Gå til innhold

Utvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

...har du drukki mykje av flaska no? For den gav ikkje meining for meg i det heila tatt. I den forstand at eg ikkje forstår kva du prøve sei i det heila tatt.

Har ikke drukket på mange måneder. Det var til setningen din du mener man må anse alle  norske statsborgere som norske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, flamethower1234 said:

Har ikke drukket på mange måneder. Det var til setningen din du mener man må anse alle  norske statsborgere som norske.

Det var ikkje meg du siterte. Eg veit ikkje om alle statsborgere blir rett, men det blir hvertfall surrete når barn ikkje telles som norske sjølv om dei er fødd og vakst opp i Norge, uten noko vesentlig tilhørighet til foreldrenes kultur - den er ganske overfladisk representert i samfunnet av ørten grunner.

• Liker 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Det var ikkje meg du siterte. Eg veit ikkje om alle statsborgere blir rett, men det blir hvertfall surrete når barn ikkje telles som norske sjølv om dei er fødd og vakst opp i Norge, uten noko vesentlig tilhørighet til foreldrenes kultur - den er ganske overfladisk representert i samfunnet av ørten grunner.

Siterte feil, beklager. Var til @Baranladion

Skrevet
flamethower1234 skrev (1 time siden):

Skal jeg påstå at jeg er asiatisk hvis begge foreldrene mine f.eks. er fra Sverige? Et svært lite antall mennesker vil anse meg som asiatisk. @Baranladion

Asiatisk blir litt feil, si heller Koreansk. Hvorfor vil et svært lite antall Koreanere se på deg som ikke koreansk hvis du er født der, bodd hele livet der og snakker Koreansk? 

• Liker 3
Skrevet
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Asiatisk blir litt feil, si heller Koreansk. Hvorfor vil et svært lite antall Koreanere se på deg som ikke koreansk hvis du er født der, bodd hele livet der og snakker Koreansk? 

Fordi alle i verden vet at Svensker ikke ser ut som Koreanere. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
flamethower1234 skrev (10 minutter siden):

Som er en naturlig tanke, men som jeg mener vi må bort ifra, hvis ikke reduserer du muligheten til folks tilhørighet til noe, basert på deres hudfarge og/eller ansiktstrekk. 

Hvis man ønsker en suksessfull integrering, der de som kommer ønsker å virkelig ta del i Norge og alt det gode vi har her, så er det veldig dumt å starte med å si til de at du er, kan og vil aldri bli norsk, du er brun i huden. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
flamethower1234 skrev (10 timer siden):

Sånn var det for ca. 40 år siden før globaliseringen. Nå kan man ikke vite om noen er norsk eller ikke pga. utseendet.

De første innvandrere til Norge med litt annerledes utseende, var muligens jøder. Deretter innvandring fra Pakistan på 70-tallet. Adopsjonsformidling fra Sør-Korea til Norge ble godkjent i 1969.

Tatere har omsider begynt å bli respektert

Siden 1500-tallet har betegnelsen «tater» ofte blitt brukt på Østlandet om personer med et fremmed utseende, mørkt hår og mørke øyne.  https://no.wikipedia.org/wiki/Skandinaviske_romanifolk

---

Med globaliseringen har vi fått økt flyt over landegrensene. Det er økt flyt av varer gjennom handel og økt flyt av mennesker som er på reise eller flytter dit arbeidsplassene er. Men også flyten av tanker, informasjon, nyheter og bilder er en del av globaliseringen.

-

Globalisering er ikke et nytt fenomen. På siste del av 1800-tallet og fram til første verdenskrig var mobiliteten av varer og kapital også svært høy mellom mange land, og mobiliteten av arbeidskraft var betydelig større enn nå.

https://www.minstemme.no/0211811124723/

Endret av Subara
Globalisering brukes om tidligere tidspkt.
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
fredrik2 skrev (19 timer siden):

Kan du gi några eksempler? I en annan tråd blev det jag skrev och jag om och om igen anklagad för rasism når jag länkade till data fra SSB om kriminalitet. Att somalier er över representerade i en del kriminalstatistik er tydligen rasistisk. 

"Stem FRP!" er jo et godt eksempel på godt norsk rasisme. Alle vet va det betyr, men selvsagt kan man jo leke leken "men det står jo bare Stem FRP!". Litt som når man omtaler mørkhudete som "ginger".

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Zepticon said:

"Stem FRP!" er jo et godt eksempel på godt norsk rasisme. Alle vet va det betyr, men selvsagt kan man jo leke leken "men det står jo bare Stem FRP!". Litt som når man omtaler mørkhudete som "ginger".

eller så betyder stem FRP i första hand att man vill bli av med invandringen. 

Er rätt lei på att bli kallad rasist når jag kommer med data fra SSB och att allt lite negativt som har med invandring att göra anses rasistiskt. 

Tycker det fanns bra mycket mer rasism när jag var ung än det finns nu. Men det er ju samma sak med ämnen som lgbtq, femisism och säkert annat. Homoseksuella blir behandlade väldigt mycket bättre nu och det anses enormt mye mer normalt nu än det gjorde på 80 och 90 talet samtidigt som en del hela tiden försöker påstå hur dåligt det står till och er väldig raska med att kalla folk homofober etc.

Tror man minkar möjligheten att bli av med det som faktiskt er dåliga åsikter och gör dåliga ting når man väldigt ofta överdriver och kommer med en massa karakteriseringar baserad på inget alls. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (15 minutter siden):

eller så betyder stem FRP i första hand att man vill bli av med invandringen. 

Nei, måten det brukes på har klare rasistiske mål. Når mørkhudete nordmenn får "stem frp!" kommentarer i kommentarfeltene sine så er dette null tvil om at det er rasistisk. Personen er hverken politisk engasjert eller snakker om innvandring eller politikk. Den eneste relasjonen mellom personen og konteksten er hudrafgen, og kommentaren er da en klar henvisning til dette. Klassisk dogwhistling.

• Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er set kjedelig? 

Jeg spiste en helt nydelig pizza på lørdag, laget av en kar med italienske fakter, lidenskap for mat og dårlig norsk. 

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (48 minutter siden):

Tatere har omsider begynt å bli respektert

Siden 1500-tallet har betegnelsen «tater» ofte blitt brukt på Østlandet om personer med et fremmed utseende, mørkt hår og mørke øyne.  https://no.wikipedia.org/wiki/Skandinaviske_romanifolk

Tatere og sigoeynere ( Romani ), er to forskjellige folkegrupper, trodde naa jeg.

Tatere er nordiske og sigoeynerene er i fra Romania og snakker romani og er moerkere.

Ser at Wikipedia,skriver om tatere, som romanifolk, men videre, skriver at noen, mener det er to folkegrupper.

De er visst ikke helt enig med seg selv der.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (14 minutter siden):

Tycker det fanns bra mycket mer rasism när jag var ung än det finns nu. Men det er ju samma sak med ämnen som lgbtq, femisism och säkert annat. Homoseksuella blir behandlade väldigt mycket bättre nu och det anses enormt mye mer normalt nu än det gjorde på 80 och 90 talet samtidigt som en del hela tiden försöker påstå hur dåligt det står till och er väldig raska med att kalla folk homofober etc.

Dette er mitt inntrykk også, men hva vi tenker og syns er ikke sikkert er så veldig relevant. En av forskjellene på 80 og 90 tallet og nå, er at da var det liksom OK å slenge dritt til homofile og fremmedkulturelle, mens det idag blir slått hardt ned på, både av lover og regler, men også i allmenheten, sosiale medier osv. Det er altså veldig mye mindre akseptert, men det er jo ikke ensbetydene med at feks homofile får mindre dritt og diskriminering slengt mot seg. JEg tror dog, at ting har blitt veldig mye bedre, men at det fremdeles er store problemer.  

fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Er rätt lei på att bli kallad rasist når jag kommer med data fra SSB och att allt lite negativt som har med invandring att göra anses rasistiskt. 

Ja, vi er nødt til å diskutere innvandring uten å heise rasismekortet, men det betyr også at de som er sterke motstandere av innvandring må se lengere enn sin egen nesetipp. Man må argumentere saklig, og ikke bare peke på feks muslimer. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

ller så betyder stem FRP i första hand att man vill bli av med invandringen. 

Tror man minkar möjligheten att bli av med det som faktiskt er dåliga åsikter och gör dåliga ting når man väldigt ofta överdriver och kommer med en massa karakteriseringar baserad på inget alls. 

Jevnt over er det nok bedre, men virker som de har blitt flere på ytterkanten. Og vi har ytre høyre på fremmasj i Europa m. fl. Derfor er folk veldig oppmerksomme på rasisme.

I går var det på Dagsrevyen om et homofilt par som var utsatt for vold.

Leste nettopp om en dame (som hadde drukket øl) som sjikanerte en muslimsk kvinne på trikken pga. hijab. Men det er en som står opp for den muslimske kvinnen.

• Liker 2
Skrevet
Karltorbj skrev (5 minutter siden):

Tatere og sigoeynere ( Romani ), er to forskjellige folkegrupper, trodde naa jeg.

Tatere er nordiske og sigoeynerene er i fra Romania og snakker romani og er moerkere.

Ser at Wikipedia,skriver om tatere, som romanifolk, men videre, skriver at noen, mener det er to folkegrupper.

De er visst ikke helt enig med seg selv der.

Ok. Jeg har ikke oversikten. 

Taterne eller de reisende, er en gren av romanifolket i Norge og Sverige står det her.

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/skole/videregaende-trinn/urfolk-og-minoriteter/tatere-i-norge#!#block-body-2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...