Jarmo Skrevet søndag kl 19:38 Skrevet søndag kl 19:38 Salvesen. skrev (15 minutter siden): EDIT: Kan det være leiepris kanskje? Her har du den.. Historisk leieprisutvikling Hva skal vi med denne informasjonen? De aller fleste eier bolig i Norge. Der slår lånerentene inn. Pluss andre eiendommer som hytter osv.. 2
leticia Skrevet søndag kl 19:43 Skrevet søndag kl 19:43 Salvesen. skrev (16 minutter siden): Åja, da kan du jo kanskje være så grei å dele tallene da? Hvis jeg hadde ønsket å dele min inntekt og skatt så hadde jeg gjort det i forrige innlegg. Du får bare stole på at jeg ikke lyver.
BadCat Skrevet søndag kl 19:45 Skrevet søndag kl 19:45 Følg med, følg med. Om ti dager skal det skje. https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen 1
Salvesen. Skrevet søndag kl 19:46 Forfatter Skrevet søndag kl 19:46 leticia skrev (2 minutter siden): Hvis jeg hadde ønsket å dele min inntekt og skatt så hadde jeg gjort det i forrige innlegg. Du får bare stole på at jeg ikke lyver. Akkurat…
obygda Skrevet søndag kl 20:02 Skrevet søndag kl 20:02 BadCat skrev (15 minutter siden): Følg med, følg med. Om ti dager skal det skje. https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen Jaja - noen skålet i vin der..aldri kjøpt vin i mitt liv selv om jeg har råd.......Nokså bortkastet bruk av penger om man er fattig i alle fall!
leticia Skrevet søndag kl 20:50 Skrevet søndag kl 20:50 obygda skrev (50 minutter siden): Jaja - noen skålet i vin der..aldri kjøpt vin i mitt liv selv om jeg har råd.......Nokså bortkastet bruk av penger om man er fattig i alle fall! ikke som gave til andre engang? Er selv avholds, men kjøper da vin og annen alkoholholdig drikke som gave for å gjøre andre glad. Ellers enig i at visse konsumvarer er bortkastet bruk av penger hvis man er fattig.
obygda Skrevet søndag kl 21:22 Skrevet søndag kl 21:22 leticia skrev (9 minutter siden): ikke som gave til andre engang? Er selv avholds, men kjøper da vin og annen alkoholholdig drikke som gave for å gjøre andre glad. Ellers enig i at visse konsumvarer er bortkastet bruk av penger hvis man er fattig. Aldri vært på vinmonopolet i mitt liv,men har handlet taxfree til slekt og arbeidskolleger. Drikker ikke noe selv da jeg ikke liker smaken og lukten av alkohol. Tror det finnes mer fornuftige gaver enn alkohol å gi så prøver å unngå å handle det som gave. Men har man dårlig råd så er kjøp av alkohol i Norge totalt bortkastede penger mener nå jeg. Samme med røyk og snus. Skulle jeg våge meg ut med ett råd så ville det å ta vare på helsen være prioritet nr 1..og det rådet gjelder fattig som rik. Så ikke kast bort penger på noe som forverrer helsen...
Camlon Skrevet søndag kl 21:31 Skrevet søndag kl 21:31 (endret) For 15 år siden var Norge helt på topp sammen med Sveits. Nå har Sveits dobbelt så høy nettolønn som Norge. Om vi har fått dårligere råd kan diskuteres, men Norge har utvilsomt blitt mindre rik sammenlignet med andre land. Endret søndag kl 21:32 av Camlon 3 1
leticia Skrevet søndag kl 21:35 Skrevet søndag kl 21:35 obygda skrev (4 minutter siden): Aldri vært på vinmonopolet i mitt liv,men har handlet taxfree til slekt og arbeidskolleger. Drikker ikke noe selv da jeg ikke liker smaken og lukten av alkohol. Tror det finnes mer fornuftige gaver enn alkohol å gi så prøver å unngå å handle det som gave. Men har man dårlig råd så er kjøp av alkohol i Norge totalt bortkastede penger mener nå jeg. Samme med røyk og snus. Skulle jeg våge meg ut med ett råd så ville det å ta vare på helsen være prioritet nr 1..og det rådet gjelder fattig som rik. Så ikke kast bort penger på noe som forverrer helsen... Har vært på vinmonopolet en sjelden gang, men handler stort sett alkohol i Tyskland som f.eks julegave til andre folk. Jeg liker heller ikke lukt og smak. Jeg er enig med deg at det finnes mer fornuftige gaver. Fullstendig enig i at å kjøpe alkohol i Norge er bortkastet, samme med røyk og snus. Men skjønner samtidig at noen kan ty til nytelsesmidler hvis de syns livet er ræva ellers. At de trenger gleder i livet. (Ikke at jeg ser på alkohol, røyk og snus som glede altså, men det er kanskje andre folk som gjør det).
obygda Skrevet i går, 06:00 Skrevet i går, 06:00 Kilde : https://borsen.dagbladet.no/nyheter/milliardaer-raser-gjor-folket-fattigere/83353646 "- Politikerne oppfører seg som de verste lottovinnerne, sier Jens Rugseth." "- Vi har en regjering som bare satser på egne hester. Resten blir skattlagt hardt og nedprioritert. Ingen av de prosjektene Støre la fram som framtidsindustri i Norge har løfteevne, men han fortsetter ufortrødent å øse penger utover satsningsområder som aldri kommer til å bli økonomisk bærekraftige." Jeg må si meg enig i mye av det han sier - spesielt dette at det offentlige driver sin egen jakt på framtidsindustri er svært skadelig og ikke minst utgjør det ett enormt pengesluk uten at det gavner landets innbyggere. Politikerenes jobb burde være å legge tilrette for et trygt og godt arbeidsliv - ikke prøve å leke gründere og drive med innovasjon. Som land blir vi ikke rikere av slik satsing - det gjør oss alle fattigere vs resten av verden. Det ser man jo ved å kikke på valutakursen. Mange opplever at egen lønn ikke verdt like mye så fort man går utenfor landets grenser. Og i det daglige så merker de fleste av oss virkningen av denne politikken gjennom økt prisstigning og høye renter. Denne meningsløse pengebruken på vekst næringer politikere tror på går helt inn i lokalpolitikken. Der finner man vyer og tanker som settes ut i livet med offentlige penger av politikere som vil leke næringslivsledere.
Subara Skrevet i går, 08:25 Skrevet i går, 08:25 BadCat skrev (11 timer siden): Følg med, følg med. Om ti dager skal det skje. https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen Seltzer lager gode serier. Ser fram til denne.
Salvesen. Skrevet i går, 08:28 Forfatter Skrevet i går, 08:28 BadCat skrev (12 timer siden): Følg med, følg med. Om ti dager skal det skje. https://tv.nrk.no/serie/seltzer-den-norske-fattigdommen Det er, igjen ingen som har påstått at det ikke finnes folk som har fått det verre eller har det værst. Ser frem til serien, den kommer nok til å avdekke at vi har det ganske så greit om en ser litt rundt oss. Norsk fattigdom er ikke reell fattigdom, det er "ingen" i Norge som går ukesvis uten å spise samt ikke har tak over hodet. Det finnes noen unntak, og det er de som er "tatt" av avhengighet. De kan prioritere dopet fremfor tak og mat. Det skjer.
agvg Skrevet i går, 08:38 Skrevet i går, 08:38 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Norsk fattigdom er ikke reell fattigdom, det er "ingen" i Norge som går ukesvis uten å spise samt ikke har tak over hodet. Det finnes noen unntak, og det er de som er "tatt" av avhengighet. De kan prioritere dopet fremfor tak og mat. Det skjer. Norge har jo historisk alltid vært harde med de som ikke gjør som "plikt", selv for de ikke har mulighet. F eks er laveste satsen for uføretrygd lav, det samme med minstepensjonen, så velferdsstaten er bare en forsikringsordninger, de som ikke hadde mulighet til og betale for tjenesten får lite, så lite at det blir en relativt fattigdom. Mange blir nok veldig overrasket hvis de er så uheldige og måtte gå fra arbeid til og leve på velferdsordningene, man hører jo hele tiden hvor lukrativt det er og gå på trygd osv, sannheten er vel ofte ikke helt der. 2 1
Subara Skrevet i går, 09:18 Skrevet i går, 09:18 Salvesen. skrev (24 minutter siden): Det er, igjen ingen som har påstått at det ikke finnes folk som har fått det verre eller har det værst. Ser frem til serien, den kommer nok til å avdekke at vi har det ganske så greit om en ser litt rundt oss. Norsk fattigdom er ikke reell fattigdom, det er "ingen" i Norge som går ukesvis uten å spise samt ikke har tak over hodet. Det finnes noen unntak, og det er de som er "tatt" av avhengighet. De kan prioritere dopet fremfor tak og mat. Det skjer. Vi har få uteliggere i Norge, men kommer man utfor noe og har gjeld, i tillegg til ikke å eie egen bolig, er det en fattigdomsfelle. Det er samfunnet man har vokst opp i som er målestokken. NAV er et kontrollapparat, så her er det ikke bare å trekke kortet. Og alltid arbeidslinjen og plikter før rettigheter, som de syke får kjenne på. Hvis det skorter på har NAV heller ikke noe å tilby. Tenker nå at en løsning kan være flergenerasjonsbolig, for det er ikke alle som blir selvstendige og uavhengige, og boligprisene er høye. Det forutsetter at foreldrene eier egen bolig. Ev. at man arver denne. Ved flere søsken gir det grunnlag for arvestrid. Man kan videre knytte fattigdomsspørsmålet opp i mot uhelse. De på vestkanten lever lenger enn de på østkanten (beklager mangelen på tall, tungvint å hente linker på mobilen). Bekymring for neste regning kan være like ille som at man hadde nok til et brød, og bekymringen for uforutsette utgifter. For de som er i en slik situasjon blir dagene dramatiske, også fordi NAV opererer med midlertidige vedtak og at hjelpen ofte ikke når fram til når regningen må betales. Dvs. at følelser blir veldig tilstede på individuelt nivå, som i statistikken blir synliggjort med et tall. 1
Salvesen. Skrevet i går, 09:20 Forfatter Skrevet i går, 09:20 agvg skrev (40 minutter siden): Norge har jo historisk alltid vært harde med de som ikke gjør som "plikt", selv for de ikke har mulighet. F eks er laveste satsen for uføretrygd lav, det samme med minstepensjonen, så velferdsstaten er bare en forsikringsordninger, de som ikke hadde mulighet til og betale for tjenesten får lite, så lite at det blir en relativt fattigdom. Mange blir nok veldig overrasket hvis de er så uheldige og måtte gå fra arbeid til og leve på velferdsordningene, man hører jo hele tiden hvor lukrativt det er og gå på trygd osv, sannheten er vel ofte ikke helt der. Minste satsen er tatt opp bak her. Den er 22000 netto om jeg ikke husker feil, uten fradrag som de fleste har en form for. det er lavt, men det er ikke fattigdom som en ser i Afrika… man har nok til mat på bordet og tak over hodet. Men ikke så mye mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå