Tussi Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Kakkelfant skrev (12 minutter siden): De som tror fullt og helt på denne historien vi mennesker har kommet opp med og skrevet ned, som om det faktisk var virkelighet - de har tatt steget helt til enden av dette spekteret og trådt inn i det som i psykologien kalles psykose. Merkelig at ikke antipsykotiske medisiner jeg tar for søvn har gjort meg mindre religiøs... Du mener da at kanskje 30% av befolkningen er i kontinuerlig psykose? 1
PÃ¥inter Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Kakkelfant skrev (17 minutter siden): De som tror fullt og helt på denne historien vi mennesker har kommet opp med og skrevet ned, som om det faktisk var virkelighet - de har tatt steget helt til enden av dette spekteret og trådt inn i det som i psykologien kalles psykose. Ikke værst å fjerndiagnostisere så mange milliarder mennesker av gangen, og av en selverklært «psykiater»! Godt jobbet😉 1
PÃ¥inter Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden sedsberg skrev (4 minutter siden): Det er mye penger i slikt! Vis skjult innhold Dere jobber tydeligvis i feil bransje! 🤣
Elgen-Hansi Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Capitan Fracassa skrev (19 timer siden): Nei, hva annet kan "den dagen" bety enn "den dagen"? Det er pussig om det betyr "om 900 år" Har du dokumentasjon på dette? Jeg kan ikke hebraisk, men forsøker etter beste evne å slå opp de hebraiske uttrykkene, som her, som lenker hit for bruken av dette uttrykket. Og ut fra det kan jeg ikke se at påstanden din stemmer. Men jeg er åpen for dokumentasjon på at du har rett. "On the day" (בְּיוֹם) betyr ofte "at the time of" eller "when", og ikke nødvendigvis bokstavelig samme dag. https://www.hebrewversity.com/day-lesson-understanding-hebrew-phrases/ Mer notater på begrepsbruken dag i bibelen, og hvordan det ofte ikke er bokstavelig. https://bible.sabda.org/search.php?page=20&search=Day&tab=notes בְּיוֹם (b’yom) “når” / “i det øyeblikket” / “ved den tid” - Idiomatisk, ikke spesifikt ki … mot-tamut “du skal dø” Betoning på dødelighet som uunngåelig konsekvens - Ikke nødvendigvis fysisk dødsfall samme dag Boken An Introduction to Biblical Hebrew Syntax fra 1990, som brukes flittig i utdanning/akademiske kretser, underbygger også en ikke-bokstavelig forståelse av b’yom. Capitan Fracassa skrev (19 timer siden): Jeg forstår at du mener det. Men når vi diskuterer hva som står i 1. Mosebok, så mener jeg at 1. Mosebok åpenbart har større vekt enn Paulus sin tolkning 900 år etter at 1. Mosebok ble skrevet. Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men i motsetning til mange kristne så leser jeg ikke Bibelen som en bok, men derimot mange titalls bøker med mange innbyrdes motsetninger og feil. At f.eks. Matteus 1.21-22 totalt mistolker Jesaia 7, betyr ikke på noen måte at Matteus har like stor vekt som Jesaia i å tolke hva Jesaia 7 faktisk sier. Da er det vel ikke så mye mer å diskutere. Å gi Mosebøkene "førstepri" eller særstilling i kristen bibelsk sammenheng, bare fordi de er eldst, er ikke i tråd med det bibelen selv sier, og hva Jesus sa. Ergo kommer vi ikke til enighet. Dette startet som sagt med at jeg kommenterte hva bibelen sier, du motstrider det basert på hva Mosebøkene isolert sier. Da kommer vi uansett ikke videre, og det er bedre å bruke tiden på noe annet. Endret 19 timer siden av Elgen-Hansi
Baranladion Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Ja, placeboeffekt er sterk. Men det eksisterer en grundig test, (utført av en kristen organisasjon),, The Templeton-Funded "Great Prayer Experiment" Oppsummering av denne var: Key Findings No Benefit from Prayer: There was no statistically significant difference in major complications or mortality rates among the group that received prayer and the control group. Effect of Knowing: The group of patients who knew they were being prayed for had a slightly but significantly higher rate of postsurgical complications compared to the group who were unaware. Conclusion The STEP study concluded that intercessory prayer did not improve outcomes for coronary artery bypass surgery patients. The study is considered the most comprehensive investigation to date on the subject of prayer's impact on healing. Merk at den eneste statistisk merkbare forskjellen var at det å vite at du ble bedt for, økte faren for komplikasjoner. Stikk motsatt av det @Jobs og andre som tror på effekten av forbønn hevder. Ja, det er akkurat det jeg sier. Forbønn kan ha en placeboeffekt på enkelte plager, som smerter etc. På lik linje som sukkerpiller kan ha det, fordi man tror det er medisin, eller tror det fungerer. På alvorlige plager, eller alvorlige helseproblemer, så vil ikke placebo fungere. Capitan Fracassa skrev (4 timer siden): Men jeg har lyst til å forklare hvorfor jeg mener ideen om forbønn er moralsk forkastelig og en av grunnene til at jeg begynte å betvile min egen kristne tro: Tenk deg et stort, moderne sykehus med ledig kapasitet til å behandle alle som kommer inn, og at det kommer inn to dødelig syke barn med samme sykdom. Det ene barnet har en slektning som kjenner sykehussjefen og slektningen ringer sjefen og ber han om å passe på at barnet blir godt behandlet. Jeg vil påstå at det er moralsk forkastelig om sykehussjefen sørger for at kun dette ene barnet blir behandlet, mens det andre blir liggende ubehandlet og dør. Tilsvarende er det med Gud og forbønn. Hvorfor skal en allvitende og god Gud bry seg om at det ene barnet har slektninger som ber om helbredelse og det andre barnet ikke, og dermed helbrede kun det ene - som jo er konklusjonen hvis forbønn virker. Her er jeg helt enig med deg. Altså når det gjelder liv og død, eller andre alvorlige sykdommer så er forbønn moralsk forkastelig å bruke istedenfor ordentlig behandling. I legevitenskapen, så gir man ikke placebo til en med en sykdom som er dødelig hvis den ikke behandles med ordentlige medisiner. I religion blir det således litt vanskelig, for de kan vel ikke si at forbønn hjelper kun på små ufarlige plager, men ikke alvorlige ting. Det ville være å begrense guds kraft.
Kakkelfant Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 2 hours ago, Tussi said: Merkelig at ikke antipsykotiske medisiner jeg tar for søvn har gjort meg mindre religiøs... Du mener da at kanskje 30% av befolkningen er i kontinuerlig psykose? Da er det åpenbart at du ikke egentlig tror, men inbiller deg at du tror. Jeg snakker om de (ganske få) tilfellene hvor man helt og holdent 100% er overbevist om at bibelen og gud/jesus er virkelighet. Dessuten er det heller ingen garanti for at antipsykotika virker som beskrevet fra person til person. Man kan godt inbille seg at man tror på noe, men i realiteten skal det ganske mye til for å bli helt overbevist slik eksempelet krever.
Karltorbj Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Baranladion skrev (10 minutter siden): Ja, det er akkurat det jeg sier. Forbønn kan ha en placeboeffekt på enkelte plager, som smerter etc. På lik linje som sukkerpiller kan ha det, fordi man tror det er medisin, eller tror det fungerer. På alvorlige plager, eller alvorlige helseproblemer, så vil ikke placebo fungere. Her er jeg helt enig med deg. Altså når det gjelder liv og død, eller andre alvorlige sykdommer så er forbønn moralsk forkastelig å bruke istedenfor ordentlig behandling. I legevitenskapen, så gir man ikke placebo til en med en sykdom som er dødelig hvis den ikke behandles med ordentlige medisiner. I religion blir det således litt vanskelig, for de kan vel ikke si at forbønn hjelper kun på små ufarlige plager, men ikke alvorlige ting. Det ville være å begrense guds kraft. Synes det er litt rart at det bare er slike sykdommer som du ikke kan se, som blir helbredet, ved boenn, naar de kommer med vitnesbyrdene sine.
Kakkelfant Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 2 hours ago, PÃ¥inter said: Ikke værst å fjerndiagnostisere så mange milliarder mennesker av gangen, og av en selverklært «psykiater»! Godt jobbet😉 Jeg har aldri påberopt meg å være "psykiater", jeg beskriver et fenomen som går på fastlåste misforståelser av virkeligheten, uforklarlige forestillinger, høre stemmer/ha sanseopplevelser som ikke er en del av virkeligheten (bønn med påfølgende svar, opplevelser av "gud" som snakker til deg, osv). Det er vel ikke helt riktig å kalle det psykose i medisinsk forstand, men at det går ut på det samme er udiskutabelt - man har en opplevelse av virkeligheten som ikke stemmer med observerbar virkelighet (i den grad man tror fast og bestemt at "dette/denne opplevelsen" er virkelighet). Endret 19 timer siden av Kakkelfant 1 1
Capitan Fracassa Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Elgen-Hansi skrev (30 minutter siden): "On the day" (בְּיוֹם) betyr ofte "at the time of" eller "when", og ikke nødvendigvis bokstavelig samme dag. https://www.hebrewversity.com/day-lesson-understanding-hebrew-phrases/ Mer notater på begrepsbruken dag i bibelen, og hvordan det ofte ikke er bokstavelig. https://bible.sabda.org/search.php?page=20&search=Day&tab=notes בְּיוֹם (b’yom) “når” / “i det øyeblikket” / “ved den tid” - Idiomatisk, ikke spesifikt ki … mot-tamut “du skal dø” Betoning på dødelighet som uunngåelig konsekvens - Ikke nødvendigvis fysisk dødsfall samme dag Takk for svar. Nå er det mulig jeg er treg, men jeg kan ikke se at noen av disse sammenfaller med det du påsto og som jeg ba deg dokumentere, nemlig at "Det var et hebraisk uttrykk som også bruktes om begynnelsen av en prosess" Elgen-Hansi skrev (32 minutter siden): Da er det vel ikke så mye mer å diskutere. Å gi Mosebøkene "førstepri" eller særstilling i kristen bibelsk sammenheng, bare fordi de er eldst, er ikke i tråd med det bibelen selv sier, og hva Jesus sa. ...og det var heller ikke dette jeg skrev eller mente, dette er en stråmann. Men jeg tror også vi ikke kommer lenger, du påsto opprinnelig at mennesket var skapt fullkomment, og jeg viste at dette på ingen måte stemmer med det Bibelen sier, og du har visst gitt opp å forsvare det... 3
Bjerknez Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Ut fra første innlegg i tråden, så vil det vel da si at helsevesenet i sin helhet trosse gud. Får man kreft eller andre sykdommer så er vel også det noe gud vil og bør derfor ikke behandles? I så tilfelle vil jeg da tro at veldig mange kanskje ikke var kristne så veldig lenge... 1
PÃ¥inter Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Kakkelfant skrev (12 minutter siden): Jeg har aldri påberopt meg å være "psykiater", jeg beskriver et fenomen som går på fastlåste misforståelser av virkeligheten, uforklarlige forestillinger, Det er vel akkurat det du gjør med sitatet under her! 👇🏼Ekte psykiatere fjerndiagnostiserer ikke milliarder av troende mennesker. Kakkelfant skrev (3 timer siden): De som tror fullt og helt på denne historien vi mennesker har kommet opp med og skrevet ned, som om det faktisk var virkelighet - de har tatt steget helt til enden av dette spekteret og trådt inn i det som i psykologien kalles psykose.
Elgen-Hansi Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Capitan Fracassa skrev (15 minutter siden): Takk for svar. Nå er det mulig jeg er treg, men jeg kan ikke se at noen av disse sammenfaller med det du påsto og som jeg ba deg dokumentere, nemlig at "Det var et hebraisk uttrykk som også bruktes om begynnelsen av en prosess" ...og det var heller ikke dette jeg skrev eller mente, dette er en stråmann. Men jeg tror også vi ikke kommer lenger, du påsto opprinnelig at mennesket var skapt fullkomment, og jeg viste at dette på ingen måte stemmer med det Bibelen sier, og du har visst gitt opp å forsvare det... Begynnelsen på en prosess, som i den (idiomatisk) ikke spesifikke betydningen av den dag. Spørsmålet her vi diskuterer var jo hvorvidt det må bety bokstavelig "på den dagen" eller ikke. Dette har jeg besvart at det ikke må. Du avviste betydningen av at NT sier Adam brakte døden inn i verden, fordi Paulus skrev det lenge etter 1 Mosebok. Jeg har forklart sammenhengen i dette og løsepengen Jesus representerte i mot Adams synd. Så nei, jeg har ikke gitt opp å forsvare det, jeg har allerede lagt frem hvorfor og svart på alle dine motargumenter.
Kakkelfant Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 7 minutes ago, PÃ¥inter said: Det er vel akkurat det du gjør med sitatet under her! 👇🏼Ekte psykiatere fjerndiagnostiserer ikke milliarder av troende mennesker. Nå har du falt for din egen sviktende logiske sans - hvis det stemmer slik du sier at "ekte psykiatere fjerndiagostisere ikke milliarder av troende mennesker" og du påpeker at jeg jeg gjør nettopp dette - da kan jeg vel umulig påberope meg å være psykiater, eller hva? Min kommentar du siterte er som følger når den blir omskrevet: "de som tror 100% at bibelen, gud og alt det der er virkelighet, altså ikke bare en historie vi forteller og et konsept i tankene våre - de er på denne måten da ute av kontakt med observerbar virkelighet, noe som i psykologien kan kalles en form for psykose." (omskrevet = samme innehold, andre ord) Og det er jo også nettopp slik det er. Du tenker altså det at siden jeg også nevner at dette er noe som kan kalles psykose i psykologien så har jeg påberopt meg å være psykiater? Er ikke det å hoppe til slutninger man ikke har logisk grunn til å hoppe til? Det er dette man kaller for magisk tenkning, ingen eller svak/uklar forståelse av årsak og sammenheng.
PÃ¥inter Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Kakkelfant skrev (4 minutter siden): Min kommentar du siterte er som følger når den blir omskrevet: "de som tror 100% at bibelen, gud og alt det der er virkelighet, altså ikke bare en historie vi forteller og et konsept i tankene våre - de er på denne måten da ute av kontakt med observerbar virkelighet Hvordan kan du påstå det, og hvordan er din virkelighet mer riktig enn milliarder av andres virkelighet?
Lagabøter Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jobs skrev (10 timer siden): Det er mange som blir helbredet i dag med forbønn . https://www.mjl.no/ Sikkert 😜🤪 1
Tussi Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Baranladion skrev (2 timer siden): Ja, det er akkurat det jeg sier. Forbønn kan ha en placeboeffekt på enkelte plager, som smerter etc. På lik linje som sukkerpiller kan ha det, fordi man tror det er medisin, eller tror det fungerer. På alvorlige plager, eller alvorlige helseproblemer, så vil ikke placebo fungere. Her er jeg helt enig med deg. Altså når det gjelder liv og død, eller andre alvorlige sykdommer så er forbønn moralsk forkastelig å bruke istedenfor ordentlig behandling. I legevitenskapen, så gir man ikke placebo til en med en sykdom som er dødelig hvis den ikke behandles med ordentlige medisiner. I religion blir det således litt vanskelig, for de kan vel ikke si at forbønn hjelper kun på små ufarlige plager, men ikke alvorlige ting. Det ville være å begrense guds kraft. Det går an å be OG få behandling... Kakkelfant skrev (2 timer siden): Da er det åpenbart at du ikke egentlig tror, men inbiller deg at du tror. Jeg snakker om de (ganske få) tilfellene hvor man helt og holdent 100% er overbevist om at bibelen og gud/jesus er virkelighet. Dessuten er det heller ingen garanti for at antipsykotika virker som beskrevet fra person til person. Man kan godt inbille seg at man tror på noe, men i realiteten skal det ganske mye til for å bli helt overbevist slik eksempelet krever. Det er ganske provoserende når du sier slikt. Psykose er forbundet med omfattende funksjonssvikt. Det går fint an å være religiøs og funksjonsfrisk. Det du sier er nedlatende og ufint 1 1
Maskinfører Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Kakkelfant skrev (2 timer siden): Jeg har aldri påberopt meg å være "psykiater", jeg beskriver et fenomen som går på fastlåste misforståelser av virkeligheten, uforklarlige forestillinger, høre stemmer/ha sanseopplevelser som ikke er en del av virkeligheten (bønn med påfølgende svar, opplevelser av "gud" som snakker til deg, osv). Det er vel ikke helt riktig å kalle det psykose i medisinsk forstand, men at det går ut på det samme er udiskutabelt - man har en opplevelse av virkeligheten som ikke stemmer med observerbar virkelighet (i den grad man tror fast og bestemt at "dette/denne opplevelsen" er virkelighet). Klimapsykose 1
Maskinfører Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Tussi skrev (9 minutter siden): Det går an å be OG få behandling... Det er ganske provoserende når du sier slikt. Psykose er forbundet med omfattende funksjonssvikt. Det går fint an å være religiøs og funksjonsfrisk. Det du sier er nedlatende og ufint Enig @Tussi 1
Baranladion Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Tussi skrev (33 minutter siden): Det går an å be OG få behandling... Jeg har ikke hevdet noe annet, de fleste oppegående vil nok ikke utelukkende stole på Jesus dersom de får et hjerteinnfarkt. Problemet er, at det faktisk finnes noen som stoler utelukkende på jesus, det finnes foreldre, som nekter å gi sine unger medisiner, fordi de mener at det er opp til gud hva som skal skje og det finnes folk som tjener på at folk stoler utelukkende på jesus/gud og utnytter dette. Nå ser det jo ut til at gruppen det linkes til i tråden, er en gruppe som ikke er ute etter å tjene penger, de har gratis nr du kan få forbønn på, gratis kurs, og gratis inngang til sine helbredelsesmøter. Hva som sies der vet jeg ei, men jeg håper de anbefaler folk sterkt å oppsøke lege i tillegg til å dukke opp på disse møtene. Sitat Det er ganske provoserende når du sier slikt. Psykose er forbundet med omfattende funksjonssvikt. Det går fint an å være religiøs og funksjonsfrisk. Det du sier er nedlatende og ufint Tja... Det er kun enkelte religioner der vi tenker at folk ikke har omfattende funksjonssvikt fordi de tror. Vær aktiv pådriver for norrøn eller andre mytologier, eller hevd at enhjørninger finnes, de er bare usynlige og du vil sannsynligvis bli forespurt om du har det helt bra. Endret 16 timer siden av Baranladion 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå