Hugo_Hardnuts Skrevet 30. juli Forfatter Skrevet 30. juli Morromann skrev (På 24.7.2025 den 8.50): Selv om vi skal og må ha politikere som taler folkets sak; også de svakere i samfunnet er det absolutt ikke lurt å la individer med veldig dårlige kunnskaper om verden og hvordan styre et samfunn få en hånd på rattet når det gjelder å ha makt i samfunnet. Og det med "for unge" - vel; unge og idelaitiske mennesker kan ha et alt for naivt syn på hvordan man skal styre og hvordan verden i realiteten er. De unge idealistene med en ønsketenkning om hvordan verden fungerer og ikke hvordan verden i realiteten er. Jeg mener man bør være minst 26 år for å kunne stille til valg på Stortinget. Tilsvarende innvendinger kan man jo finne mot alle grupper med mennesker, så jeg er uenig i at enkelte burde ekskluderes fra å bli valgt inn. Middelaldrende menn er feks. overrepresentert når det kommer til å overvurdere egne evner. Kvinner i overgangsalderen kan være hormonelt ustabile. Eldre mennesker er mindre fleksible i sine refleksjoner enn yngre...osv. 1
Vokteren Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Hugo_Hardnuts skrev (21 timer siden): Tilsvarende innvendinger kan man jo finne mot alle grupper med mennesker, så jeg er uenig i at enkelte burde ekskluderes fra å bli valgt inn. Middelaldrende menn er feks. overrepresentert når det kommer til å overvurdere egne evner. Kvinner i overgangsalderen kan være hormonelt ustabile. Eldre mennesker er mindre fleksible i sine refleksjoner enn yngre...osv. Helt enig. De middelaldrende med lang arbeidserfaring er uten tvil en viktig ressurs, akkurat som kvinner i overgangsalderen kan være talspersoner for kvinnehelse og de eldre kan være talerør for eldrepolitikk. Overtallighet av broilere må unngås.
agvg Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Hugo_Hardnuts skrev (På 30.7.2025 den 12.07): Tilsvarende innvendinger kan man jo finne mot alle grupper med mennesker, så jeg er uenig i at enkelte burde ekskluderes fra å bli valgt inn. Middelaldrende menn er feks. overrepresentert når det kommer til å overvurdere egne evner. Kvinner i overgangsalderen kan være hormonelt ustabile. Eldre mennesker er mindre fleksible i sine refleksjoner enn yngre...osv. Man vil jo aldri finne det perfekte utvalg, det viktigste er at de som sitter på Stortinget ikke blir for like i sin bakgrunn, hvis de fleste aldri har hatt en jobb utenfor offentlig sektor eller politikk så har de en veldig snever forståelse, og jeg var en mistanke om at få av de på Stortinget har startet og drevet sin egen bedrift, synes mange er ganske frakoblet fra hva som faktisk finansierer all den fine politikken de vil ha. Forsåvidt er nok sosialklienter også rimelig underrepresentert, det ser du på hvor frakoblet maktapparatet er i forhold til de som sliter mest.. 2
Snikpellik Skrevet 1. august Skrevet 1. august (endret) Det fine med vårt demokrati er at alle kan stille til valg, enten man ikke har noe arbeidserfaring, bare har jobbet innenfor politikken, eller har mange år på baken som noe helt annet. Å stille krav til arbeidserfaring gjør man i realiteten når man stemmer. Dersom dette er viktig for deg som velger, da er det jo bare å stemme på noen som har mye arbeidserfaring. Det ville være helt idiotisk, ikke minst udemokratisk å innføre slike ekskluderende krav. Endret 1. august av Snikpellik 4
Fantomtegningen Skrevet 1. august Skrevet 1. august 7 minutes ago, Snikpellik said: Det ville være helt idiotisk, ikke minst udemokratisk å innføre slike ekskluderende krav. Uenig. Jeg mener at en politiker må ha erfaring fra yrket en har ministerpost i. Jeg vil at en som styrer over skoler skal ha erfaring fra skoler, en som er fiskeriminister skal ha erfaring fra fiskeindustrien.
Snikpellik Skrevet 1. august Skrevet 1. august Fantomtegningen skrev (4 minutter siden): Uenig. Jeg mener at en politiker må ha erfaring fra yrket en har ministerpost i. Jeg vil at en som styrer over skoler skal ha erfaring fra skoler, en som er fiskeriminister skal ha erfaring fra fiskeindustrien. Det er jo helt urealistisk. Ingen land gjør det slik. Vi trenger gode ledere som ministre, ikke fagfolk. De sitter jo i departementene. 4 1
Fantomtegningen Skrevet 1. august Skrevet 1. august 4 minutes ago, Snikpellik said: Det er jo helt urealistisk. Ingen land gjør det slik. Vi trenger gode ledere som ministre, ikke fagfolk. De sitter jo i departementene. Gode ledere er dem som vet hva dem snakker om, både politisk og fagmessig. Det er for stor avhengighet til rådgivere og synsere i departementene, vi bør ha politikere som har en fing i jorden som vet hvordan det fungerer "på gulvet".
The Avatar Skrevet 1. august Skrevet 1. august Snikpellik skrev (17 minutter siden): Å stille krav til arbeidserfaring gjør man i realiteten når man stemmer. Dersom dette er viktig for deg som velger, da er det jo bare å stemme på noen som har mye arbeidserfaring. Som stemmegiver så har du ikkje lenger denne muligheita. Før når du kunne stryke kandidatar så kunne du stemme ved å velge partiet ditt og så flytte opp dei politikerane i partiet som du ville ha inn på stortinget. I dag må du avgi stemme etter den kandidatlista som partiet sjølv har satt opp, typisk då med partileiaren øvst, deretter nestleder, osv. Skal du stemme på politikarar med yrkeserfaring eller utdanning så må du finne eit parti som har valgt å sette sine politikarar med erfaring/utdanning øverst, men då må du mest truleg stemme på eit parti som fører ein overordna politikk som du ikkje er einig med. Kva bakgrunn politikarane skal ha er ein litt vanskeleg balansegang. Av og til så er det nyttig at den politiske leiinga har praktisk erfaring frå det fagområdet dei skal bestemme over, men det kan også være ein stor ulempe om lekfolk ikkje får lov til å bestemme korleis samfunnet skal utvikle seg.
The Avatar Skrevet 1. august Skrevet 1. august Fantomtegningen skrev (5 minutter siden): Det er for stor avhengighet til rådgivere og synsere i departementene, vi bør ha politikere som har en fing i jorden som vet hvordan det fungerer "på gulvet". På den andre sida så er det stor fare for at den som har jobba "på golvet" har blitt veldig farga av sin erfaring og sitter igjen med inntrykk av at det ikkje er nokon vits i å prøve noko nytt, for det vil aldri fungere. Det er heller ikkje gitt at det å ha jobba på golvet medfører at ein klarer å sjå det store bildet. Eg vil nesten påstå at det kan bli like ille om alle stortingspolitikarar skal ha arbeidserfaring frå golvet, om det medfører at ein ikkje klarer å sjå dei overordna behova. Har du jobba 10 år som reinhaldar så veit du utmerket godt kva som krevs for eit godt reinhald av byggningar, men det er ikkje gitt at din erfaring med å dra moppen over golvet har gitt deg eit godt utgangspunkt for å vurdere balansegangen mellom kva som er for lite, godt nok eller for godt reinhald sett opp mot kostnadane ved å drive reinhald. Etter mitt syn så er viktigaste eigenskapen som ein politikar må ha er viljen og evna til å sette seg inn i ulike saker, noko som både medfører at sakspapira blir lest og at ein lyttar til fagfolk på ulike nivå. Igjen om du berre lyttar til reinhaldarane og aldri lytter til reinhaldsleiaren så kan vi fort få ein politikk der golvet blir vaska kvar time sjølv om det berre er behov for å vaske ein gong i veka. I ein slik situasjon så er det ein stor fordel at politikaren ikkje har hatt "skoa på" og heller fastsetter politikk utifrå kva som er det beste for samfunnet som heilheit og ikkje berre ser på detaljane. 1
Fantomtegningen Skrevet 1. august Skrevet 1. august 2 minutes ago, The Avatar said: På den andre sida så er det stor fare for at den som har jobba "på golvet" har blitt veldig farga av sin erfaring og sitter igjen med inntrykk av at det ikkje er nokon vits i å prøve noko nytt, for det vil aldri fungere. Det er heller ikkje gitt at det å ha jobba på golvet medfører at ein klarer å sjå det store bildet. Eg vil nesten påstå at det kan bli like ille om alle stortingspolitikarar skal ha arbeidserfaring frå golvet, om det medfører at ein ikkje klarer å sjå dei overordna behova. Har du jobba 10 år som reinhaldar så veit du utmerket godt kva som krevs for eit godt reinhald av byggningar, men det er ikkje gitt at din erfaring med å dra moppen over golvet har gitt deg eit godt utgangspunkt for å vurdere balansegangen mellom kva som er for lite, godt nok eller for godt reinhald sett opp mot kostnadane ved å drive reinhald. Det er klart, men samme problemstilling gjelder forsåvidt per dags dato da rågiverne/departementet kan ha samme innstilling som du skriver. Jeg har møtt på en god del folk med lang erfaring i ulike bransjer som har "kjørt seg fast" i hvordan ting skal gjøres, uten å ville endre sin arbeidspraksis. Det samme gjelder de som politikere henvender seg til. En ser stadig saker som politikere sier dem skal innføre, selv om arbeidslivet og fagfolk protesterer på det sterkeste. Det kan være at mitt innlegg er litt missforstått. Jeg anser politikere med arbeidserfaring er dem som ønsker å gjøre positive endringer i det feltet dem har erfaringer fra og som tar med seg sin erfaring til et politisk nivå, der dem tar til seg tilbakemeldinger og drøftelser fra alle ledd. Per nå er det mesteparten politikere som nesten blindt stoler på rådgiverne. Jeg har større tiltro til en som har jobbet seg opp enn en som spretter fra ministerpost til ministerpost, alt etter hvilken som er ledig.
agvg Skrevet 1. august Skrevet 1. august Fantomtegningen skrev (2 timer siden): en som er fiskeriminister skal ha erfaring fra fiskeindustrien. Det har vi jo hatt, hun var kontroversiell i og med hun var dypt inne i oppdrettsnæringen. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lisbeth_Berg-Hansen Men at en statsråd har en viss innsikt er en fordel, dog avskyr embetsverket dette. Tror neppe finansdepartementet hadde blitt henrykt om de fikk en statsråd med nobelpris i økonomi. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå