Kajac Skrevet i går, 07:44 Skrevet i går, 07:44 ps5 skrev (11 timer siden): De har på et tidligere tidspunkt latt deg kjøpe litt høyere batterikapasitet enn du betalte for da de benyttet samme batteri i to konfigurasjoner, men det var en (dum) engangskostnad. De tar også betalt for høyere kapasitet mobilnett (som gir streaming og penere kart) som valgfri månedskostad. Men dette kan neppe sammenlignes med motoreffekt eller takluke. Du kan også velge å kjøpe eller leie tilgang til full selvkjøring som uansett ikke støttes i Europa nå eller i overskuelig / noen fremtid og sånn sett er lite relevant her hjemme. Mener bestemt å huske at Tesla lot brukere betale for å "låse opp" ekstra hestekrefter på motoren på enten Model S eller X. Husker det var diskusjoner ang. det i Norge, da trimming (som jo dette er) utløser ekstra-avgifter.
qualbeen Skrevet i går, 08:57 Skrevet i går, 08:57 Kajac skrev (1 time siden): Mener bestemt å huske at Tesla lot brukere betale for å "låse opp" ekstra hestekrefter på motoren på enten Model S eller X. Husker det var diskusjoner ang. det i Norge, da trimming (som jo dette er) utløser ekstra-avgifter. De har hvertfall latt folk låse opp lenger rekkevidde (mot betaling). Man kunne kjøpe bilen med ulik batteri-størrelse, men så viste det seg at Tesla like gjerne satt inn et stort batteri i alle de ulike spesifikasjonene, og bare begrenset batteristørrelse med software. (Det bør jo åpenbart være prisforskjell etter rekkevidde, men man skulle jo tro at en bil med lav rekkevidde også har et fysisk mindre batteri.. ) Kan godt være noe lignende kunne justeres på motor-effekt, ja. Tesla hadde vel også noen OTA-oppdateringer som ga bedre ytelse, mener jeg å huske? Altså en optimalisering de klarte å tyne ut vha software-endringer? Mener den justeringen var helt gratis, men så var det nok også bare snakk om en marginal endring, og ikke særlig spektakulært? [Lenge siden. Husker sikkert delvis feil. Orker ikke lete etter kilder!] 1
onkel_jon Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 1 hour ago, Kajac said: Mener bestemt å huske at Tesla lot brukere betale for å "låse opp" ekstra hestekrefter på motoren på enten Model S eller X. Husker det var diskusjoner ang. det i Norge, da trimming (som jo dette er) utløser ekstra-avgifter. model 3 har accelaration boost for 2000 dollar men tror ikke den er tilgjengelig på nyeste modellen. https://www.notateslaapp.com/tesla-reference/1040/tesla-acceleration-boost-a-complete-guide
Complexity Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Kan kjøpe acceleration boost på min 2019 Tesla Model 3 Long range. Da går bilen fra 300kW (402Hk) til 330kW (442Hk). Koster 18k og er for spesielt interesserte.. Gjelder vel kun Tesla sine Long Range utgaver og det fulgte vel f.eks med nye Tesla Model Y om man kjøpte den tidlig. Det finnes og hacks for å aktivere dette uten å betale Tesla som nå også sikkert kommer til VW bilene. Så ikke noe nytt dette.. Men bare 27 ekstra gamp var litt slapt da. Endret 23 timer siden av Complexity
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Jeg tenker det er to sider til slike saker. Kan en kjøpe bilen billigere med redusert funksjonalitet? Bra. Tesla har jo gjort dette i områder for å spare folk for avgifter feks. Men om en i realiteten allerede har betalt for det men må fortsette å betale for det er en uting. Sistnevnte er nok realiteten i mange tilfeller. Jeg ble dog feks veldig fornøyd når tesla gikk over til abonnoment for FSD. Og ikke betaling ved kjøp. Da slipper jeg den store kostnaden for hver nye bil, da det har tatt en del biler før det har kommet her... Men det er jo et veldig spesefikt eksempel. Min bil har også muligheten for å åpne opp for litt mer fart og morro. Det gjør meg ikke så mye men en tenker jo på at dette er noe en burde fått med fra start. Men kan det være at mer fart og morro skaper mer trøbbel for Tesla som igjen fører til mer garantiarbeid? Altså at de dekker dette inn med summen? Muligens, jeg vet ikke.
Krig og fred Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 13 hours ago, kremt said: Strengt talt er overskriften litt misvisende. De krever ekstra betalt for en høyere motoreffekt enn de vanlige 204 hk som de fleste av slike biler kommer med. Plot twist: motoreffekten er høyere enn 204. De tilbyr bare full effekt som en "tjeneste".
kremt Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 10 minutes ago, Complexity said: bare 27 ekstra gamp Fra 204 til 227 er en økning på 11 %. Mens 402 til 442 er en økning på bare 9.9 %. 1 1
The Avatar Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden kremt skrev (13 timer siden): Kanskje er det nok å ha det 1 måned i året og man får ikke noe igjen for det på brukt bil med høyere effekt. Personlig ser jeg ikke det store problemet med denne løsningen, men noen skal jo klage samme hva det er, og sånn vil det vel alltid være.... Eg ser absolutt nytten i å ikkje betale for meir enn du trenger i 11 av 12 månedar, litt som at dei fleste telefonselskap tilbyr deg å kjøpe ein databoost eller utanlandspakke den måneden du har behov for dette utan å kreve at du binder deg for eit heilt år. Problemet med VW sin modell er at du alt har betalt for all hardware som sitter i bilen og som gir potensiale for 228 hk sjølv om du til vanleg berre får benytte deg av 201 hk. Bilen blir ikkje billegare i innkjøp ved at du ikkje får benytte alle funksjonalitetar, du har kjøpt ein bil med 228 hestekrefters motor med alle dei ulempane det også medfører i form av økt dødvekt og liknande. Det hadde vært noko heilt anna om VW fant ein patent der du enkelt kunne bytte motorane, og at dei via eit enkeltbeløp eller som abonnement tilbyr deg som bileigar å svinge innom eit bilverksted i 15 min for å få bytta til kraftigare motorar, for då hadde bilen vært reelt billegare ved at startprisen hadde vært for ein 201 hestekrefter.
Kakkelfant Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Instinktet forteller meg at jeg bør fysisk kutte all tilgang til internet i en slik ny bil, men da slutter vel alt å fungere ganske raskt
DrAlban3000 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Kajac skrev (14 timer siden): Har ikke Tesla gjort dette i åresvis allerede? Ta betalt for å låse opp funksjoner? Uansett, nok et merke jeg ikke kommer til å kjøpe i fremtiden. Alle gjør det til en viss grad, det har med forenkling av produksjonslinjer og ettersalg å gjøre. Denne saken er i tllegg vinklet veldig "klikkete" og det er nok gjort med vilje av godeste Dydland. Du "må" ikke betale månedlig for full effekt. Du kan kjøpe det for 9000 kroner, men ennå kulere - du kan teste det først for 230 kroner. Se om det er noe for deg. Dette er det samme som Tesla med sin boost, BMW i UK leverer biler med varme i setene og så må du enten betale summen for varme i setene eller månedtlig. Folk gikk i fistel da også, selv om alle med BMW i Norge har gått for alternativ 1 (betaler for det). Klikkhoreri, internet cancer. Kall det hva du vil.
Kajac Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden DrAlban3000 skrev (36 minutter siden): Alle gjør det til en viss grad, det har med forenkling av produksjonslinjer og ettersalg å gjøre. Denne saken er i tllegg vinklet veldig "klikkete" og det er nok gjort med vilje av godeste Dydland. Du "må" ikke betale månedlig for full effekt. Du kan kjøpe det for 9000 kroner, men ennå kulere - du kan teste det først for 230 kroner. Se om det er noe for deg. Dette er det samme som Tesla med sin boost, BMW i UK leverer biler med varme i setene og så må du enten betale summen for varme i setene eller månedtlig. Folk gikk i fistel da også, selv om alle med BMW i Norge har gått for alternativ 1 (betaler for det). Klikkhoreri, internet cancer. Kall det hva du vil. BMW droppet månedtlig betaling for varmeseter etter mye negativ omtale. 1 1
Complexity Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 2 hours ago, kremt said: Fra 204 til 227 er en økning på 11 %. Mens 402 til 442 er en økning på bare 9.9 %. Joda, prosentmessig får man "mere". Men En VW id.3 og en Tesla Model 3 veier jo omtrent det samme så noen ræser blir den ikke uansett..
trikola Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) I de gode gamle data-dager for omtrent 50 år siden solgte en minidatamaskinprodusent en harddisk med 30 og en med 60 MByte - ja: HD målt i megabyte, ikke Terabyte). Forskjellen mellom de 2 var at de hadde lagt in en tom fil på 30 MB med et navn som med noe ctrl-koder ble gjort usynlig. De som kunne litt mer, slettet filen likevel etter leveranse og doblet kapasiteten. Ikke noe nytt under solen... https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_hard_disk_drives#/media/File:Fotothek_df_n-10_0000117.jpg Endret 19 timer siden av trikola
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Complexity skrev (22 minutter siden): Joda, prosentmessig får man "mere". Men En VW id.3 og en Tesla Model 3 veier jo omtrent det samme så noen ræser blir den ikke uansett.. Blir ikke dette litt som å mobbe en som fikk 5% lønnsøkning mens en selv fikk 6% men den mobbede har dobbel lønn😅
Complexity Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Blir ikke dette litt som å mobbe en som fikk 5% lønnsøkning mens en selv fikk 6% men den mobbede har dobbel lønn😅 Haha ja blir kansje det. Uansett aktuelt for meg å betale for å låse opp noe ytelse. Endret 18 timer siden av Complexity
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå