Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ugressmiddel. Slutt på Roundup

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gressplen var opprinnelig et statussymbol for at man hadde ressurser til å bruke areal og tid på et slikt prosjekt. Vi lider vel av litt karma slik sett. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
26 minutes ago, obygda said:

Det er en evighetsjobb å holde ugrass borte har jeg funnet ut. 

Tja, å jobbe mot naturen er en evig oppgave. Hva med å fryde seg over det som gror og tenke at dette er tegn på at vi lever i en levende verden og at du bidrar til mangfold?

22 minutes ago, Svein M said:

Roundup selges i svakere varianter.

Roundup selges ja, men den originale Roundup var basert på glyfosat. Den nye Roundup er med pelargonsyre. Denne syren virker kun der den treffer, og gir samme virkning som termisk behandling i prinsippet. Du dreper dermed ikke roten slik glyfosat gjør.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (5 timer siden):

Jeg har brukt alt som er nevnt i tråden på betongheller. Eddik fungerer,men dårlig. Å varme opp med gassflamme..fungerer,men dårlig..å mekanisk fjerne..fungerer men dårlig.

Alt hva f..jeg jeg gjør så er resultatet kortvarig.

eneste som gjenstår er å løfte vekk hellene og legge markduk under?

dog ingen morsom jobb i solsteiken hvis du har typ 40 kvm. med betongheller

Skrevet
Mr.M skrev (10 minutter siden):

eneste som gjenstår er å løfte vekk hellene og legge markduk under?

dog ingen morsom jobb i solsteiken hvis du har typ 40 kvm. med betongheller

Jeg har ca 300m2 med brostein..og duk under...og fjell..men det holder kun noen få år. Har fått byttet ut ca 100 m2 siste 11 år.  Alt av fagperson..Burde lagt betong

Skrevet
obygda skrev (39 minutter siden):

Jeg har ca 300m2 med brostein..og duk under...og fjell..men det holder kun noen få år.

over tid legger det seg vel endel sand/støv/jord i sprekkene mellom brostein, og det er nok til at noe vokser der.

For er ikke nødvendigvis duken det er gått hull i?

gå til med elastisk fugemasse iblandet RoudUp eller lignende :evil:

Skrevet
6 hours ago, ps5 said:

Gressplen var opprinnelig et statussymbol for at man hadde ressurser til å bruke areal og tid på et slikt prosjekt. Vi lider vel av litt karma slik sett. 

Ikke i våre breddegrader. Du tenker på de som bor i ørkenen, hvor gresset ikke slår røtter uten sterk vanntilførsel, og moderat vanntilførsel etterpå.

Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

over tid legger det seg vel endel sand/støv/jord i sprekkene mellom brostein, og det er nok til at noe vokser der.

For er ikke nødvendigvis duken det er gått hull i?

gå til med elastisk fugemasse iblandet RoudUp eller lignende :evil:

Jeg har lest at frø legger seg i sanden mellom fugene og dersom det kommer litt næring over tid her - så vil det vokse opp gress og annet. Det er en evig kamp for å holde dette fritt for ugress.  Om det fantes noe lovlig som man kunne sprøyte på som hadde hindret vekst gjennom en hel sesong - så hadde jeg brukt det. Men jeg vet ikke om noe som virker over tid.

Jeg har som sagt prøvd ugressbrenner - det fungerer overraskende dårlig da tiden det tar før det kommer opp nytt ugress er ganske kort.

Jeg har forsøkt kokende vann - det er visstnok en metode som brukes av de som driver veivedlikehold. Også dette fungerer, men kun en kort periode.

Edikk er det jeg sprøyter på i dag - det fungerer til en viss grad en periode..men ingen varig løsning det heller.

Som regel må jeg uansett få bort restene av de døde plantene..til dette har jeg en elektrisk gresstrimmer med noen plastikkblader som røsker bort alt sammen slik at det ser strøkent ut...Men det går ikke mange ukene før en må starte alt på nytt...

Den som hadde funnet opp noe som virket gjennom en hel sesong..den hadde blitt rik.....

• Liker 1
Skrevet
Delvis skrev (11 timer siden):

Nå får man ikke selge konsentrert roundup lenger sa de på hagesenteret. 
Har brukt det i mange år til å sprøyte i oppkjørsel og rundt om. Blanding 40ml pr liter.

Noen som har erfaring med andre alternativer som fungerer bra?

Bøndene som har sprøyte "sertifikat" får fremdeles kjøpe dette ? Så kjenner du en slik en kan du få en liter eller to med konsentrat fra en slik en. Få som har muligheten til det. Jeg bruker "brenning" med en gassbrenner og går over min oppkjørsel i løpet av 10 minutter. Man skal da ikke svi vekk alt ! Man skal skade planten slik at den dør, og da dør også røttene. Fungerer veldig bra, og det koster en gassflaske og en brenner som kobles til denne.  Så spirer det opp nye planter ja, men de tar jeg fortløpende. To eller tre ganger i løpet av sommeren og oppkjørselen i grus er helt ugressfri.  Husk en ting, ikke gjør denne jobben om det har vært tørt lenge. Vent til det regner, resultatet er akkurat det samme.  Ellers kan man risikere å brenne ned kåken eller starte en gressbrann. 

• Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (7 timer siden):

Roundup selges i svakere varianter.

Og dertil mindre effektive faktisk. Det blir fort veldig dyrt, spesielt om det er mye "gammelt ugress" 

Skrevet
Vokteren skrev (18 timer siden):

Grovt havsalt fungerer.

Billig, miljøvennlig og relativt effektivt hvis man strør på rikelig et par ganger i året og feier det ned i fuger og sprekker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så på det med salt, og ser det står at sjøvann fungerer. Det kan skade andre planter og forurense jorda der det brukes står det. 
Høres effektivt ut? Med forsiktighet brukt på rette plassene tenker jeg det kan gå greit. Det er ikke noe annet som skal vokse der jeg stort sett skal bruke der, altså hovedsaklig på grusvei. Billigere enn det går det iallefall ikke an å få det. Sjøvann er gratis.

AI-oversikt
Sjøvann kan brukes til å bekjempe ugress, men det er viktig å være klar over at det kan ha negative konsekvenser for jorda og omkringliggende planter. Saltet i sjøvannet kan trekke ut fuktighet fra plantene og forurense jorda. 

Fordeler med å bruke sjøvann mot ugress:
  • Kan være effektivt:
    Saltet i sjøvannet kan tørke ut og drepe ugress, spesielt hvis det påføres direkte på planten.
  • Naturlig middel:
    Sjøvann er et naturlig produkt og kan være et alternativ til kjemiske ugressmidler. 
  •  
Ulemper med å bruke sjøvann mot ugress:
  • Kan skade andre planter:
    Saltet kan skade alle planter det kommer i kontakt med, ikke bare ugresset.
  • Forurenser jorda:
    Saltet kan trekke ned i jorda og forurense den, noe som kan påvirke jordens mikroorganismer og gjøre det vanskelig for andre planter å vokse.
  • Kan være vanskelig å kontrollere:
    Det kan være vanskelig å begrense saltets virkning til kun ugresset, spesielt i områder med annen vegetasjon. 
Endret av Delvis
  • Hjerte 1
Skrevet
Delvis skrev (1 time siden):

Billigere enn det går det iallefall ikke an å få det. Sjøvann er gratis.

Ikke når du bor lengst unna saltvann i Norge! 😁
Jeg har som de fleste andre akkurat samme problem, jeg kommer til å prøve løsningen som Biltema har med 12% på 5 liters kanner.. Får vel kjøpe inn et par hundre? 😆

• Hjerte 1
Skrevet
Woff skrev (1 minutt siden):

Ikke når du bor lengst unna saltvann i Norge! 😁
Jeg har som de fleste andre akkurat samme problem, jeg kommer til å prøve løsningen som Biltema har med 12% på 5 liters kanner.. Får vel kjøpe inn et par hundre? 😆

Hvorfor kjøpe saltvann når du kan kjøpe grovt havsalt på nærbutikken til 10 kr kiloen ?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Delvis skrev (2 timer siden):

Så på det med salt, og ser det står at sjøvann fungerer. Det kan skade andre planter og forurense jorda der det brukes står det. 
Høres effektivt ut? Med forsiktighet brukt på rette plassene tenker jeg det kan gå greit. Det er ikke noe annet som skal vokse der jeg stort sett skal bruke der, altså hovedsaklig på grusvei. Billigere enn det går det iallefall ikke an å få det. Sjøvann er gratis.

AI-oversikt

Sjøvann kan brukes til å bekjempe ugress, men det er viktig å være klar over at det kan ha negative konsekvenser for jorda og omkringliggende planter. Saltet i sjøvannet kan trekke ut fuktighet fra plantene og forurense jorda. 

Fordeler med å bruke sjøvann mot ugress:
  • Kan være effektivt:
    Saltet i sjøvannet kan tørke ut og drepe ugress, spesielt hvis det påføres direkte på planten.
  • Naturlig middel:
    Sjøvann er et naturlig produkt og kan være et alternativ til kjemiske ugressmidler. 

•  
Ulemper med å bruke sjøvann mot ugress:
  • Kan skade andre planter:
    Saltet kan skade alle planter det kommer i kontakt med, ikke bare ugresset.
  • Forurenser jorda:
    Saltet kan trekke ned i jorda og forurense den, noe som kan påvirke jordens mikroorganismer og gjøre det vanskelig for andre planter å vokse.
  • Kan være vanskelig å kontrollere:
    Det kan være vanskelig å begrense saltets virkning til kun ugresset, spesielt i områder med annen vegetasjon. 

Salt er naturlig og skader hverken reproduksjon eller arveegenskaper.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Delvis skrev (På 9.7.2025 den 11.39):

Har hørt om at eddik kan brukes, men har ikke hatt særlig tro på det. 
Har sett på det, og vet ikke om det er rett forstått at eddik og eddiksyre er to forskjellige ting?  

Eddik er eddiksyre blandet med vann.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når det gjelder eddik så ser jeg at det brukes alt fra 7% til 35% utblandet 50:50. 12% etter utblanding med vann er sikkert fint.

Endret av Svein M
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...