Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som Windows snart slutter kjøre ut oppdateringer for Windows 10 for eldre maskiner som ikke lenger støtter oppdatering til Windows 11 har man disse tre valgene. Hva skal man egentlig velge?

Har akkurat testet Linux igjen (flere forskjellige distroer) med en laptop uten støtte for Windows 11 og synes den ble tregere med både Linux og Windows 11 (uten støtte), så det er sånn sett mest fristende og fortsette med Windows 10.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er stygt redd for at Windows10 kommer til å bli som XP, med mindre Microsoft aktivt bricker Windows10-maskiner med en siste, obligatorisk "oppdatering".

Eller legger at de lager en siste oppdatering som gjør maskinen så treg at folk bytter ut PC-en i den tro at det er noe galt med den. Slik de gjør med telefoner.

Skrevet

Lite oftopic antar jag men min dator bytte till windows 11 før ett tag sen utan att spørre mig. 

Förstår ikke hvorfor microsoft om och om igen vill ändra på startmenyn och app hanteringen trots att den fungerar bra. 

Startmenyn fungerar men var klart bättre tidigare. 

App/fönster hanteringen blev nästan helt obruklig för mig som ofta har uppe många fönster som jag raskt vill bytta mellan. Efter kanske 6-8 fönster på min dator så fick man upp en overflow meny med resten trots att tabbarna var stora och det ibland fanns gått om plats på oppgave linjen. Tvingades laste ned en hack som fiksade det men ska väl vara  onödigt att lasta ned 3 parts tillägg för att få operativsystem användbart ...  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Ville gått for Linux. 🙂

Det virker litt rart i starten, men det er sinnsykt behagelig når man blir vandt med det. 

Om du vil ha en litt sømløs overgang, så installerer du Linux Mint Debian edition. 

Veldig raskt og fint, og kjempebrukervennlig om du ikke liker å bruke tid i terminalen. 

Lykke til 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Trulss skrev (57 minutter siden):

Nå som Windows snart slutter kjøre ut oppdateringer for Windows 10 for eldre maskiner som ikke lenger støtter oppdatering til Windows 11 har man disse tre valgene. Hva skal man egentlig velge?

Har akkurat testet Linux igjen (flere forskjellige distroer) med en laptop uten støtte for Windows 11 og synes den ble tregere med både Linux og Windows 11 (uten støtte), så det er sånn sett mest fristende og fortsette med Windows 10.

Høres rart ut at du synes Linux var tregere enn win 10.

Installerte du Linux eller testet du kun fra en minnepinne?

Det har også noe å si hvilken Linux distro du velger, noen krever mer av maskinvaren enn andre.

Når Linux er installert vil den kunne trenge at du installerer driver for Nvidia GPU hvis du har det, hvis ikke vil den kjøre tregere.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

For meg ville det åpenbare valget vært Linux. Windows 10 vil jo komme til å bli usikkert, og/eller lite brukervennlig på andre områder. W11 er åpenbart ikke et alternativ siden dette er en gammel maskin, regner jeg med.

Hva bruker du forresten maskinen til i det daglige?

Selv om Linux i seg selv er et meget bra OS - så viser det seg i praksis at mange brukere ikke takler overgangen og/eller det er elementer i W10 som brukerne mener de overhodet ikke kan klare seg uten. Dette er de vanligste punktene som går igjen:

• Printeren ikke støttet.
  • Har ikke Word/Excel og brukerne takler ikke overgang til Libre Office.
  • Favorittspillet er ikke laget for Linux.
  • Software fra Autodesk (autocad), Adobe (photoshop), etc. Open source-alternativer som foreslås er ofte helt utelukket for mange brukere.
  • Takler ikke overgangen med å installere software - blitt vant til å laste ned install.exe og dobbeltklikke på filikonet etter nedlasting.

En annen vanlig gjenganger på diverse nettfora er at brukere ofte konkluderer med at "Linux er dårlig" fordi Adobe/Microsoft/Autodesk har valgt å lage sine produkter kun for Windows (eller et hvilket som helst valg fra lista over).

• Liker 2
Skrevet

Å trykke to ganger på en installfil er litt enklere enn det man ofte må gjøre på Linux. Åpne terminalvindu og skrive en halv bibel med kryptiske kommandoer og argumenter. For ikke å snakke om konfigurering ved å åpne en eller annen godt skjult tekstfil.

sudo apt get ditt.datt -q -w -bært:www.xyz.com --opt max -install_retard_user_mode

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Å trykke to ganger på en installfil er litt enklere enn det man ofte må gjøre på Linux. Åpne terminalvindu og skrive en halv bibel med kryptiske kommandoer og argumenter. For ikke å snakke om konfigurering ved å åpne en eller annen godt skjult tekstfil.

sudo apt get ditt.datt -q -w -bært:www.xyz.com --opt max -install_retard_user_mode

Vel, så lenge man ikke har veldig spesielle behov har jo de fleste en appstore lignende sak som dekker veldig mye av behovet.

Min erfaring er at de som leverer kommersielle og proprietær programvare er verstingene til og lage idiotiske installasjonsløsninger, antagelig av rein latskap.

• Liker 2
Skrevet
sedsberg skrev (15 minutter siden):

På de mest populære Linux distribusjonene så trenger du ikke å bruke kommandolinje til å installere programmer. Da har du tilgang til flatpak eller snap programmer og apt programmer fra en program-store der du kan velge i kategorier eller søke etter programmer. Faktisk enklere enn windows der du mange ganger må bruke produsentene sine sider for å hente .exe filer.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, tflovik said:

På de mest populære Linux distribusjonene så trenger du ikke å bruke kommandolinje til å installere programmer. Da har du tilgang til flatpak eller snap programmer og apt programmer fra en program-store der du kan velge i kategorier eller søke etter programmer. Faktisk enklere enn windows der du mange ganger må bruke produsentene sine sider for å hente .exe filer.

ja, de gangene det fungerer. Så er det plutselig noe som ikke helt fungerer så man må ha hjelp. Da kommer Linux Masterrace med ting som Omg det er lett! Du bare skriver (20 sider med kryptiske kommandoer og okkulte symboler) så er alt i boks!

Edit. Flere programmer har blitt bedre på dette men en del er fremdeles veldig kryptisk. F.eks. hvis man skal ha ekstern tilgang til maskinen.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet

Min erfaring med distroer som også skal støtte gammel maskinvare er at de fortsatt er tregere enn windows 10. Maskina tar lengre tid og starte, og det å åpne en app tar også lengre tid. Selv om man gjør det meste i nettleseren så føles det ut som om det er siriup i maskineriet. 

Maskinen skal kun brukes til enkle kontoroppgaver, epost, nettbank.

Et annet aspekt er at mange av LInux-distroene er utviklet av hackere med kompetanse, og man kan føle seg utrygg ved tanken.

Skrevet

Virker som du har bestemt deg for at Linux ikke er et alternativ, så da har du muligheten til å betale for sikkerhetsoppdateringer av windows 10 for videre støtte.

Kjøre win 10 uten oppdateringer  er mulig men ikke så lurt.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Trulss said:

Et annet aspekt er at mange av LInux-distroene er utviklet av hackere med kompetanse, og man kan føle seg utrygg ved tanken.

Der minte du meg om en nyhetsreportasje som gikk litt viralt for lenge, lenge siden. Der skrev de om "hackeprogrammet Linux". :lol:

Skrevet
tflovik skrev (1 time siden):

Virker som du har bestemt deg for at Linux ikke er et alternativ, så da har du muligheten til å betale for sikkerhetsoppdateringer av windows 10 for videre støtte.

Kjøre win 10 uten oppdateringer  er mulig men ikke så lurt.

Ikke bestemt noe enda, og det er jo fort gjort å bytte OS, men er spent på hva andre velger.
Dette er bare min erfaring så langt.
Det er jo en mulighet å legge inn Windows 11, men da havner man vel i samme uføret som med Windows 10 - null oppdateringer. Det betyr kanskje ikke så mye siden det meste blir gjort over krypterte linjer i nettleseren.

tflovik skrev (7 timer siden):

Høres rart ut at du synes Linux var tregere enn win 10.

Installerte du Linux eller testet du kun fra en minnepinne?

Det har også noe å si hvilken Linux distro du velger, noen krever mer av maskinvaren enn andre.

Når Linux er installert vil den kunne trenge at du installerer driver for Nvidia GPU hvis du har det, hvis ikke vil den kjøre tregere.

Jeg forsøkte nylig en ny distro som heter AnduinOS. Rask på minnepinnen med like treg som alt annet når den er installert.

sedsberg skrev (1 time siden):

Der minte du meg om en nyhetsreportasje som gikk litt viralt for lenge, lenge siden. Der skrev de om "hackeprogrammet Linux". :lol:

He-he, ja det finnes jo egne distroer beregnet for hacking, så....

Skrevet
12 hours ago, sedsberg said:

Å trykke to ganger på en installfil er litt enklere enn det man ofte må gjøre på Linux. Åpne terminalvindu og skrive en halv bibel med kryptiske kommandoer og argumenter.

10 hours ago, sedsberg said:

Så er det plutselig noe som ikke helt fungerer så man må ha hjelp. Da kommer Linux Masterrace med ting som Omg det er lett! Du bare skriver (20 sider med kryptiske kommandoer og okkulte symboler) så er alt i boks!

😂 😅 🤣

Når det "plutselig er noe som ikke fungerer" så skyldes dette gjerne at bruker har gjort ettelleranna som ikke var så lurt. Eller at brukeren på død og liv SKAL bruke Hanna-montana -distroen (jupp den finnes) som det selfølgelig ikke er et stort miljø rundt og kanskje ikke er det aller beste valget for daglig bruk.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg vurderer ihvertfall sterkt å bytte over til Linux. Videoen til pewdiepie overbeviste meg egentlig. Windows er fullt av bloat og PCen min er såpass gammel at inntil jeg kjøper ny er alternativet å være på Windows 10 uten sikkerhetsoppdateringer. 

Har vært borti Ubuntu før, men har havnet i et rabbit hole på YouTube av Linux Arch videoer. Mint og bazzite skal visstnok være ganske greie å starte med i forhold til Arch. Eneste jeg bruker PCen til er å spille Rocket League, CS2 og noe Hearthstone, mens jeg har discord i bakgrunnen eller noe musikk. Linux burde fungere fint, om ikke bedre enn Windows til akkurat mitt bruk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (13 timer siden):

Ja, det kan være uvant i starten å ikke må klikke på "..." + "avansert", før man kommer til det man skal velge, og ha config delt opp mellom Kontrollpanel, Innstillinger og Register, og se lange youtube videoer hvordan man kan finne frem i disse. (Windows er ikke fri for å editere på mystiske tekstbaserte konfig filer heller.) 

Det er ofte greiere å bruke command prompt, hvis man kan.

Det mest positive med windows er WSL (Windowd Subsystem for Linux), en få gode ting i Microsoft Store.

Endret av linux-fan
Lå inn beskrivelse for WSL, til endret til i
  • Liker 2
Skrevet
Trulss skrev (16 timer siden):

Ikke bestemt noe enda, og det er jo fort gjort å bytte OS, men er spent på hva andre velger.
Dette er bare min erfaring så langt.
Det er jo en mulighet å legge inn Windows 11, men da havner man vel i samme uføret som med Windows 10 - null oppdateringer. Det betyr kanskje ikke så mye siden det meste blir gjort over krypterte linjer i nettleseren.

Jeg forsøkte nylig en ny distro som heter AnduinOS. Rask på minnepinnen med like treg som alt annet når den er installert.

He-he, ja det finnes jo egne distroer beregnet for hacking, så....

Du valgte altså å prøve en niche distro beregnet på utviklere som første forsøk med Linux.

Dette vil jeg si er oppskriften på å bli misfornøyd med Linux.

Prøv Linux Mint, Ubuntu, Zorin eller Pop Os i stedet så tror jeg at du lettere kan finne deg til rette og at du mest sannsynlig ikke får den tregheten du har opplevd.

Jeg ville prøvd Mint først da den krever minst av maskinvaren, skriver dette fra en gammel laptop med i3 3gen cpu og 8 Gb ram og den er mye raskere enn med Win 10.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...