og en milliard der. Det blir penger av sånt…… Ja, tenker familien til den drepte personen tenker akkurat det samme. Eller andre i samme type jobb.
Abigor Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 44 minutes ago, Ratleto said: Drapsmannen er ikke norsk, så alle dine poeng ift denne drapsmannen er feil. Kanskje serbere også har blitt sykt høyreradikalt og rastistisk? Eller har de kanskje vært det lenge. Svært lenge. 2
BadCat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 hour ago, Vokteren said: Jeg vil heller kalle det befriende. Da slipper man i det minste de stigmatiserte rollene med rasister og kriminelle. Alle kulturer har potensiale for konflikter med andre hvis forholdene legges til rette og forskjellene blir for store….. Hvem er disse rasistene? For å være rasist må man tro at mennesker deles inn i raser, noe svært få gjør med den kunnskapen som finnes i 2025.
Vokteren Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden Salvesen. skrev (6 timer siden): Så hen var ikke høyrevridd og rasistisk tenker du? Hvorfor bruker du begrepet «hen» når identitet og kjønn er offentlig ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå