trikola Skrevet 4. august Skrevet 4. august 24 minutes ago, The Avatar said: Etter mitt syn er det som alle dei politikarane som diskuterer landbrukspolitikk samtidig som at dei sjølv har budd på ein gard, vanlegvis vil ein sjå på dette som nyttig erfaring for å kunne meine noko fornuftig om landsbrukspolitikken. Skulle vi kasta ut alle som enten sjølv driv eit småbruk eller har familiemedlem som er bonde så er det mange politikarar som ikkje hadde fått uttale seg. Det er/var jo verre: for noen år(tier) tilbake så var statens forhandlere i jordbruksoppgjøret småbrukeiere som hadde bijobb i departementet. 1
freedomseeker Skrevet 4. august Skrevet 4. august Jeg tror oppriktig ikke at vi er noe mindre korrupt enn andre vestlige land, mitt inntrykk er at forvaltningen er veldig lukket. Ting blir bare vedtatt og bestemt bak lukkede dører, innsigelser og andre meninger slipper sjelden til. Jeg tror også at mange organisasjoner og folk med særinteresser som ikke vi kjenner til har fått mye makt og gehør hos styresmaktene. Jeg har også inntrykket at mange politikere, og da spesielt på den radikale norske venstresiden styrer landet etter ideologi, snarere enn politisk realisme. Man tenker ikke langsiktig, eller tar hensyn til de negative konsekvensene som politikken medfører. Danmark og Sveits skiller seg positivt ut, men dette er dog bare et inntrykk jeg har. 2
nebrewfoz Skrevet 4. august Skrevet 4. august On 8/2/2025 at 5:18 PM, obygda said: Jeg forstår rett og slett ikke de som stoler på Stoltenberg - mannen stakk fra en påkjørsel. Gjorde det ham uegnet som NATOs generalsekretær? Gjør det ham uegnet som finansminister? Han stiller jo ikke til valg i høst, så det er ikke bare å la være å stemme på ham, heller ... (I motsetning til Erna, f.eks.) 2
freedomseeker Skrevet 4. august Skrevet 4. august Eller jeg tar det tilbake, norske politikere er nok langt over snittet korrupt. Ekstremt mange som jukset med reiseregninger, pendlerbolig, skattejuks osv osv. Og da er det sikkert mye annet de juker med også, Støre er jo ikke akkurat kjent for å følge lover og regler heller. Og når de ikke lenger er på stortinget så får de jobber i ideelle organisasjoner som er finansiert av staten, dvs norske skattebetalere. Husker spesielt under Stoltenbergregjeringen at en SP statsråd fikk flyttet den planlagte traseen til en ny høyspentledning da den gikk over gården hans, det til tross for at det ble mange millioner dyrere å bygge. 1
nebrewfoz Skrevet 4. august Skrevet 4. august 18 minutes ago, freedomseeker said: Eller jeg tar det tilbake, norske politikere er nok langt over snittet korrupt. Ekstremt mange som jukset med reiseregninger, pendlerbolig, skattejuks osv osv. Hvor mange stortingsrepresentanter var det som ble tatt i å jukse med disse tingene? Hvor mange prosent av stortingsrepresentantene utgjør det? Kanskje norske politikere er omtrent som 'gjennomsnittsnordmannen'? 4
Maabren Skrevet 4. august Skrevet 4. august AP med Støre, Barth Eide og Stoltenberg er både korrupsjon og landsforrædere. Måtte di snuble i skolissane og få bergens nest største rævhøl over seg, rævhølet som kasta ektemannen under bussen for å framstå med ubesudla moral. Verken AP eller Høgre fortjener ei einaste stemme ved valget. 1
Simen1 Skrevet 4. august Skrevet 4. august Eksempel: Forsvaret bygget marinebasen Olavsvern for 4 milliarder kroner. Så kom naiviteten og sparekniven snikende og basen ble lagt ut for salg. En lokal næringsmann ved navn Gunnar Wilhelmsen kjøpte hele basen for latterlige 38 millioner kroner, til ett av sine selskaper. Noen år senere har han blitt ordfører i kommunen med marinebasen. GW burde skjønt at det han gjorde var et ran på høylys dag av offentlig eiendom som aldri burde blitt lagt ut for salg. At det ble det likevel bør selvsagt også etterforskes. Det altså to graverende forhold her og man må jo bare lure på omstendighetene de to partene i mellom. Kjøpet bør ugyldiggjøres og forretningsmannen bør kompenseres med (styrings)rente på pengene sine. 1
o.o Skrevet 4. august Skrevet 4. august JK22 skrev (På 2.8.2025 den 16.52): Norge er i verdenstoppen sammen med Sverige når det gjelder relasjonskorrupsjon. Hva er relasjonskorrupsjon, og hvor kan vi lese at Norge er i verdenstoppen der? 1
JK22 Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) o.o skrev (4 timer siden): Hva er relasjonskorrupsjon, og hvor kan vi lese at Norge er i verdenstoppen der? Den skandinaviske korrupsjonskulturen er relasjonsbasert mellom slektninger, bekjente, venner og samarbeidspartnere som utnytte systemet uten andres viten for egen vinning. Som med Solberg og hennes ektemann, dette er et meget glimrende eksempel på korrupsjon gjennom innsidehandel og opplysningsmisbruk, som det i virkeligheten er meget mange av, de fleste oppfattes som vennetjenester, gjenytelser og felles vinning - dette skje innenfor relasjoner fremfor å være systematisk som i resten av verden. Det finnes flere norskspråklige bøker som kan letes fram på NB, det var for mange år siden en meget god bok som forklart at den skandinaviske korrupsjonskulturen er unik i verdensbasis, av den grunnen er Norge og Sverige i toppen over relasjonskorrupsjonssaker som går mange tiår tilbake helt til midten av 1800-tallet. Den gang hadde man mer "normal" korrupsjon som var systematisk slått ned av myndighetene og sosiale press, slik at systemutnyttelse, forfekte tjenester og tvilsomme omgang med verdisaker i det skjulte blir regelen. Vi finner ikke "vanlige" korrupte handlinger som innvandrere fra andre land som korrupsjonbekjempere fra andre land som Eva Joly ville ha gjenkjent i Norge, da dette stort sett utgjør unntak i den skandinaviske korrupsjonskulturen. Ofte var det enkeltpersoner med tilhørende sosialmiljø som blir tatt i "fersken". Det gjør at det ikke er mye korrupsjon i Norge, men den er utelukkende lokalt. Alle land har deres egne kultur omkring korrupsjon; vi har mafiainfisert korrupsjon i Italia og elitebaserte korrupsjon i Frankrike (knapt en enslig statsminister eller president i de siste tretti år har unngått mistanke om korrupsjon, som plassere franskmennene i en særplass) for eksempel. Og av den grunn er finansforbrytelser ofte straffet hardere enn andre forbrytelser, selv om den folkelige skjerpelsen av kriminalstraff for vold, drap og alvorlige krenkelser har rettet opp noe av dette. Ennå; som Solberg og flere saker fra Stortinget har vist; så snart noe råtnet hadde oppstått er den vanskelig å oppdage og fjerne tidsnok da det stort sett hendt i lukkede omgivelser fram til skaden er hendt. Det er flere tusen kjente eksempler uansett om det er om småsummer eller store formuer, i de siste tretti årene - og mange av disse var gjentagelsesforbrytelser. Oslo hadde for eksempel opplevd en skandale omkring busskjøp fra MAN da folk på innsiden tok seg betalt og beskyttet hverandre inntil tysk granskning avdekket dette. Og; som sett flere ganger, spesielt i Gjertrum, kunne slike tette relasjoner mellom folk med penger og makt i suspekte omstendigheter utløse meget farefulle konsekvenser som da en kvikkleirsras satt flere hundre mennesker i livsfare. De ansvarlige dessverre ble ikke straffet, for det er vanskelig å påvise straffbare forhold der. Endret 4. august av JK22 1
Regenburg Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) Norge er veldig korrupt. Det foregår så å si ingen store næringslivshendelser, etableringer, tildelinger, reguleringer eller subsidier uten at det i praksis er korrupsjon pga bekjentskap mellom de offentlige tjenestemenn og næringen. Selv varmen på medieomtale avgjøres av hvilke nettverk du har. Snøkrabbesaken er et godt eksempel. Snøkrabbekvoter på 100 millioner kr per stk er gratis tildelt til odel og eie til 30 forskjellige søkere. Ingen av dem har erfaring eller utstyr til å fiske krabbe. Kvotene ble videresolgt for 100 til 165 millioner per stk samme uke som de ble tildelt. Sløseriombudsmannen og redaktøren i Nordlys tror tydeligvis dette er 'inkompetanse' av staten. Men det er såklart stråselskaper som står i ledtog med byråkratene som tildeler. Når du møter mennesker, som man ser her på forumet, som insisterer på at Norge ikke er korrupt, er det fordi norsk korrupsjon foregår på et nivå som nedre middelklasse aldri kommer i kontakt med. Plz slutt å prat om ting du ikke har peiling på. Du vil aldri se noen med penger som sier seg enig i at 'norge ikke er korrupt'. De vet hvordan pølsa lages i Norge. Norsk korrupsjon er også verre enn russisk og afrikansk korrupsjon fordi alle ikke har tilgang til den. Der hvor alle med en million i kofferten kan få riktig lisens i Russland eller Kenya, er det kun den engere krets rundt 'noen som har snakka sammen' i Norge som kan få lisens i Norge. Korrupsjonsjeger Eva Joly hadde rett i at Norge er et av de mest korrupte landene i vest europa. Mvh en som via yrke, har sett mer og større korrupsjon enn noen utenfra vil tro på om jeg fortalte. Endret 4. august av Regenburg 2
Regenburg Skrevet 4. august Skrevet 4. august (endret) obygda skrev (På 2.8.2025 den 17.18): Jeg forstår rett og slett ikke de som stoler på Stoltenberg - mannen stakk fra en påkjørsel. Ikke bare stakk av fra kollisjonen...men her brukte han også private helsetjenester i samme slengen. Jeg forstår ikke at folk lar seg sjarmere av en slik person som gjør dette. Samtidig forteller det litt om hvilke moralske standarder vi har her i landet. De er ikke så veldig høye dessverre.... Jens hadde promille da han kolliderte med den bilen. Det var på morgenen etter en fest med en eller annet underbruk av AP. Han satt etter kollisjonen leeeenge i bilen etter sammenstøtet og prøvde sobre seg. 'Alle' vet dette, og pressen ønsket ikke ny statsminister, da det ville blitt resultatet av en fengselsdom for fyllekjøring. Det ble skrevet lite om saken, 10% cirka ift at Eli Hagen kjørte ned stortingstrappa fordi hun ikke hadde røntgensyn gjennom bilens panser. Dette var det samme pressekorpset som skrev -flere ord- om Vallasaken for å bli kvitt LO lederen for Jens, enn om tsunamien i sørøstasia som drepte flest nordmenn i fredstid (etter mordbrannen på Scandinavian Star). Hanne Skartveit, pol redaktør i VG og AP medlem, svarte kort og beklemmet for et par år siden på podcasten Giæver og Gjengen at 'Stoltenberg slapp veldig veldig billig unna' [av pressen]. Minner også på Stoltenbergs lederrolle i AUF saken. Tiltalen var på simpelt bedrageri, med foreldelsesfrist på 3 år. Så han ble ikke en av dem som ble dømt i den saken.* Viden akseptert som vennetjeneste i norsk politikk. Man ser og vil se videre tilsvarende forvitring av siktelse og tiltale i Mariussaken. *Det var en av grunnene til at Hågensen ikke støttet den veldig unge (og uansvarlige) Jens mot Jagland som statsminister da ministersønnen jens ga beskjed at han ville bli statsminister første gangen. Endret 4. august av Regenburg 2
vampyrica Skrevet 5. august Skrevet 5. august 12 hours ago, nebrewfoz said: Hvor mange stortingsrepresentanter var det som ble tatt i å jukse med disse tingene? Hvor mange prosent av stortingsrepresentantene utgjør det? Kanskje norske politikere er omtrent som 'gjennomsnittsnordmannen'? 38 av 290 som ble sjekket ble tatt og måtte betale mere skatt (hvor vi andre ville fått bot og fengsel) så godt over moralen til jevne nordmann. I tillegg fikk 13 stortingspolitikere gratis pendlerbolig mens de leide ut egen bolig på hjemstedet. 127 politikere fikk pendlerbolig totalt. Norske politikere er langt unna normen til befolkningen. Dette var kun pendlersaken… 1
Kahuna Skrevet 5. august Skrevet 5. august Er denne tråden *egentlig* en russisk påvirkningsoperasjon hvor formålet er å dyrke en holdning om at alt er helt forferdelig her? Det føres ikke statistikk på stortingspolitikere av den grunn at de er for få. derimot føres det statistikk over politikere på lavere nivå. Konklusjonen var at de er vesentlig mer lovlydige enn vanlige borgere. https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2024/10/politikerne-er-mer-lovlydige-enn-folk-flest/#:~:text=Ikke alle norske politikere har vist seg å,juks med reiseregninger og ulovlig bruk av pendlerboliger. "Studien vår avdekker et tydelig mønster: personer med kriminell bakgrunn blir gradvis sortert ut på alle nivåer av den politiske karrierestigen. I befolkningen er det 1.9% som har begått et alvorlig lovbrudd. Denne andelen halveres nesten blant listekandidatene (1.0%) og faller ytterligere for kandidater som faktisk blir valgt (0.6%). Ordførerne fremstår som de mest lovlydige, med en andel på bare 0,1 %, som tilsvarer omtrent en tyvendedel av nivået i den generelle befolkningen." 6
o.o Skrevet 5. august Skrevet 5. august JK22 skrev (10 timer siden): Den skandinaviske korrupsjonskulturen er relasjonsbasert mellom slektninger, bekjente, venner og samarbeidspartnere som utnytte systemet uten andres viten for egen vinning. Det finnes flere norskspråklige bøker som kan letes fram på NB, det var for mange år siden en meget god bok som forklart at den skandinaviske korrupsjonskulturen er unik i verdensbasis, av den grunnen er Norge og Sverige i toppen over relasjonskorrupsjonssaker som går mange tiår tilbake helt til midten av 1800-tallet. Den gang hadde man mer "normal" korrupsjon som var systematisk slått ned av myndighetene og sosiale press, slik at systemutnyttelse, forfekte tjenester og tvilsomme omgang med verdisaker i det skjulte blir regelen. Vi finner ikke "vanlige" korrupte handlinger som innvandrere fra andre land som korrupsjonbekjempere fra andre land som Eva Joly ville ha gjenkjent i Norge, da dette stort sett utgjør unntak i den skandinaviske korrupsjonskulturen. Ofte var det enkeltpersoner med tilhørende sosialmiljø som blir tatt i "fersken". ..... Det er flere tusen kjente eksempler uansett om det er om småsummer eller store formuer, i de siste tretti årene - og mange av disse var gjentagelsesforbrytelser. Oslo hadde for eksempel opplevd en skandale omkring busskjøp fra MAN da folk på innsiden tok seg betalt og beskyttet hverandre inntil tysk granskning avdekket dette. Jeg prøvde å søke etter ordet relasjonskorrupsjon, men fant i praksis ingenting gjennom google søk. Forstår det da slik at det er korrupsjon mellom relasjoner du snakker om? Likevell bruker du ordet "normal" korrupsjon, så du setter et skille mellom relasjonskorrupsjon og "normal" korrupsjon? Spørsmålet er litt ubetydelig, men blir nysgjerrig allikavell, siden vi først diskuterer... Kanskje nepotism dekker hva du skriver om? Å skrive at flere bøker kan letes frem, har liten verdi uten å nevne hvilke bøker. Samme som med flere tusen kjente eksempler. Grunnen til at jeg henger meg opp i påstanden er fordi jeg har fått det pappegøyet inn i øret at Norge scorer høyt på slike internasjonale rankinger, som Korrupsjonsindeks (samme som TS lenket til) som måler oppfatningene av korrupsjon i offentlig sektor. Å kategorisk si at Norge ikke har korrupsjon er vell feil, spørsmålet blir i hvor stor grad. Spørsmålet har jo litt å si for hvordan vi føler hvoridt demokratiet virker, og at våre samfunnsutvalgte gjennomfører pliktene sine riktig. Disse eksemplene som nevnes vil vell bli loggført i rettssystemet på noe vis, slik at statistikken på ett eller annet tidspunkt vil holdes à jour med antall saker. Regenburg skrev (10 timer siden): Norge er veldig korrupt. [SNIP] Når du møter mennesker, som man ser her på forumet, som insisterer på at Norge ikke er korrupt, er det fordi norsk korrupsjon foregår på et nivå som nedre middelklasse aldri kommer i kontakt med. Plz slutt å prat om ting du ikke har peiling på. [SNIP] Mvh en som via yrke, har sett mer og større korrupsjon enn noen utenfra vil tro på om jeg fortalte. Jeg vet bedre enn deg, men kun fordi jeg vet det og jeg sier ikke noe om hvorfor. Og jeg har mye penger forresten 5
Regenburg Skrevet 5. august Skrevet 5. august o.o skrev (5 timer siden): . Jeg vet bedre enn deg, men kun fordi jeg vet det og jeg sier ikke noe om hvorfor. Og jeg har mye penger forresten Gjesp. Drøfter gjerne tema, men kan ikke forstå ting for deg. Det må du gjøre selv. Annenhver post i tråden nevner båndene mellom næringsliv og politikere i Norge. Når det ikke synker inn, selv når det forklares med teskje, kan man bare trekke på skuldrene av hvor lite du kan om Norge. Mener dette høflig, selv om du som alle verdensmestere i 'ting du ikke har hørt om' så klart ser rødt og taster på keyboardet så tårene spretter. 2
Kahuna Skrevet 5. august Skrevet 5. august Regenburg skrev (1 minutt siden): Annenhver post i tråden nevner båndene mellom næringsliv og politikere i Norge. *Påståtte* bånd. Det ble rettet kritikk mot en politiker som tidligere var ansatt et sted.. Med mindre han har med seg en etterlønnsavtale eller bonusavtale så har han ikke bånd. Vi må nesten ha en form for troverdig dokumentasjon, det holder ikke at noen hevder at alt er så fælt i norge(mildt drittlei av denne formen for selvpisking) 1 3
o.o Skrevet 5. august Skrevet 5. august Regenburg skrev (4 minutter siden): Gjesp. . Når det ikke synker inn, selv når det forklares med teskje, kan man bare trekke på skuldrene av hvor lite du kan om Norge. . Mener dette høflig, selv om du som alle verdensmestere i 'ting du ikke har hørt om' så klart ser rødt og taster på keyboardet så tårene spretter. *rap* Vell, vi er inne på et diskusjonsforum så... Ja, jeg ser rødt, illrødt... Du har jo tross alt fornærmet mine følelser! Du la forresten ikke til noe i innlegget ditt, så jeg går ut ifra du har skrevet ned dine hovedpoenger. TS kommer med en generell påstand, hvilket resulterer i generelle svar. For all del, få frem alle saker hvor offentlige aktører er korrupte. Fakta baserer vi på data, og statistikken tilsier at Norge, generelt sett er et land med lite korrupsjon. Så kommer vi til personlige tilfeller og situasjoner som er opplevd. De er viktige og er med og forteller en del av historien. Tilbake til tema som vi kan diskutere. Regenburg skrev (4 minutter siden): Men det er såklart stråselskaper som står i ledtog med byråkratene som tildeler. Opplys gjerne meg og resten av nedre middelklasse hvilke selskaper det er snakk om, siden det er såklart. Regenburg skrev (4 minutter siden): Plz Øvre middelklasse skriver ikke slike ord. Regenburg skrev (4 minutter siden): Du vil aldri se noen med penger som sier seg enig i at 'norge ikke er korrupt'. Hva vil det si at et land er korrupt? Regenburg skrev (4 minutter siden): Mvh en som via yrke, har sett mer og større korrupsjon enn noen utenfra vil tro på om jeg fortalte. Jeg jakter fugl og ser derfor ofte fugl. 2 3
BadCat Skrevet 5. august Skrevet 5. august Jeg er minimalt bekymret for mennesker som bruker makt eller posisjon til privat berikelse. Jeg er mer bekymret for de krefter som utrettelig jobber for å endre Norge etter sin mal. For eksempel kampen for å få Norge inn i EU uansett hvor mange stortingsperioder det måtte ta. 2
nebrewfoz Skrevet 5. august Skrevet 5. august Folk: "Vi trenger folk med erfaring fra næringslivet i politikken!" Også folk: "Fy fader så korrupte disse politikerne er, som 'kjenner' folk i næringslivet og sikkert skor seg på det!" 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå