ForTheImperium Skrevet tirsdag kl 09:40 Skrevet tirsdag kl 09:40 Det virker som vi er ikke i stand til å oppfatte en potensial farlig situasjon som kan oppstå. Gammel video fra 2021, men se personen i grå som går sist. Her kommer det en fyr med hagle og han går som ingenting har skjedd. Bare et eksempel. Jeg har sett flere eksempler på væpnet situasjoner der nordmenner går helt vanlig som om det er ingen fare rundt dem. Er vi så naive? Her blir ambulansen kapret 2
barfoo Skrevet tirsdag kl 09:45 Skrevet tirsdag kl 09:45 Det er jo litt rart at du er tankeleser, og veit kva vedkommande tenkte og oppfatta, og dermed kan fastslå at vedkommande var naiv. 3
Milhouse85 Skrevet tirsdag kl 09:51 Skrevet tirsdag kl 09:51 Du skriver mye rart du. Nei, vi på ingen måte de mest naive på kloden. Tvert i mot, er vi blant de mest utdannet på kloden. Altså; den rake motsetning til det å være naivitet. Derimot kan naivitet tolkes på flere måter - og det som kjennetegner en naiv person. Er en person som mangler erfaring og kunnskap. Kunnskap har vi - det jeg allerede slått fast (ref: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-educated-countries). Så da sitter vi igjen med erfaring. Min samboer er fra Colombia. Et land jeg kjenner godt. Der har de laaaaaaaang erfaring, med lignende situasjoner du henviser til. Det er et land, og forøvrig et kontinent der trygghet ikke er en selvfølge. Slik som det er her hjemme i Norge. Når trygghet ikke lengre er en selvfølge; så vil man endre atferd, være mer på "tå hev" og hele tiden lese situasjoner, og handle deretter. Man har erfaring - og så godt som alle i Colombia har sett og erfart noe lignende; som for oss i Norge fremstår fremmed og ukjent. Tryggheten man har i Norge er - etter mitt syn - som har reist en god del. Kanskje noe av det viktigste og mest verdifulle vi har her i landet, sammen med tilliten til hverandre; og demokratiet. At du påstår at nordmenn er de mest naive menneskene på kloden, er bare fjolleri. 1
nebrewfoz Skrevet tirsdag kl 12:54 Skrevet tirsdag kl 12:54 3 hours ago, ForTheImperium said: Det virker som vi er ikke i stand til å oppfatte en potensial farlig situasjon som kan oppstå. Gammel video fra 2021, men se personen i grå som går sist. Her kommer det en fyr med hagle og han går som ingenting har skjedd. Bare et eksempel. Jeg har sett flere eksempler på væpnet situasjoner der nordmenner går helt vanlig som om det er ingen fare rundt dem. Er vi så naive? Hva mener du han skulle ha gjort? Løpt for livet? Kastet seg ned på asfalten og dekket hodet med hendene? Angrepet haglemannen med bare nevene? Eller har du noen bedre forslag? Folk oppfatter vel at haglemannen først og fremst er ute etter bilen, og at det lureste derfor vil være å trekke seg rolig unna. Og det er akkurat det de gjør. 1
Baranladion Skrevet tirsdag kl 12:55 Skrevet tirsdag kl 12:55 Milhouse85 skrev (3 timer siden): Nei, vi på ingen måte de mest naive på kloden. Tvert i mot, er vi blant de mest utdannet på kloden. Altså; den rake motsetning til det å være naivitet. Derimot kan naivitet tolkes på flere måter - og det som kjennetegner en naiv person. Er en person som mangler erfaring og kunnskap. Kunnskap har vi - det jeg allerede slått fast (ref: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-educated-countries). Så da sitter vi igjen med erfaring. Naivitet handler ikke kun om hvor utdannet eller smart en er. En kan på mange måter si at Nordmenn er naive i form av å ha ganske blind tillitt til de som styrer oss og at ting alltid skal løse seg. Tilliten vi har i Norge er noe av det viktigste for at Norge har blitt så bra som det er, men det kan også bli en meget stor hemsko i en kaldere, mer kynisk samt fiendtligere verden. Evt grad av naivitet får vi jo se dersom det skulle skje store samfunnshendelser, vi fikk feks en liten smakebit på beredskapen under corona. 1 1
Rudde Skrevet tirsdag kl 13:01 Skrevet tirsdag kl 13:01 Milhouse85 skrev (3 timer siden): Nei, vi på ingen måte de mest naive på kloden. Tvert i mot, er vi blant de mest utdannet på kloden. Altså; den rake motsetning til det å være naivitet. Naivitet handler ikke om utdannelse. Hvem er det du mener er kandidat for de mest naive på kloden? Jeg tror definitivt at Norge er kandidat blant de mest naive på kloden. Ikke fordi de er de dummeste, men fordi vi har langt historie og erfaring med et høy-tillit samfunn, også har vi fått oss en real realitets-sjekk når landet har blitt fylt mer og mer opp med mennesker fra lav-tillit samfunn, som agerer slik mennesker i lav-tillit samfunn agerer. 1 1
freedomseeker Skrevet tirsdag kl 13:29 Skrevet tirsdag kl 13:29 Vi har levd i en beskyttet homogent boble/samfunn langt oppe i nord i uendelig mange generasjoner, klart da utvikler man en viss form for naivitet. Men den nye virkeligheten så har denne naivitet utvilsomt fått seg en smell, de harde realiteter innhenter stadig flere. 1 1
Kakkelfant Skrevet tirsdag kl 13:42 Skrevet tirsdag kl 13:42 Å holde seg rolig under press er ikke nødvendigvis et tegn på naivitet, det mest naive jeg ser i denne videoen er politiet som ankommer ubevepnet. De skulle vært bevepnet og skutt for å drepe i det samme de gikk ut av døren på den politibilen.
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:53 Skrevet tirsdag kl 13:53 Amerikanere må vel være de mest naive. Stemmer på en korrupt forbryter som gikk til valg på å rydde opp i korrupsjon og kriminalitet i den amerikanske stat. På den andre siden, så er Høyre-FRP populært blant veldig mange unge menn her i Norge, de fleste av de helt vanlige folk. De tror i fullt alvor at hvis de stemmer på partier som ikke har deres økonomiske egeninteresse i tankene, så vil det trickle down på de. De sitter på youtube og discord og snakker om investeringer og self-improvement, og lever i håpet om at de er en lucky break unna kjendisstatus på Instagram hvor de kan leke Tate eller Bilzerian. Snakk om naivitet. Det finnes naive folk over alt, og det er mange kategorier som kan avsløre naivitet. Nordmenns naivitet synes best i forsvars og utenrikspolitikken. 1
Rudde Skrevet tirsdag kl 13:58 Skrevet tirsdag kl 13:58 Krig og fred skrev (4 minutter siden): Amerikanere må vel være de mest naive. Stemmer på en korrupt forbryter som gikk til valg på å rydde opp i korrupsjon og kriminalitet i den amerikanske stat. På den andre siden, så er Høyre-FRP populært blant veldig mange unge menn her i Norge, de fleste av de helt vanlige folk. De tror i fullt alvor at hvis de stemmer på partier som ikke har deres økonomiske egeninteresse i tankene, så vil det trickle down på de. De sitter på youtube og discord og snakker om investeringer og self-improvement, og lever i håpet om at de er en lucky break unna kjendisstatus på Instagram hvor de kan leke Tate eller Bilzerian. Snakk om naivitet. Det finnes naive folk over alt, og det er mange kategorier som kan avsløre naivitet. Nordmenns naivitet synes best i forsvars og utenrikspolitikken. Jeg tror de fleste som stemmer på FrP er lei av naiv innvandringspolitikk som har foregått i mange år, som har plassert oss i en svært ubehagelig situasjon. 2
Krig og fred Skrevet tirsdag kl 13:59 Skrevet tirsdag kl 13:59 Just now, Rudde said: Jeg tror de fleste som stemmer på FrP er lei av naiv innvandringspolitikk som har foregått i mange år, som har plassert oss i en svært ubehagelig situasjon. Innvandrere kan ikke noe for at nevrotikere blir skremt av å lese aviser. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå