Gå til innhold

Muslimsk dialognettverk vil ha hijab på småbarn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (3 minutter siden):

Dagsnytt atten nå.

Hvorfor debatterer vi i det hele tatt dette i Norge? Det bør være en selvfølge at barnas beste kommer først. Barnevernet tar seg av de som ikke forstår dette...eller de bør gjøre det hvertfall.

Likevel later vi som i debatter, at det fins en annen standard for "muslimer", hvorfor? 

Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. 

Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et islamsk land hvis det behager bedre! 

Hvis det er lov å si i dette landet lenger....

Såvidt jeg vet så er det ingen norske lover som forhindrer at folk kan bruke religiøse plagg. Jeg er også litt usikker på hva norske verdier er.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (4 minutter siden):

Dagsnytt atten nå.

Hvorfor debatterer vi i det hele tatt dette i Norge? Det bør være en selvfølge at barnas beste kommer først. Barnevernet tar seg av de som ikke forstår dette...eller de bør gjøre det hvertfall.

Likevel later vi som i debatter, at det fins en annen standard for "muslimer", hvorfor? 

Det sier seg selv at ikke en 11 åring har valgt helt frivillig å ikle seg hijab. 

Følg norsk lov og norske verdier, eller dra til et islamsk land hvis det behager bedre! 

Hvis det er lov å si i dette landet lenger....

Tror ikke det er lov å si nei. Som vanlig må man vente til det er for sent..

• Liker 5
Skrevet
RosaGnom skrev (4 minutter siden):

Såvidt jeg vet så er det ingen norske lover som forhindrer at folk kan bruke religiøse plagg. Jeg er også litt usikker på hva norske verdier er.

Vi snakker om barn her, ikke voksne "folk". 

Også muslimske barn i Norge er omfattet av norsk lovgivning. Enten foreldrene måtte like det eller ikke.

Både barneloven og lov om barnevern sier noe om hva som er akseptable oppvekstvilkår for barn. Tvang om hodeplagg inngår ikke som akseptabelt her...

Hvis foreldre fra land med andre skikker og religioner enn norske ikke forstår dette, så er det kanskje ikke vårt problem? 

Helt frivillig å komme hit til Norge...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
DetteErBareMinMening skrev (2 minutter siden):

Vi snakker om barn her, ikke voksne "folk". 

Også muslimske barn i Norge er omfattet av norsk lovgivning. Enten foreldrene måtte like det eller ikke.

Både barneloven og lov om barnevern sier noe om hva som er akseptable oppvekstvilkår for barn. Tvang om hodeplagg inngår ikke som akseptabelt her...

Hvis foreldre fra land med andre skikker og religioner enn norske ikke forstår dette, så er det kanskje ikke vårt problem? 

Helt frivillig å komme hit til Norge...

Ganske sikker på at det er helt lov i Norge. Vi lemlester jo små gutter ifra fødsel av allerede. Både barn og unge har rett til å praktisere sin religion, og dette inkluderer å bruke hijab. Barnekonvensjonen slår fast at barn har rett til å praktisere sin religion, så lenge det ikke skjer med vold, tvang eller psykisk press. For min del så burde religion vært bannlyst.

Endret av RosaGnom
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RosaGnom skrev (Akkurat nå):

Ganske sikker på at det er helt lov i Norge. Vi lemlester jo små gutter ifra fødsel av allerede. Både barn og unge har rett til å praktisere sin religion, og dette inkluderer å bruke hijab. Barnekonvensjonen slår fast at barn har rett til å praktisere sin religion, så lenge det ikke skjer med vold, tvang eller psykisk press.

Og i de fleste tilfeller med hijab på barn er det snakk om det meste av dette. Både vold, tvang og psykisk press.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (2 minutter siden):

Og i de fleste tilfeller med hijab på barn er det snakk om det meste av dette. Både vold, tvang og psykisk press.

Det burde vi nesten få noen kilder på. Som med alle religioner så er det ytterpunkter. I islam anses hijab som et krav, men med ordene i Koranen, "det er ingen tvang i religion", noe som betyr at muslimer har et valg i sin religiøse praksis. Dette er grunnen til at noen muslimske kvinner velger å ikke bruke hijab og i stedet observere beskjedenhet på andre måter. Selvfølgelig finnes det unntak. Noen er mer ekstreme enn andre og som det er med all religion, teksten kan tolkes dit man selv vil.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, DetteErBareMinMening said:

Eg tvang nettopp ungen min til å gå med hovudplagg. Det er fullstendig ukontroversielt at foreldre bestemmer påkledninga på unger. Med aukande alder får sjølvsagt unger gradvis meir autonomi, men du finn ikkje ein jævla fireåring på 17. mai som har valt bekledning sjølv.

Eg er mot indoktrinering, men det gjeld alle former for indoktrinering - inkludert det som er sosialt akseptabelt - nemleg å dra med seg unger i skulen sin regi i kyrkja også viare.

For å sitere ein tidleg influencer: La den som er utan skuld få kaste den første stein.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Slik jeg forsto debatten var forslaget å forby alle barn å gå med religiøse symboler - inkludert hijab - inntill barnet er 15 år og får lov til å velge religion.

Jeg er både for og imot, det blir noe dumt at politiet skal få stoppe barn på gata med kors eller hijab. Men om loven sier at "foreldrene ikke kan påtvinge barn å gå med religiøse symboler" ville den kanskje vært bedre - dog ville den nok bydd på praktiske problemer.

Ihvertfall bør vi bannlyse hijab/heldekkende hodeplagg i skolen slik at man uannsett fjerner mesteparten av problemet. 

Endret av MrL
  • Liker 2
Skrevet
DetteErBareMinMening skrev (38 minutter siden):

At foreldre bestemmer eller sterkt påvirker hvordan barna skal kle seg er så vidt jeg vet helt innenfor norsk lov. Å stille krav til hvilke "verdier" de som innvandret hadde har vi aldri gjort, og jeg kan ikke se hvordan en skulle kunne tvinge disse på mennesker som allerede har innvandret og deres barn nå. 

Jeg oppfatter alt dette som en fullstendig forutsigbar konsekvens av innvandring fra land med til dels svært fremmede kulturer. "Multikultur" vil nødvendigvis innebære ulike kulturer og verdier som sameksisterer. Selv har jeg alltid ment at det ville innebære en del svært negative konsekvenser og advart mot disse, men når noen først har bestemt at vi skulle ha en innvandringspolitikk som bragte Islam fra noe eksotisk, fremmed og svært marginalt til å være en svært viktig faktor i norsk samfunnsliv har jeg problemer med å se hvordan en plutselig i ettertid skal slå ned på muslimers praksis. 

Vi må vokte oss for at ikke håndteringen vår av (etter norsk syn) skadelig kulturell praksis medfører at vi selv blir mer totalitære eller mister grunnleggende friheter. 

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (5 minutter siden):

men når noen først har bestemt at vi skulle ha en innvandringspolitikk som bragte Islam fra noe eksotisk, fremmed og svært marginalt til å være en svært viktig faktor i norsk samfunnsliv har jeg problemer med å se hvordan en plutselig i ettertid skal slå ned på muslimers praksis. 

Vi må vokte oss for at ikke håndteringen vår av (etter norsk syn) skadelig kulturell praksis medfører at vi selv blir mer totalitære eller mister grunnleggende friheter. 

Her kan jeg være langt på vei enig med deg. Norge har vært grenseløst naive. I møtet med særlig islam. (Selv om vi heldigvis ikke kan måle oss med Sverige)

Men vi har likevel et ansvar for landet vårt. Og de som i fremtiden skal vokse opp og leve her i Norge. 

Endret av DetteErBareMinMening
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, RosaGnom said:

Jeg er også litt usikker på hva norske verdier er.

Det er jo litt trist, men det er kanskje vanskelig å bli bevisst på før man opplever hva slags verdier man finner andre steder?

Endret av Gammel Gubbe
alt etter komma
  • Liker 2
Skrevet

Det blir feil å forby/aldersbegrense alle religiøse symboler fordi man ikke tør å nevne burka/niqab/hijab/islam spesifikt. 

Skulle en norsk 14-åring nektes å gå med kors-smykke rundt halsen i tilfelle det skyldes at fetteren truer med å banke henne opp? Lite trolig at det er årsaken til valg av smykke.

Islam og heldekkende hodeplagg er faktisk i en særstilling, og kan særbehandles.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gammel Gubbe skrev (46 minutter siden):

Det er jo litt trist, men det er kanskje vanskelig å bli bevisst på før man opplever hva slags verdier man finner andre steder?

Det er ikke trist i det hele tatt. Jeg har mine tanker om hva "norske" verdier er. Jeg ville bare høre det ifra Trådstarter. Jeg mistenker at det ligger rasisme bak sett utifra hva trådtittel faktisk er og hva innholdet er. Derfor spurte jeg hva som menes med "norske" verdier. 

Mannen med ljåen skrev (45 minutter siden):

Det blir feil å forby/aldersbegrense alle religiøse symboler fordi man ikke tør å nevne burka/niqab/hijab/islam spesifikt. 

Skulle en norsk 14-åring nektes å gå med kors-smykke rundt halsen i tilfelle det skyldes at fetteren truer med å banke henne opp? Lite trolig at det er årsaken til valg av smykke.

Islam og heldekkende hodeplagg er faktisk i en særstilling, og kan særbehandles.

Jeg syntes at det blir helt riktig. Religion har ingenting i verden å gjøre. Derfor stusset jeg også veldig på trådtittel. Den burde vært "Religiøse Nettverk" eller lignende. Islam er ikke noe bedre / værre enn de andre religionene i det store og det hele.

• Liker 7
Skrevet
31 minutes ago, RosaGnom said:

Jeg mistenker at det ligger rasisme bak

Det er jo også litt trist. Slike fordommer og mistenksomhet splitter samfunnet.

34 minutes ago, RosaGnom said:

Jeg har mine tanker om hva "norske" verdier er. Jeg ville bare høre det ifra Trådstarter.

Men du skrev jo virkelig at DU er usikker på hva norske verdier er, og nå skriver du "norske" i anførselstegn.

• Liker 1
Skrevet

Hijab på barn er en uting slik som konverteringsterapi. Det er seksualisering av barn og sosial kontroll, og bør forbys for alle umyndige personer. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Gammel Gubbe skrev (2 timer siden):

Det er jo også litt trist. Slike fordommer og mistenksomhet splitter samfunnet.

Men du skrev jo virkelig at DU er usikker på hva norske verdier er, og nå skriver du "norske" i anførselstegn.

Beklager. Det var muligens skrevet litt teit. Det var skrevet på en slik måte for å få ett svar.  Fortsatt ikke fått noe svar som bekrefter / avkrefter mine mistanker.

Endret av RosaGnom
  • Liker 1
Skrevet

Hijab innebærer en viss seksualisert av jentebarn, altså at de må skjule håret sitt for å ikke friste menn. 

MEN, de som vil tape mest på et forbud er jo barna til de mest ekstreme, for de vil jo bli sendt ut av landet på korsnskoler etc. Jeg synes dagens lovverk med forbud mot plagg som dekker ansiktet i skole etc er ok

Skrevet
Tussi skrev (24 minutter siden):

MEN, de som vil tape mest på et forbud er jo barna til de mest ekstreme, for de vil jo bli sendt ut av landet på korsnskoler etc. 

Men det problemet kan løses samtidig.

Danmark har nå opptil 4 års fengsel og potensiell utvisning til foreldre som tvinger barna til slikt. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
RosaGnom skrev (5 timer siden):

Samme gjelder hele venstresiden.
Sykt både dette (ikke vite hva norske/vestlige verdier er), toleranse med intoleranse og seksualisering av små barn i islam.
Helt absurd kommentar. Nitrist - og beskrivende hvorfor Vesten er selvutslettende i møtet med totalitære ideologier som islam.

Endret av Neptun1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...