Simen1 Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Sitat .. maks 183 parkeringsplasser for bil og minst 1099 for sykkel ved et nytt Ikea-varehus .. Kreativt forslag til IKEA: Hva med å oppfordre til klikk-og-hent kjøp og anordne de 183 bilplassene som 183 drive throgh-kasser? Dette vil sikkert oppta mye tomteareal så .. Etabler 1099 sykkelparkeringer i et vertikalt sykkelhotell, så det ikke stjeler så mye tomteareal.
sedsberg Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Tror ikke flere vil sykle til Ikea fordi sykkelparkeringen er vertikal. 1
Simen1 Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) sedsberg skrev (2 minutter siden): Tror ikke flere vil sykle til Ikea fordi sykkelparkeringen er vertikal. Hensikten er ikke å få flere til å sykle. Hensikten er å oppfylle utrolig firkantede idiotiske krav. Vertikal sykkelparkering gjør akkurat det. Det gjør den på en måte som ikke beslaglegger store arealer til helt meningsløse ting. Det frigir areal, til 183 svært arealkrevende drive-trough-kasser. ✅ Firkantede krav innfridd ✅ Bilvennlig handel innfridd Endret 21. juni av Simen1 3
sedsberg Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni 1 minute ago, Simen1 said: Hensikten er ikke å få flere til å sykle. Hensikten er å oppfylle utrolig firkantede idiotiske krav. Vertikal sykkelparkering gjør akkurat det. Det vil jo bli en del penger for ingenting. De kan kanskje bygge noe halvferdig, sette opp "i ustand"-skilt og bare si at de ikke ser poenget i å fikse anlegget siden de ikke engang fyller opp de vanlige sykkelplassene. 2
Simen1 Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) sedsberg skrev (7 minutter siden): Det vil jo bli en del penger for ingenting. De kan kanskje bygge noe halvferdig, sette opp "i ustand"-skilt og bare si at de ikke ser poenget i å fikse anlegget siden de ikke engang fyller opp de vanlige sykkelplassene. Ja, det blir penger kun for å innfri dustekrav. Enig i at den dustekostnaden bør minimeres. Kjøpe vertikal parkering fra Temu / Alibaba? Det er ikke kun for å innfri dustekrav. Det er også for å frigi areal til bilvennlig drive-trough-handel. Siden man ikke har nok plasser til at 183 kunder kan bli stående i timesvis, så må man få raskere rullering på de få plassene som finnes. Klikk-og-hent kombinert med drive-through er nettopp en slik raskere rullering på plassene. Tenk borsettinger på restaurant. Desto flere ganger man klarer å få solgt bordplassen i løpet av et skift - jo mer omsetter man (uten å utvide lokalet.) Klarer de å betjene 5-10 kunder per time per parkeringsplass hos IKEA så motvirker det mye av skaden som det mikroskopiske antallet parkeringsplasser gir. Endret 21. juni av Simen1
sedsberg Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni 2 minutes ago, Simen1 said: Ja, det blir penger kun for å innfri dustekrav. Enig i at den dustekostnaden bør minimeres. Kjøpe vertikal parkering fra Temu? Ikke store nok. 😛 Spoiler https://www.temu.com/no-en/3-in-1-vertical-bike-rack-with-adjustable--and-hooks-portable-l-shaped-display-stand-floor-parking-rack-for-multiple-bicycles-ideal-for-indoor-garage-storage-repair-and-mountain-bike--assembly-garage-storage-rack-adjustable-arm-rack-floor-standing-rack-g-601100682984327.html?_oak_mp_inf=EIf3u8Wq1ogBGiA1NzI5YTM5ZjQwZjY0Mzg4YTZiNGM2OWU1MTUyMGU5NCDUjPmW%2BTI%3D&top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Ffancy%2F8570b37f-d1a8-4958-9d9c-56e100c290fd.jpg&spec_gallery_id=601100682984327&refer_page_sn=10009&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=NDIwMDA&_oak_gallery_order=359080894%2C1430466309%2C445923917%2C771812097%2C2038854946&search_key=vertical bike parking&refer_page_el_sn=200049&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1750515680471_v4rrativhu&_x_sessn_id=iup75ycvv3
wampster Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni (endret) Til de som mener det er bra å oppfordre folk til å sykle på en slik måte (fjerne parkeringsplasser) hos et varhus som IKEA der broparten av det folk kjøper er store/tunge/upraktiske ting å frakte uten bil Er dere også for at man fjerner 80% av plassene på Oslo lufthavn / Torp / Stavanger / etc og bytter dem ut med sykkelparkering? Endret 21. juni av wampster 2
The Avatar Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Simen1 skrev (26 minutter siden): Kreativt forslag til IKEA: Hva med å oppfordre til klikk-og-hent kjøp og anordne de 183 bilplassene som 183 drive throgh-kasser? Drive through er nok ikkje å rekne som parkering per definisjon, så det opner for at Ikea kan holde seg innafor reglane ved å ha maks 183 parkeringsplassar, og i tillegg ha drive through. Når det er så avgrensa med parkeringsplassar dei får lov til å etablere så er nok mykje ledig tomteareal uansett. Kanskje burde Ikea ta lærdom av byggevarehusa det du får køyre gjennom lageret for å lesse byggevarene rett inn i bilen. 1 1
The Avatar Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni wampster skrev (2 minutter siden): Til de som mener det er bra å oppfordre folk til å sykle på en slik måte (fjerne parkeringsplasser) hos et varhus som IKEA der broparten av det folk kjøper er store/tunge/upraktiske ting å frakte uten bil Eg er ikkje for forslaget, men eg skjønner kvar det kjem frå. Eg er på ingen måte overbevist om at mesteparten av Ikea sine kunder kjøper store ting. Veldige mange kunder forlater butikken enten heilt tomhent eller med berre ein liten pose. Vi har ein forestilling om at folk køyrer til Ikea og lesser opp bilen med møblar, men Ikea gjer det også godt på salg av nips og resuturantdrift. Av dei som skal kjøpe møblar så er det langt fra alle som også har med seg møblane heim same dag, mange er på Ikea for å sjå og prøve utstillingane før dei legger inn ei bestilling med heimkøyring. Ikea som butikk ønsker sjølvsagt å ha rikeleg med parkering, for det øker sannsynlegheita for at ein av kundane som har med bil som eigentleg hadde tenkt å berre kjøpe kjøkkenutstyr også kjøper ei bokhylle på impuls. Det er litt på same måten med daglegvarebutikkar, vi ser for oss at der må du ha med bil for å få med deg alle matvarene heim. Det er likevel ein betydeleg andel av kundane som er der berre for å kjøpe lunsj, tobakk, osv og ikkje vekeshandelen med full handlevogn. 1
PosteMonopolet Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni The Avatar skrev (51 minutter siden): Eg er på ingen måte overbevist om at mesteparten av Ikea sine kunder kjøper store ting. Veldige mange kunder forlater butikken enten heilt tomhent eller med berre ein liten pose. Det har du kanskje rett i, men det er mange her som ikke ser ut til å ha forståelse for at det er mange ulike grunner til at folk har med seg bilen til butikken. Ofte er det for eksempel på grunn av logistikk der bilen blir brukt til flere ærend i løpet av en reise. 1
rabler Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni 23 hours ago, PosteMonopolet said: Det har du kanskje rett i, men det er mange her som ikke ser ut til å ha forståelse for at det er mange ulike grunner til at folk har med seg bilen til butikken. Ofte er det for eksempel på grunn av logistikk der bilen blir brukt til flere ærend i løpet av en reise. Men som regel er det fordi man er lat og det er bekvemmelig å bruke bilen. Ikke forsøk å lat som noe annet. 1
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Definér lat. Forventet du at folk skal bruke flere timer ekstra av en travel hverdag for å sykle til IKEA i allslags vær, og deretter dusje, der man ikke i utgangspunktet hadde behøvd å bli svett? Det går nødvendigvis på bekostning av ting man ellers skulle gjøre, for eksempel jobb, middag, sosialisering og huslige oppgaver. Endret 22. juni av Mannen med ljåen 3
Thor. Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni (endret) Ifølge Google Maps tar det 15 timer å sykle fra her jeg bor til nærmeste Ikea varehus. Starter jeg å sykle nå er jeg hjemme midnatt natt til tirsdag. Bil tar 3,5 timer. Endret 22. juni av Thor. 1 2
rabler Skrevet 22. juni Skrevet 22. juni 38 minutes ago, Mannen med ljåen said: Definér lat. Forventet du at folk skal bruke flere timer ekstra av en travel hverdag for å sykle til IKEA i allslags vær, og deretter dusje, der man ikke i utgangspunktet hadde behøvd å bli svett? Det går nødvendigvis på bekostning av ting man ellers skulle gjøre, for eksempel jobb, middag, sosialisering og huslige oppgaver. Nå var dette et svar på en generell kommentar om å bruke bilen til butikken. Du kan i det minste forøke å få deg inn i kontekst. 1
joandreas Skrevet 23. juni Skrevet 23. juni Vi får stenge ned Stavanger - Oslo flyet på at folk heller vil sitte 9 timer på tog. (om de i hele tatt går) Trøbbelet der er hvor traffikfarlig det er sykle i veibanen når man er utenfor den stamveien. Kan ikke bare fjerne bil og lastebil siden begge må vekk.
Fantomtegningen Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni On 6/21/2025 at 10:11 AM, Mannen med ljåen said: Hvis IKEA trenger større lokaler fordi de gamle lokalene er små, men ikke er velkommen i Stavanger, kunne de kanskje skaffe seg nye lokaler på Bryne eller Nærbø? Det blir lengre unna, men folk som skal dit har bil. Det er flere stadion som heller ikke trenger å ligge i Stavanger. Oilers og Viking kan flytte til Sandnes. Oljemuseet, universitetet og Fargegata kan flytte til Haugesund, slik at Stavanger ikke har noen attraksjoner som folk vil besøke i bil. Det er viktigere å følge FNs nullvekstmål enn å gjøre en god jobb som politiker. Politikere skal egentlig ikke gjøre noe som helst, siden FN og EU allerede har bestemt hva de skal gjøre. Problemet er at parkeringsnormen er interkommunalt godkjent, så samme restriksjoner gjelder for hele Nord-Jæren. Utdrag fra lokalavisen angående spørsmål om å etablere IKEA på næringsparken Vagle, der er det allerede planert tomt (Green Mountain ville ha datasenter der, ble nedstemt (Heldigvis!), men det er risiko for klage/nytt forsøk) Spoiler Foreslår Ikea på Vagle: – Slipper å gi fra oss arbeidsplasser til Stavanger Det krangles om parkering på Forus, kan Vagle være et alternativ? – Kan ikke dere sjekke om Ikea kan bygge på Vagle? De folkevalgte må vel da endre noe på områdeplanen men det gjorde de i datalagringssaken og, skriver en innbygger til Sandnesposten. – Ikea gir vel garantert 300 arbeidsplasser og det som følger med. Vi trenger en by som er offensiv, sier han. I disse dager er det snakk om flytting vis-à-vis Solasplitten, men der er det hovedsakelig en parkeringskrangel som står i fokus. Fordelen med å flytte det til Vagle er mange, ifølge innsenderen. – Tenk så greit, infrastrukturen er på plass, veien til Bråstein er under behandling og vi slipper å gi ifra oss arbeidsplasser til Stavanger. En datalagring vil aldri kunne gi oss så mange arbeidsplasser som Ikea på Vagle, sier han. Skjer neppe Sandnesposten har kontaktet et knippe folkevalgte om deres synspunkt på forslaget. De sier følgende. – Det skjer nok ikke. Det løser seg nok på den tomten de har, eller så blir de der de er, sier Pål Morten Borgli (FrP). Ordfører Kenny Rettore synes forslaget er interessant. – Spørsmålet om Ikea kunne etablere seg på Vagle er en interessant tanke. Ikea kan regnes som destinasjonshandel, og det er først og fremst opp til dem å vurdere om dette er aktuelt. Tomten eies av Vagle Næringspark AS, så det må naturligvis også avklares med dem, forklarer Rettore. – Skulle begge parter være interesserte, vil det kreve en reguleringsendring som åpner for handel. Regionalplanen setter tydelige begrensninger, særlig når det gjelder parkering. Tomten på Vagle omfattes også av strenge parkeringsbestemmelser, selv om de ikke er fullt så strenge som for tomten Ikea allerede eier på Forus. – I tillegg vil både fylkeskommunen og Statsforvalteren ha synspunkter på en slik etablering. Som ordfører er jeg opptatt av næringsutvikling og vekst, og jeg stiller alltid opp for en god idé. Ønsker noen å satse i Sandnes og regionen, er døren min alltid åpen, sier han. Samme utfordringer Arne Buchholdt Espedal forklarer at en eventuelt etablering på Vagle ville bydd på mange av de samme utfordringene som på Forus. – Parkeringsproblematikken er den samme som de nå jobber med. Vi har vedtatt at handelsstedene skal legges inn mot sentrum og til mer sentrale steder som Forus. En plassering på Vagle ville ikke løst dette, selv om det ville vært fint for oss i Sandnes, sier han. – Situasjonen på Forus har ikke blitt slik vi politikere ønsket oss, det var en klage til Statsforvalteren som sørget for at vi ble overkjørt. Det sier seg selv at det er noen ting man må bruke bil til, selv om hjemkjøring er et alternativ til noen ting. Jeg mener vi har gått for langt når det gjelder parkering, selv om jeg er for bruk av buss og sykkel, sier han. Inger Helen Aanestad i Senterpartiet er i utgangspunktet positiv. – I utgangspunktet er SP positiv til alle initiativ som kan gi liv til tomten på Vagle. Det er viktig at vi klarer å utnytte de arealene vi har tilgjengelige for næringsutvikling. Kjenner ikke på stående for til om en flytting til Vagle vil løse parkeringsutfordringene, men det finner en utav. At IKEA genererer aktivitet og arbeidsplasser vet vi jo allerede basert på dagens plassering, sier hun. Det morsomme var at det opprinnelig var 0,9 parkeringsplasser per 100kvm, kommunene klaget på dette og da ble det nedjustert til 0,5 p-plasser per 100kvm 🙃 I 2016 fikk IKEA dispensasjon for 790 p-plasser. Quote – I en dispensasjonsvurdering må det tas hensyn til at Statsforvalteren i 2016 aksepterte 790 parkeringsplasser til nytt IKEA. Bymiljøavtalene var da under utarbeidelse og nullvekstmålet var vedtatt i Stavanger og Sola kommune. Partene var da også enige om at det var et helt spesielt unntak som ikke skulle danne grunnlag for presedens. Det ble også vist til Regionalplan for Jæren den gang hadde en egen planbestemmelse som ga Ikea et særskilt unntak, godkjent av Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå