Gå til innhold

Fleire barn? Kan vi styre fødselsraten utan å styre folk sine liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (2 timer siden):

Så flott at vi kan velge selv. 👍

Uheldigvis er der de som misliker de som velger å være barnløse; det blir sett på som selvisk å ikke ha barn

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Martelè skrev (Akkurat nå):

Uheldigvis er der de som misliker de som velger å være barnløse; det blir sett på som selvisk å ikke ha barn

Hæhæ! Ja, de får nå bare ha problemer med det. Ikke mitt problem. 😁

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (8 timer siden):

Kanskje ikke her i tråden nei

Det er ingen som bryr seg om det finnes en eller annen særing innerst inn i en fjordarm som har sagt det heller. Det finnes knapt en eneste dokumenterbar kilde på at folk ytrer slikt.

Det du vil finne, er at det er en latterlig overdrivelse av det som faktisk har blitt sagt.

Prove me wrong, if you can.

• Liker 4
Skrevet
Simen1 skrev (8 timer siden):

Det som er viktig for landet er 1. Høy nok fødselsrate til å opprettholde et produktivt samfunn og 2. God nok barneoppdragelse til at barn blir mentalt friske, produktive og lykkelige voksne som bidrar nok til punkt 1 i neste generasjon.

Akkurat dette sviktet med gen X mener jeg. Boomere har gjort noe merkelig I oppdragelsen av neste generasjon som gjør at barn er blitt mindre viktig. Når du legger til mange moderne dopamin-msskiner så blir det hard konkurranse. 

Duriello skrev (3 timer siden):

Hæhæ! Ja, de får nå bare ha problemer med det. Ikke mitt problem. 😁

Det er jo ganske merkelig at folk velger å ikke få barn. Livet blir kjedelig av å gjøre det samme om og om igjen. De blir dyre når de eldre også. Det er noen jeg kan forstå at ikke vil ha barn, feks når en er plaget med sykdom eller har hatt en grusom oppvekst selv. De eneste jeg faktisk har et problem med er de som er anti barn, men de finner man bare på reddit. 

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Det er jo ganske merkelig at folk velger å ikke få barn.

Som man ser det, folk er forskjellige. 👍

Livet blir kjedelig av å gjøre det samme om og om igjen.

Variasjon er livets krydder. Men man må ikke få barn for å variere på ting. 

De eneste jeg faktisk har et problem med er de som er anti barn, men de finner man bare på reddit. 

Jeg er ikke anti barn, bare mine egne heldigvis. 😂

(Og folk som aldri har lært grensesetting sine.🤫)

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke anti barn, bare mine egne heldigvis. 😂

Skjønner godt at noen blir "anti - barn". Men det handler nok mest om ansvarsfraskrivelsen til barnas foreldre, og ikke barna i seg selv. Jeg tror nok de fleste har problemer med andre sine barn, ikke sine egne. 

Får litt sånn "A handmaid's tale - assosiasjoner når jeg ser hvordan enkelte i tråden uttaler seg...  (ikke du) 

EDIT:

Så til trådstarter: @René Kongsvoll -  spørsmålet ditt i overskriften. Nei, jeg tror ikke vi kan øke fødselsraten uten å styre folk sine liv. Og folk må få styre sine egne liv (og familieplanlegging) uten statens inngripen. 

Til @skaftetryne32 - jeg er sterkt uenig med de forslagene som andre økonomer har kommet med, at man skal få store pengebeløp for å få barn. 

Endret av leticia
edit
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at noen blir "anti - barn". Men det handler nok mest om ansvarsfraskrivelsen til barnas foreldre, og ikke barna i seg selv.

All respekt til dem som takler å jobbe som lærere. 👍👍

leticia skrev (4 minutter siden):

Får litt sånn "A handmaid's tale - assosiasjoner når jeg ser hvordan enkelte i tråden uttaler seg... 

Jeg ser koblingen. 😂 Men vi er heldigvis ett lite stykke unna full "Handmaid's" enda.. 👍

Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Jeg ser koblingen. 😂 Men vi er heldigvis ett lite stykke unna full "Handmaid's" enda.. 👍

Ja, heldigvis :) 

• Liker 1
Skrevet
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Det er ingen som bryr seg om det finnes en eller annen særing innerst inn i en fjordarm som har sagt det heller. Det finnes knapt en eneste dokumenterbar kilde på at folk ytrer slikt.

Det du vil finne, er at det er en latterlig overdrivelse av det som faktisk har blitt sagt.

Prove me wrong, if you can.

Jeg er ikke sikker om du forsto at jeg prater om de som faktisk angrer på at de fikk barn,
og at den angeren har påvirket livene deres negativt. Jeg har selv pratet med slike,
men private samtaler, så vel som store deler av livet, ligger som oftest ikke på nettet.

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke sikker om du forsto at jeg prater om de som faktisk angrer på at de fikk barn,
og at den angeren har påvirket livene deres negativt. Jeg har selv pratet med slike,
men private samtaler, så vel som store deler av livet, ligger som oftest ikke på nettet.

Du har et poeng her. Det er forbundet med sterk skamfølelse å komme med slike ytringer, altså at man har angret på at man fikk barn. Det er ikke noe man (normalt) ville ha snakket om i det offentlige rom. 

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (4 timer siden):

Det virket ut fra konteksten at du snakket om folk som har som livsoppgave å snakke ned det å få barn, uten noen ytterligere presisering. Jeg mener det er en viss forskjell mellom det å angre på å få egne barn, og det å snakke som du beskrev i generelle termer - som et allmenngyldig fenomen.

Jeg vet om folk som har det synet du har for sin egen del, men som ikke har noe ønske om å overtale andre - fordi de vet at folk kan oppleve oppveksten av egne barn på ulike måter.

• Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Man er bra edgelord når man finner på argumentet "– Eg skal ikkje på død og liv få eit barn, berre fordi regjeringa vil det."

Jeg tenker regjeringas "vilje" er totalt irrelevant her. Man får ikke barn på grunn av eller avstår fra på grunn av hva regjeringa vil. Man har da 1001 personlige grunner for hva man selv vil eller ikke.

Militante edgelord-damer er i hvert fall god prevensjon for menn. En strålende grunn til å ta saken i egne hender og ordne seg på egenhånd.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Man er bra edgelord når man finner på argumentet "– Eg skal ikkje på død og liv få eit barn, berre fordi regjeringa vil det."

Jeg tenker regjeringas "vilje" er totalt irrelevant her. Man får ikke barn på grunn av eller avstår fra på grunn av hva regjeringa vil. Man har da 1001 personlige grunner for hva man selv vil eller ikke.

Militante edgelord-damer er i hvert fall god prevensjon for menn. En strålende grunn til å ta saken i egne hender og ordne seg på egenhånd.

Det minner meg om de hysteriske reaksjonene fra en del etter Erna Solberg oppfordret norske menn og kvinner til å få flere barn, og det spørs om ikke slike utsagn er forbundet med de samme litt trassige reaksjonene. 

På mange måter er det et interessant fenomen, de som forsøker å vinkle egen barnløshet som en politisk statement eller form for protest, når realiteten som du er inne på nok stort sett er betraktelig mer selvisk. Det er lenge siden jeg leste om feminister som "ville kjernefamilien til livs", og selv om jeg alltid har antatt at disse utgjør et svært lite mindretall spørs det om verdiene de har jobbet for å fremme (eventuelt svekke) har hatt mer gjennomslag enn man skulle tro. 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (14 timer siden):

Nå var vel det heller et standpunkt, bare fordi erna å regjeringa sier vi trenger flere barn gjør det ikke noe mer ønskelig/fornuftig/økonomisk å få unger, og det er fremdeles helt sant, ingenting har endret seg, de faktiske argumentene kommer jo på rekke og rad videre i artikkelen, og argumentene er helt akseptable. 

Det må være lov å ha et annet synspunkt på saken uten å stemples som en militant edgelord.

Eg tenker at om du ikkje vil ha barn, så skal du heller ikkje få barn – for barnet sin del, seier Charlotte.

Synd det ikke er flere som tenker sånn.

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Nå var vel det heller et standpunkt, bare fordi erna å regjeringa sier vi trenger flere barn gjør det ikke noe mer ønskelig/fornuftig/økonomisk å få unger, og det er fremdeles helt sant, ingenting har endret seg, de faktiske argumentene kommer jo på rekke og rad videre i artikkelen, og argumentene er helt akseptable. 

Poenget er vel at alt dette fremstår som trassige stråmenn. Ingen mener eller tror en på død og liv skal få barn bare fordi regjeringen sier det. 

Sitat

Det må være lov å ha et annet synspunkt på saken uten å stemples som en militant edgelord.

Ingen har sagt at en ikke kan ha et annet synspunkt uten å være ‘edgelord’. I innlegget du forsøker å svare på pekes det på en spesifikk bruk av et ‘ikke-argument’ som fremstår trassig og konfronterende uten å tilføre noen verdi over hodet. 

Sitat

Eg tenker at om du ikkje vil ha barn, så skal du heller ikkje få barn – for barnet sin del, seier Charlotte.

Omtrent alle tenker sånn. Igjen blir dette trassige stråmenn heller enn faktiske argumenter. 

På sett og vis illustrerer du kanskje poenget. Når reaksjonen på en bekymring rundt lave fødselstall er ‘ikke-refleksjoner’ der en argumenterer mot stråmenn med ‘ikke-argumenter’ virker det som en har en refleksivt negativ innstilling til hele problemstillingen som hindrer at det fremkommer noe konstruktivt og løsningsorientert. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at om du ikke vil ha barn, så blir du nok ganske glad for barnet når du har fått det. De som hater livet etter barn og hater barna sine var nok ikke noe super fantastisk menneske før de fikk barn heller.

Skrevet

Litt av noen tåpelige reaksjoner på denne artikkelen. Poenget er at hun har tatt et standpunkt, og ikke lar seg overtale av politikere som sier "vi må slik og sånn". Litt på samme måte som at guttaboys som vil ha flere barn i denne tråden ikke egentlig får gjort så mye mer med det, siden de ikke lager dem selv. Det har ikke noe med trass å gjøre, bare at man ikke gidder la uvedkommende overtale seg til å få flere avkom.

"Ta staken i egne hender" - høres mer ut som en "You can't fire me if I quit". Hun her har 100% sikkert nok beilere blant de menn som ikke ønsker seg barn selv eller ikke har en sterk mening om de ønsker seg dette. Det er ikke sånn at kvinner flest er avhengig av de menn som er uenige med dem for å ha en ganske så bra "pool" å ta av på sjekkemarkedet. Vi er i alle fall to blant de få aktive i denne tråden akkurat nå som ikke ser på dette som noe minus, for eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Man burde heller jobbe aktivt for at det blir født færre barn, dvs at bare første barn får økonomisk tilskudd fra staten + ei ordning for di som får tvillinger osv. Menneskeheten må redusert til under 1 milliard helst før enn seinare.

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel at alt dette fremstår som trassige stråmenn. 

Fullt mulig det fremstår sånn for deg, men det er jo ingen stråmann, det er et standpunkt og regjeringen vil jo at vi skal få flere barn, de har bare ikke på noe vis lagt til rette for det. Som sagt argumentene kommer på rekke og rad om du faktisk leser lenger enn til dette utsagnet.

herzeleid skrev (7 minutter siden):

Ingen har sagt at en ikke kan ha et annet synspunkt uten å være ‘edgelord’. I innlegget du forsøker å svare på pekes det på en spesifikk bruk av et ‘ikke-argument’ som fremstår trassig og konfronterende uten å tilføre noen verdi over hodet. 

Det er jo akkurat hva som ble gjort her, denne personen ble stemplet som en militant edgelord fordi hun ikke vil ha barn, en kan lure på hva begrunnelsen for det stempelet er. 

herzeleid skrev (8 minutter siden):

Omtrent alle tenker sånn.

Men altså ikke alle, og vil man ikke ha barn så bør man faktisk ikke få barn, til tross for at man risikerer å bli stemplet som en militant edgelord. 

herzeleid skrev (11 minutter siden):

Igjen blir dette trassige stråmenn heller enn faktiske argumenter. 

om du leser hele artikkelen så er argumentene der, og dette er et fullgodt argument det også, de som kjenner seg selv så godt at de vet at de ikke er egnet til å få barn er kanskje ikke så ivrige etter å avsløre hvorfor de er så uegnet, og det bør respekteres. 

herzeleid skrev (14 minutter siden):

På sett og vis illustrerer du kanskje poenget. Når reaksjonen på en bekymring rundt lave fødselstall er ‘ikke-refleksjoner’ der en argumenterer mot stråmenn med ‘ikke-argumenter’ virker det som en har en refleksivt negativ innstilling til hele problemstillingen som hindrer at det fremkommer noe konstruktivt og løsningsorientert. 

Jeg tror du virkelig burde lese artikkelen heller enn å reagere på små deler av teksten tatt ut av kontekst. Teksten er om en person som ikke vil ha barn satt opp i mot denne studien som viser at fødselstallene er lave, det er ingen stråmenn her, og ingen ikke-argumenter, om du vil ha løsninger så er ikke dette saken for deg, for det er ikke hva det handler om. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...