Gå til innhold

Palestina-aktivist dømt til fengsel:– Jeg er utrolig skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke fatte at han får inn donasjoner. Disse som donerer bryr seg jo åpenbart om Palestina-saken, ser de ikke da at disse pengene kanskje hadde kommet lenger om de faktisk donerte de til Palestinere istedenfor en bortskjemt manne-unge i Norge? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (2 timer siden):

Nyttig idioti er ikke det samme som forræderi.

Nåja, forsøk på å redusere Norges nasjonale forsvarsevne ved å begå sabotasjeaksjoner mot noen av våre viktigste militære ressurser inne på et lukket militært område er nå ganske så presis bruk av ordet forræderi etter min mening. Hvor mye verre må det bli før du synes det er greit å bruke ordet forræderi?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rudde skrev (3 timer siden):

Disse som donerer bryr seg jo åpenbart om Palestina-saken, ser de ikke da at disse pengene kanskje hadde kommet lenger om de faktisk donerte de til Palestinere istedenfor en bortskjemt manne-unge i Norge? 

Hele 18 av 25 står fram angivelig* med fullt navn i full offentlighet. En slags selvpåført gapestokk for nyttige idioter. Interessant fenomen.

* Det kan være falske navn for å skjule identiteten sin eller for å sverte andre, så ta det med en klype salt selv om man finner ut om de finnes på ordentlig.

Screenshot2025-07-01at13-36-18FundingfortheclaimagainsttheNorwegianweaponssaboteurOle.thumb.png.bd88e22305c4daa5b39a193d7b00ddcd.png

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Nåja, forsøk på å redusere Norges nasjonale forsvarsevne ved å begå sabotasjeaksjoner mot noen av våre viktigste militære ressurser inne på et lukket militært område er nå ganske så presis bruk av ordet forræderi etter min mening. Hvor mye verre må det bli før du synes det er greit å bruke ordet forræderi?

Du fekk med andre ord ikkje med deg kva innlegg han svarte på.

Rune_says skrev (4 timer siden):

Passende straff for skadeverk. 

Men landsforræderi ?   Det er jo helt uten straff, som både oppgivelsen av suverenitet til EU og ACER viser...  

Tidligere var det streng straff for å avsløre forsvarshemmeligheter men staten ved NSM synes åpenbart slikt er bare tull  https://www.nrk.no/norge/eksperter-kritisk-til-publisering-av-kart-med-militaere-anlegg-1.14222413   Snakk om "gavepakke" om "fi" noengang tenker invadere....

Skrevet
Rune_says skrev (11 timer siden):

Men landsforræderi ?   Det er jo helt uten straff, som både oppgivelsen av suverenitet til EU og ACER viser... 

Nei, det viser faktisk ikke det.

• Liker 1
Skrevet
On 6/30/2025 at 4:23 PM, torbjornen said:

Samstundes ser vel også dei fleste galskapen i Israel sin endelause krig mot sivilbefolkninga på Gaza. Men ein løyser ikkje problema i Midtausten ved å sabotere vårt eige forsvar mot Russland.

Det er tydeligvis noen som tror at fordi både Norge og Israel har F-35, og fordi KAMS utfører vedlikehold av F-35 på Rygge, så utføres det vedlikehold av israelske F-35 på Rygge.

Alle israelske F-35 blir selvsagt vedlikeholdt i Israel. (USA blir for langt unna, og de stoler ikke på noen andre.)
Sørensens hærverk har vært til null hjelp for Gaza.

• Liker 3
Skrevet
nebrewfoz skrev (3 timer siden):

Det er tydeligvis noen som tror at fordi både Norge og Israel har F-35, og fordi KAMS utfører vedlikehold av F-35 på Rygge, så utføres det vedlikehold av israelske F-35 på Rygge.

Alle israelske F-35 blir selvsagt vedlikeholdt i Israel. (USA blir for langt unna, og de stoler ikke på noen andre.)

Det er selvsagt mulig de har etablert noe eget i Israel siden 2022, men da var det i alle fall kun to steder utenfor USA det ble vedlikeholdt motorer til F-35; Australia og Norge/Rygge/KAMS.  (motoren heter forøvrig F-135, så potensialet for forveksling er tilstede...)

"With this achievement, the KONGSBERG F135 Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade (MRO&U) facility in Norway becomes the second fully operational F135 engine depot outside of the United States." (det første utenfor USA var, såvidt jeg kunne finne ut, i Australia.)

Og, surprise, surprise, det som ble påstått sabotert var nettopp F-135-motordeler.

Nåværende vedlikeholdsfasiliteter for F-135 er avmerket på dette kartet med oransje ringer (og brukerlandene med blå farge), og det er fortsatt ingen slike i Israel. 

https://www.prattwhitney.com/en/products/military-engines/f135/global-sustainment-network

(Australia, Japan, Norge, Nederland og fire steder i USA, altså.)

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
18 hours ago, Inge Rognmo said:

Det er selvsagt mulig de har etablert noe eget i Israel siden 2022, men da var det i alle fall kun to steder utenfor USA det ble vedlikeholdt motorer til F-35; Australia og Norge/Rygge/KAMS. 

Og Nederland. (En pressemelding fra Pratt & Whitney sier at Standard Aero ble klare i 2021.)

Det er allikevel et stykke derfra til å anta at man kunne ramme IDF ved å gå bananas i et industrianlegg på Rygge. 

Det er mye omkring USAs militærstøtte til Israel som ikke er offentlig informasjon, og det er kanskje ikke utenkelig at det regelmessig shippes F135-motorer fram og tilbake over Atlanteren med amerikanske transportfly.

Skrevet
nebrewfoz skrev (5 timer siden):

det er kanskje ikke utenkelig at det regelmessig shippes F135-motorer fram og tilbake over Atlanteren med amerikanske transportfly.

Om noe, så er er nok antakelig det mye mer sannsynlig enn at de får det gjort i Norge, eller Nederland, eller for den del Australia/Japan, for å si det sånn... Men Israel har i alle fall ikke den vedlikeholdskapasiteten selv, eller for å presisere; det er i alle fall ikke offentlig kjent fra noen åpne kilder jeg har sett at de har det.

Skrevet
Tronhjem skrev (På 1.7.2025 den 9:04 AM):

Derfor er jeg glad for den nylige dommen fra Høyesterett som frikjente fosenaktivistene fra straffeansvar selv om jeg er uenige med dem i sak.  

Sitat

Dommeren skriver videre at han legger betydelig vekt på at aksjonistene ble utsatt for uhjemlet frihetsberøvelse.

Var vel dette her som avgjorte det meste?

https://www.nrk.no/trondelag/hoyesterett_-fosen-aksjonistene-kan-ikke-straffes-1.17472171

Skrevet (endret)
Rune_says skrev (På 1.7.2025 den 22.35):

Jovisst, ingen politikere er blitt straffet.  Eller har du noen eksempel?

Det er ingenting å bli straffet for. De har ikke gjort noe straffbart. Dessuten er de valgt av folket, og har faktisk muligheter som ikke de som ikke er valgt inn har.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet
Tronhjem skrev (På 1.7.2025 den 9.04):

Det er vi enige om. Jeg forsvarer på ingen måte denne unge mannens handlinger eller kritiserer dommen han fikk. Dette synes jeg ble riktig håndtert av den påtalemakten og domstolen. 

Det jeg forsvarer er retten til er sivil ulydighet - som er en ikke-voldelig protestform som kan benyttes som siste mulighet (skal først ha prøvd å nå frem med alle lovlige demokratiske virkemidler) for å provokativt påkalle storsamfunnets oppmerksomhet rundt en sak ved å bevisst og åpenlyst bryte en lov av samvitighetsgrunner. Sivil ulydighet mener jeg er en nødvendig "sikkhetsventil" i et demokrati for å sikre et mindretallige grupper i samfunnet en rettighet til å kunne si kraftfull fra hvis man konsekvent blir overhørt/overkjørt av av majoritetens interesser.  

Derfor er jeg glad for den nylige dommen fra Høyesterett som frikjente fosenaktivistene fra straffeansvar selv om jeg er uenige med dem i sak.  

Saken denne tråden omhandler har ikke noe med sivil ulydighet å gjøre. Det var landsforræderi ved sabotasje av forsvarsmateriell.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...