Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og ledes av en skattedirektør. Basert på det lovverket Stortinget har vedtatt, gir Finansdepartementet retningslinjer for Skatteetatens virksomhet.

Jeg gir opp, igjen. Skattekalkulatoren er tilgjengelig for alle. Skatten har gått ned, år for år for år. Og det ser ut til å ingen ende ta. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Jarmo said:

Les postene en gang til, har uttalinger fra Finansdepartement å gjøre med. Skattetabellen er bare en avsporing med saken.

Jeg har lesst postene dine og du skriver ingenting av signifikans.

Jeg har lest linkene dine, og di sier ingenting om at kalkulatorene som skatteetaten bruker er feil.

En del innslagspunkter er litt lavere enn de ellers ville vært, til tross for det betaler man mindre skatt på en gjennomsnittsinntekt enn før. Jeg ser en Høyrepolitiker, gjennom en tabloidavis, kaller det for en "skattesmell". Det blir drøyt, men uansett irrelevant for det som ble påstått siden alle satsene for 2021 og 2025 er kjent nå.

Hva med å vise det eksempelet?

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg har personlig fått stadig mindre etter skatt. Er formuende og formuen stiger år for år da jeg aldri forbruker så mye jeg tjener. Tjener et par millioner i året og har vel økt formuen med  ca 3-400k i året siste årene. Er ikke synd på meg,men er drittlei av å se staten tjene mer og mer på meg. Jeg burde sikkert forbruke mer,men finner ingen glede i det. Kunne like gjerne hoppet på NAV og hatt mer fritid. Blir demotivert til å jobbe når skatten er så ekstrem

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (11 minutter siden):

Jeg har personlig fått stadig mindre etter skatt. Er formuende og formuen stiger år for år da jeg aldri forbruker så mye jeg tjener. Tjener et par millioner i året og har vel økt formuen med  ca 3-400k i året siste årene. Er ikke synd på meg,men er drittlei av å se staten tjene mer og mer på meg. Jeg burde sikkert forbruke mer,men finner ingen glede i det. Kunne like gjerne hoppet på NAV og hatt mer fritid. Blir demotivert til å jobbe når skatten er så ekstrem

Ja du er ett kjempe eksempel på folk flest😂 og har du faktisk regnet på det? Plottet inn tallene dine for 2021 i 2025 kalkulatoren? 
Jeg betaler vell stort sett mer skatt i kroner å øre pr år, men det er fordi lønnen øker samt fradrag har variert en del. 
Men jeg vet fortsatt at skatten er lavere i 2025 for meg om jeg plotter inn 2021 tallene mine. For jeg har gjort det...

Men klart, for de rike har det ikke blitt bedre med dagens regjering. Men, en skal være passe rik! 
Så good for you :)

Edit: med 400k økning pr år så øker vell formueskatten med 300 kroner pr måned pr år.. Skattelettet du får på millionene i inntekt dekker nok dette ganske fint..

Edit2: en person med 2 millioner har fått 500 kroner i skattelette fra 2024 til 2025. Så du har altså fått 200 kroner i skattelette om formuen økte med 400 000 kroner og du tjente 2 begge årene.

Men så er det inviduelle forskjeller såklart. Meeen..

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (36 minutter siden):

Jeg har lest linkene dine, og di sier ingenting om at kalkulatorene som skatteetaten bruker er feil.

Har aldri sagt at kalkulator lyger, dine ord. Har til og med linket til en tilsvarende kalkulator med samme resultat.  Slutt å kverulere.

Som tidligere linket til, uttalelser fra Finansdepartement. Stoler mer på dem enn noen brukere på forumet.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Ja du er ett kjempe eksempel på folk flest😂 og har du faktisk regnet på det? Plottet inn tallene dine for 2021 i 2025 kalkulatoren? 
Jeg betaler vell stort sett mer skatt i kroner å øre pr år, men det er fordi lønnen øker samt fradrag har variert en del. 
Men jeg vet fortsatt at skatten er lavere i 2025 for meg om jeg plotter inn 2021 tallene mine. For jeg har gjort det...

Men klart, for de rike har det ikke blitt bedre med dagens regjering. Men, en skal være passe rik! 
Så good for you :)

Edit: med 400k økning pr år så øker vell formueskatten med 300 kroner pr måned pr år.. Skattelettet du får på millionene i inntekt dekker nok dette ganske fint..

Edit2: en person med 2 millioner har fått 500 kroner i skattelette fra 2024 til 2025. Så du har altså fått 200 kroner i skattelette om formuen økte med 400 000 kroner og du tjente 2 begge årene.

Men så er det inviduelle forskjeller såklart. Meeen..

Vel,jeg betaler økende andel skatt hvert år pga økende formue..lønnen holdes stabil..og prisene går opp. Jeg klarer meg fint,men jeg ser jo at staten tar stadig økende andel av det jeg tjener. Hvorfor jeg gidder dette vet jeg ikke. Har aldri hatt en sykedag,men helsa er så som så og jeg føler meg som en slave av staten. Dagens regjering vil jo oss som tjener godt,og prioriterer jobb foran alt,jeg mener virkelig alt, til livs føles det ut som. Ser i alle fall ikke noe poeng å holde det gående slik som en evig slave som bare jobber og jobber og ikke har tid eller lyst til å forbruke en skitt. Fortsetter jeg mitt liv slik havner jeg til slutt på hall of shame. Å bygge formue er en styggedom i Norge dessverre. For egen del kunne jeg klart meg fint med NAV stødnad da min livsstil er veldig forsiktig mhp økonomi. Selvfølgelig er jeg en ekstrem særing som tjener godt og lever enkelt,men det er noen av oss også der ute.

• Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (2 minutter siden):

Vel,jeg betaler økende andel skatt hvert år pga økende formue..lønnen holdes stabil..og prisene går opp. Jeg klarer meg fint,men jeg ser jo at staten tar stadig økende andel av det jeg tjener. Hvorfor jeg gidder dette vet jeg ikke. Har aldri hatt en sykedag,men helsa er så som så og jeg føler meg som en slave av staten. Dagens regjering vil jo oss som tjener godt,og prioriterer jobb foran alt,jeg mener virkelig alt, til livs føles det ut som. Ser i alle fall ikke noe poeng å holde det gående slik som en evig slave som bare jobber og jobber og ikke har tid eller lyst til å forbruke en skitt. Fortsetter jeg mitt liv slik havner jeg til slutt på hall of shame. Å bygge formue er en styggedom i Norge dessverre. For egen del kunne jeg klart meg fint med NAV stødnad da min livsstil er veldig forsiktig mhp økonomi. Selvfølgelig er jeg en ekstrem særing som tjener godt og lever enkelt,men det er noen av oss også der ute.

Eksemplet mitt viser jo at du faktisk ikke øker skatt med de detaljene(24 til 25). Er du sikker på at lønnen er stabil? Har du prøvd å føre inn detaljene for 24 i kalkulatoren for 25 for å sjekke feks?

Ja, jeg betaler også mer skatt i kroner å øre hvert år(stort sett). Men det er ikke på grunn av økte skatter, de er på grunn av økte inntekter. Og slik skal det være. 

Edit: det er noe som skurrer veldig her da du sier du kunne levd på 'nav' med din livsstil men likevell legger du 'bare' av 400 000 av en lønn på ~1 300 000?  Det er ett forbruk på 900 000. Beklager å overraske deg, men det får du ikke av nav altså...

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (1 time siden):

Hvis du ikke har noen glede av å forbruke (dine ord), hvorfor i all verden skal du spare så mye da? Og hvorfor gjør det deg demotivert at staten krever inn skatt? Det er det rareste jeg har hørt. Du har jo allerede til salt i grøten for å si det forsiktig. Du tjener jo ca. 4 ganger så mye som en vanlig nordmann.

Og så har du nerver til å si at du like gjerne kunne hoppet på NAV siden du må betale så mye skatt. Hadde du klart deg med ~350k i året? Det er vel omtrent dette en vanlig trygd er i 2025. Jeg vil tippe du sitter igjen med mange ganger dette beløpet selv etter all skatt er betalt.

Om du faktisk blir demotivert av bidra til fellesskapet, samtidig som du hever en drømmelønn få personer kommer til å oppleve i livet sitt; gjør verden en tjeneste og doner pengene du uansett ikke har tenkt å bruke, til veldedighet. Ikke bare vil de da gjøre nytte for seg, men du vil også slippe unna formueskatten. Og veldedige donasjoner kvalifiserer til skattefradrag. Vinn-Vinn: Du betaler mindre skatt, og du hjelper de som faktisk har nytte av pengene (ikke deg, og det er dine egne ord).

Endret av Kajac
  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Eksemplet mitt viser jo at du faktisk ikke øker skatt med de detaljene(24 til 25). Er du sikker på at lønnen er stabil? Har du prøvd å føre inn detaljene for 24 i kalkulatoren for 25 for å sjekke feks?

Ja, jeg betaler også mer skatt i kroner å øre hvert år(stort sett). Men det er ikke på grunn av økte skatter, de er på grunn av økte inntekter. Og slik skal det være. 

Edit: det er noe som skurrer veldig her da du sier du kunne levd på 'nav' med din livsstil men likevell legger du 'bare' av 400 000 av en lønn på ~1 300 000?  Det er ett forbruk på 900 000. Beklager å overraske deg, men det får du ikke av nav altså...

Han har sikkert ikke 1300000 utbetalt. Han betaler nok inntektskatt. 

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Han har sikkert ikke 1300000 utbetalt. Han betaler nok inntektskatt. 

Ja, med 2 millioner og max skatt så har en ca 1.3. Men, dette kommer veldig an på formueskatten som er nevnt.

Skrevet
obygda skrev (13 timer siden):

Uansett hvor mye penger nordmenn har så blir det klaging og sutring.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (12 timer siden):

Hva er poenget med å jobbe (eller slave for staten, som du sier), hvis du ikke bruker pengene? Og hvis du ikke bruker pengene du tjener, hvorfor plager det deg at staten omfordeler noe av det til andre som trenger det?

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Hva er poenget med å jobbe (eller slave for staten, som du sier), hvis du ikke bruker pengene? Og hvis du ikke bruker pengene du tjener, hvorfor plager det deg at staten omfordeler noe av det til andre som trenger det?

Jeg liker å jobbe,men føler jeg blir utnyttet. Det er jo her problemet ligger. Skatter man 50% eller mer av all løpende lønn (der skatt er skatt på lønn og formue i sum),så føler man seg som en slave av samfunnet til slutt. Skatt på lønn overstiget aldri 50%,men med formueskatt på toppen blir det fort mer enn 50%. Jeg er ekstremt uenig i veldig mye av den offentlige pengebruken som skjer også. Jeg bruker null på meg selv,men kjøper det meste familien peker på...Jeg liker ikke selv å forbruke så det kommer vel til et punkt der jeg kobler meg av samfunnet.

Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Jeg liker å jobbe,men føler jeg blir utnyttet. Det er jo her problemet ligger. Skatter man 50% eller mer av all løpende lønn (der skatt er skatt på lønn og formue i sum),så føler man seg som en slave av samfunnet til slutt. Skatt på lønn overstiget aldri 50%,men med formueskatt på toppen blir det fort mer enn 50%. Jeg er ekstremt uenig i veldig mye av den offentlige pengebruken som skjer også. Jeg bruker null på meg selv,men kjøper det meste familien peker på...Jeg liker ikke selv å forbruke så det kommer vel til et punkt der jeg kobler meg av samfunnet.

Du har en jobb du liker og trenger ikke mesteparten av inntekten jobben genererer

Et skikkelig luksusproblem de fleste skulle ønske de hadde. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ta ut lønn opp til og med trinn 3 og resten som utbytte. 

Kapitalinntekt og utbytte > lønnsinntekt

Kjøpekraften per krone er kraftig redusert de siste 12 årene. Individuelt kan man gjøre det bedre enn man gjorde da og man kan også ha et av de nye yrkene som betaler i dollar.

Endret av BadCat
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...