Gå til innhold

FrP-velgeren: En skjult sosialist i refleksvest

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 6/14/2025 at 8:21 PM, barfoo said:

Statsbudsjettet har sånn rundt rekna tre tusen milliarder i utgifter. Av det er bistand 58 milliarder, eller snaut to prosent. Trussamfunn snaue fire milliarder. Så gratulerer, til saman utgjer det omlag 2% av statsbudsjettet sine utgifter. 

Det ... er ikkje dei summane som velter budsjettet. Å fokusere på slike poster er støy. 250 milliarder er driftskostnader, 100 milliarder er investeringer, folketrygda 700 milliarder, helseforetak 230 milliarder og 344 milliarder til kommuner. Det er dei postane som er store, og skal du kutte på meiningsfull måte må du begynne der. Og det vil jo føre til reduksjon i tilbod på eit vis.

Bompengene genererer  rundt 15 milliarder 

Vipps er ikke 58 milliarder i bistand "småpenger".

Men du skal ha for et kreativt forsøk, kanskje du kan bli politiker med den svadaen der

Endret av Bing123
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, likferd said:

Har du husket å trekke fra inntektene landet har fra å ha veier da? Eller mener du å ha veier er samfunnsøkonomisk negativt?

Det er jo komplekst. Veg er positivt. Matpakkekøyrarar er neppe positivt. Dersom vi hadde fått ned rushet hadde vi og kunne hatt mindre vegar, altså spart mykje pengar. 

Så ja, vi må ha veg, men om vi hadde fått 30% over på kollektivtrafikk (les: bane) kunne vi antakeleg redusert utbyggingane ganske kraftig.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Neptun1 said:

Nei, det er de slett ikke. Finnes ikke kjipere folk irl enn sosialister.
De er kun "rause" med andres penger, de "rike" som de både forbanner og har store forventninger til. Akkurat som deres sykelige opptatthet av USA. Forakter dem, men krever hjelp når de finner det for godt.
Stjel - og del er selve definisjonen på sosialisme.

Historieløst, kunnskapsløst og tvers gjennom idiotisk kommentar.

Når du ikke en gang skjønner konseptet skatt er det veldig lite vits å diskutere. "Mot dårer kjemper selv gudene forgjeves".

Jeg tror faktisk ikke du en gang aner hva sosialisme er.

• Liker 6
Skrevet

LOL, hvor ble det av trådstarter?

Har lest gjennom denne (heldigvis) korte tråden, og den synes er litt veldig morsom. Men bakteppet er valget i sept, og da er det vårt valg som bestemmer fremtiden en liten stund. Sånn vi har det nå kan vi ikke ha det, men hva i alle dager skal en stemme på? Ikke noe politisk parti er vettuge. Jeg er veldig i tvil om hva en skal stemme. Ingen politikere som jeg har fått med meg vil landet vårt godt. De vil bare griske til seg mest mulig, og bryr seg lite om landets borgere.

Skrevet (endret)

Er jeg så bra til å skrive etter 2 - 3 pils?

Jeg kan informere om at jeg aldri har brukt KI eller AI i mitt liv så langt. Jeg tror bare det er kunstig, og har ingen ting med intelligens å gjøre i det hele tatt. Vi må nok lengre inn i fremtiden før det skjer. Men det er nok etter min tid, for jeg er snart 60, og står med et bein i graven...

Endret av Ruskepus
Info
Skrevet (endret)
Cannaiseur skrev (På 13.6.2025 den 15.46):

Glem Marx, Lenin og Audun Lysbakken. Den ekte sosialisten i dagens Norge kjører SUV, drikker kaffe fra Circle K og stemmer FrP.

For la oss være ærlige: Ingen elsker "gratis" mer enn en ekte FrP-velger. Gratis bompenger. Gratis parkering. Gratis motorvei til hytta. Og gjerne billig diesel på toppen. Og hvordan skal dette betales? Ikke spør. Det bare skal ordnes. Av staten. Eller kommunen. Eller magiske veialver, for alt de vet – så lenge det ikke går via deres egen skatteseddel.

Disse frihetens fanebærere marsjerer i front for kampen mot eiendomsskatt og avgifter, men forventer like fullt at kommunen skal ploge oppkjørselen, strø gangveien og fjerne snøen fra gratisparkeringen på Rema 1000 – før de i det hele tatt har rukket å klage på Facebook-gruppen "Vi som er lei alt".

Bilfri by? Nei takk. Helst bilfri for alle andre. Selv vil de kjøre helt inn til kaffebaren, parkere midt på fortauet og få applaus for det. For FrP-velgeren er ikke bare for bil – han ER bilen. Med egenart, sjel og halvfull tank av subsidiert frihet.

Og bomringen? Den er selve Satans hamsterhjul. Det er jo urettferdig at noen må betale for å bruke en vei. Hallo – det er jo en vei! Hva blir det neste? Betale for å bruke strøm, vann eller internett?

Nei, ekte frihet er når staten betaler alt, men ikke får blande seg. Når offentlige tjenester drysser ned fra himmelen, som snø på E18, uten at noen skal kreve noe tilbake. Helt som i gamle Sovjet – bare med vaffel på bensinstasjonen og lav moms på snus.

Så neste gang du hører en FrP-velger rase mot sosialisme, husk at det bare er "de andres" sosialisme de misliker. Sin egen er pakket inn i begreper som "vanlige folk", "rettferdighet" og "frivillige felleskap" – som alle betyr det samme:

"Jeg vil ha ting gratis, og noen andre skal betale."

Et av de bedre innleggene jeg har lest på lenge. Litt satirisk, men samtidig noe som slår fullstendig lufta ut av magaen på et parti som siden slutten av 80-tallet har prøvd å kommunisere fokus på finansiering av offentlige tjenester med voldsomme skattelettelser og privatiseringsideologi.

Mulig at Jon Fredriksen synes de er en gjeng sosialister. Men de digger nå iallefall han.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Skrevet
rabler skrev (1 time siden):

Historieløst, kunnskapsløst og tvers gjennom idiotisk kommentar.

Når du ikke en gang skjønner konseptet skatt er det veldig lite vits å diskutere. "Mot dårer kjemper selv gudene forgjeves".

Jeg tror faktisk ikke du en gang aner hva sosialisme er.

Har jeg gitt uttrykk for ikke å skjønne hva vi har skatt for?
Nei, selvsagt ikke. Altså nok en kommentar som minner om trolling.

Skattenivået er derimot høyst relevant å debattere - om man ikke har den holdning at enkelte personer kun er å anse som skatteobjekter. Synet på de "rike" fra venstresiden er vel kjent.

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (3 timer siden):

Varierer mye fra folk til folk, jeg får mer renteinntekter på høyrentekonto enn jeg betaler renter for huslånet pr. mnd.  Så, da merker man ikke så mye til prisstiging heller.(har ingen andre lån og lang rentebinding) 

Selvsagt. Men hva tenkte egentlig folk, at styringsrenta skulle fortsette å ligge rundt 0 for alltid? 

Høres iallefall ut som at du har tatt et godt valg, med lang binding av renta... 

• Liker 3
Skrevet
On 6/14/2025 at 7:31 PM, Jarmo said:

Sverige har vel noen bomveier?  

Vad jag vet så har man i Sverige noen bomringer runt større byer som Stockholm som i första hand er der för att minska trafikken i rushen. Möjligt att det er gratis utanför rushen också. 

Det som er speciellt med Norge er att man finansierar veier med bommer och sen sätter upp bommar under en kort eller längre period (i noen fall som mellan Trondheim og Stjørdal verkar man fått till att ha bommar i 25-30 efter veien byggdes och trots att den er nedbetald) innan veien er nedbetalt.

Hur mye folk før betala beror sen var man bor i större grad än hur bra veiene man kör på er.  

• Liker 1
Skrevet
Ruskepus skrev (36 minutter siden):

Er jeg så bra til å skrive etter 2 - 3 pils?

Jeg kan informere om at jeg aldri har brukt KI eller AI i mitt liv så langt. Jeg tror bare det er kunstig, og har ingen ting med intelligens å gjøre i det hele tatt. Vi må nok lengre inn i fremtiden før det skjer. Men det er nok etter min tid, for jeg er snart 60, og står med et bein i graven...

Er noen her inne som er mer opptatt av personer fremfor det som blir skrevet, fordi de ikke har noen gode innspill i de forskjellige debattene selv 😘 

(Kan evt være noen andre enn ditt innlegg som var ment for "kritikken om AI / KI). 

Skrevet
fredrik2 skrev (9 minutter siden):

Vad jag vet så har man i Sverige noen bomringer runt større byer som Stockholm som i första hand er der för att minska trafikken i rushen. Möjligt att det er gratis utanför rushen också. 

Det som er speciellt med Norge er att man finansierar veier med bommer och sen sätter upp bommar under en kort eller längre period (i noen fall som mellan Trondheim og Stjørdal verkar man fått till att ha bommar i 25-30 efter veien byggdes och trots att den er nedbetald) innan veien er nedbetalt.

Hur mye folk før betala beror sen var man bor i större grad än hur bra veiene man kör på er.  

Det er en bra nyansering av hvordan bomringer brukes i ulike land.

Skrevet

Nå må ikke folk glemme at et land er en skattefarm hvor alle sitter fastklemt mellom barken og veden. De som kan har dratt og det er det mest fornuftige man kan gjøre. Norge er et av de landene man blir straffet mest for å gjøre det bra.

Ingen politikk endrer hva Norge er. Det er omtrent som en automatisk bilvask. Bilen blir ikke ren, men vaskehallen fortsetter år etter år likevel. Nordmenn blir flådd år etter år, men fortsetter i samme sporet. Alt må gå.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Det tror jeg ingen ønsker. Faktisk burde det være flere ting som IKKE er gratis, men som man betaler for selv, gjennom private aktører. Så la gjerne utdanning, helse og kanskje til og med vei bli privatisert slik at brukerne betaler.

Det blir jo akkurat det du ikke vil ha, mer byråkrati, det finnes ingen god grunn til å la disse pengene gå gjennom en lang rekke med fordyrende private aktører, best å la dette gå gjennom statsbudsjettet. 

FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Men det beste er om den viktigste infrastrukturen som vei og jernbane, samt militæret, politiet, rettsvesenet og andre kritiske samfunnsinstitusjoner fortsetter å være statsfinansiert.

Helse og utdanning er den viktigste infrastrukturen vi har, den bør absolutt være inkludert. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (7 timer siden):

Norge er et av de landene man blir straffet mest for å gjøre det bra.

Det er også et av de landene der en har utallige muligheter til å gjøre det bra i utgangspunktet, det kommer ikke gratis det heller.

Personlig synes jeg det blir litt merkelig å kalle skatt straff når man ikke hadde vært dere man er i utgangspunktet uten den "straffen".  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (12 timer siden):

Nå må ikke folk glemme at et land er en skattefarm hvor alle sitter fastklemt mellom barken og veden. De som kan har dratt og det er det mest fornuftige man kan gjøre. Norge er et av de landene man blir straffet mest for å gjøre det bra.

Ingen politikk endrer hva Norge er. Det er omtrent som en automatisk bilvask. Bilen blir ikke ren, men vaskehallen fortsetter år etter år likevel. Nordmenn blir flådd år etter år, men fortsetter i samme sporet. Alt må gå.

På hvilken måte mener du at man blir "flådd"? De siste årene har vel arveavgiften forsvunnet og selskapsskatten er satt ned fra 28% til 22%. Og skattenivået i Norge er vel omtrent fortsatt rundt gjennomsnittet i OECD.

Skattekilen i Norge anslås av OECD å være 36,4 prosent i 2023, like over gjennomsnittet i OECD. Dette er lavere enn i Finland, Sverige, Tyskland og Frankrike, og på samme nivå som i Danmark.

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/artikler/skattetrykk-og-offentlige-utgifter

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er formuesskatten som er drepen. Det er enkelt å mene at alt er greit når man ikke har betalt forskuddsskatt og formuesskatt i hele sitt liv.

At man har verdier er ikke det samme som at man har likviditet til å betale skatt med.

Hvis man er en slask som jobber 37,5 timer i uka og som ikke har tenkt noe å gjøre noe mer enn det, er det selvsagt grei skurring å bo i Norge.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det er formuesskatten som er drepen. Det er enkelt å mene at alt er greit når man ikke har betalt forskuddsskatt og formuesskatt i hele sitt liv.

At man har verdier er ikke det samme som at man har likviditet til å betale skatt med.

Hvis man er en slask som jobber 37,5 timer i uka og som ikke har tenkt noe å gjøre noe mer enn det, er det selvsagt grei skurring å bo i Norge.

Det er ca 10% av Norges befolkning som betaler formueskatt. Så når de skrev at "nordmenn" blir flådd, så antok jeg at du mente Norges befolkning og ikke bare en liten del av den.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

1% er nok nærmere. 10% av 10%

En fersk undersøkelse viser at omtrent én av ti personer i Norge er involvert i en oppstartsbedrift, eller er gründere. Dette tilsvarer omtrent 10% av befolkningen. 

I DNBs rapport kommer det blant annet fram at av alle gründere som startet opp for 10 år siden, så er bare halvparten fortsatt aktive. Og kun 1 av 10 lykkes godt og skaper verdier for seg selv og samfunnet rundt. 22. okt. 2024

Få prøver og færre lykkes.

Suksessraten er lav og det er galimattias å påstå at suksess skyldes gunstige forhold i Norge, slik som en over gjorde.

"The parable of the ten talents" beskriver hva jeg vil se i et samfunn. At man tar alt og gir det til de som bruker det til god nytte.

En talent tilsvarte 20 årslønner med seks dagers arbeidsuke.

Matthew 25:14-30

King James Version

14 For the kingdom of heaven is as a man travelling into a far country, who called his own servants, and delivered unto them his goods.

15 And unto one he gave five talents, to another two, and to another one; to every man according to his several ability; and straightway took his journey.

16 Then he that had received the five talents went and traded with the same, and made them other five talents.

17 And likewise he that had received two, he also gained other two.

18 But he that had received one went and digged in the earth, and hid his lord's money.

19 After a long time the lord of those servants cometh, and reckoneth with them.

20 And so he that had received five talents came and brought other five talents, saying, Lord, thou deliveredst unto me five talents: behold, I have gained beside them five talents more.

21 His lord said unto him, Well done, thou good and faithful servant: thou hast been faithful over a few things, I will make thee ruler over many things: enter thou into the joy of thy lord.

22 He also that had received two talents came and said, Lord, thou deliveredst unto me two talents: behold, I have gained two other talents beside them.

23 His lord said unto him, Well done, good and faithful servant; thou hast been faithful over a few things, I will make thee ruler over many things: enter thou into the joy of thy lord.

24 Then he which had received the one talent came and said, Lord, I knew thee that thou art an hard man, reaping where thou hast not sown, and gathering where thou hast not strawed:

25 And I was afraid, and went and hid thy talent in the earth: lo, there thou hast that is thine.

26 His lord answered and said unto him, Thou wicked and slothful servant, thou knewest that I reap where I sowed not, and gather where I have not strawed:

27 Thou oughtest therefore to have put my money to the exchangers, and then at my coming I should have received mine own with usury.

28 Take therefore the talent from him, and give it unto him which hath ten talents.

29 For unto every one that hath shall be given, and he shall have abundance: but from him that hath not shall be taken away even that which he hath.

30 And cast ye the unprofitable servant into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

Normenn flest går rett i butikken med pengene sine og er like fri etterpå. Penger er for å få avkasning på, ellers blir det å leve hånd til munn til evig tid.

Sosialistenes omfordeling av penger til folk som ikke duger er hinsides all fornuft. Gi penger til folk som aldri kommer til å gjøre noe nyttig med midlene.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...