Margretheddd Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Hei! Kjøpte med en volvo v40 cross country 2013 modell, som hadde gått ca 192 000km ved kjøpstidspunkt i månedsskifte mars/april. Bilen var eu-godkjent i februar fra annet verksted og ble beskrevet som velholdt, velutstyrt og at den ble solgt fordelaktig. Jeg gav 87 000kr for bilen. Jeg har på disse ukene påkostet bilen rett over 10 000kr i reprasjoner, hvor vi har byttet bremseskiver, bremseklosser og bremseskjold fremme. Drivakselsmansjett h/ fremme. Fjærbeinslag bak begge sider å calip v/bak. I tillegg funket ikke ryggekamera (helt dosete), og varme i førersete. Disse har forhandler allerede sagt skal ordnes opp i ettersom jeg gav beskjed om dette dagen etter bilkjøp. det har stadig vært lyder i bilen og det er derfor det har blitr skiftet endel på bilen på så kort tid. På fredag hadde jeg bilen inne på verskted fordi det igjen var ulyder. Fikk da skriv om at bilen har: -slakk i ytre stab høyre fremme -hull i ytre drivakselsmansjett v/fremme -hull i midtre eksospotte -fremre hovedføring i bakstilling defekt begge sider -i tillegg til mye rust i understell, og mest sansynelig rust hull i nedre bærebroer ved neste eu-kontroll om 2 år. ringte forhandler i dag, og han prøvde vel egentlig helst å snakke det bort å mene at det ble tatt en grundig sjekk av bilen ved eu-kontroll og at disse feilene skulle vært plukket opp da om de eksisterte da. Er det noen som har noen tips eller innslags som kan hjelpe meg i denne situasjonen?
Labelle Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) Hvem utførte eu kontrollen? De punktene med bremser burde vært poengtert på den kontrollen i februar. Og alt det andre forsåvidt siden du nettopp har kjøpt bilen. Det er greit bilen begynner å bli noen år og fått en god del kilometer på seg. Og det er begrenset hva man får for 87 000,-. Men tenker at forhandleren burde rydde opp her. Endret 12. mai av Labelle 1
Margretheddd Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Eu-kontrollen ble utført av mekonomen, som forhandler brukte på alle sine bilen ved reprasjon og eu-kontroll før salg
Margretheddd Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Er dette feil som kan komme på denne tiden, eller er det feil som blir til over tid? Verksteded som så over bilen på fredag (bare ett par minutters sjekk på bukk) mente de burde komme med ett kraftig prisavslag
Markiii Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Margretheddd skrev (53 minutter siden): Eu-kontrollen ble utført av mekonomen, som forhandler brukte på alle sine bilen ved reprasjon og eu-kontroll før salg Så Mekonomen gikk god for ting som ikke var i orden likevel da?
Margretheddd Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Ifølge forhandler ble det gjort en grundig sjekk ved eu-kontroll, men har jo inntrykk av at det kanskje ikke var så grundig likevell.. dersom disse feilene pleier å oppstå over tid.
Labelle Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Typisk bilselger å bruke "eu-kontroll" som kvalitetsstempel. En eu kontroll avslører mest at bilen ikke ryr i staver de neste 2 årene å utgjør en fare i trafikken. Men her er det likevel ting som burde ha kommet frem på den.
freedomseeker Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Disse bruktbilforhandlerne kan man ikke stole mye på, for noen år siden så kjøpte jeg en bil med tilstandsrapport. Problemet var at selgeren ga meg kun den siste siden som det sto OK på. Andre merknader relatert til rust osv ble tatt bort. Dette vet jeg, da jeg ringte til verkstedet som foretok undersøkelsen av bilen. Problemet er at siden bruktbil-sjappa var en så stor kunde så ville de ikke hjelpe meg med å dokumentere eller ettersende papirene på dette. Jeg har så mange skrekkhistorier ang slike sjapper at det er fullstendig utelukket å kjøpe noe som helst av dem, blant annet folk som jobber på merkeforhandlere som sier rett ut at de sender biler som har kjente feil til slike forhandlere. Dette for å ikke skade sitt eget renomme. 1
Margretheddd Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) Jeg skal inn med bilen til forhandler om 2 uker da de skal fikse ryggekamera og varme i setet. forhandler sa verkstedet kunne se over disse feilene da «med egne øyne». Kan det være lurt av meg å gå innom enda ett verksted før da, å få dem også til og lage en «bekreftelse» på at disse feilene eksisterer, i tilfelle forhandler sitt verksted ønsker å late som at disse feilene ikke stemmer? @Labelle @freedomseeker? Endret 13. mai av Margretheddd Tagge 2 som har svart på innlegget mitt
likferd Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Ikke lurt å kjøpe bruktbil helt eller delevis usett. Neste gang du kjøper bil tar du med lommelykt og knebeskyttere og sjekker, tafser og skrur på alt som kan tafses og skrus på. Gå systematisk til verks.😉 1
minim Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Margretheddd skrev (10 timer siden): Jeg skal inn med bilen til forhandler om 2 uker da de skal fikse ryggekamera og varme i setet. forhandler sa verkstedet kunne se over disse feilene da «med egne øyne». Kan det være lurt av meg å gå innom enda ett verksted før da, å få dem også til og lage en «bekreftelse» på at disse feilene eksisterer, i tilfelle forhandler sitt verksted ønsker å late som at disse feilene ikke stemmer? @Labelle @freedomseeker? Er du NAF medlem så kan du vurdere å ta den på en NAF test. 1
arne22 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai On 5/12/2025 at 8:35 PM, Margretheddd said: Jeg har på disse ukene påkostet bilen rett over 10 000kr i reprasjoner, hvor vi har byttet bremseskiver, bremseklosser og bremseskjold fremme. Med mindre det er selger som har stått for reparasjonene, så har du nok for en stor del tapt ditt krav. Hvis man skal reklamere, så må man reklamere til selger før noen andre går i gang med feilrettingen. Selger har rett til å bestemme hvem som skal reparere og hvordan reparasjonen skal skje. Har man selv gått i gang med og tatt ansvaret for feilrettingen, da har jo ikke selger lengre noe ansvar, i forhold til en reklamasjon. 1
Labelle Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai (endret) Margretheddd skrev (På 13.5.2025 den 13.45): Jeg skal inn med bilen til forhandler om 2 uker da de skal fikse ryggekamera og varme i setet. forhandler sa verkstedet kunne se over disse feilene da «med egne øyne». Kan det være lurt av meg å gå innom enda ett verksted før da, å få dem også til og lage en «bekreftelse» på at disse feilene eksisterer, i tilfelle forhandler sitt verksted ønsker å late som at disse feilene ikke stemmer? @Labelle @freedomseeker? Jeg var i en lignende sak i 2013. Kjøpte en Audi A4 2005 mod til 175 000,- hos en bruktbilforhandler. På hjemreisen (1600km) kom den ene feilen opp etter den andre. Jeg kjørte raskt innom naf og tok en Garantiutløpstest. Egentlig beregnet for nyere biler hvor nybilgarantien går ut. Ble uansett avdekket en smørbrødliste med feil og mangler. Gikk videre til Forbrukerrådet. Saken gikk sin gang og havnet senere i forbrukertvistutvalget og til slutt hos namsmannen i bergen. Var i bergen bilen ble kjøpt. Etter 1.5 år med mas og eposter fikk jeg fult medhold og pengene for reperasjoner + renter. Er såklart bedre å få det ordnet opp seg imellom kjapt istedenfor å drege inn andre instanser. Lærte mye om bruktbilkjøp etter dette.. Endret 14. mai av Labelle 1
Svein M Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Du har vært på verksted som har funnet en del feil på bilen. Så du kan reklamere til selger på disse feilene og da høre om han vil sørge for reperasjoner eller prisavslag. Om tilstand på bil er veldig dårlig i forhold til det en kunne forvente så kan de også være snakk om å heve kjøpet. En ting til å tenke på er om denne bilen har vært på service. 2
Margretheddd Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai Svein M skrev (58 minutter siden): Du har vært på verksted som har funnet en del feil på bilen. Så du kan reklamere til selger på disse feilene og da høre om han vil sørge for reperasjoner eller prisavslag. Om tilstand på bil er veldig dårlig i forhold til det en kunne forvente så kan de også være snakk om å heve kjøpet. En ting til å tenke på er om denne bilen har vært på service. I finn annonsen står det ny eu-kontroll og ny service. I bilens service heftet viser det at service ble gjennomført i starten av mars hos mekonomen
Mykesider Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Margretheddd skrev (På 12.5.2025 den 20.35): Hei! Kjøpte med en volvo v40 cross country 2013 modell, som hadde gått ca 192 000km ved kjøpstidspunkt i månedsskifte mars/april. Bilen var eu-godkjent i februar fra annet verksted og ble beskrevet som velholdt, velutstyrt og at den ble solgt fordelaktig. Jeg gav 87 000kr for bilen. Jeg har på disse ukene påkostet bilen rett over 10 000kr i reprasjoner, hvor vi har byttet bremseskiver, bremseklosser og bremseskjold fremme. Drivakselsmansjett h/ fremme. Fjærbeinslag bak begge sider å calip v/bak. I tillegg funket ikke ryggekamera (helt dosete), og varme i førersete. Disse har forhandler allerede sagt skal ordnes opp i ettersom jeg gav beskjed om dette dagen etter bilkjøp. det har stadig vært lyder i bilen og det er derfor det har blitr skiftet endel på bilen på så kort tid. På fredag hadde jeg bilen inne på verskted fordi det igjen var ulyder. Fikk da skriv om at bilen har: -slakk i ytre stab høyre fremme -hull i ytre drivakselsmansjett v/fremme -hull i midtre eksospotte -fremre hovedføring i bakstilling defekt begge sider -i tillegg til mye rust i understell, og mest sansynelig rust hull i nedre bærebroer ved neste eu-kontroll om 2 år. ringte forhandler i dag, og han prøvde vel egentlig helst å snakke det bort å mene at det ble tatt en grundig sjekk av bilen ved eu-kontroll og at disse feilene skulle vært plukket opp da om de eksisterte da. Er det noen som har noen tips eller innslags som kan hjelpe meg i denne situasjonen? tydeligvis ikke plukket opp. Har du fått skriv fra verksted, ja, da vil vel forhandler ordne opp. Skulle tro de solgte bilen til deg med 6 måneders garanti? 1
Margretheddd Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai fikk med dette skrivet fra verksted på fredag. Jeg kjøpte med 6 måneders garanti fra AutoConcept, men det gjelder for større represjonen slik som motor, girkasse, servopumpe etc
Mykesider Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Margretheddd skrev (1 minutt siden): fikk med dette skrivet fra verksted på fredag. Jeg kjøpte med 6 måneders garanti fra AutoConcept, men det gjelder for større represjonen slik som motor, girkasse, servopumpe etc Det bruker som regel være forhandler som har rigget til forsikring til kunde. Men tydeligvis er det du som i dette tilfellet måtte kjøpe forsikring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå