Gå til innhold

Hvorfor skilles det på manuell/automatgir på førerkortet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så komplisert. Ned til høyre eller opp eller ned til venstre. Du rekker å titte étt sekund på girklula når du setter deg i en ny bil.

  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (8 timer siden):

Automat- og EV-banden har ødelagt trafikkbildet i Norge.

Den påstanden må det vel være lett å dokumentere. Eller...?

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (På 24.6.2025 den 16.54):

På en annen side så skal du ikke være «ferdig utlært» straks du får førerkortet. Vil påstå at noen som kan grunnleggende trafikksikkerhet og risikovurdering skal kunne lære seg manuell giring uten at det utgjør noen vesentlig risiko.

Klart det går på sikkerheten løs når en kløne uten selvinnsikt skal som den største selvfølge ut i trafikk med manuell girkasse uten noe ferdighet. Sinsenkrysset i rushtiden😱 Det øyet/utøvelse du hadde for trafikksikkerhet og risiko vil jeg i høyeste grad si blir redusert. Dette giret vil stjele mer eller enda mer fokus og energi.

Og stygt å si. Eldre du blir jo verre er det å ta til seg nye koordinasjoner av finmotorikk. Allerede i midten av tyveårene har disse nervecellene og kurven for produksjon i hjernen begynt å flate litt ut.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Skrevet
On 6/24/2025 at 5:04 PM, Jarmo said:

Nei, blir som natt og dag. "alle" kan dra en henger etter seg men rygging, plassering, bytte av kjørefelt, lasting og sikring, vektregler, bremselengde osv. må man vite om. Det er faktisk forskjell mellom enaksla og boggihenger, kort eller lang drag osv.

 

Og ikke minst, det er også forskjell teknisk sett på en toakslet tilhenger og en boggihenger.

  • Liker 2
Skrevet
Snylter skrev (4 minutter siden):

Og ikke minst, det er også forskjell teknisk sett på en toakslet tilhenger og en boggihenger.

Jupp, og lukket henger, kapell, bil-henger osv.

Skrevet
Just now, Jarmo said:

Jupp, og lukket henger, kapell, bil-henger osv.

Det er ting som er av mindre betydning for tilhengerens egenskaper på veien.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snylter skrev (19 minutter siden):

Det er ting som er av mindre betydning for tilhengerens egenskaper på veien.

Toakslet tilhenger:
  • Har to hjulpar, ett på hver side av tilhengeren.
  • Kan være enklere å manøvrere i trange områder enn boggihenger.
  • Kan være mindre stabil enn boggihenger, spesielt ved tung last.
  • Brukes ofte til lettere transportoppgaver. 
     
Boggihenger:
  • Har to akslinger med to hjul på hver aksling, totalt fire hjul. 
     
  • Gir bedre stabilitet og vektfordeling, spesielt ved tung last. 
     
  • Egnet for transport av tung last, som byggematerialer. 
     
  • Kan være litt mer utfordrende å manøvrere i trange områder på grunn av lengden. 
     
I sum er valget mellom en toakslet tilhenger og en boggihenger avhengig av hva slags last du skal transportere og hvor du skal kjøre. 
  • Liker 1
Skrevet

Det er langt fra gitt at en boggihenger er lenger enn en toakslet henger.

Eksempelvis er de fleste toakslede campingvogner ikke boggivogner selv om mange tror det, det er relativt lange tilhengere i mange tilfeller.

De fleste har heller ikke fått med seg at en toakslet tilhenger ikke nødvendigvis er en boggihenger, begrepet boggi brukes av mange ukritisk om alle tilhengere med to akslinger.

Skrevet
Snylter skrev (7 minutter siden):

Det er langt fra gitt at en boggihenger er lenger enn en toakslet henger.

Hentet info fra nett. Er nok enig med deg. Har selv kjørt med korte boggi hengere(flere).

Skrevet
10 minutes ago, Jarmo said:

Hentet info fra nett. Er nok enig med deg. Har selv kjørt med korte boggi hengere(flere).

Jeg har kjørt med en drøss av såkalte boggihengere, også boggihengere som er solgt som det av forhandler men som i praksis er en helt ordinær toakslet tilhenger..

 

Skrevet
Svein M skrev (På 24.6.2025 den 14.57):

Helt enig dette med manuelt gir burde ikke utgjøre noe forskjell. En burde kunne kjøre opp med automat og ha førerkort som også gjelder for bil med manuelt gir uten at en har prøvd det.

Jeg er helt uenig. Søster kjørte opp til automat. Ho har ikke peiling på manuelt.

  • Liker 1
Skrevet
On 6/26/2025 at 1:02 AM, BadCat said:

Det er ikke så komplisert. Ned til høyre eller opp eller ned til venstre. Du rekker å titte étt sekund på girklula når du setter deg i en ny bil.

Eller opp til høyre da :)

Også er det litt annerledes med rattgir da.

Det finnes en del ulike varianter rett og slett, jeg tenker det er helt fint at man må ha opplæring på manuelt gir for å få kjøre med det i trafikken.

  • Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (15 timer siden):

Klart det går på sikkerheten løs når en kløne uten selvinnsikt skal som den største selvfølge ut i trafikk med manuell girkasse uten noe ferdighet. Sinsenkrysset i rushtiden😱 Det øyet/utøvelse du hadde for trafikksikkerhet og risiko vil jeg i høyeste grad si blir redusert. Dette giret vil stjele mer eller enda mer fokus og energi.

Og stygt å si. Eldre du blir jo verre er det å ta til seg nye koordinasjoner av finmotorikk. Allerede i midten av tyveårene har disse nervecellene og kurven for produksjon i hjernen begynt å flate litt ut.

Ok. Men gjelder det også tilhenger, ny bil med ukjente knapper, første dagen på snødekket føre, første dagen i utlandet med bil, første gangen man kjører stor varebil eller første gangen man må lukeparkere i bakke?

Om man skal behandle alle som om de var verdens største idioter så har man et tillitsproblem som ikke tillater folk å få kjøre bil. En forutsetning for at du skal få billappen er ikke at du skal være en erfaren sjåfør, men at du skal kunne kjenne på dine egne begrensninger, identifisere faremomenter og gjøre en risikovurdering. At noen velger å kjøre sin første tur med manuell girkasse rett til sinsenkrysset høres ut som identifikasjonen på en idiot, ikke en som mangler kurs/opplæring på en kjøreskole.

 

BadCat skrev (12 timer siden):

Nei. Det er ikke et vanlig design å sette revers der neste høyere gir kunne ha vært.

Jo. Bla. Honda gjør dette.

  • Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (18 minutter siden):

k. Men gjelder det også tilhenger, ny bil med ukjente knapper, første dagen på snødekket føre, første dagen i utlandet med bil, første gangen man kjører stor varebil eller første gangen man må lukeparkere i bakke?

Om man skal behandle alle som om de var verdens største idioter så har man et tillitsproblem som ikke tillater folk å få kjøre bil. En forutsetning for at du skal få billappen er ikke at du skal være en erfaren sjåfør, men at du skal kunne kjenne på dine egne begrensninger, identifisere faremomenter og gjøre en risikovurdering. At noen velger å kjøre sin første tur med manuell girkasse rett til sinsenkrysset høres ut som identifikasjonen på en idiot, ikke en som mangler kurs/opplæring på en kjøreskole.

 

Av eksemplene du tar opp mener jeg seriøst at å ta tak i manuellt gir er en vanskeligere overgang. Idiot eller ikke. Frontalt i topplokket har man som svært ung en del ventetid før risiko, konsekvens tankegang er godt samstemt med opptreden i trafikk. Jentene statistisk bedre, det er en kjent sak. At de tar en overgang til manuell lettere enn eldre er jeg ikke det minste i tvil om, rent teknisk. Hvor mye det imidlertid tar fokus fra den mindre erfarte bilkjøringen i seg selv er jeg mer skeptisk til. Over å se sin begrensning som ungdom. Det varierer stort..

Men så har vi en god del av de godt voksne som isteden hviler på sine laurbær, ikke noe bedre det.. "Ikke lær meg å kjøre bil, jeg har tross alt hatt lappen i 20 år!!" At det likevel finnes folk der ute med selvinnsikt og ser sine begrensninger er også jeg klar over. Men jeg synes fortsatt det tryggeste vil være å lære dette under tryggere former, kjøreskole, og derfra til en oppdatert førerprøve.

Problemet vil etterhvert bli skolene i seg selv, mer og mer. Det koster å ha en manuell bil det blir mye ståtid på.

Foreløpig er det ikke et krav til at kjøreskoler må ha en manuell bil i bilparken. Men hvis st.vegvesen kaster ut en lov tredd nedover hodet på kjøreskoler så gjør de det. Skolene må bare avfinne seg med det. Slik opptreden fra st.vegvesen skjer stadig vekk. Også når det er oppgaver de lett kunne gjøre selv, så skyves ofte ansvaret over på andre.

Temaet som helhet på tråden vil jeg nesten si koker ned til selvbevissthet. Tror vi er fler nå enn før som gå rundt med irrasjonell og overdreven selvtillit. De synes jeg det skulle vært tvang om videreutdanning på..

 

 

  • Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (28 minutter siden):

Av eksemplene du tar opp mener jeg seriøst at å ta tak i manuellt gir er en vanskeligere overgang.

Så du føler at du trenger kurs og veiledning for å lære deg kløtsj-kontroll, men ikke å rygge med henger?

Skrevet
Gavekort skrev (2 timer siden):

Så du føler at du trenger kurs og veiledning for å lære deg kløtsj-kontroll, men ikke å rygge med henger?

Rygge med henger er ikke nødvendigvis så lett det nei. Får vel ta det sakte nok da, det er lov. Ikke blir det dødsulykke heller. Men paradoksalt nok så er utvidet klasse henger lettere å manøvrere.

Men vet du lite eller ingenting om manuelt gir så kommer du deg kanskje ikke av gårde i det hele tatt. Eller de som føler seg usikker og lar seg friste av å se på girspaken i 80 km/t. Pr. sekund blir det 22 meter uten noen øyne ut av frontruta. Manuelt gir handler om litt mer enn utelukkende clutch kontroll. Hele gir prinsippet må inn..

  • Liker 1
Skrevet
18 hours ago, TheKims said:

Jeg er helt uenig. Søster kjørte opp til automat. Ho har ikke peiling på manuelt.

Hvorfor er det et problem? Hvis ikke hun har peiling på manuell, så kjører hun ikke manuell da. Selv om hun hadde fått stemplet manuell i førerkortet så ville jo hun uansett ikke hatt lov å kjøre manuell om hun ikke klarer å kjøre manuell trygt.

 

 

Flere som mener egen manuell lapp er tull: 

https://www.nrk.no/mr/trafikklaerar-kjell-erik-rotevatn-vil-fjerne-forarprove-pa-manuelt-gir-og-alle-ma-ta-automatlappen-1.17466361

Skrevet (endret)
5 hours ago, Gavekort said:

 

  Jo. Bla. Honda gjør dette.

Nei, Honda har ned til høyre. Det er 150+ manuelle på Finn. Lykke til med å finne en som har opp til høyre. 

Eventuelt forsøker du å diskutere uten å sjekke hva som diskuteres.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...