Gå til innhold

Så tydelig at Nettavisen er høyrevridd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/nyheter/hvorfor-gikk-det-greit-a-leve-som-ufor-pa-70-tallet-og-ikke-na/s/5-95-2563533

– Min drøm­me­re­gje­ring be­står av Frp, som vil ta vare på oss her i lan­det, de gam­le og be­kjem­pe kri­mi­na­li­tet. Så er det Rødt, med Mí­mir Kristjánsson som stats­mi­nis­ter. De er opp­tatt av de sva­kes­te. Så er det Sp, et ver­di­par­ti, de vil hol­de oss ute av EU. Dit vil jeg ikke inn for alt i ver­den.

Hvordan klarer Frp å overbevise nettopp de som har få midler om at med dem roret så vil ting bedre seg for arbeidslinjen?

Frp er liberalister eller nyliberalister og mang en politiker derfra er inspirert av Ayn Rand. 

Og dessverre klarer nettopp Ap å skremme bort potensielle velger til den andre siden. Støre må ut.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Boing_80 skrev (12 minutter siden):

Hvordan klarer Frp å overbevise nettopp de som har få midler om at med dem roret så vil ting bedre seg for arbeidslinjen?

Store ord som høres bra ut på papiret, og som folk vil høre. Kun det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
^fmj skrev (11 minutter siden):

Dette er vel gammelt nytt, Nettavisen har veldig slagside mot høyre.

Jeg vet det, men det blir bare så tydeligere med tanke på tiden som vi nå er i. Nesten som at Nettavisen løper ærendet til liberalister og nyliberalister.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Boing_80 skrev (33 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/hvorfor-gikk-det-greit-a-leve-som-ufor-pa-70-tallet-og-ikke-na/s/5-95-2563533

Min drøm­me­re­gje­ring be­står av Frp, som vil ta vare på oss her i lan­det, de gam­le og be­kjem­pe kri­mi­na­li­tet. Så er det Rødt, med Mí­mir Kristjánsson som stats­mi­nis­ter. De er opp­tatt av de sva­kes­te. Så er det Sp, et ver­di­par­ti, de vil hol­de oss ute av EU. Dit vil jeg ikke inn for alt i ver­den.

Frp er liberalister eller nyliberalister og mang en politiker derfra er inspirert av Ayn Rand. 

Og dessverre klarer nettopp Ap å skremme bort potensielle velger til den andre siden. Støre må ut.

Du forvirra meg her, trodde det var du som sa det rotet i første avsnitt :lol: Men så det var han som er intervjuet i artikkelen som kom med utsagnet. 

Det er ingen  "hemmelighet" at nettavisen er FRP "sin avis". FRP har en måte å snakke på slik at fattige folk og folk med lav utdanning lettere biter på.  Litt som  hvordan Trump går fram. De er flinke da til nettopp det, det skal de ha. 

Hvem stemmer på Fremskrittspartiet? - Institutt for samfunnsforskning

• Liker 5
Skrevet
Boing_80 skrev (35 minutter siden):

– Min drøm­me­re­gje­ring be­står av Frp, som vil ta vare på oss her i lan­det, de gam­le og be­kjem­pe kri­mi­na­li­tet. Så er det Rødt, med Mí­mir Kristjánsson som stats­mi­nis­ter. De er opp­tatt av de sva­kes­te. Så er det Sp, et ver­di­par­ti, de vil hol­de oss ute av EU. Dit vil jeg ikke inn for alt i ver­den.

Han er sint på Høyre og Arbeiderpartiet, og støtter partier fra Frp i høyre til Rødt helt på ytre venstre. Jeg får ikke tak på hva som er så høyrevridd her.

Så er det på mange måter et interessant poeng han lufter, at vi stort sett er avhengige av to fulle inntekter til tross for en enorm produktivitets- og velferdsvekst over flere tiår. Det tenker jeg faktisk er verdt å reflektere over. 

Til spørsmålet om hvordan frp klarer å overbevise de som har lite handler det kanskje om at partiet, i likhet med alle de andre, er for en omfattende velferdsstat samtidig som de ønsker å begrense innvandringen, som vi vet at er enormt kostbar og medfører sosiale problemer. Kanskje opplever en del fattige at det er nettopp deres nærmiljø som faktisk blir påvirket av innvandringen, samtidig som de ser at den setter velferdsstaten de er så avhengige av under press.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Jeg får ikke tak på hva som er så høyrevridd her.

Hvis du leser hele artikkelen så får du vel tak på at han fremstår som konservativ? Det var ikke såååå uvanlig å gå inn for delt omsorg i 2010 f.eks.  Jeg syns også han krisemaksimerer litt hva som skal til for å greie å leve som enslig (i form av lønn), ikke at det har noe å gjøre med å være høyrevridd altså. En skilsmisse er kostbar for begge kjønn, jeg syns ikke denne fremstillingen hans er helt riktig. 

herzeleid skrev (12 minutter siden):

Til spørsmålet om hvordan frp klarer å overbevise de som har lite handler det kanskje om at partiet, i likhet med alle de andre, er for en omfattende velferdsstat samtidig som de ønsker å begrense innvandringen, som vi vet at er enormt kostbar og medfører sosiale problemer. Kanskje opplever en del fattige at det er nettopp deres nærmiljø som faktisk blir påvirket av innvandringen, samtidig som de ser at den setter velferdsstaten de er så avhengige av under press.

Du har et poeng der. Men likevel så går FRP til valg på at "ingen under 40 år skal uføretrygdes", og når de har vært i regjering så har de bidratt til smålige velferdskutt, så jeg vet ikke helt hvor troverdige de skal oppfattes når det gjelder å "hjelpe de fattige". 

• Liker 5
Skrevet

Jeg leser det som at det betød alt for han å beholde huset etter skilsmissen, og at han til slutt klarte å få et lån på 2 millioner, og bor derfor fortsatt i huset med alle tingene og minnene. Han tilhører nå middelklassen, fordi han har fått samboer el.

Men i forhold til hvor mye han engster seg for økonomien, burde han nettopp selge huset, synes jeg, finne et rimeligere sted å bo. (Mulig at han vil ha like stor leilighet som huset for å få plass til alle tingene sine, men det regnestykket går ikke opp). Det hjelper ikke at alt var bedre før, og at moren hans levde bedre som enslig huseier. Det er ikke bra å leve med store bekymringer hvis man kan unngå det, så han bør ta tak.

Et eksempel til på en fyr som ikke kjører el-bil.

Rødt og FrP ligger på begge sider av skalaen og snakker til vanlige folk. Mimir har blitt de fattiges forsvarer. FrP har tradisjon for å snakke om eldreomsorg, nå med et enda mer sosialt fokus, og topper det hele med skattelette. Intervjuobjektet vil heller ikke inn i EU, og da blir det Senterpartiet. Mon tro hva han stemmer i år?

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (6 minutter siden):

Det hjelper ikke at alt var bedre før, og at moren hans levde bedre som enslig huseier.

Hmm, hvorfor er ikke ting som før? Hvorfor blir de tingene som gikk fint før ansett som en umulige i dag? Han har all rett til og klage, vi burde klage alle sammen for dette er en villet politikk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Enig 😀

Skrevet (endret)
agvg skrev (12 minutter siden):

Hmm, hvorfor er ikke ting som før? Hvorfor blir de tingene som gikk fint før ansett som en umulige i dag? Han har all rett til og klage, vi burde klage alle sammen for dette er en villet politikk.

Ja, han har rett til å klage. Men hvis han hadde fått færre økonomiske bekymringer av å selge huset, burde han gjøre det for sin mentale helses skyld.
Men kan være huset ikke er så mye verdt. Folk på hans alder flytter ofte over i lettstelt leilighet. Han har kanskje ikke så mange valgmuligheter.

Endret av Subara
Høyre og Arbeiderpartiet - i hverfall Høyre- er for de som kjører el-bil?
  • Liker 1
Skrevet
Subara skrev (12 minutter siden):

Ja, han har rett til å klage. Men hvis han hadde fått færre økonomiske bekymringer av å selge huset, burde han gjøre det for sin mentale helses skyld

Vel, var han veldig knyttet til eiendommen så forstår jeg godt at han vil prøve og kjempe for den.

Kan hende han hadde slitt mye mer av og tenke på hva han mistet når han solgte det.

Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

FRP har en måte å snakke på slik at fattige folk og folk med lav utdanning lettere biter på. 

Vel, det du sier er at de andre partiene gir totalt f i de fattige og de som sliter på arbeidsmarkedet? Da sier det jo selv at de stemmer på FrP, har de f.eks stemt på AP og fortsatt er fattige og sliter gir det jo absolutt null mening og fortsatt stemme på AP.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Og det er jo interessant og se at man avskriver velgerne til Frp som mindre begavede mens de som stemmer Rødt aldri får samme stempel, begge er partier på ytterkanten, og historisk har begge partiene huset fryktelig mye rare meninger og folk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
agvg skrev (5 minutter siden):

Vel, det du sier er at de andre partiene gir totalt f i de fattige og de som sliter på arbeidsmarkedet? Da sier det jo selv at de stemmer på FrP, har de f.eks stemt på AP og fortsatt er fattige og sliter gir det jo absolutt null mening og fortsatt stemme på AP.

Nei, det er ikke det jeg sier. Og fattige / folk som sliter på arbeidsmarkedet ble vel ikke akkurat så veldig mye rikere sist FRP var i regjering. Så ifølge argumentasjonen din så gir det absolutt null mening å stemme på FRP igjen. Fattigdom er et litt mer komplekst emne enn at det avgjøres av hvem som styrer. Folk med samme utbetaling kan ha et helt forskjellig forbruk f.eks. Men det er vel liten tvil om hvem som har bidratt til å kutte i ordninger for å gi skattelette til de rikeste... FRP satt i regjeringen da det ble innført karensår på AAP som et eksempel. 

• Liker 6
Skrevet
agvg skrev (10 minutter siden):

Vel, var han veldig knyttet til eiendommen så forstår jeg godt at han vil prøve og kjempe for den.

Kan hende han hadde slitt mye mer av og tenke på hva han mistet når han solgte det.

Det kan være. Noen eldre bli boende der de alltid har bodd til de dør. De vil bo der de trives best, forståelig nok. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...