Karltorbj Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Subara skrev (5 timer siden): Ok. Jeg har ikke oversikten. Taterne eller de reisende, er en gren av romanifolket i Norge og Sverige står det her. https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/skole/videregaende-trinn/urfolk-og-minoriteter/tatere-i-norge#!#block-body-2 Ble usikker jeg ogsaa. Forstaar det saann, at taterene, er tidligere romanifolk, som har scandinavisert seg. Det visste jeg ikke. Men her naa, blir de sett paa som to forskjellige "familier" er mitt inntrykk. Tippoldemoren min havnet i uloekka, med en tater, paa setra. Familien min har oppigjennom proevd aa bagatellisere det med, at han var en rallar. 😃 Jeg har moerk blondt haar og groenne oeyne, som visst er typisk for noen tatere. Har moett reisende, som ikke er i tvil, det lyser tater av meg. Det var til og med en som, tippet, hvilken familie, slekt jeg kom i fra og en som inviterte meg paa et aarlig taterstevne, som de har oestpaa. Han slipper ikke saa lett taket, den fanten. 😃 Har to eneggede tvillingdotre, der det er, kun den ene, som viderefoerer ham. 😀 Beklager, sporte visst av der. Endret 4. juni av Karltorbj 1 2
Subara Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Karltorbj skrev (1 minutt siden): Ble usikker jeg ogsaa. Forstaar det saann, at taterene, er tidligere romanifolk, som har scandinavisert seg. Det visste jeg ikke. Men her naa, blir de sett paa som to forskjellige "familier" er mitt inntrykk. Tippoldemoren min havnet i uloekka, med en tater, paa setra. Familien min har oppigjennom proevd aa bagatellisere det med, at han var en rallar. Moren min spøkte med faren min på en nedlatende måte om at han måtte komme fra taterslekt, fordi han hadde sorte øyne og svart hår. Oldefaren min på farsiden er uekte barn, så da var det fritt fram for fantasien. Kai-Samuel Vigardt fra slektsprogrammene på TV er av taterslekt, så jeg får følge med på ham for å lære mer. 1 1
Satan666 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Salvesen. skrev (22 timer siden): med den ekstremt økende rasismen en ser i Norge er jeg ikke overrasket overhode at de ønsker å komme seg vekk. Antar at du mener den systematiske rasismen mot hvite, inkludert demoniseringen av hvite som "rasister". 2
Satan666 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni AI kunstig intelligens er på vei til å erstatte veldig mange jobber, så mangel på arbeidskraft er definitivt det siste problemet vi vil se i fremtiden. Tvert imot vil det være svært få jobber å få.
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Satan666 skrev (5 minutter siden): Antar at du mener den systematiske rasismen mot hvite, inkludert demoniseringen av hvite som "rasister". nei, det er ikke det jeg mener. 5
Satan666 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni VifteKopp skrev (22 timer siden): Norge tilbyr trygghet, høye lønninger og gode velferdsordninger. Enn så lenge. Dette kommer IKKE til å vare særlig mye lenger. Dagens velferdssystem er overhodet ikke bærekraftig. Og etter hvert som arbeidsløsheten vil vokse massivt pga. kunstig intelligens tar over arbeidsplasser, vil velferdssystemet måtte strammes kraftig inn. 2
Imaginacíon Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni 4 minutes ago, Satan666 said: Enn så lenge. Dette kommer IKKE til å vare særlig mye lenger. Dagens velferdssystem er overhodet ikke bærekraftig. Og etter hvert som arbeidsløsheten vil vokse massivt pga. kunstig intelligens tar over arbeidsplasser, vil velferdssystemet måtte strammes kraftig inn. Her må det nok beskatning til. 1
Camlon Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 3 hours ago, Zepticon said: Jeg spiste en helt nydelig pizza på lørdag, laget av en kar med italienske fakter, lidenskap for mat og dårlig norsk. Var det hans dårlige norsk som var så spennende? Vi lever i 2025, ikke i 1960. Man trenger ikke italienere for å få god pizza. 5
Ove38 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni On 6/3/2025 at 1:55 PM, Imaginacíon said: Andre- og tredje-generasjons innvandrere utvandrer i større grad enn før. Vi trenger disse folka og andre som utvandrer. Hva kan Norge gjøre for å holde på unge folk? Eller er det helt normalt? https://www.vg.no/nyheter/i/W0zJ22/vi-forlater-ikke-norge-vi-soeker-noe-mer Både innvandring og utvandring henger sammen med lønningene folk får. Blir lønna lav nok, dra også nordmenn fra Norge. 3
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Ove38 skrev (4 minutter siden): Både innvandring og utvandring henger sammen med lønningene folk får. Blir lønna lav nok, dra også nordmenn fra Norge. Nå har vi jo hatt økning i lønn de siste årene dog 1 1
Ove38 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 4 minutes ago, Salvesen. said: Nå har vi jo hatt økning i lønn de siste årene dog Uten at kjøpekraften har økt, da prisen på alt har økt enda mer. 4
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Ove38 skrev (3 minutter siden): Uten at kjøpekraften har økt, da prisen på alt har økt enda mer. Jo, Lønnsutviklingen de siste 40 årene 1
Zepticon Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Camlon skrev (23 minutter siden): Var det hans dårlige norsk som var så spennende? Vi lever i 2025, ikke i 1960. Man trenger ikke italienere for å få god pizza. Nei, men det er kulere å spise på italiensk restaurant drevet av italienere, der de snakker italiensk, enn av nordmenn. Selv Egon er jo tom for norske ansatte. Ikke at nordmenn gidder å jobbe i serveringsbransjen uansett, så uten dem hadde det ikke vært noe annet enn McD eller å sitte på Coop Obs kafeen med pensjonistene. 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Zepticon skrev (8 minutter siden): Nei, men det er kulere å spise på italiensk restaurant drevet av italienere, der de snakker italiensk, enn av nordmenn. Selv Egon er jo tom for norske ansatte. Ikke at nordmenn gidder å jobbe i serveringsbransjen uansett, så uten dem hadde det ikke vært noe annet enn McD eller å sitte på Coop Obs kafeen med pensjonistene. Helt sant, nesten alt nytt som dukker opp her er fra ikke nordmenn. Og det som er laget av Nordmenn er "fine dininig" og ting en ikke går på normalt sett. Det som dog er en uting er at nesten alt nytt er det samme som før, kebab, pizza og burger. Savner mer kreativitet som skikkelig mat i fra østen(ikke Norsk/britisk indisk og kina) eller øst europesik mat osv. 2
Camlon Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 16 minutes ago, Zepticon said: Nei, men det er kulere å spise på italiensk restaurant drevet av italienere, der de snakker italiensk, enn av nordmenn. Selv Egon er jo tom for norske ansatte. Ikke at nordmenn gidder å jobbe i serveringsbransjen uansett, så uten dem hadde det ikke vært noe annet enn McD eller å sitte på Coop Obs kafeen med pensjonistene. Gjennomføringen er mye viktigere enn språket de snakker. Jeg vil mye heller på en funky italiensk restaurant laget av noen unge nordmenn med gode ideer enn en italiensk restaurant drevet av en småsur italiener. Og grunnen til nordmenn ikke gidder å jobbe i serveringsbransjen er på grunn av sosial dumping og det har ikke vært bra for serveringsbransjen. Det finnes noen gode high-end restauranter i byene, men blant billige restauranter og matboder så er det trist. Omtrent bare bolle, burger, biff, pizza, pølse, kebab, thai, sushi, norsk kinesisk/indisk uten noen form for tema. Andre land hvor lokalbefolkningen arbeider i serveringsbransjen så er det mye mer variasjon. 4
Sjørøver Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Ove38 skrev (54 minutter siden): Både innvandring og utvandring henger sammen med lønningene folk får. Blir lønna lav nok, dra også nordmenn fra Norge. Nordmenn har ikke steget noe særlig i lønn de siste ti årene. Begynner å kjenne det greit nå. Zepticon skrev (41 minutter siden): Nei, men det er kulere å spise på italiensk restaurant drevet av italienere, der de snakker italiensk, enn av nordmenn Dette er svakt argument. Du må ikke ha innvandring I den graden vi har nå for at du skal få italienere som lager pizza her. 1
Salvesen. Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Sjørøver skrev (2 minutter siden): Nordmenn har ikke steget noe særlig i lønn de siste ti årene. Begynner å kjenne det greit nå. Dette er svakt argument. Du må ikke ha innvandring I den graden vi har nå for at du skal få italienere som lager pizza her. snittlønn har steget 41% siden 14 til 24... Median 38% siste 9 år.. 1 2
Karltorbj Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) Camlon skrev (23 minutter siden): Gjennomføringen er mye viktigere enn språket de snakker. Jeg vil mye heller på en funky italiensk restaurant laget av noen unge nordmenn med gode ideer enn en italiensk restaurant drevet av en småsur italiener. Og grunnen til nordmenn ikke gidder å jobbe i serveringsbransjen er på grunn av sosial dumping og det har ikke vært bra for serveringsbransjen. Det finnes noen gode high-end restauranter i byene, men blant billige restauranter og matboder så er det trist. Omtrent bare bolle, burger, biff, pizza, pølse, kebab, thai, sushi, norsk kinesisk/indisk uten noen form for tema. Andre land hvor lokalbefolkningen arbeider i serveringsbransjen så er det mye mer variasjon. En smaasur italiener? Naar jeg har vaert ute og reist, er det slik jeg faar en bekreftelse paa, at jeg har kommet hjem. En skikkelig sur nordmann, er det foerste, man moeter paa, som bare moevler ut, hvor har du vaert henne? Litt av et foersterinntrykk. for utlendingene som kommer her. Paa alle de andre utenlandske flyplassene, var de seviceminded, hyggelige og blide. Hadde ei ung thaijente, forann meg i koeen en gang. Fy faen som hun ble behandlet, av den sure kjerringbitsjen, som satt i bua. Fordommer og hat, bare lyste ut av henne. Endret 4. juni av Karltorbj 2
Satan666 Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni Camlon skrev (1 time siden): Var det hans dårlige norsk som var så spennende? Vi lever i 2025, ikke i 1960. Man trenger ikke italienere for å få god pizza. Folk har åpenbart lite å gjøre i hverdagen når de lager seg romantiserte forestillinger om gebrokkent norsk og pizzasmaken. Antagelig føltes hele opplevelsen mer "ekte" og autentisk, men totalen er jo bare en eventyraktig forestilling, ergo mindre ekte og autentisk enn noe som helst annet. 2
Rhabagatz Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni On 6/3/2025 at 2:09 PM, VifteKopp said: Tror ikke en million innvandrere kommer til å flytte ut med det første. Dette er et marginalt fenomen. De ressurssvake blir igjen. At man aldri blir norsk nok, er først og fremst et problem for de ressurssterke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå