leticia Skrevet i går, 07:32 Skrevet i går, 07:32 DrAlban3000 skrev (8 minutter siden): Norway Cup er yngleplass for unge kriminelle i Oslo. Tyveri, trusler og utpressing. Ifjor var det en ransbølge av unge deltagere, hovedsaklig utført av unge ikke-vestlige innvandrere. Løsningen er å holde Norway Cup der det ikke er så mange av de, så blir det mindre kriminalitet og negative nyheter. https://www.vg.no/nyheter/i/8qp7W2/ran-av-norway-cup-deltagere-gjerningspersoner-identifisert https://www.nrk.no/stor-oslo/tjuvholmen-knivstikkingen_-de-siktede-ranet-norway-cup-deltak-samme-uka-1.16990957 https://www.tv2.no/nyheter/masseslagsmal-under-norway-cup/15930817/ Dette du nevner er noe annet enn det denne saken dreier seg om, at en tilskuer slo ned linjedommer. Men ellers enig i de sakene du nevner, at det kunne vært løst med å flytte arrangementet. Men, et så stort arrangement, det er vel ikke så mange stedene som hadde hatt mulighet til å ta imot så mange deltakere, med tanke på innkvartering osv? 4
DrAlban3000 Skrevet i går, 07:38 Skrevet i går, 07:38 leticia skrev (2 minutter siden): Dette du nevner er noe annet enn det denne saken dreier seg om, at en tilskuer slo ned linjedommer. Men ellers enig i de sakene du nevner, at det kunne vært løst med å flytte arrangementet. Men, et så stort arrangement, det er vel ikke så mange stedene som hadde hatt mulighet til å ta imot så mange deltakere, med tanke på innkvartering osv? Om jeg forsto trådstarter riktig så er det en diskusjon rundt problemene med Norway Cup med utgangspunkt i den saken. Det vil alltid være utfordringer når så mange unge samles med forskjellig bakgrunn, men det er enkelt å fikse noen av disse problemene. Det er ikke godt å si hvor det skulle vært, men legger du den til en annen by mister veldig mange unge kriminelle "sommerjobben" sin. 1
VifteKopp Skrevet i går, 07:58 Skrevet i går, 07:58 (endret) DrAlban3000 skrev (20 minutter siden): Om jeg forsto trådstarter riktig så er det en diskusjon rundt problemene med Norway Cup med utgangspunkt i den saken. Det vil alltid være utfordringer når så mange unge samles med forskjellig bakgrunn, men det er enkelt å fikse noen av disse problemene. Det er ikke godt å si hvor det skulle vært, men legger du den til en annen by mister veldig mange unge kriminelle "sommerjobben" sin. Det finnes neppe noen annen by i Norge som har kapasitet, verken når det kommer til antall baner, antall sengeplasser, eller transport og annen infrastruktur, til å ta i mot så mange barn som det gjøres på Norway Cup. Det er tross alt verdens største fotballturnering. En turnering som for det overveldende flertallet av barna er en lykkelig opplevelse de vil huske resten av livet. Men som vanlig stjeler enkelthendelser all oppmerksomheten i det klikkjagende media, og så lar nervøse folk på nettet seg skremme til overreaksjoner... Endret i går, 07:59 av VifteKopp 3
Smule8o Skrevet i går, 08:29 Skrevet i går, 08:29 14 hours ago, Krig og fred said: Slapp av, Sylvi er ute i media og sier at dette er tOTaLt uAKSepTabElT!!! Så heldige vi i Norge er som har en politiker som Sylvi 🤡 Støre var også ute å sa noe lignende. Såå hva er det egentlig du ville frem til? Støre og Listhaug er i praksis like? 3
Neptun1 Skrevet i går, 09:27 Skrevet i går, 09:27 Krig og fred skrev (15 timer siden): Slapp av, Sylvi er ute i media og sier at dette er tOTaLt uAKSepTabElT!!! Så heldige vi i Norge er som har en politiker som Sylvi 🤡 Listhaug følger kampene til sønnen som deltar i Norway Cup. Så ikke underlig at hun reagerer på denne oppførselen. 2
Neptun1 Skrevet i går, 09:35 Skrevet i går, 09:35 VifteKopp skrev (1 time siden): Det finnes neppe noen annen by i Norge som har kapasitet, verken når det kommer til antall baner, antall sengeplasser, eller transport og annen infrastruktur, til å ta i mot så mange barn som det gjøres på Norway Cup. Det er tross alt verdens største fotballturnering. En turnering som for det overveldende flertallet av barna er en lykkelig opplevelse de vil huske resten av livet. Men som vanlig stjeler enkelthendelser all oppmerksomheten i det klikkjagende media, og så lar nervøse folk på nettet seg skremme til overreaksjoner... "Enkelthendelser" som skjer årlig. Enten det er lag og spillere som hopper av i Norge, vold mot dommere og spillere, svært usportslig oppførsel eller seksuell trakassering av unge jenter. Og gjett hva - så godt som alltid gjelder dette spillere og trenere fra lag med opprinnelse sør for alpene. Vold og trusler er et stort problem i Oslo-fotballen. Men bare fortsett med å stikke hodet i sanden - og late som om oppførselen ikke er kulturelt betinget. Vi forventer ikke annet. Synes egentlig at Norway Cup burde avvikles - i alle fall i dagens format. 3 1
VifteKopp Skrevet i går, 11:18 Skrevet i går, 11:18 Neptun1 skrev (1 time siden): Synes egentlig at Norway Cup burde avvikles - i alle fall i dagens format. Heldigvis er de aller fleste barn og foreldre uenige med deg i det, og deltar hvert år i denne fantastiske folkefesten som ikke noen få idioter skal få ødelegge. 1
Baranladion Skrevet i går, 11:19 Skrevet i går, 11:19 obygda skrev (5 timer siden): Synes det ikke er rett at lag med supportere som oppfører seg ille får lov å delta. Det handler om å sende tydelige signal og flytte ansvar der det gir størst effekt. Kollektiv avstraffelse er akkurat det som gir størst effekt ved lagidrett. Så jeg mener laget burde utestenges. Det vil gi større omtale i spansk presse og mange vil reagere. Nå oppnår man ingenting.. Jeg syns det blir feil å utestenge et lag fordi en eller annen koko fyr går amok på sidelinja. Så lenge laget, trenere eller lagledere til en viss grad ikke har bidratt til aggresiv stemning, så er jo de også et offer for en idiots handling, selvom idioten er beslektet av en av spillerne. Hvorfor straffe 25 uskyldige? Uten å vite mer enn det som har kommet frem, så vil jeg si meg enig i Norway Cups jury om at laget ikke skal utestenges. Så kommer tvisten da, jeg mener samtidig at de lagene som nå boikotter kampene mot dette laget gjør helt rett i det, og jeg tror at det får enda bedre nyhetseffekt og avskrekkende effekt hvis dette laget skulle vinne Norway cup fordi ingen møter opp mot de. Det kan jo selvsagt ha en bieffekt, at lag fremover tar med seg en koko tremenning til Norway cup for å vinne hele dritten på walkovers, men det virker ikke særlig realistisk. Generelt, så mener jeg at lag, trenere, lagledere som opptrer aggressivt på banen og på sidelinjen må diskvalifiseres. Det er blitt en uting i breddefotballen, dessverre 3
Nilsenmann Skrevet i går, 11:22 Skrevet i går, 11:22 Dette er ungdommen idag. Ute etter å få ut sitt sinne på andre. Jeg kjenner til flere som sier selv at de ønsker litt action i kampen, grunnet de kan fyre litt løst. Ikke akseptabelt i det hele tatt!!
Vokteren Skrevet i går, 11:41 Forfatter Skrevet i går, 11:41 frohmage skrev (15 timer siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/8qyvpW/en-spanjol-i-20-aarene-er-siktet-for-vold-etter-angrep-paa-en-fotballdommer Ingen tilknytning når flesteparten på det spanske laget møter opp i fengslingsmøtet og hvor også moren til skadevolderen er til stede ? Ingen sammenheng når flere lag nekter å møte det gjeldende spanske laget ? 1 1
Svein M Skrevet i går, 12:03 Skrevet i går, 12:03 For alle plasser der det er folk må en vel vurdere hvilket vakthold det er behov for. Kanskje politi må være til stede. En kan også begrense hvilke land som er med, kanskje bare fra Norge har vært best.
1Dr.E Skrevet i går, 12:38 Skrevet i går, 12:38 Jøss, dette er G19-lag jo! Voksne menn. Jeg trodde det var storebroren til en gutt på et lag med 14-åringer eller noe som hadde slått. Kanskje de nå går hele veien uten motstandere på motsatt banehalvdel og vinner finalen på walkover, etter å ha spilt én kamp og tapt i gruppespillet? Hadde gitt en viss symboleffekt, tviler på at man hadde sett et bilde av jublende gutter som løfter pokalen...
1Dr.E Skrevet i går, 12:41 Skrevet i går, 12:41 (endret) Norway Cup sier de har nulltoleranse for vold. Kanskje det for fremtiden skal poengteres og nedfelles i lovverket at null betyr null, og at det dessverre må gå utover laget hvis tilskuer representerer dersom tilskuer er voldelig? Dette var voksne menn. Om en tilhenger av f.eks. Brann hadde slått ned en linjedommer i kamp kan vi være temmelig sikre på at SK Brann hadde måtte stå delvis ansvarlig for det, med bøter, poengstraff eller utestengelse av cup f.eks. Endret i går, 12:42 av 1Dr.E 1
Neptun1 Skrevet i går, 12:42 Skrevet i går, 12:42 Nilsenmann skrev (1 time siden): Dette er ungdommen idag. Ute etter å få ut sitt sinne på andre. Jeg kjenner til flere som sier selv at de ønsker litt action i kampen, grunnet de kan fyre litt løst. Ikke akseptabelt i det hele tatt!! Synes uprovosert grov vold som dette skal dømmes likt med drapsforsøk. 1
obygda Skrevet i går, 12:54 Skrevet i går, 12:54 Neptun1 skrev (3 minutter siden): Synes uprovosert grov vold som dette skal dømmes likt med drapsforsøk. Jeg tipper at mannen slipper lettere unna enn Gjert Ingebrigtsen...... Ellers helt enig med deg at vold som gir varig skade må dømmes som drapsforsøk..og drapsforsøk bør dømmes som drap..Så i dette tilfelle ville jeg sagt at minstestraff burde være på linje med uaktsomt drap. Det er helt tilfeldig dersom man overlever grov vold - og når man sitter igjen med varig skade så er det grov vold. Grov vold har dessverre blitt alt for lavt straffet i dette landet. Faktisk er det vel ofte slik at dersom man blir tatt holdene med en mobil i hendene i en bil - så dømmes det minst like hardt som fysisk grov vold.....Vi er der i dette samfunnet dessverre.....Det er ikke rart vi opplever stor frustrasjon og sinne blant befolkningen og at duster som Trump kommer til makten er ingen tilfeldighet heller. Folk er lei og kaster seg over personer med raske løsninger og hat. Man burde gjennomført en reform mhp straffenivå på tvers av ulike lovbrudd slik at man bygger trygge samfunn der frivillge kan stille opp på f.eks Norway Cup og føle at de har hele landet i ryggen og absolutt null toleranse for vold - absolutt null. Ikke trekke på skuldrene...Her ser vi fysisk vold av en helt annen dimensjon enn f.eks Gjert Ingebrigtsen ble tiltalt for...og der gikk det vel 7-8 uker i rettsalen...Hva vil skje i denne saken? 1
leticia Skrevet i går, 12:58 Skrevet i går, 12:58 Vokteren skrev (1 time siden): Ingen tilknytning når flesteparten på det spanske laget møter opp i fengslingsmøtet og hvor også moren til skadevolderen er til stede ? Ingen sammenheng når flere lag nekter å møte det gjeldende spanske laget ? Enig, et slikt utsagn blir for dumt. Klart at dette må være en som de "kjente til" fra før. Det var jo en slektning av en på laget. Men jeg syns ikke vi skal putte dette på at det er "spansk kultur" å oppføre seg slikt. Noen kan bare ikke oppføre seg, helt uavhengig av hvilket land de har tilhørighet til. Og straffen for slik oppførsel må være lik for alle. (Jeg skal kanskje ikke ta opp en lang utredning på ny om det nå, men rettsvesenet behandler faktisk folk forskjellig utfra etnisitet, kjønn og inntekt, kanskje ubevisst, men likevel forskjellsbehandling). 1 2
kremt Skrevet i går, 13:08 Skrevet i går, 13:08 Tiltalte hevder han så broren sin ligge på bakken. Da måtte han gjøre et drapsforsøk på dommeren? 1
Baranladion Skrevet i går, 13:09 Skrevet i går, 13:09 1Dr.E skrev (4 minutter siden): Norway Cup sier de har nulltoleranse for vold. Kanskje det for fremtiden skal poengteres og nedfelles i lovverket at null betyr null, og at det dessverre må gå utover laget hvis tilskuer representerer dersom tilskuer er voldelig? Dette var voksne menn. Om en tilhenger av f.eks. Brann hadde slått ned en linjedommer i kamp kan vi være temmelig sikre på at SK Brann hadde måtte stå delvis ansvarlig for det, med bøter, poengstraff eller utestengelse av cup f.eks. Jeg vet ikke om det er riktig å legge ansvar over på hvilke tilskuere som møter opp og ansvar for å holde styr på de over på laget/lagledelsen? Så lenge titusener av mennesker er på et sted, vil det være en sannsynlighet for at noen blir voldelig, slike hendelser er det opp til politiet å forhindre eller stoppe. Om en tilhenger av Brann hadde angrepet dommeren, ville det gått utover den som angrep, og kanskje hadde det blitt noen reaksjoner ovenfor klubben for å bedre sikkerhet eller i form av bøter eller tomme tribuner, men selve laget hadde ikke fått noen direkte sanksjoner. Så vet jeg ikke hvordan ting fungerer på Norway cup, men i fotball ellers, også på bredde og barnenivå så er det kampverter, samt en dommer som leverer en kamprapport. Under turneringer som denne, hvor man kjapt må sanksjonere fordi turneringen går over kort tid, bør det legges stor vekt på dommer og kampvert rapport, der lag får en tydelig advarsel hvis de oppfører seg aggressivt ovenfor dommer, med diskvalifikasjon hvis oppførselen vedvarer. 2
leticia Skrevet i går, 13:16 Skrevet i går, 13:16 (endret) obygda skrev (28 minutter siden): Jeg tipper at mannen slipper lettere unna enn Gjert Ingebrigtsen...... Ellers helt enig med deg at vold som gir varig skade må dømmes som drapsforsøk..og drapsforsøk bør dømmes som drap..Så i dette tilfelle ville jeg sagt at minstestraff burde være på linje med uaktsomt drap. Det er helt tilfeldig dersom man overlever grov vold - og når man sitter igjen med varig skade så er det grov vold. Grov vold har dessverre blitt alt for lavt straffet i dette landet. Faktisk er det vel ofte slik at dersom man blir tatt holdene med en mobil i hendene i en bil - så dømmes det minst like hardt som fysisk grov vold.....Vi er der i dette samfunnet dessverre.....Det er ikke rart vi opplever stor frustrasjon og sinne blant befolkningen og at duster som Trump kommer til makten er ingen tilfeldighet heller. Folk er lei og kaster seg over personer med raske løsninger og hat. Man burde gjennomført en reform mhp straffenivå på tvers av ulike lovbrudd slik at man bygger trygge samfunn der frivillge kan stille opp på f.eks Norway Cup og føle at de har hele landet i ryggen og absolutt null toleranse for vold - absolutt null. Ikke trekke på skuldrene...Her ser vi fysisk vold av en helt annen dimensjon enn f.eks Gjert Ingebrigtsen ble tiltalt for...og der gikk det vel 7-8 uker i rettsalen...Hva vil skje i denne saken? Syns det blir helt feil å sammenlikne denne saken med Ingebrigtsen saken. I den saken var det ikke fysiske bevis, utenom håndkle - episoden. I denne saken så har voldshandlingen skjedd i det offentlige rom med mange vitner til stede. Volden er også mye grovere. (uten at jeg har alle detaljene på det). Jeg tror at denne saken blir straffet hardere enn Ingebrigtsen - saken. Man ser alvorlighetsgraden når det er snakk om varetektsfengsling (noe det aldri var i Ingebrigtsen - saken). Greit nok at det er pga unndragelsesfare, men uansett... Det som evt kan føre til redusert straff (være formildende) i denne saken kan være informasjonen om "håndgemeng" forut for volden. Noe som evt kan tyde på en provokasjon som ble gjengjeldt med vold. Jeg er ikke enig i at en hendelse med varig skade skal dømmes som drapsforsøk. Det kommer veldig an på alvorligheten av skaden, og om den som utførte volden burde forstå at hendelsen / voldshandlingen kunne medføre døden. Varige skader kan være så mangt. F.eks en fot med komplisert brudd etter en uaktsom påkjørsel som aldri blir helt bra igjen. Jeg syns ikke at er slikt tilfelle kan klassifseres som et drapsforsøk. Hadde det vært snakk om at skaden skjedde hvor man går inn for å kjøre bilen gjennom en gågate for å meie ned flest mulig, da blir bilen omgjort til et drapsvåpen, og det er selvfølgelig et drapsforsøk... Jeg håper virkelig det går bra med dommeren, at han kommer helskinnet ut av dette, selv om skaden per nå klassifiseres som alvorlig. 🥹 Endret i går, 13:22 av leticia skrivefeil 3
DrAlban3000 Skrevet i går, 13:41 Skrevet i går, 13:41 VifteKopp skrev (5 timer siden): Det finnes neppe noen annen by i Norge som har kapasitet, verken når det kommer til antall baner, antall sengeplasser, eller transport og annen infrastruktur, til å ta i mot så mange barn som det gjøres på Norway Cup. Det er tross alt verdens største fotballturnering. En turnering som for det overveldende flertallet av barna er en lykkelig opplevelse de vil huske resten av livet. Men som vanlig stjeler enkelthendelser all oppmerksomheten i det klikkjagende media, og så lar nervøse folk på nettet seg skremme til overreaksjoner... Nei, det har du nok rett i. Den dagen de fleste på Norway Cup opplever å bli ranet har samfunnet kollapset, problemet med kriminalitet i Osloområdet er voksende. Visste du at alder på ofre for kriminalitet i Oslo synker stadig? At ungdomskriminalitet er et av hovedfokuset til Politiet? Det er en falitterklæring å bare si at dette økende problemet ikke bør takles. Jeg er ikke redd for å sende ungen til Norway Cup, gå rundt i byen min eller skumle innvandrere - men jeg er fullstendig klar over problemet som utspiller seg. https://www.aftenposten.no/oslo/i/LMEM3q/oekning-i-ungdomsvold-i-oslo-sentrum-nye-tall-fra-politiet "Fjoråret var nok et år med mye vold blant de aller yngste – de mellom 10 og 14 år. – Det er veldig alvorlige og bekymringsfulle tall. Volden har etablert seg på et høyt nivå som vi ikke kan akseptere, sier byrådsleder i Oslo, Eirik Lae Solberg (H). Over 60 prosent av ranene der den mistenkte var under 18 år, ble begått av barn under 15 år. Politiet registrerte også 186 anmeldelser for fysisk vold blant unge mellom 10 og 14 år." 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå