Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3000 kroner for en verkstedtime??


Yessmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke mekanikeren som stikker av med penga. Det er stort sett aldri den som blir møkkete som sitter igjen med den største delen av kaka, uansett bransje. Det ironiske er at når penger skal spares inn så er det den som er møkkete som får øynene på seg. Alltid spare inn på den som gjør jobben er mottoet de lærer på BI

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Femtekolonne skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mekanikeren som stikker av med penga. Det er stort sett aldri den som blir møkkete som sitter igjen med den største delen av kaka, uansett bransje. Det ironiske er at når penger skal spares inn så er det den som er møkkete som får øynene på seg. Alltid spare inn på den som gjør jobben er mottoet de lærer på BI

 

Men det er stor forskjell fra å sitte igjen med 10% av kaka vs 30-50%. 

Jeg er i Romania på jobbtur nå. Bedriften betaler 5000 Euro for mitt besøk. Når reise er betalt, lønn, diett, avgifter osv er betalt er det ikke mange % bedriften sitter igjen med.

Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Men det er stor forskjell fra å sitte igjen med 10% av kaka vs 30-50%. 

Jeg er i Romania på jobbtur nå. Bedriften betaler 5000 Euro for mitt besøk. Når reise er betalt, lønn, diett, avgifter osv er betalt er det ikke mange % bedriften sitter igjen med.

Utrolig driver du veldedighet?

Skrevet

Eksempler fra BMW Bavaria til sammenligning (har fått gjort dette på min BMW 530d):

Stor-service med oljeskift: 14 000,-
Bytte bremseskiver og klosser foran: 22 000,- (riktignok dyre m-sport originaldeler)
Bytte casterstag og innsugsmanifold/swirl flaps: 35 000,-

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei på grunn av reisevei og usikkert omfang er det ca 4 dager. Men det ble 3 timer hos kunde, ca. 

Det blir fort penger ut av en slik tur. Vi får gjerne betalt 12 timers dag på reise. Diett er ofte 7-900kr dagen hotell 2500kr dagen. Så skal man ha leiebil til noen tusen. Så kommer flybiletter (Ofte dyre på kort varsel) parkering osv osv. En kunde betaler vel typisk 1500-2000kr timen. 4 dager blir 86000kr 12x1800kr/h. Så kommer hotell 10 000kr, Leiebil 4000kr Diett 3000kr Flybilett 8000kr Parkering 800kr Det blir raskt over 110 000kr for 4 dager. 

Fakturerer du kunde for 4dager 60 000kr er det egentlig ganske rimelig

Skrevet (endret)
Trestein skrev (11 minutter siden):

Det blir fort penger ut av en slik tur. Vi får gjerne betalt 12 timers dag på reise. Diett er ofte 7-900kr dagen hotell 2500kr dagen. Så skal man ha leiebil til noen tusen. Så kommer flybiletter (Ofte dyre på kort varsel) parkering osv osv. En kunde betaler vel typisk 1500-2000kr timen. 4 dager blir 86000kr 12x1800kr/h. Så kommer hotell 10 000kr, Leiebil 4000kr Diett 3000kr Flybilett 8000kr Parkering 800kr Det blir raskt over 110 000kr for 4 dager. 

Fakturerer du kunde for 4dager 60 000kr er det egentlig ganske rimelig

Ja denne turen var ganske rimelig å fastpris da det var mye usikkerhet. Normalt sett er det time for time og da hadde turen absolutt blitt dyrere.

Det var kun ett eksempel. Jeg får mer enn 50% av time prisen jeg typisk går for. Litt avhengig av oppdraget.

Men jeg tar ikke så mange lengre egentlig, mer spesielle ting som denne turen der det ble en finger i været.

Men i realiteten kunne turen vært kortet ned til 3 dager da jeg har fri i dag. Jeg har heller ikke betalt for denne dagen eller i morgen da jeg har SUS. Så det kommer også Ann på hvordan en regner på det. 

 Men i dette tilfellet er det sannsynlig at mekaniker fikk ~10% av time prisen. Det er for galt. Alt under 50% er ran.

 

Edit: dog fra kunden sin side ville jeg ansett det som relativt dyrt da jeg kun var hos de i rundt 3 timer og halve tiden var ett møte. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
Leon83 skrev (15 minutter siden):

Eksempler fra BMW Bavaria til sammenligning (har fått gjort dette på min BMW 530d):

Stor-service med oljeskift: 14 000,-
Bytte bremseskiver og klosser foran: 22 000,- (riktignok dyre m-sport originaldeler)
Bytte casterstag og innsugsmanifold/swirl flaps: 35 000,-

Da ser jeg at jeg har veldig bra timelønn selv om jeg bruker en time på å skifte bremser foran og kjøper brennbo skiver til 1000kr per skive. 

Å skifte olje på motor er som regel gjort på 15min og koster under 1500kr med riktig castroil olje og orginal filter

Skrevet
Snylter skrev (16 timer siden):

Hæ? Kompressoren skal ikke koble inn når det ikke er trykk i systemet..

Godt mulig du har rett, jeg husker telefonsamtalen som kompressor, men tilbudet på reperasjon (som ble sendt til andre for å sjekke priser) var strengt tatt "Skifte av clima kondensator. Skifte slange/rør fra climakompressor til kondensator. Utføre clima service." etterfulgt av av liste med ting som blir byttet (hvor "KONDENSATOR MED TØRKEFILLT" er eneste i store bokstaver) og det andre er typisk "climaservice", "climaslange", "utført arbeid" (3,3 timer), verkstedsmateriell, kildeservice, mobilitetsgaranti, og frakt..

Skrevet

En løsning er å gjøre det enklere for mekanikere å starte opp hjemme i garasjen. Jeg pleier å bruke en superflink kar som har løftebukk og verksted i garasjen. Han gjør alt fra motorbytte til sveising og har en grei pris på 850kr timen. Men som han selv sier så er det ulovlig da han ikke er godkjent verksted. Kanskje man burde legge den type godkjenninger opp mot pkk kontrollene sånn at enkeltpersoner kan drive selvstendig? Jeg har ett fagbrev i byggfag og kan drive for meg selv uten begrensninger. Det virker urettferdig at ikke bilmekanikere kan det.

  • Liker 1
Skrevet

Både EU og Norge er ødelagt av oversertifisering! Snart må du ha kompetansebevis for å kjøre miksmaster, ansvarsforsikring og ansvarlig foretak. Systemet er rigget for å hindre folk å gjøre verdiskapning på egen eiendom, skattefritt på fritida. Sett ovenfra betyr det at EU og Norge hindres fra å verdiskape utenfor arbeidstid, noe som senker vår totale verdiskapning. Mon tro hvor mye eksportverdi vi kunne skapt ved å frigi mekanikere mm. sin arbeidstid fra "hjemmemekkoppgaver" til å faktisk skape noe. Jeg er sikker på EU kunne hatt sysselsatt 10 nye bilfabrikker bare ved å gjøre sånne oppgaver lovlig å gjøre hjemme og ved hjelp av kompiser. Det samme gjelder arbeid som pga rigide regler holdes innen byggebransjen. EU og Norge burde heller lagt opp til at folk kan gjøre det de føler de har kompetanse på - selv, også kan arbeid "i gråsonen" eller som har med sikkerhet å gjøre, bli kontrollert av profesjonelle i ettertid. F.eks via PKK. PKK er jo nettopp ment å fange opp ting som skjer av ymse grunner, deriblant hjemmemekk, og få det fikset. PKK er der for å ivareta sikkerheten - til tross for at biler faktisk brukes, utsettes for humpete veier, salt, slitasje, egenreparasjoner etc. Egenreparasjoner går nok i all hovedsak bra, så PKK er bare der for å fange opp avvik.

 

For 200 år siden bygget folk selv alt de man trengte. Ny fjøs, nytt hus, naust, alt man trengte. De verdiskapte sin egen eiendom hele livet, i stedet for å være avhengig av å kjøpe varer og tjenester til hvert minste detaljbehov i livet sitt. I dag har det gått for langt mot oversertifisering. Total verdiskapning i samfunnet er skadeskutt på grunn av oversertifiseringen.

  • Hjerte 1
Skrevet

Unngå merkeverksted, det er få grunner til å velge dem, det er også ofte eksempler i media på at de gjøre dårligere jobb.

Her er et nylig eksempel på pris på oljeskift på et selvstendig verksted. Det er oljen og arbeidet som koster, ca 1400 kr hver.

Screenshot_20250706-111349.png

Skrevet
FrihetensRegn skrev (52 minutter siden):

Unngå merkeverksted, det er få grunner til å velge dem, det er også ofte eksempler i media på at de gjøre dårligere jobb.

Her er et nylig eksempel på pris på oljeskift på et selvstendig verksted. Det er oljen og arbeidet som koster, ca 1400 kr hver.

Screenshot_20250706-111349.png

Jobbet i bransjen i 20 år, hvis du tror de uavhengige verkstedene generelt sett gjør en bedre jobb så vet du ikke hva du snakker om.

Har sett nok for å si det slik.

  • Liker 2
Skrevet
Paxville skrev (15 minutter siden):

Jobbet i bransjen i 20 år, hvis du tror de uavhengige verkstedene generelt sett gjør en bedre jobb så vet du ikke hva du snakker om.

Har sett nok for å si det slik.

De uavhengige er ofte bedre på pris og kundeservice. Merkeverkstedene er ofte kranglete, dyre og vanskelige å ha med å gjøre.

Mange som sitter igjen med garanti på kjøretøy blir nektet hjelp før de går til media. Bare søk opp "Møller" eller "merkeverksted" på Motors nettside så vil du få mange eksempler.

Selv liker jeg å kjøpe brukte deler til 1/3 av prisen merkeverksted skal ha for en ny, slik at jeg da kan bestille varen og sende den til verkstedets adresse og så kan de lagre og montere delen på bilen min når de har tid. Dette har jeg fått til på flere uavhengige verksted, men flere merkeverksted nekter å gjøre dette, enkelte nekter å ta i brukte deler over hodet, selv om de brukte delene er mer en gode nok. Toyota er de eneste der jeg har god erfaring med at de strekker seg langt og er villige til å bruke brukt.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Unngå merkeverksted, det er få grunner til å velge dem, det er også ofte eksempler i media på at de gjøre dårligere jobb.

Her er et nylig eksempel på pris på oljeskift på et selvstendig verksted. Det er oljen og arbeidet som koster, ca 1400 kr hver.

Screenshot_20250706-111349.png

Tja vet ikke helt om jeg vil anbefale det, spesielt ikke på nyere biler.  Da tror jeg det er lurere å følge serviceintervallene på gjeldende merkeverksted, i alle fall de første årene. Da har man alt på stell og det er mest sannsynlig lettere å selge bilen også. Så har de gjerne lettere tilgang til originaldeler. Når det gjelder en eldre bil derimot, bruker jeg heller et mindre og billigere verksted.

Lærte det ganske kjapt selv da jeg tok service hos Toyota på en eldre Avensis for noen år siden og det ble ikke billig for å si det sånn. Etter det brukte jeg kun mindre og billigere verksted når det dukket opp noe. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
FrihetensRegn skrev (48 minutter siden):

De uavhengige er ofte bedre på pris og kundeservice. Merkeverkstedene er ofte kranglete, dyre og vanskelige å ha med å gjøre.

Mange som sitter igjen med garanti på kjøretøy blir nektet hjelp før de går til media. Bare søk opp "Møller" eller "merkeverksted" på Motors nettside så vil du få mange eksempler.

Selv liker jeg å kjøpe brukte deler til 1/3 av prisen merkeverksted skal ha for en ny, slik at jeg da kan bestille varen og sende den til verkstedets adresse og så kan de lagre og montere delen på bilen min når de har tid. Dette har jeg fått til på flere uavhengige verksted, men flere merkeverksted nekter å gjøre dette, enkelte nekter å ta i brukte deler over hodet, selv om de brukte delene er mer en gode nok. Toyota er de eneste der jeg har god erfaring med at de strekker seg langt og er villige til å bruke brukt.

"Det er bedre å kunne mye om litt, enn litt om mye" tenker jeg oppsummerer det ganske greit.

Men joda, man får sikkert bedre pris og kundeservice hos "Grasbakken Auto" men gjør de en bedre jobb generelt sett? Der er jeg uenig.

Har sett så mye graverende reparasjoner komme fra uavhengige verksteder at man nesten ikke tror det man ser.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, Paxville said:

"Det er bedre å kunne mye om litt, enn litt om mye" tenker jeg oppsummerer det ganske greit.

Men joda, man får sikkert bedre pris og kundeservice hos "Grasbakken Auto" men gjør de en bedre jobb generelt sett? Der er jeg uenig.

Har sett så mye graverende reparasjoner komme fra uavhengige verksteder at man nesten ikke tror det man ser.

Tenkte det samme når jeg skulle bytte regreim på en up 1.0mpi. Kompis hadde ikke riktig verktøy og lite tid så da gikk jeg for merkeverksted. Hentet bil og når den fyra så hørte jeg at noe ikke låt riktig. Gikk inn, men da var de på vei til å stenge og avfeide det med at det er normalt med ulyd i en 3 syl motor. Kjørte de 4 kilometerne hjem og da kom motorlampa. Sendte mail om det og fikk svar dagen etter det sikkert ikke var noe, men at de kunne se på det om en 3 ukers tid. Jeg takket og svarte at jeg da nok hadde kjørt 4000km og regnet med at de byttet motor på garanti hvis den røyk. Da ringte de 5min etterpå og ba meg komme med en gang. Etter ett par timer kom den ut igjen uten ulyd, men de bortforklarte det med en ubetydelig justering. De kan godt se på meg som en brysom kunde, men jeg sitter igjen med inntrykket av at de har lagt alle pengene i prangende bygg, pene resepsjonister og store utbytter fremfor flinke folk på verkstedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...