Gå til innhold

Er Pride blitt for seksualisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Bing123 skrev (3 timer siden):

Litt nakenhet som motpol til konservative verdier har jeg ingen problemer med. 

Ideen om at menneskekroppen er syndig og at hud skal alltid tildekkes er middelaldersk gufs. Det er veldig spesielt når enkelte er så tildekt at man bare ser øynene imo.

Helt enig, det er en ting det er verdt å protestere mot, hvis ikke må man vel dekke seg til på stranda der det er masse barn til enhver tid. Tilogmed "free the nipple" passer seg i en pride parade, selvom det ikke nødvendigvis passer seg i matbutikken på en lørdag.

Zepticon skrev (1 time siden):

Nå har jeg aktivt forsøkt å finne eksempler på "sexualisert pride" fra Pride paraden i Oslo i fjor, både på Flickr og diverse nettaviser. Det er stort sett vanlige folk i varierende grad av påkledning (fant ingen helt nakne), og furries og antydning til litt BDSM. Men ingen gagballs, dom/sub eller åpenbare sexuelle greier.

Så folk må gjerne illustrere denne sexualiseringen, med konkrete eksempler på hva det er snakk om. For jeg klarer ikke finne noen eksempler fra fjorårets parade som er uegnet barn.

Det er en liten BDSM gruppe som pleier å gå i toget. Så er nok inttrykket barn får av de ,at de bare litt rare klær på seg, men jeg skjønner fremdeles ikke hvilken kamp som kjempes av denne BDSM gruppa? Ja, man blir kanskje uglesett dersom man er åpen om at man driver med BDSM, men fremdeles usikker på om hva hensikten med å gå i toget er. 

Den beste grunnen jeg kunne tenke meg, er at de kjemper mot stereotypen at homofile men alltid klær seg i lær og pisker hverandre. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (1 time siden):

men jeg skjønner fremdeles ikke hvilken kamp som kjempes av denne BDSM gruppa? Ja, man blir kanskje uglesett dersom man er åpen om at man driver med BDSM, men fremdeles usikker på om hva hensikten med å gå i toget er. 

De har vel strengt tatt blitt sett på som avvikere i lang tid, og blir til en viss grad det ennå, det er fremdeles ulovlig mange steder, selv om forbudet blir praktisert i varierende grad, jeg synes bdsm glir rett inn i pride da pride, sånn jeg ser det handler om frigjøring fra kjipe lover, fordommer og religiøs moralisme.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Kink-miljøet, og kanskje spesielt lærhomsene, har også en veldig viktig historisk rolle i LHBT-bevegelsen. Både som aktivister i en tid hvor aktivisme var mer risikofylt enn det er nå, og som et miljø som tok inn og viste omsorg for skeive som var utstøtte av sine nærmeste. Under AIDS-epidemien på 80- og 90-tallet var det mange syke og døende som fikk hjelp, stell og omsorg gjennom dette miljøet når ingen andre brydde seg om dem.

Pride er også historie, og det å prøve å skyve vekk noen som har spilt en så viktig del av den historien fra dagens feiring, bare for at sarte sjeler skal slippe å måtte se litt svart lær, er ærlig talt skikkelig bedritent gjort.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Skrevet

(Og så synes jeg ærlig talt puritanerne i Norge ikke har spesielt mye å sutre over når NRK må til Toronto og Grand Canaria for å finne illustrasjonsfoto som er provoserende nok...)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I eldre dager lærte man om blomster og bier langt opp i barneskole trinnene.

I disse dager er det rett fra tåtesmokken og inn i sexy undertøy..

• Liker 4
Skrevet
Sovna skrev (4 minutter siden):

I eldre dager lærte man om blomster og bier langt opp i barneskole trinnene.

I disse dager er det rett fra tåtesmokken og inn i sexy undertøy..

I min tid hørte seksualundervisning til siste trinn.på ungdomsskolen. I dag så får man vel undervisning på barneskolen.

Men hvorfor skal man vise seg så mye frem? Jeg forstår det rett og slett ikke. Veldig mange ønsker oppmerksomhet...personlig går jeg langt i å unngå oppmerksomhet. Elsker janteloven og lar meg ikke imponere av andre. Andre er bare mennesker de også. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (10 minutter siden):

I min tid hørte seksualundervisning til siste trinn.på ungdomsskolen. I dag så får man vel undervisning på barneskolen.

Men hvorfor skal man vise seg så mye frem? Jeg forstår det rett og slett ikke. Veldig mange ønsker oppmerksomhet...personlig går jeg langt i å unngå oppmerksomhet. Elsker janteloven og lar meg ikke imponere av andre. Andre er bare mennesker de også. 

Ja, dette er på mange måter den reneste lovprising av narsissisme.

• Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er på mange måter den reneste lovprising av narsissisme.

Ja..er jo liksom i tiden det nå..med Trump som det store forbildet..

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

De har vel strengt tatt blitt sett på som avvikere i lang tid, og blir til en viss grad det ennå, det er fremdeles ulovlig mange steder, selv om forbudet blir praktisert i varierende grad, jeg synes bdsm glir rett inn i pride da pride, sånn jeg ser det handler om frigjøring fra kjipe lover, fordommer og religiøs moralisme.

Absolutt, men det er altså en seksuell fetisj. Seksuelle fetisjer er helt normalt og det bør jobbes for at dette ikke skal være avvikende eller straffbart, men jeg er usikker på hva det har med pride å gjøre. 

Sutekh skrev (1 time siden):

Kink-miljøet, og kanskje spesielt lærhomsene, har også en veldig viktig historisk rolle i LHBT-bevegelsen. Både som aktivister i en tid hvor aktivisme var mer risikofylt enn det er nå, og som et miljø som tok inn og viste omsorg for skeive som var utstøtte av sine nærmeste. Under AIDS-epidemien på 80- og 90-tallet var det mange syke og døende som fikk hjelp, stell og omsorg gjennom dette miljøet når ingen andre brydde seg om dem.

Pride er også historie, og det å prøve å skyve vekk noen som har spilt en så viktig del av den historien fra dagens feiring, bare for at sarte sjeler skal slippe å måtte se litt svart lær, er ærlig talt skikkelig bedritent gjort.

men denne posten forklarer det jo ganske bra :)

Skrevet
16 minutes ago, obygda said:

Da har man jo gått så langt at mangfold ender med å støte noen vekk...

Det er ingenting i den artikkelen som antyder at noen av de aktuelle barna føler seg støtt bort...

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Sutekh skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting i den artikkelen som antyder at noen av de aktuelle barna føler seg støtt bort...

Foreldrene er jo støtt bort

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, obygda said:

Foreldrene er jo støtt bort

Foreldrene går ikke på skolen.

EDIT: Selv om de kanskje burde gjøre det.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sutekh skrev (Akkurat nå):

Foreldrene går ikke på skolen.

EDIT: Selv om de kanskje burde gjøre det.

Og da er det helt greit? Foreldre har ansvaret for barna. Hvorfor skal pride inn i skolen?

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Hvorfor skal pride inn i skolen?

For at barna skal lære å tolerere at andre mennesker er forskjellige fra dem selv, og forhåpentligvis bli bedre mennesker enn sine foreldre.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sutekh skrev (18 minutter siden):

For at barna skal lære å tolerere at andre mennesker er forskjellige fra dem selv, og forhåpentligvis bli bedre mennesker enn sine foreldre.

Men de lærer jo ikke toleranse..de lærer hvordan intoleranse virker. Det er nemlig den som dytter/tvinger på pride som gjennom sin agering viser hvordan samfunnet kan tvinge gjennom sine holdninger. Det er jo ikke slik at pride er noe frivillig. Jeg respekterer at mennesker er forskjellig..de kan elske og være sammen med hvem de vil. Men pride respekterer jo ikke de som har andre meninger enn dem selv. Det er ikke slik at alle de som ikke vil ha noe pride er imot homofile eller lesbiske osv..men vi ønsker ikke tvang og intoleranse overfor våre meninger om å være verdi nøytrale. Det hele er jo snudd 180 grader gjennom denne tvangsflaggingen og feiringen

• Liker 7
Skrevet
obygda skrev (23 timer siden):

Pride er bare tull. Det virker som en del av deltagerene i dette har ekstremt behov for å vise seg frem. Hvorfor? Jeg har aldri stukket hodet frem - har hatt null interesse av å stikke hodet frem.

Du har aldri blitt forfulgt, undertrykket, hetset, trakassert eller til og med drept. Dette har homofile måtte leve med i alle tider. Da er det kanskje ikke så rart de får behov for å uttrykke seg.

Empati, hørt om det?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Men de lærer jo ikke toleranse..de lærer hvordan intoleranse virker. Det er nemlig den som dytter/tvinger på pride som gjennom sin agering viser hvordan samfunnet kan tvinge gjennom sine holdninger. Det er jo ikke slik at pride er noe frivillig. Jeg respekterer at mennesker er forskjellig..de kan elske og være sammen med hvem de vil. Men pride respekterer jo ikke de som har andre meninger enn dem selv. Det er ikke slik at alle de som ikke vil ha noe pride er imot homofile eller lesbiske osv..men vi ønsker ikke tvang og intoleranse overfor våre meninger om å være verdi nøytrale. Det hele er jo snudd 180 grader gjennom denne tvangsflaggingen og feiringen

Hvis noen hadde hatt meningen at du ikke burde leve, ville du respektert dem? Hvis de sa at du burde bli drept, ville du respektert dem?

Merk: Jeg sier IKKE at du bør drepes eller skades. Jeg bare setter det på spissen for å illustrere et poeng.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Markiii skrev (Akkurat nå):

Du har aldri blitt forfulgt, undertrykket, hetset, trakassert eller til og med drept. Dette har homofile måtte leve med i alle tider. Da er det kanskje ikke så rart de får behov for å uttrykke seg.

Empati, hørt om det?

Jeg er ikke blitt drept nei. Det andre vet du ingenting om. Ja,jeg vet godt hva empati er. Men pendelen er jo snudd 180 grader nå. De som ikke ønsker pride blir jo trakkasert..og tillagt meninger de ikke har. 

• Liker 6
Skrevet
obygda skrev (39 minutter siden):

Ganske så aktuelt mhp denne tråden:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/holdt-barna-hjemme-etter-flaggheising/17818662/

Da har man jo gått så langt at mangfold ender med å støte noen vekk...

Eller kanskje foreldra rett og slett bare er "årets foreldre"?

Et argument man hører ofte er at barn bør skånes fra alt ikke-hetero med begrunnelse at det vil forvirre dem. Men det er motsatt: Å skjule alt av ikke-hetero eksistens for barn kommer til å skape enda mer forvirring for dem, når de oppdager det i senere alder. Og hva hvis de barna selv er ikke-hetero? Hvilken skade vil det få for deres psykiske helse og utviking?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...