Gå til innhold

Fisk ferdig på Finn - vare blir ikke hentet?


sdf123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har solgt en ting, og det begynner å nærme seg frist for at kjøper skal hente varen. Hva skjer om varen ikke blir hentet, får jeg som selger avtalt sum penger + varen? For varen blir vel sendt i retur til meg?

Og kjøper taper både penger og varer?

Noen erfaringer her?

Jeg tolker det når jeg leser her:

Sitat

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/22600338004498-Fiks-ferdig-Spørsmål-og-svar

Hva skjer om kjøper ikke henter pakken på utleveringsstedet innen hentefristen? Vil pakken sendes i retur til selger?

Når pakken ankommer utleveringsstedet har kjøper 7 dager på seg til å hente pakken. I denne perioden har ikke selger anledning til å booke retur. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene. Dersom varen skulle gå tapt i forbindelse med en retur grunnet manglende avhenting, og selger allerede har fått pengene for varen, har ikke selger krav på erstatning for den tapte varen.

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser slik ut ja.

Bare ta screenshots av historikken slik at du har den. Tipper kjøper nok kommer til å klage når de finner ut at de har tapt pengene og varene, og i verste fall prøver å melde deg som svindler. Da kan dokumentasjon være greit å ha, at pakken aldri ble hentet. Ting blir ikke lagret evig hos de som distribuerer varen

  • Liker 1
Skrevet

Du kan alltid sende en melding til kjøper om at vare må hentes ellers er pengene tapt. Det er imidlertid et stort problem at en slik kjøper kan fullstendig ødelegge ratingen din da det ikke finnes noen måte å få finn til å fjerne ufortjent score fra håpløs kjøper. Og ratingen på finn er selvsagt alt. 

Skrevet

Men sånn juridisk, så er vel "tingen" kjøpers eiendom i det betalingen er gjennomført?
Dersom TS får den i retur, så har hen vel ingen eierskap til den?

 

  • Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Kakkelfant said:

Du har ikke rett til å beholde både tingen og pengene, en av de er kjøpers eiendom

Er vel bare å la varen bli liggende det. om kjøper vil ha den kan han enten komme å hente den eller føre over porto for ny forsendelse og eventuelt gebyr for ekstra bry.

 

  • Liker 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (2 minutter siden):

Du har ikke rett til å beholde både tingen og pengene, en av de er kjøpers eiendom

Det stemmer. Mer presist er tingen blitt kjøpers eiendom, og selger kan ikke beholde denne.

Men når kjøper ikke har oppfylt sin del av avtalen må kjøper besørge frakt på egen regning og risiko. Når selger har oppfylt sine forpliktelser (sendt på avtalt måte) og kjøper ikke har gjort det så er risikoen gått over på kjøper, og selger sitter med tingen på vegne av kjøperen. Har du kostnader ved å ta vare på tingen så kan disse kreves betalt før du igjen overleverer tingen. 

Skrevet

Jeg har sendt melding til selger, og tenker det får holde.

Jeg har ikke interesse av å ha både penger og vare, penger er det jeg er interessert i her. Om jeg da må hente den på Posten igjen, fordi den kommer i retur, så må kjøper eventuelt dekke kostander for at jeg skal ha bry med å sende den på nytt. 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, sdf123 said:

Jeg har sendt melding til selger, og tenker det får holde.

Jeg har ikke interesse av å ha både penger og vare, penger er det jeg er interessert i her. Om jeg da må hente den på Posten igjen, fordi den kommer i retur, så må kjøper eventuelt dekke kostander for at jeg skal ha bry med å sende den på nytt. 

Det er innenfor, men husk at du da i mellomtiden har ansvaret for en annens eiendom og må oppføre deg ansvarsfult og fornuftig.

Det kan jo ha skjedd mange ting som er uforutsette og som ingen kan klandres for, hva om vedkommende f.eks. har vært i en bilulykke og ligger på sykehus?

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Skrevet

Hvis vilkårende til formidlingsstedet, ett vilkår som selger og kjøper godttar (Selv om de nok ikke leser det som står) tilsider at selger kan beholde både varer og penger når kjøper ikke henter tingene, så er det helt innenfor, selv om det ved normale salg er noe annet.

Hvis selger selv velger å levere tilbake pengene, sende tilbake på nytt med ny frakt kostnad, så er det beste løsning.

Her som både selger og kjøper er privatpersoner, så bør rettigheter hjelpe begge parter, da ingen av dem er proffesjonelle slik som en bedrift ville vært. Syntes det er bra at Finn har skrevet betingelser for slikt i vilkårene, slik at det faktisk ikke er noe spørsmål. Her er det kjøper som av en eller annen grunn har valgt å ikke hente tingene som er kjøpt. Selger skal da ikke sitte igjen med noen kostnader. Selger har også tapt muligheten til å få solgt varen til noen andre i tiden varen har vært bundet opp hos den andre.

Dette er nok ikke noe som man som selger kan spekkulere i for å tjene noen ekstra kroner på uansett.

Kunne Finn hatt bedre vilkår rundt dette? Helt sikkert, kunne løst det ved at frakt og eventuelt noen prosent går til selger for nytt arbeid. Eventuelt hvis det er noen kostnader ved å legge det ut på Finn også, også tilfaller selger. Det bør være litt straff for å ikke gidde å hente tingene man har kjøpt.

Skrevet
Kakkelfant skrev (På 16.7.2025 den 14.37):

Det kan jo ha skjedd mange ting som er uforutsette og som ingen kan klandres for, hva om vedkommende f.eks. har vært i en bilulykke og ligger på sykehus?

Fristen for henting kan forlenges av mottaker. 

Mange som ikke henter pakker fordi de angrer på kjøpet, og da er det lettest å ikke hente pakken. 

Skrevet

Når de sier at kjøperen belastes for handelen, så mener de handelen av produktet fiks ferdig. Dvs de 150 kronene + frakt det koster å bruke tjeneste. Du får kun varen din tilbake.

Det er ganske åpenbart. 

Og nei, kjøper må ikke dekke noe mer av din tidsbruk eller annet. 

Skrevet
Leatherass skrev (2 minutter siden):

Når de sier at kjøperen belastes for handelen, så mener de handelen av produktet fiks ferdig. Dvs de 150 kronene + frakt det koster å bruke tjeneste. Du får kun varen din tilbake.

Det er ganske åpenbart. 

Og nei, kjøper må ikke dekke noe mer av din tidsbruk eller annet. 

"Når pakken ankommer utleveringsstedet har kjøper 7 dager på seg til å hente pakken. I denne perioden har ikke selger anledning til å booke retur. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene."

Selgeren får altså pengene sine.

  • Liker 1
Skrevet
Leatherass skrev (15 minutter siden):

Når de sier at kjøperen belastes for handelen, så mener de handelen av produktet fiks ferdig. Dvs de 150 kronene + frakt det koster å bruke tjeneste. Du får kun varen din tilbake.

Det er ganske åpenbart. 

Og nei, kjøper må ikke dekke noe mer av din tidsbruk eller annet. 

Uenig. Det virker ikke åpenbart for meg. Hvorfor i all verden skulle noen brukt fiks ferdig hvis det var all garantien man fikk Ordlyden hadde vært mye mer spesifikk hvis det kun gjaldt utgiftene for selve "Fiks Ferdig".

Slik det står, heller jeg mot at selger får pengene tilbake og varen når den er returnert. 

Skrevet
Leatherass skrev (24 minutter siden):

Når de sier at kjøperen belastes for handelen, så mener de handelen av produktet fiks ferdig. Dvs de 150 kronene + frakt det koster å bruke tjeneste. Du får kun varen din tilbake.

Det er ganske åpenbart. 

Og nei, kjøper må ikke dekke noe mer av din tidsbruk eller annet. 

Morsomt at det er så åpenbart for deg når det er galt. 

  • Liker 2
Skrevet
ps5 skrev (På 16.7.2025 den 13.50):

Du kan alltid sende en melding til kjøper om at vare må hentes ellers er pengene tapt. Det er imidlertid et stort problem at en slik kjøper kan fullstendig ødelegge ratingen din da det ikke finnes noen måte å få finn til å fjerne ufortjent score fra håpløs kjøper. Og ratingen på finn er selvsagt alt. 

Rating gis kun når begge parter har gitt en. Så lett jukse med misfornøyde kunder.

Skrevet (endret)

Dette var news to me. At selger får utbetalt kjøpesummen hvis pakken ikke hentes. Jeg tok 100% for gitt at handelen ble avbrutt om varen gikk i retur. Vare i retur til selger og penger i retur til kjøper, minus kostnaden knyttet til handel og frakt. At selger både får vare i retur og utbetalt kjøpesummen er ikke særlig rimelig i mine øyne. Da har man i alle tilfeller en uoppgjort situasjon. Har noen sjekket med finn at dette faktisk er praksis og ikke bare en glipp i dokumentasjonen eller en dårlig formulering?

Endret av bo1e
Skrevet

Det hadde i praksis gitt kjøper en måte å angre på kjøpet.

 

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/22619024392210-Vilkår-for-Fiks-ferdig

Sitat

6. Angrerett 

Du har ikke angrerett på tjenesten Fiks Ferdig, jf. angrerettloven § 22 første ledd bokstav c.

§ 22.Unntak fra angreretten

c. tjeneste som er levert fullt ut, dersom avtalen forplikter forbrukeren til å betale, levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt etter at den næringsdrivende har oppfylt alle sine forpliktelser etter avtalen,

 

Skrevet (endret)

Ja på en måte, men at kjøper blir sittende uten varen som er kjøpt og betalt er jo heller ikke rimelig. Stort sett vil det være selvforskyldt, men det kan sikkert tenkes en situasjon der man blir forhindret eller ikke mottar varsel osv. At selger blir sittende med både penger og vare er ikke rimelig. Mener finn at kjøper automatisk frasier seg eierskap til varen som er kjøpt ved å ikke hente? Eller mener finn at nå er deres jobb gjort, og overlater til selger å ta arbeidet med å forhandle frem noe kjøper går med på?

Endret av bo1e
Skrevet
31 minutes ago, joandreas said:

Rating gis kun når begge parter har gitt en. Så lett jukse med misfornøyde kunder.

Hjelper ikke om man rater først. Jeg gikk på denne smellen og ingen måte å reversere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...