Gå til innhold

folk som bruker briller, trosser Guds vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Eller skaffe seg en hobby der man bruker tid på å lese om andre som diskuterer bibelen.😂

Så mye tid har jeg dessverre ikke å kaste bort, og religion er et IKKE tema for min del! 🙂

Jeg bare hang meg opp i tråd med utgangspunkt i at de som ikke gjør som sjefen sier er fordømt og skal til helvete, både med og uten briller, og noen innlegg som tyder på at det faktisk finnes noen som tror på denne galskapen! 😉

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Det er nok av galskap å tro på. 😉

Vet! 🙂

Og for 2-3000 år siden hadde det kanskje vært relevant, men nå har vi kommet litt lenger og trenger vel ikke Tor og Odin og blodofringer etc. lenger? Heksbrenning osv?

Endret av trn100
  • Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (Akkurat nå):

Vet! 🙂

Allikevel kaster man bort tid på å lese en tråd om religion? 😉

trn100 skrev (5 minutter siden):

Så mye tid har jeg dessverre ikke å kaste bort, og religion er et IKKE tema for min del! 🙂

Ta deg en tur med motorsykkelen i stedet, tiden flyr……🏍️

Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Allikevel kaster man bort tid på å lese en tråd om religion? 😉

Ta deg en tur med motorsykkelen i stedet, tiden flyr……🏍️

Forsikrer deg at det var en tid jeg hadde til overs og ikke noe du behøver å være redd for skal skje en gang til, med mindre det dukker opp enda flere hjernevaskde som jeg bare ikke klarer å la være å kommentere! 🙂

Allah være med deg, ja, eller noen av de andre? ❤️

Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Frykt er oppskrytt. 🙂 , dårlig mc klær derimot!

Det har jeg aldri hatt faktisk, selv om det kanskje ikke har så mye med saken å gjøre med mindre du bare er full på altervin eller noe? 😉

Skrevet
trn100 skrev (31 minutter siden):

Dette handler ikke briller, men om en utopisk bestefar, himmelens og jordens skaper, som har som mål å straffe alle som bruker dem, hvilket er fullstendig galskap? 

Vanlige religiøse folk tror ikke at Gud vil straffe de som bruker briller, det finnes helt sikkert kristne grupper som deler ut briller også

Skrevet
Jobs skrev (14 minutter siden):

Det er mange som blir helbredet i dag med forbønn .

https://www.mjl.no/

Det finnes mange påstander om at folk blir helbredet med forbønn, men i den grad det har blitt testet finner man absolutt ingen forskjell mellom de som blir bedt for og ikke. 

En helt annen ting er det forkastelige moralske aspektet ved en gud som helbreder pga forbønn, noe som var blant de første tingene jeg som kristen begynte å reagere på, og som var med på å starte min ferd vekk fra kristendom. 

• Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (34 minutter siden):

Det finnes mange påstander om at folk blir helbredet med forbønn, men i den grad det har blitt testet finner man absolutt ingen forskjell mellom de som blir bedt for og ikke. 

En helt annen ting er det forkastelige moralske aspektet ved en gud som helbreder pga forbønn, noe som var blant de første tingene jeg som kristen begynte å reagere på, og som var med på å starte min ferd vekk fra kristendom. 

Enkelte ting kan nok helbredes med forbønn, det er velkjent at Placeboeffekten kan påvirke kroppen. 
Når det gjelder helbredelse av alvorlige sykdommer som faktisk krever medisiner så blir det noe annet. 

Skrevet (endret)
Baranladion skrev (3 timer siden):

Enkelte ting kan nok helbredes med forbønn, det er velkjent at Placeboeffekten kan påvirke kroppen. 

Ja, placeboeffekt er sterk. Men det eksisterer en grundig test, (utført av en kristen organisasjon),, The Templeton-Funded "Great Prayer Experiment"

Oppsummering av denne var:

Key Findings
  • No Benefit from Prayer:
    There was no statistically significant difference in major complications or mortality rates among the group that received prayer and the control group. 

• Effect of Knowing:
    The group of patients who knew they were being prayed for had a slightly but significantly higher rate of postsurgical complications compared to the group who were unaware. 
Conclusion
The STEP study concluded that intercessory prayer did not improve outcomes for coronary artery bypass surgery patients. The study is considered the most comprehensive investigation to date on the subject of prayer's impact on healing. 

Merk at den eneste statistisk merkbare forskjellen var at det å vite at du ble bedt for, økte faren for komplikasjoner. Stikk motsatt av det @Jobs og andre som tror på effekten av forbønn hevder.

Baranladion skrev (3 timer siden):

Når det gjelder helbredelse av alvorlige sykdommer som faktisk krever medisiner så blir det noe annet. 

Ja, det er rart med det, at hvis Gud aldri helbreder ting som et amputert ben eller andre ting som ikke kan helbredes naturlig. 😉

Men jeg har lyst til å forklare hvorfor jeg mener ideen om forbønn er moralsk forkastelig og en av grunnene til at jeg begynte å betvile min egen kristne tro:

Tenk deg et stort, moderne sykehus med ledig kapasitet til å behandle alle som kommer inn, og at det kommer inn to dødelig syke barn med samme sykdom. 

Det ene barnet har en slektning som kjenner sykehussjefen og slektningen ringer sjefen og ber han om å passe på at barnet blir godt behandlet. Jeg vil påstå at det er moralsk forkastelig om sykehussjefen sørger for at kun dette ene barnet blir behandlet, mens det andre blir liggende ubehandlet og dør.

Tilsvarende er det med Gud og forbønn. Hvorfor skal en allvitende og god Gud bry seg om at det ene barnet har slektninger som ber om helbredelse og det andre barnet ikke, og dermed helbrede kun det ene - som jo er konklusjonen hvis forbønn virker.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Som vanlig med streng tolkning av religiøse tekster så gir disse ofte helseutfordringer og man fjerner seg fra normale konvensjoner i samfunnet. Ved nedsatt syn så kan man få problemer med å orientere seg som kan gi sår, beinbrudd med mer. Man kan også få varierende hodepine og større problemer med synet enn med hjelpemidler.

I hovedsak så er denne type påtatte problemer ofte enorm kilde til merbelastning for den enkelte og for samfunnet. 

Selvfølgelig finnes det gode avsnitt i de ulike religiøse tekstene. Men når vi viderefører en religion og dens verdier så har vi alltid behov for å gjøre løpende vurderinger av hvordan vi praktiserer denne og man har god nytte av å vurdere innholdet opp mot nåtidens samfunn og datidens samfunn. Religion bør være noe som utfyller oss. Ikke en sten til byrden. 

Endret av SpecialForce
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 20.8.2025 den 14.50):

Du har rett i at homofile ikke kan få barn sammen, men tar feil i at det ikke er bærekraftig. Det er tvert i mot grunn til å tro at en viss andel homofile er til fordel for en gruppe, noe som er grunnen til at man ser det ikke bare blant mennesker, men også hos andre dyr: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/onx87V/homofili-er-en-del-av-naturen

Så Bibelens fordømming av homofile skyldes heller "god" gammeldags fordomsfullt hat mot de som er annerledes.

Ikke kun hat, men også et ønske om kontroll. Primærfunksjonene til fordommer og hat mot annerledes folk, er å opprettholde et sosialt hierarki der noen grupper er mer verdt enn andre, oftest med en dominerende gruppe på toppen. De får alle godene og fordelene, fordi de er den gruppen som er mest berettiget til de godene. I et likeverdig samfunn må godene deles på. Og de på toppen vil helst ikke det.

Og ja, det er mange som praktiserer dette hierarkiske hatet i den tro om at de er "heltene i historien", at de genuint tror på at de utfører det godes kamp mot det onde. Grunnen til at jeg fremhevet den teksten i blått, er at det er nøyaktig den setningen mang en reaksjonær kulturkriger bruker for å beskrive de som motkjemper dette hierarkiet. Det kalles projisering.

Jeg ser ofte mange artikler der folk skriver om hvor bekymret de er mot dette hatet mot annerledes folk. Og det er bra at de snakker ut, men de klarer ofte ikke å adressere den virkelige årsaken. De stiller ofte spørsmålet "hvorfor blir disse menneskene fremdeles hatet for å være annerledes". Uten å bringe frem at det er det eviglange strukturelle samfunns-hierarkiet som vedlikeholder dette hatet for å opprettholde kontroll over befolkningen. Jeg ønsker inderlig at hver gang homofobi og andre former for diskriminering og hat mot andre minoriteter tas opp, enten gjennom artikler eller offentlige debatter, at dette aspektet med hierarki og kontroll blir hovedfokus for disse diskusjonene. Helst i går, ettersom vi ser fremgang av disse reaksjonære hierarkiene rundt i verden.

For ca 10-15 år siden ville jeg ledd av han fyren som hevder at folk som bruker briller trosser guds vilje. Avfeid ham som en ubetydelig skikkelse som ikke kommer til å få noe som helst påvirkning på noen folks liv noensinne. Akkurat de som står på gatehjørner med plakater om dommedag osv.

Men i disse kristenfascistiske tider, ler jeg ikke fullt så mye nå. Mannen på gatehjørnet med plakaten har i flere steder i vesten blitt en bevegelse, og fått mer politisk makt og innflytelse. Mannen som snakket om at briller trosser gud, hans overbevisning er mer i vinden i mye større grad enn for 10-15 år siden. Selv om det spesifikt ikke alltid gjelder briller, er selve den grunnleggende overbevisningen om at et hierarki og kontroll må opprettholdes, noe som deles av flere og flere. Og selv om andre er mer reserverte og moderate i denne troen, vil de likevel sannsynligvis se på slike individer som "midler som helliges av målet".

For en tid å være i live.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 8/19/2025 at 8:47 PM, Mr.M said:

var en fyr på tv som sa, at hvis man er født med nedsatt syn, så er det fordi Gud vil det. Bruker man briller for å omgå det, da trosser man Gud :p

fins det folk som tar tingen så bokstavelig?

Man kan dele inn religiøs tro i flere faser på et spektrum, noen vil tro (men vet at religion er fantasiful oppdiktning av mennesker) fordi de vil ha sosial tilhørighet, andre fordi det er forventet av de (de vet også at det er en historie vi har funnet på og forteller videre til andre), mens noen igjen tror på deler av det (kanskje bare konseptet "å komme til himmelen") og har dermed pådratt seg det vi kaller realitetsbrist/vrangforestilling.

De som tror fullt og helt på denne historien vi mennesker har kommet opp med og skrevet ned, som om det faktisk var virkelighet - de har tatt steget helt til enden av dette spekteret og trådt inn i det som i psykologien kalles psykose.

Det finnes ingen god grunn til å skulle påkalle denne fantasien vi finner i religion for å skulle kunne forklare alt det vi ikke vet - det holder å si "det vet jeg ikke noe om".

Man må holde døren åpen for at det faktisk kan være slik, men mest sannsynligvis er det ikke slik.

Mangel på kunnskap om noe kan ikke være bevis, sirkulær logikk det samme.

"Vi vet ikke hva som skjer etter døden, derfor gud." <== tankefeil som fører til konflikt med virkeligheten.

På denne måten kan man godt si at religion er (eller fører til) et slags "tanke virus" som sprer seg overalt (i alle sinn) hvor det kan få fotfeste, men ellers ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...