Gå til innhold

Sykehjemmene doper ned de gamle. Prosjekt viser at beroligende middel bør reduseres drastisk, men

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En burde heller gå over til eksponeringsbasert angstbehandling med VR, som nevnt i Eksponeringsbasert angstbehandling med VR - Norsk forening for kognitiv atferdsterapi

Hvis en gir en mulighet til å f.eks se film i VR, når en ligger, så er det gull verdt om en f.eks har en traume opplevelser i gamlehjemmet.

Uro skyldes mangel på stimuli eller behov for utagering av emosjoner, og da er det å ta hensyn til dette bedre enn å dope folk ned.

Endret av lania
Skrevet

Nasjonen er jo på vei inn i en ny eldrebølge. Jeg ser at kommune Norge sin løsning på problemet er å åpne for større "lagerlokaler" hvor ansatte får ansvar for stadig flere. Dette igjen gjør at bruken av beroligende midler vil øke. Videre vil mange pårørende trolig oppleve å få lang reisevei for å besøke sine eldre. Det er ikke uvanlig at eldre flyttes 10 mil eller mer når slike funksjoner sentraliseres. Jeg kan ikke se at eldreomsorgen i landet er på rett kurs,men derimot på feil kurs.  Videre har vi en ideologisk polititisk kamp mellom private og offentlige aktører der fokus IKKE er god eldreomsorg,men så billig eldreomsorg som mulig.  Den beste investeringen man kan gjøre er å sikre at man selv eller egen familie ikke blir gammel i feil kommune.  

Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Når demente pasienter ikke vil spise så gir ofte personalet opp og starter palliativ behandling er min erfaring. Mao man lar pasienter sulte seg selv til døde og gir smertelindring. I mitt hode er dette aktiv dødshjelp. Jeg har diskutert dette med sykepleier som mente det var forsvarlig pleie å håndtere demente på en slik måte. Så at man ikke bruker medisiner for at pasienter skal dø er feil. Man gir svært lett opp demente som ikke tar til seg næring og dytter på dem ulike substanser slik at de skal få sulte ihjel uten smerter. Også åndsfriske kan havne i denne kategorien behandling.  Personlig liker jeg ikke denne type "behandling" da man alt for lett kaster inn håndklede på eldre mennesker.  

Her er det mange gråsoner og etiske dilemmaer. Aktiv/passiv dødshjelp praktiseres også i Norge.

Jeg kjenner tilfeller hvor eldre plutselig har dødd etter at lege doblet morfindosen.

Skrevet
Subara skrev (8 timer siden):

mater ikke pasienten til alt på tallerkenen er spist opp på sykehjem

Det kommer an på. Jeg har sittet med en pasient i en time med mating. Hvis de ikke bar spist opp da gir vi oss og prøver igjen til neste måltid. Man skal ha god tid til å spise, men man skal ikke sitte i to timer... da tolker man ikke pasientens signaler godt

• Hjerte 1
Skrevet
tommyb skrev (16 timer siden):

Sykehjem er bare en belasting for lokalpolitikerne som skal fordele midler, og de ser seg nok svært fornøyde med å være "helt gjennomsnittlig" dårlig på sykehjemsdrift. Det er mye mer givende for dem å legge til rette for næringslivet enn helsevesenet. 

Har en liten historie fra en nabokommune, de ville spare 50000 kroner på det lokale pleiehjemmet, så de hyret inn en konsulent for å finne de pengene, det greide konsulenten ikke, konsulenten fant ikke ei eneste krone, konsulenten kostet 50000 kroner, rett fra kjeften til hesten som amerikanerne sier. De penga kunne blitt brukt til noe mer fornuftig. 

De aller fleste eldrehjem/pleiehjem etc er nå underbemannet og underfinansiert, et reelt problem for tiden, for en voksende andel av de som jobber som pleier på disse stedene er nå nærme pensjonsalderen selv. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maskinfører skrev (8 timer siden):

De er inndelt i grupper ja ja men har inntrykk av at rommene sjeldent står til lenge ? I alle fall her i Vestfold står det folk i kø for sykehjemsplass mhm synes dødsfallet til pappa virket rart for det virker ut som en prosess som  ble satt i gang feks fikk han ikke vann når han sa han var tørst og jeg ville snakke med legen når han var død og hun tok aldri kontakt til tross for at det ble notert i beskjedboken hennes ja det er veldig sterke medisiner 

Vi har et ledig rom hos oss nå, vi har aldri hatt et rom ledig før, de fyller dem fort 🫡 jeg synes det som skjedde med din far var ille 💔💔💔

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (1 time siden):

Det kommer an på. Jeg har sittet med en pasient i en time med mating. Hvis de ikke bar spist opp da gir vi oss og prøver igjen til neste måltid. Man skal ha god tid til å spise, men man skal ikke sitte i to timer... da tolker man ikke pasientens signaler godt

Kan være det var fordi jeg kom på besøk, slik at jeg overtok matingen. 

Når de gamle er så lite ute i frisk luft blir matlysten dårligere. Men alle vil ikke være med på utfluktene heller, de kan ikke tvinges med. Noen er for syke.

I sommerferiene virker det som aktivitetene blir satt på vent. Det kan være bra å vite, slik at pårørende må bidra mer da.

Håper ikke at pårørendeundersøkelsene fører til at avdelinger dekker over personalmangel. Man kan spørre om alt, men jeg holdt en del av spørsmålene inne, da jeg tenkte at de gjør så godt de kan i forhold til ressursene. Og at jeg selv ikke hadde orket å ha en så slitsom jobb. Det var meningen å ha månedsvise pårørendesamtaler, men disse ble utsatt og ikke noe av hvis man ønsket å ha med sykehjemslegen. Ambisjonsnivået var mye høyere enn det som lot seg gjøre i praksis.

Endret av Subara
Og jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg burde ha kommet oftere på besøk.
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Vi har et ledig rom hos oss nå, vi har aldri hatt et rom ledig før, de fyller dem fort 🫡 jeg synes det som skjedde med din far var ille 💔💔💔

Aldri hatt ledig nei de fylles fort her også når pappa gikk bort var det 25 stk i kø 🙂 ja det var trist 💔💔💔

• Hjerte 1
Skrevet

kanskje vi må lære av 3.verden, og  oss selv for 100 år siden, og  ta vare på våre egne i større grad i generasjonsboliger, gjeninnføre ættestupet er jeg ingen fan av, men det burde være mulig å forsikre seg litt mot å ligge som en grønnsak på pleiehjem ved hjelp av dødshjelp, for de som ønsker det altså, personlig har jeg intet ønske om å ligge bevisstløs i min egen avføring de siste årene av mitt liv bare fordi det er mulig å forlenge det såkalte livet.   

Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

kanskje vi må lære av 3.verden, og  oss selv for 100 år siden, og  ta vare på våre egne i større grad i generasjonsboliger, gjeninnføre ættestupet er jeg ingen fan av, men det burde være mulig å forsikre seg litt mot å ligge som en grønnsak på pleiehjem ved hjelp av dødshjelp, for de som ønsker det altså, personlig har jeg intet ønske om å ligge bevisstløs i min egen avføring de siste årene av mitt liv bare fordi det er mulig å forlenge det såkalte livet.   

Vi forlenger ikke livet bare fordi vi kan,Vi samarbeider med pasient og pårørende ift det de ønsker, og noen ganger unnlater Vi å gi f eks antibiotika fordi pasienten selv har uttrykt at de ikke ønsker det. 

Vi gir heller ikke sonde til bevisstløse pasienter som ligger i egen avføring 😛

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Vi forlenger ikke livet bare fordi vi kan,Vi samarbeider med pasient og pårørende ift det de ønsker, og noen ganger unnlater Vi å gi f eks antibiotika fordi pasienten selv har uttrykt at de ikke ønsker det. 

Altså jo, det skjer, og det vet jeg, dette handler ikke om å drite på de som jobber med dette, men å opplyse om at det er ting som foregår som ikke burde være greit, mye av det skjer er jo pga penge og personellmangel, men noen mennesker burde bare få lov til å dø, og personlig mener jeg at at både pasienter og pårørende burde ha veldig lite å si, spesielt så lenge pasienten er helt i sin egen verden. Det er ikke lenge siden jeg så en person jeg var glad i, råtne i senga i 2 år, alltid i smerte, alltid syk, sjeldent ved sine fulle fem, det var fullstendig meningsløst, og personlig synes jeg det var så inhumant som det var mulig å få det. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Altså jo, det skjer, og det vet jeg, dette handler ikke om å drite på de som jobber med dette, men å opplyse om at det er ting som foregår som ikke burde være greit, mye av det skjer er jo pga penge og personellmangel, men noen mennesker burde bare få lov til å dø, og personlig mener jeg at at både pasienter og pårørende burde ha veldig lite å si, spesielt så lenge pasienten er helt i sin egen verden. Det er ikke lenge siden jeg så en person jeg var glad i, råtne i senga i 2 år, alltid i smerte, alltid syk, sjeldent ved sine fulle fem, det var fullstendig meningsløst, og personlig synes jeg det var så inhumant som det var mulig å få det. 

Der høres helt forferdelig ut.... og det hadde aldri skjedd hos oss hvis de fikk en infeksjon at de ble holdt i live i en sånn tilstand. Jeg har selv tatt initiativ til å endre AB-status. Og legen vår gjør det i større grad nå. 

Men helt klart,.dette må jobbes mer med, vi skal ikke forlenge en plagsomme dødsprosess, og vi skal ikke bidra til mer lidelse fordi vi kan forlenge livet. Det er uverdig og grusomt 

Skrevet
8 hours ago, lania said:

Uro skyldes mangel på stimuli eller behov for utagering av emosjoner, og da er det å ta hensyn til dette bedre enn å dope folk ned.

Var en lett oppgave om standardsvaret alltid var det rette. Hvis en terminal pasient er redd for å dø er det ganske lite man kan gjøre, og å ta toppen av dette med litt Sobril vil jeg tolke som riktig. Så enhver situasjon er forskjellig, og derfor skal helsepersonell ha tid og kunnskap til å gjøre de riktige valgene uten at økonomi styrer.

Sommertid er jo også vikartid og sommerjobb. Hvor mange sykehjem er i sommer overlatt til 16-18 åringer med ingen helsefaglig utdanning og en overarbeidet sykepleier på toppen?

Hvem gjør vurderingen på om virksomhetslederen er tilstrekkelig uavhengig til å gjøre en faktisk forsvarlighetsvurdering av virksomheten? Og like viktig spørsmål; er den enkelte helsefagpersonen uavhengig nok til å gjøre en forsvarlighetsvurdering, og tilstrekkelig bemyndiget til å faktisk rapportere uønskede hendelser?

Skrevet
rozon skrev (7 minutter siden):

Var en lett oppgave om standardsvaret alltid var det rette. Hvis en terminal pasient er redd for å dø er det ganske lite man kan gjøre, og å ta toppen av dette med litt Sobril vil jeg tolke som riktig. Så enhver situasjon er forskjellig, og derfor skal helsepersonell ha tid og kunnskap til å gjøre de riktige valgene uten at økonomi styrer.

Sommertid er jo også vikartid og sommerjobb. Hvor mange sykehjem er i sommer overlatt til 16-18 åringer med ingen helsefaglig utdanning og en overarbeidet sykepleier på toppen?

Hvem gjør vurderingen på om virksomhetslederen er tilstrekkelig uavhengig til å gjøre en faktisk forsvarlighetsvurdering av virksomheten? Og like viktig spørsmål; er den enkelte helsefagpersonen uavhengig nok til å gjøre en forsvarlighetsvurdering, og tilstrekkelig bemyndiget til å faktisk rapportere uønskede hendelser?

Jeg bare snakke for der jeg jobber. Men ingen under 18 år får lov å jobbe i pleien hos oss. De kan jobbe på kjøkken og sosialt, men ikke med direkte pleie. Men at sommeren er høytid for assistenter, det er det...

Skrevet
Subara skrev (4 timer siden):

Kan være det var fordi jeg kom på besøk, slik at jeg overtok matingen. 

Når de gamle er så lite ute i frisk luft blir matlysten dårligere. Men alle vil ikke være med på utfluktene heller, de kan ikke tvinges med. Noen er for syke.

I sommerferiene virker det som aktivitetene blir satt på vent. Det kan være bra å vite, slik at pårørende må bidra mer da.

Håper ikke at pårørendeundersøkelsene fører til at avdelinger dekker over personalmangel. Man kan spørre om alt, men jeg holdt en del av spørsmålene inne, da jeg tenkte at de gjør så godt de kan i forhold til ressursene. Og at jeg selv ikke hadde orket å ha en så slitsom jobb. Det var meningen å ha månedsvise pårørendesamtaler, men disse ble utsatt og ikke noe av hvis man ønsket å ha med sykehjemslegen. Ambisjonsnivået var mye høyere enn det som lot seg gjøre i praksis.

Utflukt..Min bestemor var ALDRI på utflukt de årene hun var på eldrehjem. Hun ble stuet bort. Jeg tok hun derimot ut på tur. Både biltur og tur i park. De ansatte derimot...de tok INGEN av pasientene ut i frisk luft. Den pleien man får i landet er veldig forskjellig er mitt inntrykk.

Skrevet
xlarge skrev (På 9.6.2025 den 16.39):

Nevnte prosjekt var visst i Bærum. De eldre ble aktive og mye bedre når de ikke ble dopet ned. Da tenker jeg; kanskje de lever lenger også.

Mange, kanskje de fleste, har opplevet at de de er pårørende til blir dårligere og sløve på sykehjem. Det går ut over appetitt og trivsel og når prosjektet viste at de ble ekstremt mye bedre ved å sterkt redusere de beroligende medisinene, burde vi alle kreve at dette gjøres overalt.

Friskere pasienter krever mere aktiviteter og stell som koster. Det blir en økonomisk katastrofe for kommunene. Gitt at gjennomsnittlig levetid på sykehjem som pt. er ca. 2 år vil øke mye, får det enorme konsekvenser, men alternativet er jo en form for langsom beroligende "dødshjelp" og burde være ulovelig.

Og til slutt venter døden. Dermed kan man ikke vite årsaken til dårligere helsetilstand, eller at den er sammensatt. For liten aktivitet i det daglige, men det kan også nærme seg slutten. Moren min fikk bedre helse etter at hun flyttet på sykehjem. Helt til det gikk nedover igjen ca. 1 år senere.

Ellers har jeg inntrykk av at legene har vært ganske restriktive på beroligende.

Moren min fikk smertestillende, men ikke så mye at hun kunne bli sløv, mens faren min bare gikk på blodfortynnende. Begge to var deprimerte og ensomme de siste 10-15 årene de levde, fordi de bodde alene. Så jeg tenker nå at kanskje de burde fått beroligende/piller mot depresjon for å føle seg litt bedre. Og kanskje det var jeg som burde ha bedt legen om det.

Det er ikke meningen at pasientene på sykhjem skal leve lenge. De er ganske syke når de får plass. Ikke som tidligere på ca. 50-tallet (?). De er villet politikk at de eldre skal bo hjemme så lenge som mulig.

Skrevet
obygda skrev (59 minutter siden):

Utflukt..Min bestemor var ALDRI på utflukt de årene hun var på eldrehjem. Hun ble stuet bort. Jeg tok hun derimot ut på tur. Både biltur og tur i park. De ansatte derimot...de tok INGEN av pasientene ut i frisk luft. Den pleien man får i landet er veldig forskjellig er mitt inntrykk.

Virker også som tilbudet er forskjellig fra sykehjem til sykehjem i samme by.

La ellers ikke merke til hvor mye foreldrene mine var på utflukt. Men da jeg hadde ansvar for fars regnskap, så jeg det på regningen. Mer penger på uteliv enn det jeg selv brukte i en kort periode 🙂 Han hadde heldigvis midler til det, som kom i tillegg til oppholdet. Glad for hver tur han ville være med på, men etterhvert ville han helst bare være på rommet sitt.

På det andre sykehjemmet hadde de fredagsbar, så da satt de kanskje mest inne. Og liten aktivitet på altanen der selv i nydelig sommervær. 

Tror at det blir en ond sirkel, jo mindre aktiviteter de eldre er med på, jo større blir terskelen for å bli med, formen blir dårligere. Tryggest å sitte på stua eller på rommet sitt. Etterhvert ble det skummelt bare å fraktes i rullestolen ned til festsalen.

Å ta vare på eldre slektninger er for de fleste ganske traumatisk. Ingenting blir bra nok når man ikke kan være tilstede å hjelpe til selv å ha kontroll. Det tar tid å bli kjent med et menneskes vaner for vikarene.

Og vi vet at kommunen bruker sparekniven.

Når man er avhengig av andre for å gå på do, for å bli stelt og hodet slutter å fungere, er ikke livet verdt å leve lenger, mener vel de fleste. Derfor burde folk få slippe før den tid, hvis de selv ønsker det. Spesielt når man ser at det begynner å nærme seg. Men skjønner jo at aktiv dødshjelp ikke er noe alternativ. 

Skrevet

Det finnes eksempler på at sykehjem er dødsårsak. Altså at pasienten hadde levd i beste velgående ellers. Min far er ett eksempel. I en alder av 64 år blir han ikke fulgt opp, overvåket, og dør på et sykehjem.

Etter et slag har han noe begrenset taleevne(afasi) samt en signifikant svelg parese. Sosialtjeneste eller what the f.. finner ut at et sykehjem er et flott sted for rehabilitering.

Ved ankomst på en fredag er det kun asiater med nullverdi av norske språk egenskaper på jobb. Så hvordan i huleste skal de da kunne lese en VIKTIG epikrise medfølgende pasienten, Der står det b.l.a hva de ikke må gjøre med min far. Men det er nettopp det disse thaidamene gjør første kveld ved ankomst. Med mannens svelgparese gir de han bare to tørre brødblingser rett i hånda. Godt gjort, for da aspirerer han, han klarer ikke selv å svelge unna dette selvsagt, og rett inn i en lungebetennelse.

Thaidamene skjønner ingenting når han blir så dårlig. Og å ringe etter en lege er ikke aktuelt fordi ledelsen har sagt til de ansatte at det bør unngås for enhver pris på grunn av kostnader. Spesielt i forbindelse med en helg. Ingen lege før på mandagen altså og denne bedømmer situasjonen til min far som svært kritisk, sender han på sykehus og gir de ansatte og ledelse skikkelig pepper.

Rett tilbake til sykehuset med fattern og han overlever ikke. Det hadde han lett gjort hvis noen med kompetanse og norsk språk kunnskaper hadde vært på jobb. Et katastrofalt sykehjem.

Jeg sier rett ut til folk at fattern ble regelrett drept på et sykehjem.

Skrevet
Sovna skrev (7 minutter siden):

Det finnes eksempler på at sykehjem er dødsårsak. Altså at pasienten hadde levd i beste velgående ellers. Min far er ett eksempel. I en alder av 64 år blir han ikke fulgt opp, overvåket, og dør på et sykehjem.

Etter et slag har han noe begrenset taleevne(afasi) samt en signifikant svelg parese. Sosialtjeneste eller what the f.. finner ut at et sykehjem er et flott sted for rehabilitering.

Ved ankomst på en fredag er det kun asiater med nullverdi av norske språk egenskaper på jobb. Så hvordan i huleste skal de da kunne lese en VIKTIG epikrise medfølgende pasienten, Der står det b.l.a hva de ikke må gjøre med min far. Men det er nettopp det disse thaidamene gjør første kveld ved ankomst. Med mannens svelgparese gir de han bare to tørre brødblingser rett i hånda. Godt gjort, for da aspirerer han, han klarer ikke selv å svelge unna dette selvsagt, og rett inn i en lungebetennelse.

Thaidamene skjønner ingenting når han blir så dårlig. Og å ringe etter en lege er ikke aktuelt fordi ledelsen har sagt til de ansatte at det bør unngås for enhver pris på grunn av kostnader. Spesielt i forbindelse med en helg. Ingen lege før på mandagen altså og denne bedømmer situasjonen til min far som svært kritisk, sender han på sykehus og gir de ansatte og ledelse skikkelig pepper.

Rett tilbake til sykehuset med fattern og han overlever ikke. Det hadde han lett gjort hvis noen med kompetanse og norsk språk kunnskaper hadde vært på jobb. Et katastrofalt sykehjem.

Jeg sier rett ut til folk at fattern ble regelrett drept på et sykehjem.

Det skjer dessverre feil i helsevesenet fra tid til annen. Og det er også min oppfatning at mange sykehjem har ansatte som ikke snakker flytende norsk eller rett og slett har en annen kultur mhp hvordan man skal agere eller håndtere vanskelige situasjoner. Min far ble også utsatt for gal behandling på sykehus og døde som følge av dette. Legens intensjon var god,men feil vurdering og behandling ble gitt. Min mor opplevde også feil behandling på sykehus og fikk erstatning for feil begått av legen. Det er dessverre ikke en gullstandard overalt i helsevesenet selv om mye er bra. Å havne på sykehus inn mot helg er i seg selv også uheldig mhp rett behandling vil jeg mene. 

I årene foran oss vil eldrebølgen treffe oss som en tsunami og jeg frykter at mange vil oppleve en uverdig slutt. Det har aldri vært en politisk vinnersak å prioritere de eldre dessverre. Vi ser også at helsepolitikk er blitt en ideologisk kamparena mhp hvorvidt man skal ha offentlige eller private tilbydere istedenfor å fokusere på å sikre et forsvarlig,likt og godt tilbud over hele landet. Man har aldri hatt ett eldreløft slik man i sin tid gjorde med barnehagen for å gi alle et tilbud der. Dermed vil noen oppleve svært gode tilbud,andre dårlige. Jeg tror man i dag er der at man bør planlegge hvor man vil ha sin alderdom ettersom tilbudet i landet er så veldig forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...