Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil ca 40000


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få kjøpt en pen liten bybil til rundt 40000 kroner med bensinmotor og manuelt gir? Dvs. uten synlig rust på lakkerte flater, uten masse steinsprut, uten flere bulker, uten masse riper og lignenede?

Helst uten registerkjede som strekker seg, strammer som er kjent for å feile og lignende. Helst uten registerreim i olje.

Må man regne med å umiddelbart kjøpe nye vinterdekk til den?

Hva får man for 40000 kroner for tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du regne med å bruke mye tid på titting og research. Service og vedlikehold koster mer enn bilen, så det smaker ikke så godt.

Skrevet (endret)

Som privatperson, uten kontakter "i bransjen" som f.eks. kan tilby videresalg av en innbyttebil til kompispris eller sånt, så tror jeg man bør ha en god porsjon tålmodighet og fleksibilitet i livet sitt (ift ta fri fra jobben etc.) for å få dekket alle de kravene til 40000 kr. Jeg antar også bilen bør være av nyere type og ikke en gammel "garage queen" som knapt har airbager.

Men det er sikkert mulig. Som nevnt av andre over tenker jeg man bør bruke tid på research for å finne aktuelle kandidater. Så sette opp auto-søk på finn.no med push-varsling, så man har muligheten til å slå til raskt når det en sjelden gang dukker opp en annonse der noen er villig til å selge til en fordelaktig pris. For da konkurrerer man med oppkjøpere og andre private som tenker akkurat likt seg som deg. 

Personlig ville jeg nok ikke automatisk ekskludert alle modeller med registerkjede eller registerreim i olje, men heller sett an hvordan bilen var vedlikeholdt. En bruktbil kan gjennom årene ha fått utført service og reparasjoner som tilsier at risiko for problemer med nevnte ting er akseptabel.

Endret av Hollabaloo
Skrevet
mobile999 skrev (9 timer siden):

Er det mulig å få kjøpt en pen liten bybil til rundt 40000 kroner med bensinmotor og manuelt gir? Dvs. uten synlig rust på lakkerte flater, uten masse steinsprut, uten flere bulker, uten masse riper og lignenede?

Helst uten registerkjede som strekker seg, strammer som er kjent for å feile og lignende. Helst uten registerreim i olje.

Må man regne med å umiddelbart kjøpe nye vinterdekk til den?

Hva får man for 40000 kroner for tiden?

Spot on:

https://www.finn.no/mobility/item/409242366

Skrevet

Våtbelte er utsatt, men mange av disse bilene er ikke korrekt vedlikeholdt. Det er ingen automatikk at et verksted bruker riktig olje på en bil eller at de rengjør oppsamlinger av urenheter ved bunnpanna osv.

Jeg skal ha en bil på service nå. Jeg må selv sørge for at de bruker riktig olje, ellers skjer det ikke. Viskositeten skal de få rett, men olja må ha de riktige rengjøringsmidlene.

Motordesignet er hva det er, men vedlikeholdet kan man påvirke.

En annen faktor er at folk lar det gå for lenge mellom oljeskift eller ikke tar stilling til at olja blir raskere uren hvis forholdet mellom luft og bensin er ugunstig. For eksempel hvis motoren kjøres rikt på bensin for kjølende effekt. Overflødig bensin fordamper absorberer varme fra forbrenningskammerer, men man vil få oppbygging av karbon osv som en sideeffekt. 

Vårbeltemotor er ikke nødvendigvis no go, men man må ta det i betraktning i vedlikeholdet. Servicehistorikk er en vesentlig faktor når man kjøper all slags bil.

Skrevet
mobile999 skrev (11 timer siden):

Er det mulig å få kjøpt en pen liten bybil til rundt 40000 kroner med bensinmotor og manuelt gir? Dvs. uten synlig rust på lakkerte flater, uten masse steinsprut, uten flere bulker, uten masse riper og lignenede?

Helst uten registerkjede som strekker seg, strammer som er kjent for å feile og lignende. Helst uten registerreim i olje.

Må man regne med å umiddelbart kjøpe nye vinterdekk til den?

Hva får man for 40000 kroner for tiden?

Det ligg ute ein god del annonser som burde passe dine behov. I dette prissegmentet så er det likevel veldig store variasjonar i kva du får, alt frå heilt kurrante bilar som nyleg har bytta registerreim og er EU godkjent, til bilar som du må rekne med å bruke tilsvarande beløp berre for å få i køyrbar stand.

I forhold til bulker og riper så kan det på generell basis være fornuftig å sjå på bilar som har blitt mest brukt i grisgrendte strøk og som i liten grad har blitt brukt på stadar der det er gateparkering eller parkeringshus, mykje av riper og småbulkar stammar frå parkeringsskader. Ulempen med disse bilane er at dei kan ha veldig høg kilometerstand ettersom det ofte er litt avstandar i grisgrendte strøk.

Skrevet
L/\R~ skrev (4 timer siden):

Selger vet jeg hvem er og fra annonsa:P Første gangen det skjer her. Som man ser av annonseteksten og, hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe fra han.

Ikke sikkert denne dekker alle krav, men også et alternativ:

https://www.finn.no/mobility/item/414082420

Det var litt av et sammentreff😄. Mange kjenninger oppigjennom årene som skryter av Astra, driftsikre og lette å skru på og rimelige deler. Har selv hatt kadett&vectra, går langt og svært skjelden dyre feil. Mazda er jo også kjent for å være driftsikre biler👍👍

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har sett en del asiatiske, småkjørte bensinbiler fra rundt 2010 til rundt den prisen på finn, som for eksempel Mitsubishi Colt. Registerkjede, ingen turbo, veldig lite som kan gå galt. Antagelig tidligere eid av pensjonister de fleste av de. Traurig interiør på mange av de, men alt koster jo..

Endret av likferd
Skrevet

Se etter Toyota aygo, Citroen c1 eller Peugeot 107. Disse er billige og driftssikre, de er helt like, 3 sylindret bensin, regkjede. Sjekk for rust ved kjøp og ellers en liten tilstandsrapport.

Skrevet
On 6/27/2025 at 2:11 PM, freedomseeker said:

Disse små bensinmotorene som er produsert av vag og stellantis(som Opel bruker) er ikke akkurat kjent for å være av høy kvalitet.

Kommer litt an på. De eldre uten direkteinsprøytning og eller turbo er best. Har en Up med 1.0 mpi og den har gått som ei klokke 120K km. Bytter olje hver 800-1000mil. Byttet registerreim og vannpumpe når den ble 10år. Men for trådstarter utgår den da Up ruster rundt tanklokket. Mazda 2 med 1.3 motoren før hybrid og direkte innsprøytning er ett trygt valg. Alltid en fordel å få løftet opp en gammel bil da den kan være rustfri utenpå og rotten under. Og omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...