Gå til innhold

kan hengerfeste monteres på en rimeligere måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får inntrykk forhandlere automatisk skal ha 15-20 tusen kroner for å montere hengerfeste. Hva er det som koster så mye, hengerfeste, eller arbeid? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har blitt ganske dyrt på mange modeller. Visse biler krever en egen type modul for den elektriske tilkoblingen til hengeren. Og dette må programmeres opp mot bilen. Noen biler har funksjon for "Aktiv hengerstabilisering" som krever ekstra utstyr for å koble opp dette. Det kan være en mulighet å kjøpe feste fra en vraket bil. Ellers bør man kjøpe bil som allerede har det hvis man er ute etter bil. På noen modeller ser jeg differanse i pris på ca 30-40 tusen mer på biler som har krok mot de som ikke har det. Så det er tydelig at det er litt verdsatt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er arbeidet som koster.

Montert hengerfeste på ulike biler og man må trekke kabler helt frem til dashbordet for å koble seg inn på can bus modul samt trekke kabel helt fra batteriet frem til sikingsboksen hvor man setter inn 3-4 nye kurser som skal gå bak til kontroll modulen.

At man må demontere halve interiøret og teppe i enkelte biler ser jeg ikke bort i fra.

Selve kodingen er gjort på 5min når alt er på plass.

Man gjør seg selv en tjeneste ved å velge en produsent som Westfalia feks hvor alt passer 100% og det er veldig lett å jobbe med.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

De fleste biler har klart både det elektriske og hull til å montere i.

Jeg har gjort det selv uten problemer.

Haagen.no har tilhengerfeste til de fleste biler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (1 time siden):

Det har blitt ganske dyrt på mange modeller. Visse biler krever en egen type modul for den elektriske tilkoblingen til hengeren. Og dette må programmeres opp mot bilen. Noen biler har funksjon for "Aktiv hengerstabilisering" som krever ekstra utstyr for å koble opp dette. Det kan være en mulighet å kjøpe feste fra en vraket bil. Ellers bør man kjøpe bil som allerede har det hvis man er ute etter bil. På noen modeller ser jeg differanse i pris på ca 30-40 tusen mer på biler som har krok mot de som ikke har det. Så det er tydelig at det er litt verdsatt. 

har du ett eksempel på dette? Virker helt søkt å betale 40 000 mer for hengerfeste! om ikke bilen koster 2 millioner da

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

har du ett eksempel på dette? Virker helt søkt å betale 40 000 mer for hengerfeste! om ikke bilen koster 2 millioner da

Det er nok ikke usannsynlig på helt normale biler, for på flere må det gjørs grep for bedre kjøling f.eks.
Det er ganske mange år siden nå, men spurte om originalt utfellbart hengerfeste til en BMW 320d (E90 LCI), og det mener jeg de skulle ha rett over 30k for.

Skrevet
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke usannsynlig på helt normale biler, for på flere må det gjørs grep for bedre kjøling f.eks.
Det er ganske mange år siden nå, men spurte om originalt utfellbart hengerfeste til en BMW 320d (E90 LCI), og det mener jeg de skulle ha rett over 30k for.

Opplever kommentaren som om en snakker om bruktbil og ikke prisen for festet nytt. 

Var forøvrig gratis på min siste bil og mener prisen har vært rundt 10 000 tidligere, dog manuelt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Opplever kommentaren som om en snakker om bruktbil og ikke prisen for festet nytt. 

Var forøvrig gratis på min siste bil og mener prisen har vært rundt 10 000 tidligere, dog manuelt.

Jeg snakket i alle fall ettermontert på bruktbil.

Bestiller du det på en ny bil er det selvsagt en mye lavere pris.

Skrevet (endret)
Mykesider skrev (2 timer siden):

Får inntrykk forhandlere automatisk skal ha 15-20 tusen kroner for å montere hengerfeste. Hva er det som koster så mye, hengerfeste, eller arbeid? 

Jeg bestilte hengerfeste på skruvat.no  selv. Og fikk det montert på verksted. Hengerfestet kosta 2-3000 såvidt jeg husker. Arbeid 3-4 timer. Totalt rundt 7-8000. Sikkert 3-4 år siden nå.

Det var ikke på merkeverksted. 

Endret av DetteErBareMinMening
Skrevet

Ny Kia EV9 fra Tyskland uten hengerfeste, bare å montere, svært enkel bruksanvisning og alt lå til rette. Trenger ikke engang vise den hos vegvesenet. Det er nærmest svindel hvor mye f.eks Bertel O Steen tar for å montere det. Men jeg forstår at ikke alle har lyst å montere det selv.

Skrevet
Olsenhower skrev (3 timer siden):

Ny Kia EV9 fra Tyskland uten hengerfeste, bare å montere, svært enkel bruksanvisning og alt lå til rette. Trenger ikke engang vise den hos vegvesenet. Det er nærmest svindel hvor mye f.eks Bertel O Steen tar for å montere det. Men jeg forstår at ikke alle har lyst å montere det selv.

Handler det kun om bolter og mutter som skal festes i noe slags drag under bilen?

• Liker 1
Skrevet

Så det er nevnt: Når min Audi A3 ble bulket i et kjøpesenter fordi noen rygget den inn i en betongstolpe så sa Møller at vi mest sannsynlig ikke hadde fått skade på støtfangeren (iallefall ikke en som trengte reparasjon) hvis det ikke var for at vi hadde valgt avtagbart hengerfeste siden dette medførte at støtfangeren var mer enn bare plast  og dette ekstra metallet hadde slått hull på plasten, imens hvis jeg hadde valgt bort avtagbart hengerfeste når jeg bestilte bilen så hadde støtfangerens plast bare blitt deformert uten punktering og så bøyd seg ut igjen etterpå.

Kan det tenkes at jobben med å ettermontere ble dyr fordi bilen din også er av en type hvor støtfangeren må byttes ut med en mer forsterket utgave dersom den skal tåle hengervekt?

Skrevet
ali q skrev (2 timer siden):

Så det er nevnt: Når min Audi A3 ble bulket i et kjøpesenter fordi noen rygget den inn i en betongstolpe så sa Møller at vi mest sannsynlig ikke hadde fått skade på støtfangeren (iallefall ikke en som trengte reparasjon) hvis det ikke var for at vi hadde valgt avtagbart hengerfeste siden dette medførte at støtfangeren var mer enn bare plast  og dette ekstra metallet hadde slått hull på plasten, imens hvis jeg hadde valgt bort avtagbart hengerfeste når jeg bestilte bilen så hadde støtfangerens plast bare blitt deformert uten punktering og så bøyd seg ut igjen etterpå.

Kan det tenkes at jobben med å ettermontere ble dyr fordi bilen din også er av en type hvor støtfangeren må byttes ut med en mer forsterket utgave dersom den skal tåle hengervekt?

har du avtagbar hengerfeste?

hadde du lånt bilen din?

Skrevet
Mag ne skrev (10 timer siden):

De fleste biler har klart både det elektriske og hull til å montere i.

Jeg har gjort det selv uten problemer.

Haagen.no har tilhengerfeste til de fleste biler.

fantastisk selskap. Vi trenger mange sånne i Norge. 

Skrevet
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Jeg har selv vært borte i at Autorisert forhandler skulle ha 30 K NOK for å montere hengerfeste ved nybilkjøp av bil i prisklassen 500 K NOK.

Skrevet
tflovik skrev (36 minutter siden):

Jeg har selv vært borte i at Autorisert forhandler skulle ha 30 K NOK for å montere hengerfeste ved nybilkjøp av bil i prisklassen 500 K NOK.

Som sagt leste jeg det som bruktbil ikke nybil.

Skrevet (endret)

Fra fabrikk er det ikke stor kostnad å legge til hengerfeste. Det går mest på å tjene penger. Det er en ren utregning av hvor mye de tror de kan tjene på de som trenger hengerfeste, opp mot å fortsatt være konkurransedyktig sammenlignet med konkurrentene. Sånt sett er det helt uavhengig av faktisk kostnad, faktsk kostnad vil uansett være mye lavere enn pris ut til kunde. Kan fint være f.eks 80-90% bruttomargin på det.

Hos forhandler er det høyere kostnad, og mer variabelt hvor mye penger de tror de kan eller ønsker skvise ut av deg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mykesider skrev (12 timer siden):

har du avtagbar hengerfeste?

hadde du lånt bilen din?

Avtagbart ja, og hadde jeg ikke valgt avtagbart så hadde ikke støtfangeren vært forsterket til å kunne takle hengerfeste i det hele tatt, det var poenget (at du kanskje har en ramme som ikke går ut i støtfangeren og dermed er jobben for å feste et hengerfeste større enn dersom bilen hadde vært pre-fabrikert for å ha forsterket støtfanger).

Vet ikke helt hva du spør etter når det gjelder lånt bilen, men jeg hadde lån på den de 5 første årene (så frem til 2018?) og det var en kort periode jeg hadde den utlånt på Nabobil slik at andre enn meg kunne ta den på langtur og få brent reint dieselpartikkelfilteret siden jeg for det meste kun småkjørte. Håper det svarer ut spørsmålet uansett hva du spurte om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...