freedomseeker Skrevet 8. august Skrevet 8. august Satan666 skrev (1 time siden): Volvo og Scania, er de virkelig 100% "nordisk"? Volvo er det ihvertfall, scania har blitt kjøpt opp av vag konsernet ser jeg.
geir__hk Skrevet 8. august Skrevet 8. august 1 hour ago, Mannen med ljåen said: Eller elektronikken om bord kan spionere og kartlegge alt av både passasjerer, rutiner, trafikk og reiserute, for kinesisk etterretning. Den er fullstappet med kamera, mikrofoner og antenner. Vi kaller det gjerne sikkerhet, "tåpp nåtsj". 53 minutes ago, obygda said: Men politisk ville man ha elektriske busser. Og da er Kina lengst fremme. Og sikkert lengst fremme i å utnytte billig arbeidskraft - hva med f.ex. barn som syr trekket til setene? For å ikke snakke om at Kina garantert har orden på all deponering av gruveavfall og andre kjemiske biprodukter fra ulike deler av produksjonslinje og underleverandører. Her har vi sikkert vært veldig flinke og spurt pent om produksjonen forurenser, og har sikkert fått både et høflig ja og skriftlig bekreftelse tilbake. 1 hour ago, Gavekort said: Hvilken sikkerhetspolitisk trussel utgjør disse bussene? Om jeg får spørre litt åpent. For myndighetene i opphavslandet, så regnes det vel som en ettertningstrussel å IKKE kunne kartlegge passasjerer, kjøremønstre o.l. - så ingen slik trussel her.
Theo343 Skrevet 8. august Skrevet 8. august Hvis man ikke skal kjøpe kinesiske biler så er det like tullete å kjøpe kinesiske busser 1
Mr.M Skrevet 27. august Skrevet 27. august agvg skrev (På 8.8.2025 den 18.21): Tviler jeg sterkt på, de går nok på eksport. kan de gjøre det? i så fall minsker jo ikke totalmengden globale utslipp. men, mulig det eneste som betyr noe er at Norge får penere statistikk
Mannen med ljåen Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober https://www.tu.no/artikler/avdekket-alvorlig-sikkerhetsrisiko-kinesiske-elbusser-kan-fjernstyres-fra-kina/563790?utm_source=tufront&utm_medium=95681&utm_content=row1_pos0 1
obygda Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober De kan visstnok nappe ut SIM kortet..så er problemet løst... Synes det alltid er litt forstemmende å se mediene hyle uten at de faktisk går inn i detaljene..De faktiske problemene/utfordringene ligger alltid i detaljene. Disse bussene ble levert med SIM fordi man ønsket å kunne oppdatere dem OTA. Sånn sett er det jo et valg man tok.
Mannen med ljåen Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober (endret) Dette var noe Ruter plutselig oppdaget? Jeg har bekjente som kjører kinesisk MC, de har SIM-kort og GPS. Det er ikke noe de forsøker å skjule. Det er en del av sikkerheten/tenningslås/alarm/sporing. Endret 28. oktober av Mannen med ljåen
Kajac Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober Mannen med ljåen skrev (1 time siden): https://www.tu.no/artikler/avdekket-alvorlig-sikkerhetsrisiko-kinesiske-elbusser-kan-fjernstyres-fra-kina/563790?utm_source=tufront&utm_medium=95681&utm_content=row1_pos0 "I teorien kan denne tilgangen brukes til å stoppe eller kontrollere bussen eksternt." Er noe tilkoblet nett, kan det i teorien fjernstyres. Dette er ikke bare å slå inn åpne dører, men å slå i løse luften. Er dette årets "No Shit Sherlock"-øyeblikk? Kom heller tilbake når det er bevist at de faktisk ringer hjem til Kina. Så vidt jeg har lest kobler europeiske Yutong-busser kun til europeiske servere.
trikola Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober 1 hour ago, obygda said: De kan visstnok nappe ut SIM kortet..så er problemet løst... Hørt om ESIM?
obygda Skrevet 28. oktober Skrevet 28. oktober trikola skrev (34 minutter siden): Hørt om ESIM? Jada,men slikt utstyr kan deaktiveres Jeg forstår engstelsen,men er man løsningsorientert så lar alt seg løse. Nå ble jo bussene gått gjennom nøye for å nettopp avdekke det man event.ikke kjente til. Jeg tror nok de som gikk gjennom bussen visste om dette lenge før de begynte å gå gjennom bussen. Det er jo helt normalt med OTA oppdateringer i dag..og skal man få til det så må man jo koble til nett. Mulig man burde spesifisert at bussen ikke skal kunne kobles til nett. Da hadde man jo hatt en case overfor leverandør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå