Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3000 kroner for en verkstedtime??


Yessmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke bare VW. En kollega klaget i 7år til Kia forhandleren i 7år på ekstremt oljeforbruk, på slutten etterfylte han 4liter i mellom oljeskiftene, men det var visst helt normalt. Måtte ty til advokat for å få byttet motor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger lønner det seg å velge merkeverksted. Jeg pressa en på jobb til å dra til merkeverksted i stedet for et lokalt uavhengig verksted. Det sparte han ca. 14.000,- på.

Problemet er å vite hvilke verksteder man kan stole på.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (59 minutter siden):

Er ikke bare VW. En kollega klaget i 7år til Kia forhandleren i 7år på ekstremt oljeforbruk, på slutten etterfylte han 4liter i mellom oljeskiftene, men det var visst helt normalt. Måtte ty til advokat for å få byttet motor.

Problemet er at en motor ofte skal bruke helt sinnsyke mengder olje før det går på garanti, desverre.

Hvem skal ta kostnaden for en ny motor når oljeforbruket er innenfor fabrikkens spesifikasjoner? Verkstedet?

Endret av Paxville
Skrevet
Paxville skrev (16 minutter siden):

Problemet er at en motor ofte skal bruke helt sinnsyke mengder olje før det går på garanti, desverre.

Hvem skal ta kostnaden for en ny motor når oljeforbruket er innenfor fabrikkens spesifikasjoner? Verkstedet?

Ingen, såklart. 

Men regner ikke med at de overdriver forbruket i spesifikasjoner for å komme unna med slikt? Altså at de putter reelt forbruk

Skrevet
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Noen ganger lønner det seg å velge merkeverksted. Jeg pressa en på jobb til å dra til merkeverksted i stedet for et lokalt uavhengig verksted. Det sparte han ca. 14.000,- på.

Problemet er å vite hvilke verksteder man kan stole på.

Jeg tipper dte mest trygge man kan si er at det er BingoLotto. Alt etter hvilket merke, hvilket verksted, hvilket problem, og ikke minst hvordan problemet blir lagt fram.
Man kan bli flådd, man kan bli lurt, man kan få utmerket service, man kan få goodwill, alt sammen hos et hvilket som helst verksted, merke eller uavhengig.
At det er komplisert å være bileier, spesielt om man ikke har 100K liggende å kunne svi av på en service som gikk av hengslene, det er sikkert.

Som den jobben jeg nevnte i en tidligere kommentar som skulle kostet 13K +MVA, den fikset jeg hos en bekjent som har bukk. Tok oss mindre enn de 3 timene, til tross for vi ikke hadde et spesialverktøy som ville gjort jobben mye lettere. Jeg kan ikke kalle det lureri, men 13K for bare arbeid (jeg ville bringe egen del, noe merkeverkstedet ikke hadde problemer med, det er samme merke de selv selger til 3-dobbel pris) er ganske friskt. Litt mer avansert enn å bytte en bremseskive, men lettere enn å bytte f.eks en drivaksel på en FWD.

Jeg har blitt prøvd lurt av et Opel-verksted i Bergen. Jeg hadde Vectraen min inne for hjulstilling (tror jeg det var, iallefall noe relatert til under bilen), fikk beskjed at bremsene var så utslitt at den var farlig å kjøre med. De hadde (selvsagt) ferdig et pristilbud på nye bremser hele veien rundt. De bremsene som sto på hadde jeg kjøpt hos samme forhandleren et par måneder i forveien, og det var vel bare 6-7 uker siden alt var byttet av meg. Som normalt hadde jeg gjort full bremseservice med rengjøring og smøring av glidere, byttet bremsevæske og om jeg husker rett også byttet noen slanger. Jeg hisset meg litt opp, så ekspeditøren ble med meg ut i verkstedet, bare for å konstantere at bremsene var 100%. Kom noen tåpelige bortforklaringer om at det kunne vært en av de andre Vectraene, men når vi gikk rundt i verkstedet (de var nok ikke særlig blid på meg som tok meg til rette, men jeg var så forbannet at jeg ga en god F i akkurat det) var det ingen andre Vectraer med utslitte bremser.

En annen bil jeg hadde inne på service hos merkeverksted hadde nokså nøyaktig dobbel mengde olje som den skulle hatt. At ikke den gikk i hydrolås er bare et under. Mekanikeren som hadde gjort tabben måtte også rette opp i feilen. Han mente at det ikke var så farlig med "litt for mye"... Da hadde jeg pumpet ut knappe 4 liter før oljenivået kom ned der den skulle være...

Mens et strålende eksempel på fantastisk kundeservice var i 1992 da min Peugeot 505 havarerte med brukket framfjær, noen mil etter Flåm av alle usentrale steder. Verksmester på det lille lokale verkstedet i Flåm drev også Falken redningstjeneste, så de kom og hentet bilen og meg, fikk bilen inn på bukk, ringte til Algaard i Bergen for å skaffe nye fjærer og demperinnsats, rett etter stengetid en onsdag. Det var helt tomt for delene i Norge, men de hadde delene på lager i Frankrike. Fredag morgen klokken 10 kunne vi hente delene fra toget som kom fra Oslo! Vi betalte ikke engang noe ekstra for forsendelsen, jeg kom innom Algaard et par uker senere og betalte for delene, thats it. Det som kunne blitt flere uker med havarert bil ble 2 dager i nydelige Flåm, med et lokalt bilverksted som virkelig slapp det de hadde i hendene for å få bilen ut på veien igjen. Det tok forøvrig 295,-/t sommeren 1992!

Av og til lurer jeg på hvor mange tusenlapper jeg har spart på å kunne fikse egne kjøretøy. Det er ikke småtteri. Selvom jeg etterhvert har kjøpt en anseelig mengde verktøy og redskaper så er det ganske store summer.
Når man på Autodoc kan kjøpe kvalitetsolje av PAO-Esther til 65,-/literen og skikkelige oljefiltre til en hundrings så bruker jeg lett en time i garasjen for å spare de 3.000,- det koster å få byttet til en småkjip olje hos et merkeverksted.

  • Liker 1
Skrevet

Verksted er bingo. Men kan raskt bli av med 10k uten at de har brukt riktig olje eller rengjort bunnpanna. 

Man kan leve i god tro på at man får god service av dyktige folk helt til sannhetens time kommer med havarert motor.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Ingen, såklart. 

Men regner ikke med at de overdriver forbruket i spesifikasjoner for å komme unna med slikt? Altså at de putter reelt forbruk

1L per 1000km er innenfor spec. Dette gjelder bl.a VW, BMW, og Mercedes og sikkert mange flere med tilsvarende tall.

Endret av Paxville
Skrevet (endret)
BadCat skrev (9 minutter siden):

Verksted er bingo. Men kan raskt bli av med 10k uten at de har brukt riktig olje eller rengjort bunnpanna. 

Man kan leve i god tro på at man får god service av dyktige folk helt til sannhetens time kommer med havarert motor.

Rengjort bunnpanna? Tenker du på utvendig søl?

Endret av Paxville
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (På 3.7.2025 den 18.42):

Timeprisen var veldig høy. Ikke vits å bruke merkeverksted på enkle småjobber.

Selv små uavhengige klarer å ta et par tusenlapper for noen liter olje og et oljefilter så om man kan gjøre det selv så er det fort en del å spare på å ta den halvtimen det tar å gjøre selv. Såfremt man er komfortabel med å ikke få stempel i serviceheftet.

 

Endret av Yessmann
Skrevet

Nå er det kanskje jeg som er litt paranoid, men har de skiftet olje? Jeg har kun kjørt hjem (ca. 3 km) etter verkstedbesøket og da trodde jeg ikke helt ny olje skulle se slik ut på peilepinnen. Er den ikke for svart?

Olje.jpg

Skrevet
Yessmann skrev (7 minutter siden):

Nå er det kanskje jeg som er litt paranoid, men har de skiftet olje? Jeg har kun kjørt hjem (ca. 3 km) etter verkstedbesøket og da trodde jeg ikke helt ny olje skulle se slik ut på peilepinnen. Er den ikke for svart?

Olje.jpg

Oljen på en dieselmotor er vel svart nesten med en gang du har startet motoren, for du får aldri tømt motor for all den gamle oljen.

  • Liker 2
Skrevet

 

16 minutes ago, Paxville said:

Rengjort bunnpanna?

Rengjøring av bunnpanne og oljesil. Det er absolutt nødvendig på våtbeltemotorer hvis man ikke at motoren skal ende på tippen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Yessmann skrev (10 minutter siden):

Nå er det kanskje jeg som er litt paranoid, men har de skiftet olje? Jeg har kun kjørt hjem (ca. 3 km) etter verkstedbesøket og da trodde jeg ikke helt ny olje skulle se slik ut på peilepinnen. Er den ikke for svart?

Olje.jpg

Ser greit ut det der siden det er en diesel. Blank olje nederst på pinnen. Det blir fort svart i en diesel, og det er derfor en diesel bør få oljeservice ofte. Det kan nesten ikke bli for ofte. Personlig bytter jeg minst 2 ganger årlig, eller under 5.000KM mellom skiftene, og da unngår jeg den svarteste oljen, men den blir fremdeles veldig mørk selv rett etter oljebytte.

Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

 

Rengjøring av bunnpanne og oljesil. Det er absolutt nødvendig på våtbeltemotorer hvis man ikke at motoren skal ende på tippen.

 

Jau, på våtbeltemotorer er oljebytte helt avgjørende, samt sjekk av sil etc. Håpløs konstruksjon. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tettemassen må vel herde i et døgn før de kan ha olje på bilen igjen. Derfor gidder de ikke å gjøre det. Så blir folk heller kjørende med stadig tettere sil, til lyset for manglende oljetrykk kommer på. Det er kostbart for et verksted å ha bilen stående på jekk i over ett døgn kontra å få den videre etter et par timer.

Enda verre hvis de ikke får det tett på første forsøk og må bruke timer og dager i stedet for å tjene penger på en rask og problemfri jobb. 

Men må regne med at verkstedet tar snarveier og unngår trøblete arbeid.

Endret av BadCat
Skrevet
Paxville skrev (40 minutter siden):

1L per 1000km er innenfor spec. Dette gjelder bl.a VW, BMW, og Mercedes og sikkert mange flere med tilsvarende tall.

14+ liter pr år? Høres helt Hinsides ut.

Lenge siden jeg kjørte ICE bil nå, men har aldri fylt på slike mengder.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

NRK hadde et innslag for mange år siden av en taxisjåfør og hjemmemekker som hadde laget et snedig oljefilter i bilen sin. Han hadde laget T-stykker like før og etter det vanlige oljefilteret sånn at noen prosenter av oljen gikk til hans spesialfilter i stedet for gjennom det vanlige filteret. Det vanlige filteret har lavt trykktap og høy gjennomstrømning (bra), men på bekostning av filtreringen av fine partikler (dårlig). Bypass-filteret var en dorull i en sylinder der oljen gikk gjennom papiret i rullen. Filteret tok unna finpartiklene (bra), men da med lav gjennomstrømning (dårlig). Siden det ordinære og det nye filteret var i parallell var det negliserbar forskjell i trykktapet.

Oljen var klar som diesel etter et svært høyt antall km uten oljeskift (bare påfyll). Oljen trengte ikke å passere papirfilteret hver gang, det holdt at en liten brøkdel gikk den veien på hver runde. Han skiftet dorull en gang i året.

Taxieieren mente at de vanlige filterne var laget for å skape et servicebehov som bransjen kunne tjene penger på og at hans lille fiks fjernet behovet. Han mente også at dette kunne forlenge levetiden på motoren dramatisk.

Jeg husker ikke km-tallene fra reportasjen, men husker at jeg reagerte på at det var svært høyt.

Endret av Simen1
Skrevet
Habla Møberg skrev (22 minutter siden):

Ser greit ut det der siden det er en diesel. Blank olje nederst på pinnen. Det blir fort svart i en diesel, og det er derfor en diesel bør få oljeservice ofte. Det kan nesten ikke bli for ofte. Personlig bytter jeg minst 2 ganger årlig, eller under 5.000KM mellom skiftene, og da unngår jeg den svarteste oljen, men den blir fremdeles veldig mørk selv rett etter oljebytte.

Takk for svar. 

Ja, det er diesel jeg har, men hvordan visste du/dere det? Ford Transit kommer jo også i en bensinutgave (1,0 ecoboost). Er peilepinnen forskjellig?

Skrevet (endret)
Yessmann skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. 

Ja, det er diesel jeg har, men hvordan visste du/dere det? Ford Transit kommer jo også i en bensinutgave (1,0 ecoboost). Er peilepinnen forskjellig?

#1 Olje i en bensiner bør ikke bli så svart. Gjør den det er det noe seriøst gærnt.
#2 På bildet vises det merket som viser at det er en Ford med enten 1.5 diesel eller 1.0 bensiner.
#3 Har skrudd nok på TDCI til å kunne si at slik som dette ser olje ut som nettopp er byttet. Svart noen steder, blank noen steder. Gi den et par uker så er all oljen svart. Fremdeles OK. 

🙂

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Skrevet
Yessmann skrev (2 minutter siden):

Ja, det er diesel jeg har, men hvordan visste du/dere det? Ford Transit kommer jo også i en bensinutgave (1,0 ecoboost). Er peilepinnen forskjellig?

Det lurer jeg også på. For på bildet av peilepinnen så står det i bakgrunnen både "1.5L TDCI" og "1.0L EcoBoost".

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...