Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Økonomisk svir det jo litt fordi man ikke kan samordne ting som skatt og forsikring osv

Er du sikker på det er slik med forsikring? Forsikringsselskapet vårt har spurt om vi vil ha alt på samme avtale slik at vi oppnår rabatter. Og f.eks ved reiseforsikring så har man mulighet å være dekket som familie også. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (56 minutter siden):

Er du sikker på det er slik med forsikring? Forsikringsselskapet vårt har spurt om vi vil ha alt på samme avtale slik at vi oppnår rabatter. Og f.eks ved reiseforsikring så har man mulighet å være dekket som familie også. 

Ja,fordi forsikringsselskapet forutsetter,som du selv sier,at alt samles på EN av oss for å få rabatt. Jeg var i kontakt med dem for en tid tilbake og da kom det frem opplysninger om forsikringer min samboer hadde som var totalt ukjent for meg. Selv om vi bor sammen,har barn sammen og deler felles hjem,så forskjellsbehandler forsikringsselskaper oss pga sivil status. Skal man oppnå rabatt må vi gifte oss fordi det er eneste mulighet for rabatt. De vil nemlig ikke gi rabatt til samboere om dette ikke kan samles på en regning. Og min samboer vil ha regning i sitt navn på personlig forsikring som f.eks ulykke osv. Mao her forskjellsbehandler selskapene gifte vs ugifte. Er flere områder som man forskjellsbehandler i det offentlige Norge også..f.eks barnetrygd går alltid til mor. Meldinger fra skole går alltid til mor..selv om i vårt tilfelle så er det far som følger opp alt fra skole til tannlege osv

Det er mye "dritt" basert på gamle kjønnsrolle mønstre i det offentlige Norge ennå dessverre

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (38 minutter siden):

Ja,fordi forsikringsselskapet forutsetter,som du selv sier,at alt samles på EN av oss for å få rabatt. Jeg var i kontakt med dem for en tid tilbake og da kom det frem opplysninger om forsikringer min samboer hadde som var totalt ukjent for meg. Selv om vi bor sammen,har barn sammen og deler felles hjem,så forskjellsbehandler forsikringsselskaper oss pga sivil status. Skal man oppnå rabatt må vi gifte oss fordi det er eneste mulighet for rabatt. De vil nemlig ikke gi rabatt til samboere om dette ikke kan samles på en regning. Og min samboer vil ha regning i sitt navn på personlig forsikring som f.eks ulykke osv. Mao her forskjellsbehandler selskapene gifte vs ugifte. Er flere områder som man forskjellsbehandler i det offentlige Norge også..f.eks barnetrygd går alltid til mor. Meldinger fra skole går alltid til mor..selv om i vårt tilfelle så er det far som følger opp alt fra skole til tannlege osv

Det er mye "dritt" basert på gamle kjønnsrolle mønstre i det offentlige Norge ennå dessverre

Ah, okay, nå forstår jeg deg bedre :) Barnetrygd utbetales normalt til mor, men du / dere kan søke om at den går til deg i stedet for. Det er mulig å be om at meldingene til skolen går til deg, men ja jeg er enig i at det er mye "dritt" basert på gamle kjønnsrollemønstre i Norge enda, og ikke bare i det offentlige. 

• Liker 3
Skrevet
Shoxx skrev (På 17.8.2025 den 12.47):

Du fyrer bare opp. Ikke la følelsene styre over ditt budskap. Det er ofte et fellende argument fra høyrefløyen at venstresiden tar til følelser,og ikke "fakta" (slik de oppfatter den selvsagt) Sett dette gang etter gang i flere fora.

Vær høflig,og bruk språket ditt. Du er uenig,ja. Men det nytter ikke med ironi og sarkasme. Det ender bare med latterliggjøring og ignorering. 

Bare et tips. 

Hvem sier at jeg hører til venstresiden?
Du bare tror at jeg er venstrevendt fordi jeg har ekstremt lite til overs for folk som har sosialmedia-lobotomert seg selv?

Selve presumpsjonen i seg selv, er jo et symptom på at du også er en sånn tribalistisk dude som tror høyre-venstreakse er en universell måte å se politikk på. 
Gah, jeg spyr litt.
Jeg har sett dette gang på gang i flere fora. 
Jeg er ikke uenig. Det er bare objektivt feil det han sa, og premisset hans er så tard at det fortjener ikke respekt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

"Veksten i privat sektor fortsetter å avta" – se de mørkeblå søylene litt ned på siden her: https://www.finansnorge.no/artikler/2024/05/jobbskapertallet-16.400-veksten-i-privat-sektor-fortsetter-a-avta

Samtidig stormer den rødgrønne blokken frem på meningsmålingene. Med MDG, Rødt, SV og AP i førersetet, kan oljefondet snart få ben å gå på – særlig hvis private initiativ og verdiskaping fortsetter å bli systematisk nedprioritert.

Men selv med økte offentlige utgifter og skattepress, vil ikke ulikhetene nødvendigvis reduseres. Tvert imot – med økende innvandring og manglende integrering, risikerer vi å importere mer fattigdom enn vi klarer å håndtere. "En ubehagelig sannhet om innvandring": https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/en-ubehagelig-sannhet-om-innvandring/o/5-95-1496596

Venstresiden har store mål om å øke skattene enda mer enn dagens vanvittige nivå.  De skjønner ikke at pengene må hentes et sted. Samtidig sier de nei til det meste som kan skape inntekter: olje og gass, oppdrett, vindkraft, vannkraft (grønn energi som skattlegges), gruvedrift og datasentre. Når verdiskapingen stagnerer, kan vi smile med hvite tenner og trøste oss med gratis tannlege – men det spørs hvor lenge det varer.

Endret av Cervinus
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Når det gjeld vindkraft er det vel også parti på høgresida som seier nei til dette. Elles meiner eg at naturvern har fått alt for mykje makt. Ein må ha ein jobb å leve av, og Norge må ha inntekter. Dersom ein gjer Norge om til eit naturreservat blir det lite å leve av.

• Liker 2
Skrevet
PosteMonopolet skrev (28 minutter siden):

Hvis man ønsker regjeringsskifte så bør man stemme taktisk på Venstre slik at dem kommer over sperregrensen.

Da gambler jeg heller på at både v og mdg havner under sperregrensen, for venstre er et skikkelig møkkaparti.

• Liker 3
Skrevet
26 minutes ago, freedomseeker said:

Da gambler jeg heller på at både v og mdg havner under sperregrensen, for venstre er et skikkelig møkkaparti.

De er riktignok for mye innvandring, men det er mer "arbeidsinnvandring" og "liberale verdier". De har en veldig god næringspolitikk. Alternativet er at Rødt, MDG og SV får hånda på rattet. Da blir det i alle fall mye innvandring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Cervinus skrev (2 minutter siden):

De er riktignok for mye innvandring, men det er mer "arbeidsinnvandring" og "liberale verdier". De har en veldig god næringspolitikk. Alternativet er at Rødt, MDG og SV får hånda på rattet. Da blir det i alle fall mye innvandring.

Venstre er på lik linje med den norske venstreside for en hyper radikal masseinnvandringspolitikk, vi trenger ikke flere innvandrere. Det vi trenger er å sysselsette de som har allerede kommet i produktive jobber, eller sende dem hjem.

Vi gir bort like mange statsborgerskap til utlendinger i måneden som det Danmark gjør på et helt år..

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (22 timer siden):

De påstår begge at de er for valgfrihet, likevel så har de en politikk som legger hindringer for folk. 

De er f.eks begge for å fjerne pappapermisjon samt at de er for kontantstøtte. #kvinnenetilbaketilkjøkkenbenken , mens ordet de bruker er valgfrihet... 🤮 De var begge mot en utviding av abortloven. (Krf vil helst ha hele rettigheten fjernet). De spiller begge på kristne "verdier ". (for FRP handler det kanskje mest om kristenkulturnasjonalisme). Jeg skjønner at du har andre årsaker til å stemme FRP (innvandring, kriminalitet, økonomi) enn at jeg har årsaker til å ikke stemme på dem. Men her ser du hvorfor jeg putter dem i samme sekk. (Men jeg vil påpeke at KRF er verre enn FRP etter mitt syn). 

Denne kommentaren gjør meg trist.
FrP er slett ikke imot pappapermisjon de vil at foreldrene skal kunne velge.
https://www.frp.no/nyheter/foreldre-fortjener-valgfrihet

Utvidingen av abortloven er ikke en viktig sak for meg.
Heller kanskje litt i mot. Det er delte meninger om dette og man bør respektere hverandres syn. 

FrP - merkelig nok sett på som som lite kvinnevennlige - er det eneste partiet som stadig taler for rettighetene til innvandrerkvinner som lever i fryktregimer underlagt streng sosial kontroll.
https://www.frp.no/nyheter/innvandrerkvinnene-sviktes-pa-kvinnedagen-igjen

Venstresiden snur seg bort, fulle av berøringsangst.
Hvordan var det med kvinnesynet?

Jeg er ikke kristen, men mener allikevel vi skal ta vare på vår kristne kulturarv. Det er en grunn for at vi lever i den best fungerende delen av verden.
Disse stadige angrepene på verdiene gleder selvsagt klankulturene som har inntatt Norge uten å spørre noen om tillatelse.
Er det slike verdier du støtter - heller enn våre "kristne"?

Det burde si noe at de aller fleste fremmedkulturelle stemmer på venstresidens partier.
Etter mitt syn burde dette føre til refleksjon over hva man gir uttrykk for og støtter.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Cervinus skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg tenkte at Venstre i det minste har noe bra med tanke på næringspolitikken. Dagens regjering har jo gjort mye gjort mye skade ved å jage viktige nøkkelpersoner ut av landet.

Jeg synes det er helt utrolig at vi har en slik dum regjering som synes det er viktigere å dra inn litt formueskatt enn å la folk få bidra med verdiskaping og arbeidsplasser i Norge. Derfor trenger vi regjeringsskifte. Venstre må over sperregrensen!

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (21 minutter siden):

Denne kommentaren gjør meg trist.
FrP er slett ikke imot pappapermisjon de vil at foreldrene skal kunne velge.

Jeg kan ikke ta ansvar for dine følelser. Som sagt, både KRF og FRP skjuler seg bak "valgfrihet". Hvis foreldrene skal velge fritt må man nødvendigvis ta bort tredelingen som er i dag  slik at pappapermen forsvinner. 

Neptun1 skrev (26 minutter siden):

Utvidingen av abortloven er ikke en viktig sak for meg.
Heller kanskje litt i mot. Det er delte meninger om dette og man bør respektere hverandres syn. 

Det er irrelevant for meg hva du mener om saken, det er FRP (og KRF) sitt synspunkt om å ikke gå for en utvidet rettighet for kvinner som jeg snakker om. Det var du som syns det var feil å sette KRF og FRP i samme bås, da må jeg få si hvorfor jeg mener de kan sammenliknes. 

Neptun1 skrev (33 minutter siden):

FrP - merkelig nok sett på som som lite kvinnevennlige - er det eneste partiet som stadig taler for rettighetene til innvandrerkvinner som lever i fryktregimer underlagt streng sosial kontroll.

Ja, hvorfor gjør FRP egentlig det? Nesten litt søtt denne bekymringen for innvandrerkvinner når vi vet hva de mener om innvandring generelt. Hvorfor er det så få kvinner i FRP? Fordi FRP sin politikk er kvinnevennlig? Nope,  tror ikke det.

Neptun1 skrev (39 minutter siden):

Jeg er ikke kristen, men mener allikevel vi skal ta vare på vår kristne kulturarv. Det er en grunn for at vi lever i den best fungerende delen av verden.

Ja, og den grunnen heter gjerne opplysningstiden og arbeiderbevegelsen. 

Neptun1 skrev (40 minutter siden):

Disse stadige angrepene på verdiene gleder selvsagt klankulturene som har inntatt Norge uten å spørre noen om tillatelse.
Er det slike verdier du støtter - heller enn våre "kristne"?

Det må ikke være enten / eller. Jeg støtter ingen religiøse verdier. Men de humanistiske. 

Neptun1 skrev (42 minutter siden):

Det burde si noe at de aller fleste fremmedkulturelle stemmer på venstresidens partier.
Etter mitt syn burde dette føre til refleksjon over hva man gir uttrykk for og støtter.

Ja, det gir uttrykk for at man stemmer på partier som uttrykker at de setter menneskeverd høyt, fremfor kun økonomisk gevinst for seg selv. (Fremmedkulturelle har en mye lavere andel som stemmer i det hele tatt). Man ønsker kanskje ikke å stemme på partier som ser deg eller din gruppe som en "verkebyll" for samfunnet... 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (49 minutter siden):

Jeg kan ikke ta ansvar for dine følelser. Som sagt, både KRF og FRP skjuler seg bak "valgfrihet". Hvis foreldrene skal velge fritt må man nødvendigvis ta bort tredelingen som er i dag  slik at pappapermen forsvinner. 

Det er irrelevant for meg hva du mener om saken, det er FRP (og KRF) sitt synspunkt om å ikke gå for en utvidet rettighet for kvinner som jeg snakker om. Det var du som syns det var feil å sette KRF og FRP i samme bås, da må jeg få si hvorfor jeg mener de kan sammenliknes. 

Ja, hvorfor gjør FRP egentlig det? Nesten litt søtt denne bekymringen for innvandrerkvinner når vi vet hva de mener om innvandring generelt. Hvorfor er det så få kvinner i FRP? Fordi FRP sin politikk er kvinnevennlig? Nope,  tror ikke det.

Ja, og den grunnen heter gjerne opplysningstiden og arbeiderbevegelsen. 

Det må ikke være enten / eller. Jeg støtter ingen religiøse verdier. Men de humanistiske. 

Ja, det gir uttrykk for at man stemmer på partier som uttrykker at de setter menneskeverd høyt, fremfor kun økonomisk gevinst for seg selv. (Fremmedkulturelle har en mye lavere andel som stemmer i det hele tatt). Man ønsker kanskje ikke å stemme på partier som ser deg eller din gruppe som en "verkebyll" for samfunnet... 

Poenget: Humanistiske verdier som likestilling, empati og velferd er vestlige verdier - ikke 3. verden verdier som venstresiden setter før høyresiden.

Ellers er det jo litt naivt å tro at arbeiderbevegelsen i Norge har utformet vestlige verdier og styresett. 
Det er kapitalistiske og humanistiske verdier som har gjort Vesten enestående, samt vår kulturarv. Dette utelukker altså alle verdens sosialistiske land.
Nå er AP sosialdemokrater, men SV og Rødt tilber verdier som kun fører til armod og ufrihet.
Disse partiene har skremmende stor oppslutning i Norge. Det er altså fremdeles mange som aldri lærer.

Ellers vil jeg avslutte med at unge kvinner strømmer til FrP i likhet med unge menn.
Det er disse som er viktig for fremtiden, ikke sure gamle kvinner.

Endret av Neptun1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (30 minutter siden):

Ellers vil jeg avslutte med at unge kvinner strømmer til FrP i likhet med unge menn.
Det er disse som er viktig for fremtiden, ikke sure gamle kvinner.

Unge kvinner er ì hovedsak like fornuftige som eldre kvinner.

Jeg ville ikke kalt dette at "unge kvinner strømmer til FRP ". 

https://www.nrk.no/mr/val-2025_-dobbelt-so-mange-unge-menn-vil-stemme-frp-som-unge-kvinner-1.17441525

Edit: utdrag fra artikkelen:

SV og Frp splittar kjønna

Det er særleg desse partia som skil unge menn og kvinner frå kvarandre. Også hjå dei over 25 år er kjønna delte her, spesielt i støtta til Frp, men fenomenet er aller mest tydeleg hjå dei unge.

Neptun1 skrev (30 minutter siden):

Ellers er det jo litt naivt å tro at arbeiderbevegelsen i Norge har utformet vestlige verdier og styresett. 

Den har vært en sterk bidragsyter til utvikling av slike , selv om andre ting også spiller inn. Her er et utdrag fra AI - oversikt: 

AI-oversikt

Arbeiderbevegelsen i Vesten har sterke historiske røtter i kampen for arbeidernes rettigheter og sosiale rettferdighet. Den har vært sentral i utviklingen av vestlige verdier som demokrati, likhet og rettferdighet, selv om den ikke er synonymt med vestlige verdier som sådan. Arbeiderbevegelsen har kjempet for stemmerett, bedre arbeidsforhold, og sosiale velferdsordninger, som har bidratt til å forme det moderne vestlige samfunnet.

Endret av leticia
edit
  • Liker 5
Skrevet
leticia skrev (12 minutter siden):

Unge kvinner er ì hovedsak like fornuftige som eldre kvinner.

Jeg ville ikke kalt dette at "unge kvinner strømmer til FRP ". 

https://www.nrk.no/mr/val-2025_-dobbelt-so-mange-unge-menn-vil-stemme-frp-som-unge-kvinner-1.17441525

Edit: utdrag fra artikkelen:

SV og Frp splittar kjønna

Det er særleg desse partia som skil unge menn og kvinner frå kvarandre. Også hjå dei over 25 år er kjønna delte her, spesielt i støtta til Frp, men fenomenet er aller mest tydeleg hjå dei unge.

Den har vært en sterk bidragsyter til utvikling av slike , selv om andre ting også spiller inn. Her er et utdrag fra AI - oversikt: 

AI-oversikt

Arbeiderbevegelsen i Vesten har sterke historiske røtter i kampen for arbeidernes rettigheter og sosiale rettferdighet. Den har vært sentral i utviklingen av vestlige verdier som demokrati, likhet og rettferdighet, selv om den ikke er synonymt med vestlige verdier som sådan. Arbeiderbevegelsen har kjempet for stemmerett, bedre arbeidsforhold, og sosiale velferdsordninger, som har bidratt til å forme det moderne vestlige samfunnet.

AI søk: 

Utviklingen av vestlige verdier som demokrati, likhet og rettferdighet er en kompleks prosess som har pågått over lang tid. Disse verdiene har røtter i antikkens filosofi og har blitt formet av historiske hendelser, religiøse ideer og politiske bevegelser. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (5 minutter siden):

AI søk: 

Utviklingen av vestlige verdier som demokrati, likhet og rettferdighet er en kompleks prosess som har pågått over lang tid. Disse verdiene har røtter i antikkens filosofi og har blitt formet av historiske hendelser, religiøse ideer og politiske bevegelser. 

Ja, det er riktig at det er mye som har bidratt til utviklingen, og at dette har skjedd over tid. Bl.a arbeiderbevegelsen som nevnt. 

Poenget mitt er at man kan ikke sette likhetstegn mellom "kristne verdier" eller "kristen kulturarv " og "vestlige verdier". Kristendom og Islam har tross alt flere fellestrekk. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg lurer på en ting. NÅR (jeg mener jo klart når,og ikke om,men la oss si for deres del om da) FrP vinner valget,og fortsetter stort sett der de slapp da de var i regjering sist. Altså det blir utskiftinger av ministre,alt forblir egentlig som før. De gjennomfører enkelte "lette" ting som de fleste partier sier seg enig i,men stort sett alt blir som før. 

-Maten forblir like dyr

-Inflasjonen rikker seg ikke

-Strømpris og kommunale avgifter går videre opp - ikke ned.

-De vil ikke løse boligprisene,eller utleie utfordringene - Tvert i mot.

-Klasseskillene kommer til å øke enda mer,for hva skal de under 40 egentlig leve av? 

-Pensjonistene forblir som de er i dag. All partiprogram propaganda for å løfte pensjonistene vil gå rett i glemmeboken.

-De fleste vil forstå at det hadde 0 effekt med å fjerne formueskatt. 

Jeg spår det vil gjøres febertiltak innen nav som:

Avkorte AAP,Kutte uføre for de under 40,og ellers ha liten plan over fortsettelse for å få folk i jobb.. Selvsagt glir dette raskt igjennom,og de fleste vil si seg enige i at dette er bra tiltak,men for de det måtte gjelde ender med lavere inntekt og en svært vanskelig og usikker fremtid. Norge blir en skikkelig politistat i Amerikansk ånd. Det blir politi overalt,og de er bevæpnet. Kommer til å bli mange rare ulykker mtp våpenbruk. 

Venstresiden kommer til å si "hva var det vi sa" 

Hvem skal egentlig Høyresiden klage på da? Blir det dagens regjering sin skyld denne gangen og,eller er det de syke sin feil gjerne? Noen vil få skylden i hvertfall . For FrP kommer ikke til å endre Norge som de ønsker. 25 åringene kommer heller ikke til å bli rike over natten for gründer idèene sine som de hadde tenkt. 

Skal spise alle ord,dersom ikke dette kommer til å skje. Men jeg tror (desverre) jeg har rett. 

Endret av Shoxx
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...