Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Vokteren

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Nå har turneringsledelsen fattet en beslutning. Å ikke følge beslutningen er usportslig.

Der står saken,

Spillerne vil ikke spille mot et lag med voldsmenn, og det er deres beslutning. 

Det er i protest av at vold feies under teppet. 

Det har jeg stor sympati for.

Norway Cup har feid barneran og seksuell trakassering rettet mot barn under teppet i årevis. Folk får nok til slutt av dette amatøropplegget.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Regenburg said:

Det er i protest av at vold feies under teppet. 

Det har jeg stor sympati for.

Norway Cup har feid barneran og seksuell trakassering rettet mot barn under teppet i årevis. Folk får nok til slutt av dette amatøropplegget.

Jeg registrerer at du vet bedre enn turneringsledelsen, som garantert har snakket med meddommerne, kampvert, trenere med mer.

• Liker 5
Skrevet
frohmage skrev (10 timer siden):

Hvor står det?

I den samme vitneforklaringen som sier at dommeren sprang inn i spillerne for å skyve dem vekk fra banen, hvorpå de slår ham nesten i hjel.

Vil anta kampverten ser etter å kaste voldsofferer når jeg ser de omtale et G-19 lag med voksne som camper i veien for dommeren og håner ham som 'kan ikke tenke meg hvor redde disse ungdommene var' når det var dommeren som lå bevistløs ihjel etter at de gikk løs på ham.

Men som sagt. Det er jo mulig dommeren fikk psykotisk brudd og selv sprang inn i neven til denne karen og forlot banen for å løpe inn i en spillerflokk m/slektninger som bare forsøkte å passe sine egne saker. 😏

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Jeg registrerer at du vet bedre enn turneringsledelsen, som garantert har snakket med meddommerne, kampvert, trenere med mer.

Vet bedre har ikke noe med det å gjøre. Jeg støtter de som boykotter lag som skaper voldssituasjoner. 

Hevder man nulltoleranse for vold får man leve etter disse prinsippene og utvise lag som kverker dommerne.

At du påstår at turneringaledelsen er et slags etterforskende organ synes jeg bare er ragebait, her på formiddagen.

At du ikke er så optatt av at et menneske er nesten slått ihjel er i tråd med dine holdninger ellers, som virker blottet for empati og medmenneskelighet. Så du avslører ikke noe nytt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Regenburg skrev (40 minutter siden):

På hvilken måte har Norway cup "feid dette under teppet"? Den beste måten å unngå barneran, seksuell trakassering og vold på turneringen er vel forsåvidt å ikke arrangere Norway cup, er det det som er løsningen? 

• Liker 2
Skrevet

- Det er åpenbart at fotball generelt, her representert ved Norway Cup - driter i lover, regler og normer og skaper sine egne. De opptrer som et utenomrettslig lovorgan og dommerorgan. Dette er ikke begrenset til Norway Cup, men men også f.eks Norges fotballforbund. Men det er altså Norway Cup som viser dette med tydelighet nå.

- Det er åpenbart at fotball generelt fyrer opp alt for sterke følelser i folk. Folk blir ikke bare positivt engasjert, men uakseptabelt overengasjert. Når noen forsøker å si at ro ned - fotball er jo bare et spill, morro og inkluderende lek så er det overhodet ikke sannheten for en del folk. Det er blodig alvor - til det nivå at man får voldelige sammenstøt. Ikke bare dette isolerte tilfellet, men på generell basis mellom supportere verden over. Fotballsupportere av alle slag og alt av organisasjoner bør ha fokus på å dempe overengasjement. Men det stikk motsatte skjer. Noen må sette ned foten og ta skikkelig grep mot fotballklubber, supportere og organisasjoner som ikke gjør slike forebyggende tiltak.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

- Det er åpenbart at fotball generelt, her representert ved Norway Cup - driter i lover, regler og normer og skaper sine egne. De opptrer som et utenomrettslig lovorgan og dommerorgan. Dette er ikke begrenset til Norway Cup, men men også f.eks Norges fotballforbund. Men det er altså Norway Cup som viser dette med tydelighet nå.

- Det er åpenbart at fotball generelt fyrer opp alt for sterke følelser i folk. Folk blir ikke bare positivt engasjert, men uakseptabelt overengasjert. Når noen forsøker å si at ro ned - fotball er jo bare et spill, morro og inkluderende lek så er det overhodet ikke sannheten for en del folk. Det er blodig alvor - til det nivå at man får voldelige sammenstøt. Ikke bare dette isolerte tilfellet, men på generell basis mellom supportere verden over. Fotballsupportere av alle slag og alt av organisasjoner bør ha fokus på å dempe overengasjement. Men det stikk motsatte skjer. Noen må sette ned foten og ta skikkelig grep mot fotballklubber, supportere og organisasjoner som ikke gjør slike forebyggende tiltak.

Ja, alt som engasjerer over ett visst nivå,  bør vi få nedtonet så fort som mulig, slik at det ikke er en sjanse for at det engasjerer noen enkeltindivider negativt. 

Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

Du får forholde deg til de faktiske forholdene i det minste. Det er ingenting som tyder på at dette laget er fullt av voldsmenn i flertall. Det er 1 person som er siktet for hendelsen. Man må ta personlig ansvar for handlingene sine, ikke dra andre med seg i dragsuget. 

Den uavhengige juryen i Norway cup har talt, de skriver at hendelsen er svært alvorlig. Men deres jobb er å  avgjøre om laget kan lastes for hendelsen. Etter å ha fått kamprapport fra hoveddommer samt andre forklaringer så har de kommet frem til avgjørelsen om at dette ikke er laget sin feil. Avgjørelsen må respekteres selv om man ikke er enig.  

hvorpå de slår ham nesten i hjel.

Her gjør du det igjen. Snakker om personer i flertall når det er 1 person det er snakk om. Jeg syns man skal være litt forsiktig med påstander som "slår ham nesten ihjel" før vi vet mer om tilstanden. Ifølge politiet så er betegnelsen alvorlig skadet. Slå nesten ihjel, da ville jeg tenkt at man snakker om betegnelsen kritisk skadet. Endrer tilstanden/ uttalelsen seg til kritisk så er jeg enig med deg i din beskrivelse over her. 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (11 minutter siden):

.  

Her gjør du det igjen. Snakker om personer i flertall når det er 1 person det er snakk om. 

Ja, det er riktig at jeg er voksen og har den voksnes forståelse av vold: er man en gjeng og flyr på noen, så er alle som er med skyldig. Ikke bare han som slo, holdt pistolen eller kniven.

Med din barneskolelogikk ville kun knivmannen blitt dømt for drapet på Benjamin Hermanson, for å velge et grelt eksempel.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (13 minutter siden):

Jeg syns man skal være litt forsiktig med påstander som "slår ham nesten ihjel" før vi vet mer om tilstanden. Ifølge politiet så er betegnelsen alvorlig skadet. Slå nesten ihjel, da ville jeg tenkt at man snakker om betegnelsen kritisk skadet. Endrer tilstanden/ uttalelsen seg til kritisk så er jeg enig med deg i din beskrivelse over her. 

Jeg driter i ditt behov for å mase om hva du 'mener med slåt ham nesten ihjel'. 

Kommer til å fortsette å si det, når noen blir slått bevisstløs og sendes på sykehus.

• Liker 3
Skrevet
BadCat skrev (17 minutter siden):

@Regenburg
Hold deg til fakta.

Fakta er at en dommer ble slått bevisstløs av en supporter med nær tilknytning til et lag som flere nå nekter å møte på fotballbanen.
Når noen blir slått bevisstløs og må på sykehus, er det bare tilfeldigheter som avgjør om dette blir til livsvarige hodeskader eller død.

På høy tid for arrangøren å statuere et eksempel.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Regenburg skrev (2 timer siden):

I den samme vitneforklaringen som sier at dommeren sprang inn i spillerne for å skyve dem vekk fra banen, hvorpå de slår ham nesten i hjel.

Du må nesten servere en link.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (1 time siden):

Fakta er at en dommer ble slått bevisstløs av en supporter med nær tilknytning til et lag som flere nå nekter å møte på fotballbanen.

Ja, det er riktig. Men det er også fakta at uavhengige vitner forteller om en aggressiv assistentdommer som sprang inn i ungdommene og sparket og slo etter dem. Det er også fakta at en uavhengig jury for arrangementet har kommet frem til at laget ikke kan lastes for hendelsen. Da møter man opp og spiller mot laget, og ikke oppfører seg usportslig. 

Dette er en sak for rettssystemet.   Foreløpig ser ikke retten grunn til å ha denne personen i varetekt. Men idrettsarenaen bør han ikke ha tilgang på så lenge han er siktet eller tiltalt for vold. Han, og bare han. 

Endret av leticia
presisering av utydelighet
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Ja, det er riktig. Men det er også fakta at uavhengige vitner forteller om en aggressiv assistentdommer som sprang inn i ungdommene og sparket og slo etter dem. Det er også fakta at en uavhengig jury har kommet frem til at laget ikke kan lastes for hendelsen. Da møter man opp og spiller mot laget, og ikke oppfører seg usportslig. 

Dette er en sak for rettssystemet.   Foreløpig ser ikke retten grunn til å ha denne personen i varetekt. Men idrettsarenaen bør han ikke ha tilgang på så lenge han er siktet eller tiltalt for vold. Han, og bare han. 

Veldig naiv holdning all den tid supportere til det spanske laget stod samlet bak ufin oppførsel og i praksis eskalerte situasjonen. Der rettstaten feiler burde ungdommen vise at de står samlet og nekte å spille mot dette laget om ikke Norway Cup selv utviser laget. Har vi ikke sett nok tullete rettspraksis i dette landet?

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er riktig at jeg er voksen og har den voksnes forståelse av vold: er man en gjeng og flyr på noen, så er alle som er med skyldig. Ikke bare han som slo, holdt pistolen eller kniven.

Med din barneskolelogikk ville kun knivmannen blitt dømt for drapet på Benjamin Hermanson, for å velge et grelt eksempel.

Du går over på persondebatt, samtidig som du fremstiller deg selv som voksen? 

Det er ingen gjeng her som har "flydd på noen". Forhold deg til sakens realiteter, voksen som du er. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (5 minutter siden):

Veldig naiv holdning all den tid supportere til det spanske laget stod samlet bak ufin oppførsel og i praksis eskalerte situasjonen. Der rettstaten feiler burde ungdommen vise at de står samlet og nekte å spille mot dette laget om ikke Norway Cup selv utviser laget. Har vi ikke sett nok tullete rettspraksis i dette landet?

Ja, jeg er enig med deg i at det var en ufin oppførsel fra spanjolene og at det førte til at situasjonen eskalerte. Kan du gi meg samme innrømmelsen tilbake? At reaksjonen til linjedommer også bidro til å eskalere situasjonen ytterligere?  Hvis vitneforklaringene om aggressivitet og å springe inn i dem og sparke og slå mot dem er riktige, det høres ut som en merkelig oppførsel som burde være håndtert annerledes. 

Det er helt greit å ikke være enig i rettspraksis. Men frem til rettspraksis endres, og idrettens regler endres, så må vi nesten bare respektere de avgjørelsene som tas. Siden det er systemet vi har nå vi må forholde oss til. Rettssystemet og idrettens regler er ikke perfekte,  men vi må gå gjennom de riktige kanalene for å endre dem. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg er enig med deg i at det var en ufin oppførsel fra spanjolene og at det førte til at situasjonen eskalerte. Kan du gi meg samme innrømmelsen tilbake? At reaksjonen til linjedommer også bidro til å eskalere situasjonen ytterligere?  Hvis vitneforklaringene om aggressivitet og å springe inn i dem og sparke og slå mot dem er riktige, det høres ut som en merkelig oppførsel som burde være håndtert annerledes. 

Det er helt greit å ikke være enig i rettspraksis. Men frem til rettspraksis endres, og idrettens regler endres, så må vi nesten bare respektere de avgjørelsene som tas. Siden det er systemet vi har nå vi må forholde oss til. Rettssystemet og idrettens regler er ikke perfekte,  men vi må gå gjennom de riktige kanalene for å endre dem. 

Personlig har jeg null toleranse for vold - uansett hvor mye den måtte være provosert frem...absolutt null. Ord skal ALDRI ende med vold - fysisk hån og latterligjøring - skal ALDRI ende i vold. Den som utfører vold må ta 100% ALL skyld. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Personlig har jeg null toleranse for vold - uansett hvor mye den måtte være provosert frem...absolutt null. Ord skal ALDRI ende med vold - fysisk hån og latterligjøring - skal ALDRI ende i vold. Den som utfører vold må ta 100% ALL skyld. 

Det samme har jeg. Derfor så sier jeg at personen som har utført dette ikke må få tilgang til idrettsarenaen. (Rettsystemet tar sin egen vurdering, den må vi vente på). Jeg forholder meg likevel til rettssystemet som sier at provokasjon er formildende i selve straffeutmålingen, selv om jeg er enig med deg i det du skriver over her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...