Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Berger vi 98 oktan (etanol-fri)?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor mye man øker. Vil tro at hvis noe er laget for å tåle 10% så burde f.eks. 12% gå greit. Gamle kjerra mi klarer helt opp til 30%.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

E10 betyr opp til 10% som er det mange biler tåler. Så en kan ikke gå over 10%. Men en trenger også en bensin uten etanol til alle de som ikke kan eller ikke bør ha etanol.

Endret av Svein M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Da er det bare å vente på neste gang det blir snakk om å blande inn etanol. :)

Edit: Hvis de ikke bare snikinnfører det under en eller annen katastrofe eller krise slik de gjorde med overvåkingsdirektivet.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
27 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Den kjøper jeg ikke, etanol har ødelagt bensinslangen, og muligens pakningene på mopeden fra år 2000.

Mopeden din er 25 år gammel. Et kvart århundre. Hvor lenge tenker du at slanger og pakninger holder? 50 år, 100 år?
Det er naturlig å måtte bytte slanger og pakninger innimellom.. det varer ikke evig uansett om det er etanol eller ikke i bensinen. 

  • Liker 2
Skrevet
4 minutes ago, WiiBoy said:

Mopeden din er 25 år gammel. Et kvart århundre. Hvor lenge tenker du at slanger og pakninger holder? 50 år, 100 år?
Det er naturlig å måtte bytte slanger og pakninger innimellom.. det varer ikke evig uansett om det er etanol eller ikke i bensinen. 

På en Yamaha jeg hadde så var det i følge manualen anbefalt å bytte bensinslanger hvert år. Dog var dette lagt opp så det var uhyre enkelt å gjøre. Men selv etter 30 år holdt de gamle slangene tett.

Og som andre påpeker: Problemet er lagring. Det går ikke så bra med gamle forgassermotorer. Aluminiumen blir til en gugge som tetter alt. I noen tilfeller ødelegger forgasseren helt.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, WiiBoy said:

Hva legger du i "alt" når du skriver "Å skrote alt som ikke takler etanol". Det aller meste tåler etanol helt fint, men mye av det gamle 15+ år må ha nye slanger og pakninger (noe som uansett byttes når alderen blir høy).

Eg er imot bilbruk i by også bortetter.

Men. Veteranbiler er del av kulturarven og samferdslehistoria vår, som vi bør prøve å ta vare på. Beste vern er bruk - å vise fram levande kulturarv. I eit miljøperspektiv er utsleppa bagatellmessige; det er snakk om få køyretøy, og lita køyrelengd. Dette handlar ikkje om utslepp, men om å ta vare på og forvalte bevegeleg kulturarv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, barfoo said:

Eg er imot bilbruk i by også bortetter.

Men. Veteranbiler er del av kulturarven og samferdslehistoria vår, som vi bør prøve å ta vare på. Beste vern er bruk - å vise fram levande kulturarv. I eit miljøperspektiv er utsleppa bagatellmessige; det er snakk om få køyretøy, og lita køyrelengd. Dette handlar ikkje om utslepp, men om å ta vare på og forvalte bevegeleg kulturarv.

Jeg er imot falske argumenter og krokodilletårer. 

Man må gjerne finne en måte å bevare kulturarven og samferdelshistorien på, men ikke ved å kaste ut usannheter.
"Alt" må ikke skrotes, som det ble påstått, dersom det blir mer bioetanol. Det er et falskt argument.

  • Liker 1
Skrevet

Det er bare i få tilfeller en vil bygge om til å tåle etanol eller at det er nok å bytte slanger. I mange tilfeller vil det gi for høye kostnader eller være umulig, og det vil da føre til at ting blir skrotet. I andre tilfeller gir det problemer og kostnader.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
25 minutes ago, WiiBoy said:


Man må gjerne finne en måte å bevare kulturarven og samferdelshistorien på, men ikke ved å kaste ut usannheter.
"Alt" må ikke skrotes, som det ble påstått, dersom det blir mer bioetanol. Det er et falskt argument.

Mykje må. Pakningsmaterialer tåler det ikkje, slanger må byttast også viare. I tillegg har du problematikken med fukt; etanol er hygroskopisk. Det kombinert med ventilerte tanker og lite bruk fører til kondensproblematikk og tilhøyrande korrosjon. I tillegg er det slik at ting er orignalt kun ein gong: den dagen det rulla ut av fabrikken. Minst mogeleg endringer er idealet for å bevare kulturminner.

Konsekvensane av å ikkje tilsettje etanol er små. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

La meg dele opp spørsmålet:

95-oktan / E10 er inntil 10% etanol og minimum 90% bensin. Etanol har 35% lavere brennverdi enn bensin. Da er det også naturlig at det trengs mer av det for å gi motoren like mye energi. Så forbruket vil øke med ca 3,5%. Hvis ikke prisen senkes tilsvarende så vil det gi en de facto økt drivstoffkostnad.

Et annet moment er hvorvidt man må gjøre kostbare oppgraderinger for å få eldre kjøretøy til å holde ut litt lengre. Det kan være alt fra å skifte pakninger til at folk velger å bytte ut hele kjøretøyet tidligere, fordi det er for kostbart å oppgradere motoren til å tåle det.

Et tredje moment er CO2-utslipp, som vil forbli omtrent det samme (samme utslipp pr energienhet). Det gjør altså ingen forskjell her.

Et fjerde moment er om E10 gir andre typer uheldige utslipp, økt korrosjon i motor og eksosrør.

 

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Tenk på alle ulykkene når pakninger og slanger lekker. På den gamle mopeden (som jeg ikke bruker lenger fordi etanol har ødelagt motoren og slangene) drypper bensin når jeg starter motoren. Det renner ganske godt.

Biler, båter, motorsykler, plenklippere, redskapsboder og hus vil brenne opp, menneskeliv og verdier vil gå tapt, og dette kan føre til økte CO2-utslipp.

Galskap. Hvem er egentlig for dette?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
TheKims skrev (4 timer siden):

Det er ikke spesielt miljøvennlig om vi må kjøre alt motorisert som er produsert før 2011 på dynga. Kjører selv rundt i en 97 modell corolla som enda er gulle god, så hadde vært synd å vrake den fordi man ikke får tak i drivstoff som den tåler.

E10 kan offisielt brukes på alle Toyotaer fra januar 1998, så sannsynligheten for at du kan bruke E10 på din bil er vel omtrent 100 %.

  • Liker 1
Skrevet

Bensin må stasjonene betale CO2 avgift på, etanol har ingen avgift. Det er derfor de ønsker å selge mest E10. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Her rundtom Vesterålen/Hålogaland/Lofoten er nivået i oktan 95 max 5% etanol. Mere reelt er 0-3%. Dette skyldes hovedsakelig at båsene bensinen lagres i ligger i havet i Harstad. Bensinen tåler ikke etanolnivå på 10%. Annlegget er ikke klargjort for dette. Mener dette gjelder de 2 nordligste depoene 

Endret av Labelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...