1Dr.E Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hanhijnn skrev (12 minutter siden): Når jeg lærte ungdommene mine å kjøre så var vi så heldige at vi hadde tilgang til biler med både manuelt gir og bil med automat-gir. Da lærte de først alt det trafikale med automat-gir, og så tok vi den vanskelige biten (som manuelt gir er) til slutt. Slik gjorde faren min med oss også. 6 mnd med automat til vi var trygge på å forholde oss til trafikken. Så noen dager i øde strøk og bakker til å øve start i med manuell. Muskelminnet trenes ganske fort når det kommer til clutch/gir og følelsen med turtall. 2
The Avatar Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni fredrik2 skrev (9 timer siden): I Norge med alla elbilar är väldigt många bilar automat redan nu i många andra länder tror jag dock det fremdeles er mest vanligt med manuell. Jag hade för eksempel manuell leiebil på senaste ferien. I tillegg er veldig mange firmabilar gamle to seters varebil med manuellgir fordi det er billige bilar. Ein ungdom som berre har B78 førarkort kan gå glipp av mange fyrstegongsjobbar fordi arbeidsgivararen har nettopp ein slik bil som den nytilsette må bruke. Enten det er jobb som budbilsjåfør eller vindusvasker så er det ofte slike bilar du må bruke. Mitt råd til ungdommar som skal ta lappen er å vurdere nøye kva ein har behov for. Skal du uansett berre køyre eigen bil eller foreldra sin bil så går det greit med automatlappen. Men om det er mogleg at du treng å køyre andre bilar enn privatbilen så bør du ta vanleg klasse B. Både arbeidsbilar og leigebilar vil nok fortsatt ha ein stor andel manuellgir til bilane blir skifta ut. Ungdommen som akkurat fekk jobb som pizzabud får garantert ikkje bruke den nye flotte bilen med automatgir, og er bilen din på verksted slik at du får leigebil som du ikkje betalar for sjølv så får du også garantert den gamlaste og dårlegast utstyrte bilen dei har tilgjengeleg. 1
Cascada81 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hanhijnn skrev (1 time siden): Der har du cluet. Svært få av de som tar sertifikatet er en erfaren sjåfør. Du mistet poenget: Ingen er erfarne når de tar lappen, men en som har hatt lappen og kjørt i noen år med bil med automatgir, har gode forutsetninger for raskt å lære seg bruk av bil med manuell giring uten at det går ut over sikkerheten, etter min mening uten at man nødvendigvis må innom en kjøreskole først. Er man vant med å kjøre yaris på bondelandet og så skal kjøre caravelle i byen, er jo det også en overgang, og man bør sette seg inn i forskjellene her. Jeg mener det samme kunne vært gjeldende for automatgir vs manuell giring. 1
Hanhijnn Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 1Dr.E skrev (59 minutter siden): Rart det kreves bevis på at man kan clutche og gire, men ikke betjene navigasjonssystemet eller radioen. Sistnevnte må være overrepresentert når det kommer til farlige situasjoner. Sistnevnte er vel strengt forbudt å fikle med mens man kjører nå. 1
Vokteren Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni John-B skrev (20 timer siden): Jeg har virkelig ingen tro på at det ville blitt et problem at mange folk plutselig skulle begynne å kjøre en manuell bil, når de ikke vet hvordan en manuell gir fungerer. Og selv om en person skulle prøve dette, ville en ikke kommet langt i trafikken. Du beskriver det best selv med din egen selvmotsigelse. Det ene øyeblikket skriver du at det ikke vil bli et problem og i det neste skriver du at det er stor forskjell mellom automat og manuell. Derfor er det helt ok at førerkortet definerer dette. 2
1Dr.E Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hanhijnn skrev (4 minutter siden): Sistnevnte er vel strengt forbudt å fikle med mens man kjører nå. Radio? Har man ikke lov til å skifte radiostasjon mens man kjører? Og hvor mange av dere svinger til siden og står stille når det skal legge inn en destinasjon i navi-en? (Som regel er dette stemmekontrollert, og man sier høyt hvor man skal hen). Hva med cruise control? Det er en naturlig del av moderne biler som de fleste betjenter uten å se vekk fra veien, men bestemora mi hadde kjørt av veien før hu hadde klart å få dette til å spille. Noen som tar stilling til om Oddvar på 76 er i stand til å betjene Teslaen når han henter den på kaia i Drammen?
Hanhijnn Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Vokteren skrev (1 minutt siden): Derfor er det helt ok at førerkortet definerer dette. I hvertfall inntil videre. EU kommer snart med nye direktiver som bestemmer hvordan dette (også) skal være, så norske myndigheter trenger ikke tenke på denne problemstillingen heller. Takk og pris for at vi har et ekstremt stort offentlig byråkrati til å sette EU-direktivene ut i live... 😜 Men det ble en digresjon.
Hanhijnn Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 1Dr.E skrev (1 minutt siden): Radio? Har man ikke lov til å skifte radiostasjon mens man kjører? Og hvor mange av dere svinger til siden og står stille når det skal legge inn en destinasjon i navi-en? (Som regel er dette stemmekontrollert, og man sier høyt hvor man skal hen). Hva med cruise control? Det er en naturlig del av moderne biler som de fleste betjenter uten å se vekk fra veien, men bestemora mi hadde kjørt av veien før hu hadde klart å få dette til å spille. Noen som tar stilling til om Oddvar på 76 er i stand til å betjene Teslaen når han henter den på kaia i Drammen? Man har ikke lov til å tafse på infotainmentsystemet (skjermen) mens man kjører. Det har blitt innskjerpet nylig. Man skal legge inn destinasjon i navi FØR man begynner å kjøre. Eller finne en trygg plass å stoppe. Cruise control betjenes via knapper på rattet. Oddvar på 76 bruker stemmestyring like enkelt som du og jeg. 1
BadCat Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 17 minutes ago, Cascada81 said: Du mistet poenget: Ingen er erfarne når de tar lappen, men en som har hatt lappen og kjørt i noen år med bil med automatgir, har gode forutsetninger for raskt å lære seg bruk av bil med manuell giring uten at det går ut over sikkerheten, etter min mening uten at man nødvendigvis må innom en kjøreskole først. Er man vant med å kjøre yaris på bondelandet og så skal kjøre caravelle i byen, er jo det også en overgang, og man bør sette seg inn i forskjellene her. Jeg mener det samme kunne vært gjeldende for automatgir vs manuell giring. En som har kjørt med automatgir har ingen forutsetninger for å kjøre med gir. Det er en helt annen kjørestil. Jeg kan ikke fordra folk som kjører automat. Trafikken flyter dårlig. 1
kremt Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 36 minutes ago, Hanhijnn said: Sistnevnte er vel strengt forbudt å fikle med mens man kjører nå. Er det forbudt å skifte radiokanal eller sang med rattknapper mens man kjører? Ellers må jeg vel bare si at det er veldig bra folk må kjøre opp for manuelt gir. Den yngre generasjonen nå klarer vel knapt å gjøre noen ting uten en app. Langt mindre trampe på pedaler eller vri på en nøkkel, og når alt dette skal koordineres.... 1
The Avatar Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Cascada81 skrev (36 minutter siden): Du mistet poenget: Ingen er erfarne når de tar lappen, men en som har hatt lappen og kjørt i noen år med bil med automatgir, har gode forutsetninger for raskt å lære seg bruk av bil med manuell giring uten at det går ut over sikkerheten, etter min mening uten at man nødvendigvis må innom en kjøreskole først. Sånn sett så kunne retten til å køyre med manuellgir ha vært noko du fekk automatisk etter prøvetida på 2 år. Hensikta med prøvetida er jo å forsiktig bygge seg køyreerfaring under trusselen om strengare straff om du legg deg til dårlege vaner. Ei slik ordning vil likevel ikkje gi særleg nytte, for det er særleg dei fyrste åra som 18-20 åring at du oftast befinner deg i ein situasjon der du ikkje har tilgang til anna bil enn manuellgir. BadCat skrev (17 minutter siden): En som har kjørt med automatgir har ingen forutsetninger for å kjøre med gir. Det er en helt annen kjørestil. Jeg kan ikke fordra folk som kjører automat. Trafikken flyter dårlig. Eg ser poenget, men ein som har tatt vanleg B sertifikat har heller ingen forutsetningar for å køyre veteranbil, for ikkje å snakke om moped, men det følger med på sertifikatet likevel. Har ein aldri køyrt manuellgir før (eller moped, eller veteranbil) så må ein openbart øve på dette i kontrollerte omgivnadar før ein kastar seg ut i trafikken. Ein fersk sjåfør som akkurat har gjennomført dei 19 obligatoriske timane med køyreopplæring er heller ingen ekspert i å gire, ligg du bak ein heilt fersk sjåfør så må du rekne med at bilen foran deg køyrer litt i rykk og napp. Dårleg trafikkflyt får ein også med erfarne sjåførar i nye bilar, typisk erfarne men late sjåførar som bruker adaptiv cruisecontroll og som ikkje tetter luka til bilan foran når det er tett trafikk. Det er stadig oftare eg ser at køa er unødvendig lang på grunn av at enkelte førarar har minst tre billengders avstand fram til neste bil. 2
Hanhijnn Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni kremt skrev (31 minutter siden): Er det forbudt å skifte radiokanal eller sang med rattknapper mens man kjører? Nei, rattknapper kan man fortsatt betjene mens man kjører. Hanhijnn skrev (57 minutter siden): Man har ikke lov til å tafse på infotainmentsystemet (skjermen) mens man kjører. Det har blitt innskjerpet nylig. Men hvis radioen ligger i infotainmentskjermen så må man bruke stemmestyring, eller stoppe. 1
The Avatar Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hanhijnn skrev (29 minutter siden): Man har ikke lov til å tafse på infotainmentsystemet (skjermen) mens man kjører. Det har blitt innskjerpet nylig. Dette har ikkje trådd i kraft enda. Regjeringa har sendt ut ei høyring på ein rapport som beskriver fleire forslag til å hindre risikoatferd i trafikken. Eit slikt totalforbod mot å trykke på skjerm har blitt foreslått (og har møtt kraftig motbør i høyringssvara). Rappporten som vart sendt ut forslår også å utvide adgangen for inndraging av køyretøy ved råkøyring. Reglane for bruk av skjerm i bil er kompliserte. I dag er det slik at du kan trykke så mykje du vil på bilskjermen under køyring forutsatt at du oppfyller det generelle kravet om å køyre aktsomt. Bilens originale skjerm og funksjoner er ein del av typegodkjenninga, så er bilen godkjent med slik skjerm så er det også lov å bruke den. Dette betyr at det i praksis er opp til bilprodusentane å sjølv vurdere kva som er hensiktsmessig brukergrensesnitt og funksjonar. Det har blitt vanleg å stenge enkelte funksjonar som lesing av bruksanvisning, avspeling av video, og dataspel til å berre fungere når bilen står i park, men strengt tatt er det ikkje eit eksplisitt forbod mot å bruke slike funksjonar under køyring. Reglane for mobiltelefon er også litt merkelege og lite teknologitilpassa. Forbodet om bruk av mobiltelefon gjeld berre for bruk av handholdte mobiltelefonar. Her er det mykje sprikande rettspraksis frå dom på at det å snu på telefonen for å lese tekst er rekna som bruk av mobiltelefonen medan det å holde telefonen opp mot øyret utan at det er ein telefonsamtale eller for å høyre på musikk er lovleg då dette ikkje er betjening av telefonens funksjonar. Står mobiltelefonen i fastmontert holder så kan du svare og legge på anrop, du har til og med lov til å taste telefonnummer. I tillegg kan du bruke mobiltelefonen til å spele av og styre lydfiler om mobiltelefonen står i fastmontert holder. Dette gir merkelege utfall som at du kan skrive inn adresser i GPS navigasjonen på bilskjermen, men om du bruker mobiltelefonen som GPS så må du ha lagt inn adresse før du startar på køyringa sidan det å skrive inn ein adresse er å betjene telefonens funksjonar. Det er i forskrifta som forbyr bruk av mobiltelefon under køyring også ein litt snedig formulering om at ein mobiltelefon er definert som radioutstyr for kommunikasjon over offentleg nett. Truleg for at det ikkje skulle bli ulovleg for politiet å bruke sine radioar under køyring, men det opner for ein del spenande muligheiter. Sitt du med eit nettbrett utan internetttilkopling så er ikkje det ein mobiltelefon. Og sjølv om det er like ulovleg å ha iPaden i fanget for å spele Angry Birds under køyring som det er å lese Aftenpostens papirutgave bretta utover rattet, så får politiet ein anna bevissituasjon ved at det må førast bevis for at bruken av nettbrettet var farleg. Er det ein mobiltelefon som er tilkopla telenettet så treng ein ikkje å bevise anna enn at du som fører brukte telefonens funksjonar under køyring, då kan eit trykk for å sjekke klokka være nok til å få over 10 000 kr i bot. Bruker du nettbrettet, leser papiravisa eller sminker deg under køyring så må politiet bevise at dette var uaktsomt etter grunnregelen for trafikk. Skal politiet bruke forenkla forelegg så blir det på bakgrunn av at ein har køyrt bil utan tilstrekkeleg utsyn, noko som gir "berre" 4000 kr i bot. Fortsatt berre 1/3 av bota du får om du bruker nettbrett med SIM-kort. Skal politiet ilegge deg strengare straff enn forenkla forelegg på 4000 kr så må du som bilførar anmeldast for brot på vegtrafikklova § 3, og straffeutmålinga må då fastsettast av retten. 1
wampster Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni John-B skrev (22 timer siden): 1, Jeg har aldri forstått hvorfor en spesifikt må velge mellom automat eller manuell gir for førertkortet. Det gir ingen mening. 2, De som vil kjøre manuell, kan trene seg opp til det, og kjøre manuell når de behersker det. 1, Hva er det du ikke forstår? 2, Det er allerede slik.. De som vil kjøre manuel kjører opp med manuel bil og får lappen når de behersker det. 1
Gavekort Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni wampster skrev (1 time siden): De som vil kjøre manuel kjører opp med manuel bil og får lappen når de behersker det. Uenigheten deres ligger strengt tatt i nødvendigheten til å avlegge en ny førerprøve for å lovlig kunne gjøre én av mange kjøretekniske ferdigheter.
MailMan13 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Like greit å beholde dagens system en stund til, til det blir helt irrelevant, så rett og slett bare fjerne B 78 helt. Når manuell gir blir så sjeldent at det i praksis kun er for spesielt interesserte, så er behovet borte. Da blir det ikke anerledes enn at det i dag når det er tillatt å kjøre veteranbiler med andre kontrollfunksjoner enn dagens pedaler og girvelger på klasse B. De som er interessert i å kjøre et slikt kjøretøy får da også ansvar for å vurdere egen kompetanse. Ikke noe man bør bruke krefter på akkurat nå i overgangsfasen. 2
trikola Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) 6 hours ago, Hanhijnn said: Sistnevnte er vel strengt forbudt å fikle med mens man kjører nå. Meg bekjent og pr dags dato er det ikke forbudt om skjermen er fastmontert. Mobil i holder gjelder også som fastmontert. Hvor lurt det er er en annen sak. Om jeg har glemt å legge inn navigasjonsdata for kjøringen enten stopper jeg i veikanten ved neste anledning eller utsetter jobben til jeg kan slå på selvstyring. Endret 25. juni av trikola 1
Hanhijnn Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni trikola skrev (1 time siden): Meg bekjent og pr dags dato er det ikke forbudt om skjermen er fastmontert. Mobil i holder gjelder også som fastmontert. Nei det stemmer nok. Jeg foregrep begivenhetene litt der. Men det kommer nok.
Mercruiser Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni On 6/24/2025 at 5:30 PM, Dragonlove said: Man kan jo senere ta ny oppkjøring på vanlig Manuell om man ønsker, uten at det er den store kostnaden, 1250,- for førerprøve samt leie av bil, pluss omkostninger til nytt sertifikat. Om man ønsker førerkort på manuell i utgangspunktet, hvorfor da ta på B.aut? Enig at man bør ha dokumentert kompetanse for å kjøre manuell, men ny oppkjøring ser jeg ikke hensikten med. Da støtter jeg heller trafikkskolenes forslag, der alle i utgangspunktet får opplæring på automatgir, men der kjøreskolene tilbyr tilleggskurs for manuell kjøring, uten at dette krever ny oppkjøring. 2
BadCat Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) 14 hours ago, The Avatar said: Dårleg trafikkflyt får ein også med erfarne sjåførar i nye bilar, typisk erfarne men late sjåførar som bruker adaptiv cruisecontroll og som ikkje tetter luka til bilan foran når det er tett trafikk. Det er stadig oftare eg ser at køa er unødvendig lang på grunn av at enkelte førarar har minst tre billengders avstand fram til neste bil. Man skal ikke tette luka eller konkurrere i å komme seg frem. Det er da trafikken stopper opp. Automatgjengen gjør dette. Gir gass til de må bremse. Selv når trafikken glir greit ligger de opp i bakenden på bilen foran. Kjapp: http://trafficwaves.org/fasmerg1.gif Treg: http://trafficwaves.org/slomerg1.gif Jeg kjører på gir og skaper ikke kork. Automat- og EV-banden har ødelagt trafikkbildet i Norge. Endret 25. juni av BadCat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå