Gå til innhold

Kan Rødt komme til makten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (27 minutter siden):

Det er svært, svært mange som ønsker å skape og ønsker å bidra til en bedre verden. Jeg vil til og med påstå at det er hoved driveren i innovasjon og grunder miljøene. Det å bli milliardær er svært underordnet. De aller fleste vil ha en jobb de trives med og som føles nyttig, og som gir dem/familien trygghet i forhold til bo, mat, helse, o.l. 

Et samfunn der status kun handler om penger og all produktivitet handler om bunnlinje, er et dårlig samfunn i mine øyne.

Men nok en gang; kommunisme vil aldri fungere og jeg vil ikke ha Rødt i regjering eller i en for sterk posisjon. Kun sterke nok til å være en motvekt mot ultra kapitalismen. 

OT: I hvilken grad det er eierne eller arbeiderne som "skaper arbeidsplassene" og som driver innovasjon er også en debatt med flere sider. Bedriften jeg er tilknyttet ble skapt av en grunder som ville bedre samfunnet. Den lyktes og vokste. Den ble kjøpt opp. Jeg har absolutt aldri sett nåværende eier av bedriften løfte en finger innen fagområde, komme med en ide til produkt/salg/marked eller i det hele tatt være tilstede i bedriften.

Det er mange som ønsker og få som får det til.

"Dessverre" er det slik at hvert selskap som er suksesfull er drevet av profitt. Enhvert suksesfull land er kapitalistisk. Det er en grunn til at private selskaper,  investeringselskaper skaper arbeidsplasser, skatteinntekter og innovasjoner, mens Innovasjon Norge pøser ut milliardinvesteringer uten å knapt få noen resultater tilbake. 

Det er mye å se på, men nei desverre - det er ikke så enkelt. Jeg ønsker heller ikke et samfunnet drevet av ren produktivitet og penger, men ren kommunisme ville vært for store bremseklosser i alle ledd. 

Endret av MrL
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

17 minutes ago, freedomseeker said:

Vi har uregulert masseinnvandring..

Hvordan definerer du "uregulert"? Jeg har inntrykket at det mange, mange regler rundt innvandring, statsborgerskap, asylsøknader osv..

.. som presser lønningene ned for de med lavere utdanning, sosiale utgifter går opp og boligprisene likeså. 

Dersom lønningene i Norge presses ned, men boligprisene presses opp pga. innvandring. Hvem er det som har råd til å kjøpe langt dyrere boliger med langt lavere lønninger?

Vi har kapitalflukt med tilhørende svak kronekurs og høy inflasjon. 

Siden overskudd av kapital og derav kjøpekraft er en hoved driver for inflasjon ( mer penger enn varer). Hvorfor er da kapital flukt og lave lønninger også inflasjonsdrivende?

Og inflasjonen har jo skutt i været over hele verden. Er det kapitalflukt fra hele verden? Vet at Musk og Bezos driver med romfart, men de har vel ikke sendt alle verdiene sine til Mars alt?

• Liker 5
Skrevet
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Hvordan definerer du "uregulert"? Jeg har inntrykket at det mange, mange regler rundt innvandring, statsborgerskap, asylsøknader osv..

Det hjelper ikke med regler dersom vi har en liberal praksis der åpenbare migranter som påberoper seg beskyttelsesbehov får opphold på "humanitært grunnlag".
Og så snart ankeret er kastet kommer resten - som kommer etter for å bli i Norge de også. 
Andre enn FrP og høyresiden i Høyre vil ikke gjøre noe med denne svært naive og ikke-bærekraftige praksisen.
Resten vil bare fortsette med å dele ut oppholdstillatelser og statsborgerskap som om det er sukkertøy. Generøsiteten med andres penger er grenseløs hos venstresiden.

Dersom lønningene i Norge presses ned, men boligprisene presses opp pga. innvandring. Hvem er det som har råd til å kjøpe langt dyrere boliger med langt lavere lønninger?

Dem som har "rike" foreldre, personer som har arvet eller selv har meget god lønn. 
Ikke ønskelig noen av delene. Bolig burde være mulig å anskaffe med "normal" lønn.

Siden overskudd av kapital og derav kjøpekraft er en hoved driver for inflasjon ( mer penger enn varer). Hvorfor er da kapital flukt og lave lønninger også inflasjonsdrivende?

Det er lav kronekurs (grunnet kapitalflukt og liten tiltro til den norske pengepolitikken) som gjør at prisene blir høyere.
Når kroneverdien synker skapes inflasjon. Økt etterspørsel også, men det er ikke det som er tilfellet i Norge.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (14 minutter siden):

Tidligere rødt representant i nabokommunen er iallefall så Putinvennlig det går an å bli. Synes de bra politikerene i rødt bør skifte parti egentlig.

Partiet Roedt, fordoemmer, Putins / Russlands angrep paa Ukraina, paa det sterkeste.

https://roedt.no/ukraina

• Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (På 7.7.2025 den 12.40):

Kommunisme som en idelogi, "Yt etter evne, få etter behov" er egentlig blant de bedre tankesettene, men det er omtrent umulig å gjennomføre i praksis (det har i hvert fall aldri vært i nærheten av å lykkes noen steder i verden). Skrittet videre til korrupsjon, kameraderi og overformynderi er ekstremt kort, og antageligvis umulig å stoppe.

Ha ha ha yt etter evne og få etter behov  :)  Er det et godt tankesett ? Altså den menneskelige iboende latskapen ville da bare tenke sitt behov, og skjule sine evner. Og dette har jo alle land som har kommunisme fått smake uten unntak. Sett at jeg har veldig gode evner, så skal jeg jobbe ræven av meg og få akkurat det samme som de om har null evne ? Da kan de sitte hjemme og kose seg med familien, jeg må jobbe til jeg stuper og begge skal sitte med samme utbytte. Så lurer noen på hvorfor det ikke fungerer i praksis. Kommunisme har alltid ført til forfall, forfølgelse og massedød, og det er uten unntak !

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (13 minutter siden):

Offisielt gjør de det ja. Ikke ungdomspartiet da, sist jeg sjekket. (Lenge siden)

Hvor lenge siden var det da?

Hva skal Fremskrittspartiet, gjoere da? FpU vil legalisere cannabis. 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Skrevet
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge siden var det da?

Hva skal Fremskrittspartiet, gjoere da? FpU vil legalisere cannabis. 

Aner ikke, jeg har vel ikke nevnt dem heller? 😅 (De får ikke min stemme uansett)

Skrevet (endret)
Duriello skrev (10 minutter siden):

Aner ikke, jeg har vel ikke nevnt dem heller? 😅 (De får ikke min stemme uansett)

Viser bare til den opposisjonelle ungdommen.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Cascada81 skrev (På 8.7.2025 den 18.18):

Et Rødt med reell makt basert i en betydelig velgermasse og i regjeringsposisjon vil være ekstremt skadelig for verdiskaping og næringsliv, og kan være en utfordring både sikkerhetspolitisk og utenrikspolitisk. Rødt er paria for de andre etablerte partiene inkludert de på venstresiden, kanskje bare med unntak av SV. Gjør de et brakvalg, kan de kanskje komme på vippen, med tror heller vi da får se en mindretallsregjering som søker støtte hos andre partier i enkeltsaker enn at noen i Rødt får tilgang til ministerposter.

Ser ordet verdiskaping, blir brukt her.

Hva er verdier?

Arbeidsplasser, som forer skaperen med, flybaaren hummer til sen frokost, med en paafolgene svindyr konjakk, til mokkakaffen? Naar han skal paa ferie, til "Seilet" i Dubai, i fra sin bolig i Sveits, sitter han fremme i flysnuten, i en stol, som han kan lage seng av og billetten, koster rundt 9000 euro, eller kanskje han har privatfly?

Mens dette paagaar, springer sinnsvakt mange mennesker og mange av hans hans ansatte, som piska rotter, hvor faen hopper paa skuldrene dems. Paadrar seg fysiske og psykiske yrkesskader og maa satse to tredjedeler av inntekten sin, paa aa ha tak over hodet.

Businessen de driver med, er med paa aa svi av halve jordkloden, klimamessig?

Er det disse verdiene, arbeidsplassene, vi maa verne om?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet
Karltorbj skrev (1 time siden):

Ser ordet verdiskaping, blir brukt her.

Hva er verdier?

Arbeidsplasser, som forer skaperen med, flybaaren hummer til sen frokost, med en paafolgene svindyr konjakk, til mokkakaffen? Naar han skal paa ferie, til "Seilet" i Dubai, i fra sin bolig i Sveits, sitter han fremme i flysnuten, i en stol, som han kan lage seng av og billetten, koster rundt 9000 euro, eller kanskje han har privatfly?

Mens dette paagaar, springer sinnsvakt mange mennesker, som piska rotter, hvor faen hopper paa skuldrene dems, paadrar seg fysiske og psykiske yrkesskader, der de maa satse to tredjedeler av inntekten sin, paa aa ha tak over hodet.

Businessen de driver med, er med paa aa svi av halve jordkloden, klimamessig?

Er det disse verdiene, arbeidsplassene, vi maa verne om?

Vi må verne om arbeidsplasser, ja, og mange av disse er helt nødvendige i et velferdssamfunn. Forbruk i utlandet gir selvsagt lite eller ingen verdier inn i Norge, og tilsvarende har vi verdiskapning i Norge når turister, norske som utenlandske, bruker penger her. Selger man hummer og dyr konjakk på restaurant, foregår det verdiskapning, og det bidrar med inntekter og skattekroner som også sliterne i samfunnet nyter godt av. Ingen verdiskapning, ingen skatteinngang.

Rødt er ikke så veldig opptatt av verdiskapning og hva som får denne til å skje, og har et partiprogram som angriper investorer og bedriftseiere som forsøker å skape arbeidsplassene som gir skatteinntekter. Investorer som rømmer til Sveits er et lite problem som kan bli et stort, ikke for at flere rømmer ut av landet, men hvis man greier å ødelegge viljen til å investere, enten ved å skape egne arbeidsplasser eller som investor andres prosjekter vil det på sikt ødelegge næringslivet i Norge. Det hender seg jo selvsagt at man bruker penger på å investere i noe fordi det er spennende eller samfunnsnyttig, men hovedårsaken for å investere for min del er fordi jeg forventer at det generer avkastning i framtiden.

• Liker 3
Skrevet

Eg tror et Rødt på 10% kan gjøre veldig mye bra, dra Ap litt i den retning de var i før kanskje, nå opplever eg AP litt som et høgre-light parti. 

Det blir så dumt å diskutere partier som om de får 55% av stemmene, og så cherry picke de verste uttalesene eller noe rart i partiprogrammet som aldri hadde gått gjennom stortinget i realiteten med de prosent det partiet kan håpe på å oppnå. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cascada81 skrev (9 minutter siden):

Vi må verne om arbeidsplasser, ja, og mange av disse er helt nødvendige i et velferdssamfunn. Forbruk i utlandet gir selvsagt lite eller ingen verdier inn i Norge, og tilsvarende har vi verdiskapning i Norge når turister, norske som utenlandske, bruker penger her. Selger man hummer og dyr konjakk på restaurant, foregår det verdiskapning, og det bidrar med inntekter og skattekroner som også sliterne i samfunnet nyter godt av. Ingen verdiskapning, ingen skatteinngang.

Rødt er ikke så veldig opptatt av verdiskapning og hva som får denne til å skje, og har et partiprogram som angriper investorer og bedriftseiere som forsøker å skape arbeidsplassene som gir skatteinntekter. Investorer som rømmer til Sveits er et lite problem som kan bli et stort, ikke for at flere rømmer ut av landet, men hvis man greier å ødelegge viljen til å investere, enten ved å skape egne arbeidsplasser eller som investor andres prosjekter vil det på sikt ødelegge næringslivet i Norge. Det hender seg jo selvsagt at man bruker penger på å investere i noe fordi det er spennende eller samfunnsnyttig, men hovedårsaken for å investere for min del er fordi jeg forventer at det generer avkastning i framtiden.

Ja, men prioriterer vi bare profitten og fortsetter i denne farten, saa kommer det til aa gaa til helvete.

Vi maa prioritere baerekraftige arbeidsplasser og bruk av ressurser. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...