xlarge Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Nevnte prosjekt var visst i Bærum. De eldre ble aktive og mye bedre når de ikke ble dopet ned. Da tenker jeg; kanskje de lever lenger også. Mange, kanskje de fleste, har opplevet at de de er pårørende til blir dårligere og sløve på sykehjem. Det går ut over appetitt og trivsel og når prosjektet viste at de ble ekstremt mye bedre ved å sterkt redusere de beroligende medisinene, burde vi alle kreve at dette gjøres overalt. Friskere pasienter krever mere aktiviteter og stell som koster. Det blir en økonomisk katastrofe for kommunene. Gitt at gjennomsnittlig levetid på sykehjem som pt. er ca. 2 år vil øke mye, får det enorme konsekvenser, men alternativet er jo en form for langsom beroligende "dødshjelp" og burde være ulovelig. 2 1
tommyb Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) Ja. Sykehjem er styrt av økonomi, ikke behov. Jeg gjetter på at de fleste kommunene i landet hvert år bekker over grensen til ulovlig omsorgsbrudd, samtidig som de også driver ulovlig overforbruk av menneskelige ressurser fordi de ikke får ansattekabalen til å gå opp. Alt dette skyldes at politikerne ikke har krav til å rette opp i underfinansiering, og skole- og helsesektorene er de største pengepottene i alle kommunene så når man skal spare inn penger, for eksempel for å kutte i boligskatt (kommunalt) og formueskatt (nasjonalt bestemt), er det skole- og helsesektorene man kutter i. Hvert eneste år. Over tid blir det vanskelig. Det er mye billigere å gi smertestillende og beroligende mot ryggsmerter og andre smerter enn å sette opp daglige aktiviteter og fysioterapi. Sykehjem er bare en belasting for lokalpolitikerne som skal fordele midler, og de ser seg nok svært fornøyde med å være "helt gjennomsnittlig" dårlig på sykehjemsdrift. Det er mye mer givende for dem å legge til rette for næringslivet enn helsevesenet. Endret 9. juni av tommyb 1
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Sykehjem skal stilltie de eldre så raskt som mulig uten at man skal utøve vold. Det er i praksis det som utøves dessverre. De som jobber der ønsker minst mulig problem..og medisin som sløver gir størst effekt for flere pauser på bakrommet. Har sett dette selv med min bestemor. Jeg spurte om de ikke tok de eldre ut i hagen på gamlehjemmet..svaret var at det hadde de ikke tid til..men tid hadde de i massevis for hver gang jeg kom satt pleiere å skravlet og lo på pauserommet..Iblant kom de ut og dyttet medisiner i munnen på de eldre slik at de sovnet igjen. Jeg så dette mønsteret på 2 ulike gamlehjem over 2 år. Tilfeldig? Overhodet ikke. Dette er satt i system! 2 2
Maskinfører Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni obygda skrev (31 minutter siden): Sykehjem skal stilltie de eldre så raskt som mulig uten at man skal utøve vold. Det er i praksis det som utøves dessverre. De som jobber der ønsker minst mulig problem..og medisin som sløver gir størst effekt for flere pauser på bakrommet. Har sett dette selv med min bestemor. Jeg spurte om de ikke tok de eldre ut i hagen på gamlehjemmet..svaret var at det hadde de ikke tid til..men tid hadde de i massevis for hver gang jeg kom satt pleiere å skravlet og lo på pauserommet..Iblant kom de ut og dyttet medisiner i munnen på de eldre slik at de sovnet igjen. Jeg så dette mønsteret på 2 ulike gamlehjem over 2 år. Tilfeldig? Overhodet ikke. Dette er satt i system! @Tussi dette er alvorlig ? 😕 1
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Maskinfører skrev (1 minutt siden): @Tussi dette er alvorlig ? 😕 Mulig den var ment på meg? Uansett..ja det er jo alvorlig om man har som utgangspunkt at de eldre skal få en meningsfull alderdom selv om de er på sykehjem. Demens avdelinger er verst. Jeg har grått og grått over behandling de eldre får. Dette ser man først når man får famile på sykehjem. Og besøker man dem lite så oppdager man ikke galskapen heller. Det er mange eldrehjem som burde vært anmeldt. Det er sikkert forskjeller fra hjem til hjem, men svært mange eldre blir bare lagret bort til de dør. Noen kommuner oppretter store enheter og regelrett håndterer de eldre som om de skulle være plassert på lager. 2
tommyb Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Tror nok han forsøkte hente inn @Tussi til diskusjonen her, siden hun kjenner problemstillinga. Er problemet at folk ler oppi all elendigheta, eller at de ikke har tid og ressurser til å sette opp faste aktiviteter? Jeg har liten tro på at dagene på et sykehjem består i å vente på å komme seg hjem. 1 1
Maskinfører Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni obygda skrev (2 minutter siden): Mulig den var ment på meg? Uansett..ja det er jo alvorlig om man har som utgangspunkt at de eldre skal få en meningsfull alderdom selv om de er på sykehjem. Demens avdelinger er verst. Jeg har grått og grått over behandling de eldre får. Dette ser man først når man får famile på sykehjem. Og besøker man dem lite så oppdager man ikke galskapen heller. Det er mange eldrehjem som burde vært anmeldt. Det er sikkert forskjeller fra hjem til hjem, men svært mange eldre blir bare lagret bort til de dør. Noen kommuner oppretter store enheter og regelrett håndterer de eldre som om de skulle være plassert på lager. Tussi er sykepleier virker mere ut som Sykehjem er siste stopp for mennesker og de bedriver aktiv dødshjelp de tjener ikke på at folk blir friskere de lever av at det kommer nye pasienter og da må noen vekk følte det sånn med min far også la de oppbevares nesten på ett lager 1
Maskinfører Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni tommyb skrev (2 minutter siden): Tror nok han forsøkte hente inn @Tussi til diskusjonen her, siden hun kjenner problemstillinga. Er problemet at folk ler oppi all elendigheta, eller at de ikke har tid og ressurser til å sette opp faste aktiviteter? Jeg har liten tro på at dagene på et sykehjem består i å vente på å komme seg hjem. Riktig 1
Selfuniverse Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni For å prøve å unngå at mor/far, besteforeldre, eller du selv, tilslutt blir sendt dit. Så er det en mulighet å fokusere på forandring i livsstil. Blandt annet kjøtt smør egg fisk magnesium D3 er bra for kropp og hjerne. Rapsolje sukker alkohol hvetemel søtstoffer er ikke bra for kropp og hjerne.
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Selfuniverse skrev (8 minutter siden): For å prøve å unngå at mor/far, besteforeldre, eller du selv, tilslutt blir sendt dit. Så er det en mulighet å fokusere på forandring i livsstil. Blandt annet kjøtt smør egg fisk magnesium D3 er bra for kropp og hjerne. Rapsolje sukker alkohol hvetemel søtstoffer er ikke bra for kropp og hjerne. Enig..sunn helse er ekstremt viktig med alderen. Å havne i en stol på sykehjem i 5 år før døden,slik flere jeg vet om har,er bare en utrolig trist slutt på livet. Det fortjener ingen. Det beste man kan gjøre er å passe på egen helse og prøve i det lengste å klare seg selv. 1
Vokteren Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni tommyb skrev (2 timer siden): Sykehjem er styrt av økonomi, ikke behov. Det samme gjelder tydeligvis ikke for integreringskostnadene hvor behovet er politisk skapt. Når enkelte områder har blankofullmakt pga «våre internasjonale forpliktelser» må andre områder vike, deriblandt eldreomsorgen. Skrekkhistoriene fra en underfinansiert eldreomsorg er trist lesing. Hvis disse er reelle, frister det mer å avslutte for egen hånd….. 1
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Vokteren skrev (25 minutter siden): Det samme gjelder tydeligvis ikke for integreringskostnadene hvor behovet er politisk skapt. Når enkelte områder har blankofullmakt pga «våre internasjonale forpliktelser» må andre områder vike, deriblandt eldreomsorgen. Skrekkhistoriene fra en underfinansiert eldreomsorg er trist lesing. Hvis disse er reelle, frister det mer å avslutte for egen hånd….. Sykehjem ER styrt av kommuneøkonomi. Når du nærmer deg pensjonsalder bør du flytte til en kommune som har god eldreomsorg og økonomi. Flytter du til en kommune med store enheter,sterkt sentralisert og samtidig sliter med økonomi - vel da gambler du med dine siste leveår. Det er jo dette som er trist - at hvor man bor skal bety så mye. Mennesker sine holdninger mhp de eldre betyr ekstremt mye. Vi mennesker er veldig forskjellig også. Noen tar ansvar og passer på sine eldre - andre vil helst glemme at man har eldre som trenger oppmerksomhet og plassere dem på hjem så fort som mulig. Og når de dør så kommer det opp en gravstein og ingen som gidder å stelle graven. Dette har jeg selv sett med egne øyne. Personlig synes jeg man plikter å følge opp sin far og mor - og når de dør så synes jeg også man plikter å hedre minnet ved å ta vare på graven. Jeg vet om flere som ikke bryr seg om sine eldre foreldre - og når de er borte så er det som om de aldri har eksistert. Jeg synes dette er vondt å se - men vi mennesker er forskjellige. Og noen av de som skal ta vare på deg på sykehjem er dessverre også av den sorten som ikke bryr seg og kun er der for få lønnen sin. Min mor, som arbeidet mange år i helsesektoren sa det veldig presist : Det er flere i helsesektoren som aldri burde vært der. Dessverre er man i dag bare opptatt av papirene og utdannelsen - ikke personlige kvalifikasjoner og egnethet for omsorg av andre mennesker. At det er slik er trist - men at det er slik er uomtvistelig fakta dessverre.
Vokteren Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni obygda skrev (29 minutter siden): Sykehjem ER styrt av kommuneøkonomi. Når du nærmer deg pensjonsalder bør du flytte til en kommune som har god eldreomsorg og økonomi. Flytter du til en kommune med store enheter,sterkt sentralisert og samtidig sliter med økonomi - vel da gambler du med dine siste leveår. Det er jo dette som er trist - at hvor man bor skal bety så mye. Mennesker sine holdninger mhp de eldre betyr ekstremt mye. Vi mennesker er veldig forskjellig også. Noen tar ansvar og passer på sine eldre - andre vil helst glemme at man har eldre som trenger oppmerksomhet og plassere dem på hjem så fort som mulig. Og når de dør så kommer det opp en gravstein og ingen som gidder å stelle graven. Dette har jeg selv sett med egne øyne. Personlig synes jeg man plikter å følge opp sin far og mor - og når de dør så synes jeg også man plikter å hedre minnet ved å ta vare på graven. Jeg vet om flere som ikke bryr seg om sine eldre foreldre - og når de er borte så er det som om de aldri har eksistert. Jeg synes dette er vondt å se - men vi mennesker er forskjellige. Og noen av de som skal ta vare på deg på sykehjem er dessverre også av den sorten som ikke bryr seg og kun er der for få lønnen sin. Min mor, som arbeidet mange år i helsesektoren sa det veldig presist : Det er flere i helsesektoren som aldri burde vært der. Dessverre er man i dag bare opptatt av papirene og utdannelsen - ikke personlige kvalifikasjoner og egnethet for omsorg av andre mennesker. At det er slik er trist - men at det er slik er uomtvistelig fakta dessverre. For egen del passer jeg på foreldrenes og besteforeldrenes gravsteder med respekt og gode minner. Oldeforeldrene har jeg ikke noe forhold til og gravstedene for disse er derfor avviklet.
Tussi Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Maskinfører skrev (4 timer siden): @Tussi dette er alvorlig ? 😕 Altså, det kommer an på. Disse medisinene kan ha en fin effekt, en god lindring for de som trenger den, enten vi snakker om uro, angst eller aggresjon. De kan også misbrukes for å passivitet pasienter som bare er litt aktive eller vandrer, slik vi så med den alvorlige feilmedisineringssaken i Trøndelag der en kvinne ble alvorlig skadet, det var en litt annen type.medisin men med samme bruk. De har en veldig god effekt på livskvalitet, og kan forebygge alvorlig vold mot medpasienter eller personale. Men de kan føre til sløvhetnog det vi frykter mest,.nemlig fall, som kan ha svært alvorlige konsekvenser. obygda skrev (4 timer siden): Mulig den var ment på meg? Uansett..ja det er jo alvorlig om man har som utgangspunkt at de eldre skal få en meningsfull alderdom selv om de er på sykehjem. Demens avdelinger er verst. Jeg har grått og grått over behandling de eldre får. Dette ser man først når man får famile på sykehjem. Og besøker man dem lite så oppdager man ikke galskapen heller. Det er mange eldrehjem som burde vært anmeldt. Det er sikkert forskjeller fra hjem til hjem, men svært mange eldre blir bare lagret bort til de dør. Noen kommuner oppretter store enheter og regelrett håndterer de eldre som om de skulle være plassert på lager. Demensavdelinger er utfordrende og vi bruker mye av denne typen medisiner fordi pasientene tip en viss grad er utagerendende og bruker vold, ikke bare moy oss, men med alvorlige konsekvenser for andre pasienter. Demens er en svært alvorlig sykdom som påvirker både hvordan man oppfatter ting, og hvordan man klarer å håndtere utfordringer. Det er langt mer omfattende enn gamle tante Olga som glemte komfyren, og ikke husket navnet på barna og hvor hun er. Jeg jobber selv på demensavdeling ig har vært med på i samarbeid med lege å både bruke og plukke vekk disse medisinene. Demens rammer også mennesker som fra før hadde angst eller depresjon, og noen får angst av demensen. Da er det noen ganger ren lindring å bruke disse medisinene. Vi skal ikke la pasienter lide. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kun er spesialavdelinger som har ressurser til å tett følge opp alle pasientene. Vi er gjerne 2 ansatte på 8 pasienter som alle er svært syke, ikke alle går sammen og alle har sine behov. Da har vi noen ganger tid til å holde i hånden, ikke alltid. Og noen ganger er det heller ikke nok. På natt har man gjerne ansvar alene for 15-20 pasienter. Det er også viktig å understreke at god søvn har enormt mye å si for livskvalitet. Det er farlig å sove for lite Men man skal aldri bruke disse medisinene for å gjøre det lettere for personalet. Det er uetisk og umoralsk. Maskinfører skrev (4 timer siden): Tussi er sykepleier virker mere ut som Sykehjem er siste stopp for mennesker og de bedriver aktiv dødshjelp de tjener ikke på at folk blir friskere de lever av at det kommer nye pasienter og da må noen vekk følte det sånn med min far også la de oppbevares nesten på ett lager Dette stemmer ikke. Noen ganger har vi grupper som til en viss grad passer sammen. Da kan det være utfordrende gjerne i flere måneder når vi får inn nye pasienter som skal tilpasse seg gruppen, og gruppen dem. Det er altså en stressfaktor å få nye pasienter inn, og kommunen taper også penger for flere dager mens rommet står tomt. Vi bruker aldri, aldri medisiner for at noen skal dø, det ville jeg aldri akseptert, og ville sagt opp på dagen og varslet. Disse medisinene er altså svært viktige, men.ek skal tenke seg om og ikke bruke dem i feil hensikt. Det er sterke medisiner 1 1 3
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Tussi skrev (20 minutter siden): Altså, det kommer an på. Disse medisinene kan ha en fin effekt, en god lindring for de som trenger den, enten vi snakker om uro, angst eller aggresjon. De kan også misbrukes for å passivitet pasienter som bare er litt aktive eller vandrer, slik vi så med den alvorlige feilmedisineringssaken i Trøndelag der en kvinne ble alvorlig skadet, det var en litt annen type.medisin men med samme bruk. De har en veldig god effekt på livskvalitet, og kan forebygge alvorlig vold mot medpasienter eller personale. Men de kan føre til sløvhetnog det vi frykter mest,.nemlig fall, som kan ha svært alvorlige konsekvenser. Demensavdelinger er utfordrende og vi bruker mye av denne typen medisiner fordi pasientene tip en viss grad er utagerendende og bruker vold, ikke bare moy oss, men med alvorlige konsekvenser for andre pasienter. Demens er en svært alvorlig sykdom som påvirker både hvordan man oppfatter ting, og hvordan man klarer å håndtere utfordringer. Det er langt mer omfattende enn gamle tante Olga som glemte komfyren, og ikke husket navnet på barna og hvor hun er. Jeg jobber selv på demensavdeling ig har vært med på i samarbeid med lege å både bruke og plukke vekk disse medisinene. Demens rammer også mennesker som fra før hadde angst eller depresjon, og noen får angst av demensen. Da er det noen ganger ren lindring å bruke disse medisinene. Vi skal ikke la pasienter lide. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kun er spesialavdelinger som har ressurser til å tett følge opp alle pasientene. Vi er gjerne 2 ansatte på 8 pasienter som alle er svært syke, ikke alle går sammen og alle har sine behov. Da har vi noen ganger tid til å holde i hånden, ikke alltid. Og noen ganger er det heller ikke nok. På natt har man gjerne ansvar alene for 15-20 pasienter. Det er også viktig å understreke at god søvn har enormt mye å si for livskvalitet. Det er farlig å sove for lite Men man skal aldri bruke disse medisinene for å gjøre det lettere for personalet. Det er uetisk og umoralsk. Dette stemmer ikke. Noen ganger har vi grupper som til en viss grad passer sammen. Da kan det være utfordrende gjerne i flere måneder når vi får inn nye pasienter som skal tilpasse seg gruppen, og gruppen dem. Det er altså en stressfaktor å få nye pasienter inn, og kommunen taper også penger for flere dager mens rommet står tomt. Vi bruker aldri, aldri medisiner for at noen skal dø, det ville jeg aldri akseptert, og ville sagt opp på dagen og varslet. Disse medisinene er altså svært viktige, men.ek skal tenke seg om og ikke bruke dem i feil hensikt. Det er sterke medisiner Når demente pasienter ikke vil spise så gir ofte personalet opp og starter palliativ behandling er min erfaring. Mao man lar pasienter sulte seg selv til døde og gir smertelindring. I mitt hode er dette aktiv dødshjelp. Jeg har diskutert dette med sykepleier som mente det var forsvarlig pleie å håndtere demente på en slik måte. Så at man ikke bruker medisiner for at pasienter skal dø er feil. Man gir svært lett opp demente som ikke tar til seg næring og dytter på dem ulike substanser slik at de skal få sulte ihjel uten smerter. Også åndsfriske kan havne i denne kategorien behandling. Personlig liker jeg ikke denne type "behandling" da man alt for lett kaster inn håndklede på eldre mennesker.
Tussi Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) obygda skrev (37 minutter siden): Når demente pasienter ikke vil spise så gir ofte personalet opp og starter palliativ behandling er min erfaring. Mao man lar pasienter sulte seg selv til døde og gir smertelindring. I mitt hode er dette aktiv dødshjelp. Jeg har diskutert dette med sykepleier som mente det var forsvarlig pleie å håndtere demente på en slik måte. Så at man ikke bruker medisiner for at pasienter skal dø er feil. Man gir svært lett opp demente som ikke tar til seg næring og dytter på dem ulike substanser slik at de skal få sulte ihjel uten smerter. Også åndsfriske kan havne i denne kategorien behandling. Personlig liker jeg ikke denne type "behandling" da man alt for lett kaster inn håndklede på eldre mennesker. Hva mener du med "ikke vil spise"? Vi mater folk, vi gir most mat. Flytende mat. Hvis noen ikke vil åpne munnen, eller ikke forstår at de skal svelge maten, så kommer de til å dø. Det er dette som skjer ved langtkommen demens. Det er grusomt gjort mot et alvorlig sykt menneske som ikke vil bli bedre men kun dårligere å legge inn en knapp i magen eller en sonde fordi de ikke orker å spise nok. Å ikke ta til seg nok drikke og mat er et av kjennetegnene på at døden er nært forestående. Da er det ikke så fryktelig mye vi kan gjøre bortsett fra det jeg har nevnt Edit; jeg kjenner noen som ble kunstig næringsbehandlet, resultatet var grusomt, absolutt forferdelig. Demens er en dødelig sykdom, det kan være vanskelig å erkjenne, men når livet går ubønnhørlig mot slutten, er å lindre det beste vi kan gjøre Endret 9. juni av Tussi 3 1
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Tussi skrev (9 minutter siden): Hva mener du med "ikke vil spise"? Vi mater folk, vi gir most mat. Flytende mat. Hvis noen ikke vil åpne munnen, eller ikke forstår at de skal svelge maten, så kommer de til å dø. Det er dette som skjer ved langtkommen demens. Det er grusomt gjort mot et alvorlig sykt menneske å legge inn en knapp i magen eller en sonde fordi de ikke orker å spise nok. Å ikke ta til seg nok drikke og mat er et av kjennetegnene på at døden er nært forestående. Da er det ikke så fryktelig mye vi kan gjøre bortsett fra det jeg har nevnt Edit; jeg kjenner noen som ble kunstig næringsbehandlet, resultatet var grusomt, absolutt forferdelig. Demens er en dødelig sykdom, det kan være vanskelig å erkjenne, men når livet går ubønnhørlig mot slutten, er å lindre det beste vi kan gjøre Jeg kjenner svært godt til ett tilfelle. Personalet sa pasienten ikke ville ta til seg mat. Jeg tok saken i egne hender og kom med mat til pasienten...som da spiste. Personalet hadde allerede startet palliativ behandling og sykepleier sa at det var alt de kunne gjøre. Vel,de tok feil. Pasienten tok til seg mat jeg hadde med. Frisknet til og levde noen måneder til. Og det gikk ann å føre en samtale med pasienten i tiden mellom denne frisknet til og til døden inntraff. Og jeg oppfordet flere i familie med pasienten til å besøke vedkommende,noe de gjorde. Uten aktiv handling fra min side ville pasienten dødd tidligere. Poenget mitt er at jeg oppfattet dette konkrete sykehjemmet og personalet som mer interessert i å få kastet denne ut av rommet så tidlig som mulig gjennom død,enn å aktivt gjøre forsøk på gi hjelp. Dette er nok ikke unikt. Hver arbeidsplass og hver ansatt gjør nok sine egne vurderinger. Og i dagens samfunn så dytter de inn stadig flere på store sykehjem slik at de ansatte ikke klarer å se hver pasient sitt behov. Dermed gir man opp livet tidligere og tidligere til hver enkelt er min erfaring. Det gjelder å dytte så mange som mulig raskest inn i døden slik at man kan håndtere eldrebølgen mest mulig effektivt..Det er i alle fall slik jeg har lært denne bransjen å kjenne. 1
Tussi Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni obygda skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner svært godt til ett tilfelle. Personalet sa pasienten ikke ville ta til seg mat. Jeg tok saken i egne hender og kom med mat til pasienten...som da spiste. Personalet hadde allerede startet palliativ behandling og sykepleier sa at det var alt de kunne gjøre. Vel,de tok feil. Pasienten tok til seg mat jeg hadde med. Frisknet til og levde noen måneder til. Og det gikk ann å føre en samtale med pasienten i tiden mellom denne frisknet til og til døden inntraff. Og jeg oppfordet flere i familie med pasienten til å besøke vedkommende,noe de gjorde. Uten aktiv handling fra min side ville pasienten dødd tidligere. Poenget mitt er at jeg oppfattet dette konkrete sykehjemmet og personalet som mer interessert i å få kastet denne ut av rommet så tidlig som mulig gjennom død,enn å aktivt gjøre forsøk på gi hjelp. Dette er nok ikke unikt. Hver arbeidsplass og hver ansatt gjør nok sine egne vurderinger. Og i dagens samfunn så dytter de inn stadig flere på store sykehjem slik at de ansatte ikke klarer å se hver pasient sitt behov. Dermed gir man opp livet tidligere og tidligere til hver enkelt er min erfaring. Det gjelder å dytte så mange som mulig raskest inn i døden slik at man kan håndtere eldrebølgen mest mulig effektivt..Det er i alle fall slik jeg har lært denne bransjen å kjenne. Det høres helt grusomt ut, og jeg håper du klaget på det, det er ikke greit å starte med den typen pleie hvis en ikke har gjort alt man kan
Subara Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Det jeg tenker, er at det er farlig å være syk på sykehjem i fellesferien. Når ikke de faste pleierne er tilstede og følger opp kan mye galt skje. Å feks. glemme å tømme kateteret kan føre til urinveisinfeksjon. Begge mine foreldre ble i dårligere form etter sommerferiene, som jo strekker seg fra slutten av juni til slutten av august i kommune og stat. Da opphører de faste aktivitetene og sommervikarene med liten erfaring kommer på jobb. Det gjaldt også i hjemmesykepleien. Færre kjente ansikter å forholde seg til som ikke kjenner pasientenes individuelle behov. Småspiste som bor hjemme kvikkner til og legger på seg etter å ha kommet på sykehjem. Helt til nedturen starter igjen, denne gangen for å dø. De mater ikke pasienten til alt på tallerkenen er spist opp på sykehjem. Hjemmesykepleien mater ikke i det hele tatt, bare serverer den. Har også vært borti at personalet sier at pasienten ikke vil spise, drikke. Da jeg hentet drikke selv, drakk moren min 2 -3 glass vann på styrten. Hun var lei av saft. Noen ganger ville hun ha mat og andre ganger ikke. Kanskje handlet det også om kjemi med pleieren. Å sulte seg til døde tror jeg er vanlig. Legen anbefaler ikke intravenøst hvis pasienten fjerner slanger og ledninger som sitter fast i armen. Det heter at pasienten ikke vil samarbeide. Og man skal ikke bruke tvang. Etter å ha hatt begge foreldre på sykehjem, tenker jeg at de med fordel kunne ha levd kortere. Når eldre først får fast plass har de blitt ganske skrale. Hovedaktiviteten er å plassere de eldre i TV-stua. De sitter der stort sett uten å snakke sammen, bare avbrutt av måltider. Håper i hvert fall at de kjenner seg mindre ensomme av å sitte samlet.
Maskinfører Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Tussi skrev (2 timer siden): Altså, det kommer an på. Disse medisinene kan ha en fin effekt, en god lindring for de som trenger den, enten vi snakker om uro, angst eller aggresjon. De kan også misbrukes for å passivitet pasienter som bare er litt aktive eller vandrer, slik vi så med den alvorlige feilmedisineringssaken i Trøndelag der en kvinne ble alvorlig skadet, det var en litt annen type.medisin men med samme bruk. De har en veldig god effekt på livskvalitet, og kan forebygge alvorlig vold mot medpasienter eller personale. Men de kan føre til sløvhetnog det vi frykter mest,.nemlig fall, som kan ha svært alvorlige konsekvenser. Demensavdelinger er utfordrende og vi bruker mye av denne typen medisiner fordi pasientene tip en viss grad er utagerendende og bruker vold, ikke bare moy oss, men med alvorlige konsekvenser for andre pasienter. Demens er en svært alvorlig sykdom som påvirker både hvordan man oppfatter ting, og hvordan man klarer å håndtere utfordringer. Det er langt mer omfattende enn gamle tante Olga som glemte komfyren, og ikke husket navnet på barna og hvor hun er. Jeg jobber selv på demensavdeling ig har vært med på i samarbeid med lege å både bruke og plukke vekk disse medisinene. Demens rammer også mennesker som fra før hadde angst eller depresjon, og noen får angst av demensen. Da er det noen ganger ren lindring å bruke disse medisinene. Vi skal ikke la pasienter lide. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kun er spesialavdelinger som har ressurser til å tett følge opp alle pasientene. Vi er gjerne 2 ansatte på 8 pasienter som alle er svært syke, ikke alle går sammen og alle har sine behov. Da har vi noen ganger tid til å holde i hånden, ikke alltid. Og noen ganger er det heller ikke nok. På natt har man gjerne ansvar alene for 15-20 pasienter. Det er også viktig å understreke at god søvn har enormt mye å si for livskvalitet. Det er farlig å sove for lite Men man skal aldri bruke disse medisinene for å gjøre det lettere for personalet. Det er uetisk og umoralsk. Dette stemmer ikke. Noen ganger har vi grupper som til en viss grad passer sammen. Da kan det være utfordrende gjerne i flere måneder når vi får inn nye pasienter som skal tilpasse seg gruppen, og gruppen dem. Det er altså en stressfaktor å få nye pasienter inn, og kommunen taper også penger for flere dager mens rommet står tomt. Vi bruker aldri, aldri medisiner for at noen skal dø, det ville jeg aldri akseptert, og ville sagt opp på dagen og varslet. Disse medisinene er altså svært viktige, men.ek skal tenke seg om og ikke bruke dem i feil hensikt. Det er sterke medisiner De er inndelt i grupper ja ja men har inntrykk av at rommene sjeldent står til lenge ? I alle fall her i Vestfold står det folk i kø for sykehjemsplass mhm synes dødsfallet til pappa virket rart for det virker ut som en prosess som ble satt i gang feks fikk han ikke vann når han sa han var tørst og jeg ville snakke med legen når han var død og hun tok aldri kontakt til tross for at det ble notert i beskjedboken hennes ja det er veldig sterke medisiner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå