Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (10 minutter siden):

Jo - det er faktisk det. Fordi bor man sentralt har man alle disse innvandrerbutikkene som selger frukt og grønt mye billigere...slik er det ikke i bygdene. Der må man betale det de store kjedene skal ha. Man har mye mindre utvalg av butikker generelt.

Og de som har best råd...bor jo gjerne i byene.........

Det er jo synd. Men unngåelig siden de aller fleste ønsker å bosette seg i byene. Urettferdig for mange da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jo - det er faktisk det. Fordi bor man sentralt har man alle disse innvandrerbutikkene som selger frukt og grønt mye billigere...slik er det ikke i bygdene. Der må man betale det de store kjedene skal ha. Man har mye mindre utvalg av butikker generelt.

På bygda har man mulighet å kjøpe varer direkte fra bønder / utsalg på bondegårdene. Men sant at det er dårligere utvalg av butikker. Gjerne dyrere butikker som Joker, Coop Marked o.l. Bor man landlig til har man kanskje en større tomt hvor man kan ha frukttrær, grønnsaker osv... 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

På bygda har man mulighet å kjøpe varer direkte fra bønder / utsalg på bondegårdene. Men sant at det er dårligere utvalg av butikker. Gjerne dyrere butikker som Joker, Coop Marked o.l. Bor man landlig til har man kanskje en større tomt hvor man kan ha frukttrær, grønnsaker osv... 

Det er en misforståelse at man på bygda enkelt kan handle direkte fra bønder. Her jeg bor, som er på bygda, er det ingen bønder man kan handle direkte fra - men iblant er det slike reko utsalg i nærmeste by. Mao - man må nesten reise dit for å handle. Vi har epler i hagen - og kunne sikkert dyrket poteter også - men i bunn og grunn er de fleste av oss, som ikke driver jordbruk selv, avhengig av å handle i butikken som alle andre. Jeg har på mine turer til Oslo i alle fall sett at der er det plenty av butikker - og prisene på frukt og grønt er vesentlig lavere enn hva man får lokalt.

• Liker 2
Skrevet

Det er en misforståelse at man på bygda enkelt kan handle direkte fra bønder.

Jeg uttaler meg på grunnlag av egen erfaring. Jeg vet ikke hvordan det står til ellers i landet. Det vanligste man kjøper herfra er egg, poteter og andre grønnsaker, andre ting som kan kjøpes er jordbær. Vi har også epler og pærer i egen hage. Da jeg vokste opp så var det full dyrking av forskjellige grønnsaker og bær, f.eks gulrøtter, poteter, jordbær, reddik, rabarbra, solbær, rips, stikkelsbær, i tillegg hadde vi høner og gjess. Det er sikkert noe jeg har glemt også, jeg var såpass liten da. Vi var ikke bønder, men bodde landlig til. 

men i bunn og grunn er de fleste av oss, som ikke driver jordbruk selv, avhengig av å handle i butikken som alle andre.

Klart. Men slik er det ikke i f.eks Frankrike som har vært nevnt tidligere. Der er det markeder med stort utvalg jevnt fordelt selv på de minste steder. Hvorfor får man ikke til slikt i større grad i Norge? 

Jeg har på mine turer til Oslo i alle fall sett at der er det plenty av butikker - og prisene på frukt og grønt er vesentlig lavere enn hva man får lokalt.

Det kan hende. Oslo er ikke en by jeg ofte er i (nå lenger). Men jo flere folk jo flere butikker er det naturlig å ha. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (11 timer siden):

Og de som har best råd...bor jo gjerne i byene.........

Er ganske utrolig at disse butikkene klarer å ha så lave priser når de store kjedene bare har noen prosent marginer😂 og eierene av butikkene såvidt har råd til å handle der selv mens hagen og vennene velter seg i luksus..

Skrevet
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Er ganske utrolig at disse butikkene klarer å ha så lave priser når de store kjedene bare har noen prosent marginer😂 og eierene av butikkene såvidt har råd til å handle der selv mens hagen og vennene velter seg i luksus..

Men Hagen har ikke så høye marginer viser alle undersøkelser. Så rikdommen må komme av store volum -  ikke høye marginer. Men det er jo klart at lønnen til ansatte på f.eks Rema 1000 kanskje er på nivå med hva eieren av slike små innvandrerbutikker sitter igjen med. Mao er kostnaden for å drive butikker som Rema 1000 høyere enn å drive slike små innvandrerbutikker. Det største problemet Norge har mhp matpriser er jo nettopp dette importvernet. Det er politisk bestemt at dette skal fungere som en kilde til å opprettholde en viss grad av selvforsyning. Men når staten kommer inn som part her - så renner mye penger bort på veien i sløsing. Jeg leste ett sted, finner ikke kilden nå, at det å administrere offentlige penger er det samme som å miste 20% av verdien. Mao en hundrelapp inn til statskassen blir 80 kroner på vei ut av statskassen. At det sløses er det absolutt ingen tvil om - og dette er også en pris som i sluttenden sendes til alle innbyggerene. 

For egen del har jeg fått det verre økonomisk under denne regjeringen - alt har blitt dyrere av varene jeg kjøper, mens lønnsutviklingen ikke har kompensert for dette. Som ansatt i mange år så er det nå slik at jeg blir behandlet litt som pensjonistene, tildelt lønnsøkninger basert på et generelt tillegg - og får ikke noe av potten for lokale lønnstillegg. Men lønnen er svært bra i norsk målestokk , så jeg klarer meg fint - men fattigere har jeg definitivt blitt da min reallønn har gått ned for hvert år. 

Jeg gidder ikke stemme taktisk heller - synes det føles falskt og uekte - men å finne noen partier å stemme på i årets valg er som å velge mellom pest og kolera. Derfor kikker jeg etter "en sak" partier i år. Å få gjort noe med min økonomi gjennom valg er uansett håpløst. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Men Hagen har ikke så høye marginer viser alle undersøkelser. Så rikdommen må komme av store volum -  ikke høye marginer. Men det er jo klart at lønnen til ansatte på f.eks Rema 1000 kanskje er på nivå med hva eieren av slike små innvandrerbutikker sitter igjen med. Mao er kostnaden for å drive butikker som Rema 1000 høyere enn å drive slike små innvandrerbutikker. Det største problemet Norge har mhp matpriser er jo nettopp dette importvernet. Det er politisk bestemt at dette skal fungere som en kilde til å opprettholde en viss grad av selvforsyning. Men når staten kommer inn som part her - så renner mye penger bort på veien i sløsing. Jeg leste ett sted, finner ikke kilden nå, at det å administrere offentlige penger er det samme som å miste 20% av verdien. Mao en hundrelapp inn til statskassen blir 80 kroner på vei ut av statskassen. At det sløses er det absolutt ingen tvil om - og dette er også en pris som i sluttenden sendes til alle innbyggerene. 

For egen del har jeg fått det verre økonomisk under denne regjeringen - alt har blitt dyrere av varene jeg kjøper, mens lønnsutviklingen ikke har kompensert for dette. Som ansatt i mange år så er det nå slik at jeg blir behandlet litt som pensjonistene, tildelt lønnsøkninger basert på et generelt tillegg - og får ikke noe av potten for lokale lønnstillegg. Men lønnen er svært bra i norsk målestokk , så jeg klarer meg fint - men fattigere har jeg definitivt blitt da min reallønn har gått ned for hvert år. 

Jeg gidder ikke stemme taktisk heller - synes det føles falskt og uekte - men å finne noen partier å stemme på i årets valg er som å velge mellom pest og kolera. Derfor kikker jeg etter "en sak" partier i år. Å få gjort noe med min økonomi gjennom valg er uansett håpløst. 

Eller kan det være at marginene er lave pga kreative regnskapsførere og investeringer? Noe som ikke den lokale innvandreren driver på med? 

jeg stemmer absolutt ikke for meg, jeg stemmer for andre som sliter. 

Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

disse butikkene klarer å ha så lave priser når de store kjedene bare har noen prosent

Plot twist: Innvandrerbutikker er en front for hvitvasking

Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

De har et lavt vareutvalg utover frukt og grønnsaker. ofte kun utenlandske krydder. sauser og ris. I tillegg jobber det veldig få personer i disse sjappene, kanskje ofte også familieeid. Det er en nisjebutikk som selger noe av det man trenger for å lage mat og kan ikke sammenlignes med dagligvarebutikker. 

Jeg tror det er mindre komplisert å drive en slik butikk, og jeg tror heller ikke eieren av en slik butikk blir særlig rik. Grunnen til det, er nok ikke at prisene er for lave til å bli rik, men fordi man ikke selger nok volum til å bli det.

Så tipper jeg at det er noen av de samme mekanismene i slike butikker, det er ikke nødvendigvis billige grønnsaker som gir de noe å leve av, men de andre varene de selger der, som man ikke får tak i, i vanlige dagligvarebutikker og som det ikke er priskrig på til enhver tid. 
De har nok meget lav margin på grønnsaker, kanskje ned mot null, og så tjener de penger på de andre varene de selger. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Matvaregigantene eier i mange tilfeller hele verdikjeden , dette gjør det lett å flytte penger fra sluttbutikken til tidligere ledd i kjeden ved å f.eks ta kunstig høyt betalt tidligere i kjeden. 

Dette gjør at de fremstår mindre grådige og de «ekte» marginene går under radaren.

• Liker 3
Skrevet
kåre b skrev (3 minutter siden):

Matvaregigantene eier i mange tilfeller hele verdikjeden , dette gjør det lett å flytte penger fra sluttbutikken til tidligere ledd i kjeden ved å f.eks ta kunstig høyt betalt tidligere i kjeden. 

Dette gjør at de fremstår mindre grådige og de «ekte» marginene går under radaren.

Jepp, det er litt som en som tjener 100 millioner men betaler ned 99.9 millioner på boligen i året påstår hen er fattig. Men formuen øker med enorme mengder år over år. Alle forstår at det bare er tøys🤣

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Jepp, det er litt som en som tjener 100 millioner men betaler ned 99.9 millioner på boligen i året påstår hen er fattig. Men formuen øker med enorme mengder år over år. Alle forstår at det bare er tøys🤣

Er jo "fattig" det ene året, men så blir man vesentlig mer bemidlet neste år når boligen er nedbetalt. Formuen på år 1 og 2 vil være den samme rent teknisk, men det blir vanskeligere å påstå at man er fattig på år 2. 

kåre b skrev (3 timer siden):

Hvor blir pengene av? Hvis du ser på de 3 store, så har de omtrent den samme prosentandelen i resultat hvert år, og så sitter de på enorme formuer. Disse enorme formuene har akkumulert seg over flere titalls år. 

Noe må altså de pengene som går under radaren brukes til, hvor blir de av?

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Er jo "fattig" det ene året, men så blir man vesentlig mer bemidlet neste år når boligen er nedbetalt. Formuen på år 1 og 2 vil være den samme rent teknisk, men det blir vanskeligere å påstå at man er fattig på år 2. 

Hvor blir pengene av? Hvis du ser på de 3 store, så har de omtrent den samme prosentandelen i resultat hvert år, og så sitter de på enorme formuer. Disse enorme formuene har akkumulert seg over flere titalls år. 

Noe må altså de pengene som går under radaren brukes til, hvor blir de av?

Hvem sa at boligen var nedbetalt etter ett år 😛

Gjest b2a76...99d
Skrevet

Vil si tidene er verre for de fleste. Men ikke så galt her til lands i forhold til mange andre land i EU.

Men tror grunnen til nesten "alle" opplever dårligere økonomiske tider er på grunn av lønnen deres følger livstilen til folk.

Om du har økt lønnen din med 50% de siste 5 årene, har en tendens til å bruke opp disse ekstra 50% på unødvendige luksusvarer, som gjør at livsstandarden din går opp, men forbruk av lønn i % holder seg på det samme og noen tilfeller øker.

Ting som: 
Leasing av Bil/Billån Ny bil
Utskifte av mobil
Utskifte av større/dyrere bolig
Dyrere/Høyere kvalitet på Mat
Dyrere forsikring på dyrere bil/bolig

Jeg har prøvd å holde mitt budsjett til det samme jeg hadde i lønn i 2020, Men det er jo selvfølgelig ikke mulig når prisene og rentene øker. Men jeg prøver å unngå å øke livstilen min selv om lønna mi går opp.

Personlig prøver jeg alltid å bruke 50/30/20 regelen.

50% går til Nødvendighet: Lån, Forsikringer, Mobilabonnent, Strøm, Kommunale avgifter, osv.
30% går til har lyst på: Netflix, Youtube Premium, Treningsenter medlemskap
20% til sparing

Anonymous poster hash: b2a76...99d

Skrevet
Gjest b2a76...99d skrev (44 minutter siden):

Vil si tidene er verre for de fleste. Men ikke så galt her til lands i forhold til mange andre land i EU.

Men tror grunnen til nesten "alle" opplever dårligere økonomiske tider er på grunn av lønnen deres følger livstilen til folk.

Om du har økt lønnen din med 50% de siste 5 årene, har en tendens til å bruke opp disse ekstra 50% på unødvendige luksusvarer, som gjør at livsstandarden din går opp, men forbruk av lønn i % holder seg på det samme og noen tilfeller øker.

Ting som: 
Utskifte av mobil

Jeg har prøvd å holde mitt budsjett til det samme jeg hadde i lønn i 2020, Men det er jo selvfølgelig ikke mulig når prisene og rentene øker. Men jeg prøver å unngå å øke livstilen min selv om lønna mi går opp.

50% går til Nødvendighet: Lån, Forsikringer, Mobilabonnent, Strøm, Kommunale avgifter, osv.
20% til sparing

Man tilpasser seg den økonomien man har og gjerne litt over, så man kan ha dårlig råd selv om man klarer seg.

Det er forskjell på å være fattig og ha dårlig råd. Også har vi økonomistyring. Men de fleste har nok kjent på at alt har blitt dyrere.

• Liker 1
Skrevet

Ja når man sitter fint i det med kakse-lønn på over 600k i året så er det lett å si "det er bare å kjøpe mindre kaffe latte" og "jeg tror det bare handler om økonomistyring".

Dog skal det sies at det er mange i Norge som sitter med veldig gode lønning. Ikke at det hjelper de som ikke sitter med gode lønninger.

Skrevet
sedsberg skrev (31 minutter siden):

Ja når man sitter fint i det med kakse-lønn på over 600k i året så er det lett å si "det er bare å kjøpe mindre kaffe latte" og "jeg tror det bare handler om økonomistyring".

Dog skal det sies at det er mange i Norge som sitter med veldig gode lønning. Ikke at det hjelper de som ikke sitter med gode lønninger.

Tja kakse er vell litt i overkant når du snakker om folk flest i arbeidslivet 😅

• Liker 1
Skrevet
Gjest b2a76...99d skrev (2 timer siden):

Ting som: 
Utskifte av mobil

20% til sparing

Tja, noen ting her koster mer penger men dyrere bolig har også gode gevinster som at man betaler mer ned på lån pr måned ‘sparing’ samt potensiale for høyere verdistigning i kroner og øre over tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...