Populært innlegg Vokteren Skrevet i går, 07:20 Populært innlegg Skrevet i går, 07:20 Skytingen inne på Tveita senter er bare enda en ny alvorlig og uønsket hendelse i områder preget av ghettotendenser. https://www.vartoslo.no/kriminalitet-kriminelle-gjenger-oslopolitiet/politiet-etterforsker-tveita-skytingen-med-store-ressurser-helt-uakseptabelt/932601 Det begynner å bli så mange episoder at vanlige lovlydige mister troen på at politikerne klarer å snu utviklingen. Lovnader som vi har hørt i mange tiår, uten at det gir særlige resultater. 10 2 1
lania Skrevet i går, 07:43 Skrevet i går, 07:43 (endret) Er vel kriminalomsorgen som ikke får tilstrekkelig informasjon fra publikum (er æreskrenkelse opp mot sivilrett å kalle en person for kriminell, med mindre en er dømt. Er derfor inneforstått at de soner en straff, ettersom de opphører å være kriminell når straffen er ferdig); både ISP og helsepersonell - egentlig alle sammen - har plikt til å gi informasjon uten hinder av taushetsplikt, hvis kriminalomsorgen blir klar over noe og personen er under kriminalomsorgens ansvar. Fra straffegjennomføringsloven (Lov om gjennomføring av straff mv. (straffegjennomføringsloven) - Lovdata ) Endret i går, 08:13 av lania
Crooked Cracker Skrevet i går, 08:04 Skrevet i går, 08:04 Vokteren skrev (43 minutter siden): vanlige lovlydige mister troen på at politikerne klarer å snu utviklingen. De kan jo alltids prøve å stemme inn andre politikere da. 3 1
Vokteren Skrevet i går, 11:49 Forfatter Skrevet i går, 11:49 Har vi hørt denne før ?: https://www.nrk.no/norge/regjeringen-skulle-knuse-gjengene-1.17417494 5
Snikpellik Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Er heldigvis langt mindre kriminalitet i Oslo nå enn det var før, og at Tveita-området skal være en "ghetto" blir en noe sprø påstand, haha. Men ja, det er en bekymringsfull hendelse som vi får håpe ikke er starten på en ny utvikling. 6
Reg2000 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Hvor mange av dere som kommer med påstander som "ghettobyen oslo" bor faktisk i byen? 9
Sovna Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Reg2000 skrev (5 minutter siden): Hvor mange av dere som kommer med påstander som "ghettobyen oslo" bor faktisk i byen? JEG. Og ja, jeg har den påstanden. Fordi jeg har ved flere anledninger vært vitne. De som påstår seg ha peiling og i tillegg si at dette ikke er noe problem kan hoppe ut av nærmeste vindu.. 6
AtterEnBruker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Her er litt om betydningen av ordet "ghetto". https://columbian.gwu.edu/ghetto-chronicling-words-tortured-history 3 2
Crooked Cracker Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Reg2000 skrev (1 time siden): Hvor mange av dere som kommer med påstander som "ghettobyen oslo" bor faktisk i byen? Jeg kommer fra og bor i byen, teknisk sett er det langt fra en tradisjonell ghetto, det er faktisk en delvis pen by. Problemet er at det er nok folk her som oppfører seg ghetto, ikke pga fattigdom eller trangboddhet, men fordi det blir ansett som kult og tøft. 4
herzeleid Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden «Ghettoby» blir ganske missvisende all den tid Oslo er en (i norsk målestokk) relativt stor og ‘mangfoldig’ by. Det som derimot er et poeng er at Oslo er en svært delt by, der noen bydeler er preget av at etnisk norske flytter fra og innvandrere til, med lav deltagelse i arbeidslivet, sosiale problemer og kriminalitet. Dette skaper nok grobunn for ytterligere problemer og en fare for at vi får se mer av slik grov kriminalitet. At en skal klare å ‘snu utviklingen’ med det flrste tviler jeg på. Integrering er en sen prosess som ofte tar generasjoner og noen ganger ikke lykkes. Høy innvandring i kombinasjon med mangelfull integrering og manglende vilje fra befolkningen til å selv integreres i ‘mangfoldet’ tror jeg fører til en relativt langvarig segregering, og kanskje blir løsningen mer ‘sikkerhet’, i ulike former og med de ulemper det medfører. 2
Nukleosid Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Jeg bor i en såkalt "ghetto", der det er sterk overvekt av minoritetsgrupper. Men det er et pent, landlig, rolig område, med lite bråk og (synlig) kriminalitet. Politiet kjører patruljer i området, noe som sikkert bidrar positivt. Jeg har ofte gått fra T-banen og hjem etter midnatt, både sommer og vinter. Det er en 10 minutters gåtur gjennom et mørkt skogsområde, men jeg har aldri opplevd noe skummelt, eller følt meg utrygg. For 10 år siden bodde jeg i Oslo sentrum, og jeg følte meg mer utrygg utendørs der på kvelds- og nattestid. Er jeg nervøs for at det kan skli ut, og bli et belastet område på sikt? Selvsagt, det er jo bare å se til Sverige. Vi må ha tiltro til at politikere og politiet har tatt med seg erfaringer derfra inn i sitt arbeide. Også får man en mye større og bedre leilighet for pengene, enn i de mer vestlige delene av byen. Endret 21 timer siden av Nukleosid 2 2
Mr.Duklain Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) På grunn av hva folk som bor og har bodd i byen har fortalt meg, så holder jeg meg unna de verste områdene i Oslo når jeg er på besøk. Nå var jeg nylig i en europeisk storby på ferie med like stor populasjon som Oslo, og booket meg inn på et hotell i byens verste område. Leste også på nett at det var helt trygt osv, slik man ofte leser om noen fra Oslo skriver om byens verste områder. Jeg var i byen en langhelg, og opplevde flere truende episoder bare på den korte tiden jeg var der (og jeg tok alle forhåndsreglene). Jeg tenker om Oslo sine verste områder er halvparten så gale som det jeg opplevde, så har vi et stort problem allerede. Endret 19 timer siden av Mr.Duklain
VifteKopp Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Mr.Duklain skrev (4 minutter siden): På grunn av hva folk som bor og har bodd i byen har fortalt meg, så holder jeg meg unna de verste områdene i byen når jeg er på besøk. Nå var jeg nylig i en europeisk storby på ferie med like stor populasjon som Oslo, og booket meg inn på et hotell i byens verste område. Leste også på nett at det var helt trygt osv, slik man ofte leser om noen fra Oslo skriver om byens verste områder. Jeg var i byen en langhelg, og opplevde flere truende episoder bare på den korte tiden jeg var der (og jeg tok alle forhåndsreglene). Jeg tenker om Oslo sine verste områder er halvparten så gale som det jeg opplevde, så har vi et stort problem allerede. Jeg har bodd i et av Oslos verste områder, og det var helt trygt. Det største problemet var narkohandel og bruk i enkelte parker og nærheten av barnehager/lekeplasser, som gjorde disse stedene litt utrivelige. Men slik er det i storbyer. 3 1
Mr.Duklain Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) VifteKopp skrev (47 minutter siden): Jeg har bodd i et av Oslos verste områder, og det var helt trygt. Det største problemet var narkohandel og bruk i enkelte parker og nærheten av barnehager/lekeplasser, som gjorde disse stedene litt utrivelige. Men slik er det i storbyer. Minner meg veldig om en kommentar fra byen jeg besøkte. En fyr skrev han hadde vært i den værste delene av byen fire på natta, og skrev at han opplevde ingenting. Jeg var i nærheten av samme område rundt klokken 10 på formiddagen på en søndag. Men måtte ut av området etter 10 minutter pga en agressiv mann. Jeg tror nok byen jeg var i var værre enn Oslo, men tror nok at Oslo holder på å gå den veien også. Endret 19 timer siden av Mr.Duklain 1
VifteKopp Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Mr.Duklain skrev (40 minutter siden): Minner meg veldig om en kommentar fra byen jeg besøkte. En fyr skrev han hadde vært i den værste delene av byen fire på natta, og skrev at han opplevde ingenting. Jeg var i nærheten av samme område rundt klokken 10 på formiddagen på en søndag. Men måtte ut av området etter 10 minutter pga en agressiv mann. Jeg tror nok byen jeg var i var værre enn Oslo, men tror nok at Oslo holder på å gå den veien også. Det bor over 700.000 mennesker i Oslo, det ville vært overraskende om man ikke møtte på en gærning i ny og ne. 2
Sovna Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) VifteKopp skrev (1 time siden): Jeg har bodd i et av Oslos verste områder, og det var helt trygt. Det største problemet var narkohandel og bruk i enkelte parker og nærheten av barnehager/lekeplasser, som gjorde disse stedene litt utrivelige. Men slik er det i storbyer. Du får komme tilbake til det igjen hvis du ikke skulle være like heldig/har flaks fremover. En 2 - 3 truende/farlige situasjoner og holdningen er noe fargelagt? Endret 19 timer siden av Sovna 1
VifteKopp Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Sovna skrev (1 minutt siden): Du får komme tilbake til det igjen hvis du ikke skulle være like heldig/har flaks fremover. En 2 - 3 truende/farlige situasjoner og holdningen er noe fargelagt? Jeg har ikke hatt flaks. Rent statistisk skal man være veldig uheldig for å bli utsatt for noe alvorlig i Oslo, selv i de såkalt verste strøkene. 3 1
RookieNO Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Jeg har nå bodd i Oslo i over 50 år, og har ikke blitt ranet siden jeg var 12-13 år og noen cityvankere ville ha LA Raiders jakka mi. Dette var midt på dagen ved Nationaltheateret og ranet ble stoppet av noen voksne som skjønte hva som var i ferd med å skje. Jeg har bodd på Ellingsrud, som vel er så langt øst man kommer, og har aldri opplevd noe tull der. Ja det var gjenger, både utenlandske og norske (Karihaugens Krigere var i hvert fall kjent før), men de var som som selvrensende ovner, de gikk bare etter hverandre... Av alle venner som har bodd i Oslo like lenge, så har en blitt slått ned i Møllergata, og faktisk ei venninne som ble slått ned av en gjeng vietnamesere utenfor gamle Torggata bad fordi hun reagerte da de kløyp henne i rumpa... Det er vel det eneste jeg kommer på. Så hørte man selvfølgelig historier, men så lenge man ikke vanket i feil miljøer så var Oslo så godt som 100% trygt. De eneste områdene jeg vil være i nærheten av å kalle ghetto er vel Haugenstua/Stovner, Romsås, Furuset, Ammerud og kanskje Trosterud/Haugerud. Og selv de områdene ville jeg ikke vært redd for å bevege meg i på kveldstid. Dessverre alle lokalisert i Groruddalen, som har et fortjent dårligere rykte enn andre steder i byen... Endret 19 timer siden av RookieNO 4
Sovna Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden VifteKopp skrev (41 minutter siden): Jeg har ikke hatt flaks. Rent statistisk skal man være veldig uheldig for å bli utsatt for noe alvorlig i Oslo, selv i de såkalt verste strøkene. Statistikk/befolkningstall = misvisning.. Et generelt tall på antall saker kanskje? Politiets tall og uttalelser om økt og ukontrollert kriminalitet. Bare sprøyt?? 1
Mr.Duklain Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Sovna skrev (1 time siden): Du får komme tilbake til det igjen hvis du ikke skulle være like heldig/har flaks fremover. En 2 - 3 truende/farlige situasjoner og holdningen er noe fargelagt? Jeg tenker også slik at man kanskje får litt "rosa briller" av å bo i et dårlig område. Det kan bli fort sånt "jaja dette er ikke bra, men det skjer ikke noe med meg". Et ran eller overfall er et ran og overfall for mye, og skyting midt i bybildet er ikke "bare noe som skjer i en "storby" (om man kan kalle Oslo med rundt 700.000 innbyggere det), men et tegn på et større samfunnsproblem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå