Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Imaginacíon said:

Enig i det. Det er et mål å få ned ulikheten.

Hva med å løfte de fattige ut av fattigdom i stedet for å gjøre de rikere litt fattigere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutes ago, jallajall said:

Hva med å løfte de fattige ut av fattigdom i stedet for å gjøre de rikere litt fattigere?

Flotte ord der ja. Men å løfte de fattige ut av fattigdom på borgerlig side betyr - Dra bort mer økonomiske midler fra de,sån at de magisk blir friskere,mer utdannet og bedre av den grunn. Noe som aldri har funket. De blir bare en enda større byrde for samfunnet. 

Endret av BamseMums80
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, Imaginacíon said:

Enig i det. Det er et mål å få ned ulikheten.

Ikke all ulikhet er problematisk. Hvis en norsk gründer lykkes og selskapet hans vokser fra 10 millioner til 1 milliard, er det ikke et problem, tvert imot gir det arbeidsplasser og vekst. Problemet er at han i Norge må betale ca 10 millioner i formuesskatt hvert år fra et selskap som kanskje har 20 millioner kroner i inntekt per år.  Hvis han må selge aksjer for å dekke skatten, risikerer han at verdien kollapser og at han mister nødvendig kapital.

Derimot, hvis en familie eier 30 % av boligene i Oslo og kan presse opp både leiepriser og boligpriser, får vi en ulikhet som er svært problematisk. Og hvis denne familien er utenlandsk så slipper de også unna formueskatt. Løsningen er derfor ikke hardere skatter som ødelegger for nyskaping, men smartere skatter som treffer riktig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Folk har tydeligvis ikke fått nok av Støre. 

Bare det er faktisk helt utrolig.

Men nå er det jo #OlaDunk det er snakk om, så det er vel kanskje ikke så rart.

• Liker 2
Skrevet
jallajall skrev (33 minutter siden):

Det finnes kun en begrenset mengde ressurser. Hvor mener du pengene skal komme fra om ikke fra de rike? Middelklassen?

• Liker 2
Skrevet

Noen perspektiver på statens inntekter og utgifter som gjerne blir borte i diskusjoner om trygd, skatt og asylsøkere.

• Asylsøkere kostet staten ca 2,5 milliarder i 2024 (kostnader for stat og kommune).
  • Anmeldelser for trygdesvindel i 2024: ca 76 millioner. Et anslag fra 2017 for mørketall er ca 8 milliarder.
  • Anslag for skatteunndragelser per år: ca 130 milliarder.

og for å utvide perspektivet ytterligere taper Norge hvert år verdier for 7 milliarder kroner på tang og taredød.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=98321&utm_source=chatgpt.com
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=98321&utm_source=chatgpt.com

https://www.aftenposten.no/norge/i/EykXzP/nav-anmeldte-trygdesvindel-for-76-millioner-i-fjor?utm_source=chatgpt.com
https://www.dn.no/jus/nav/norge/nav-anslag-trygdesvindel-for-8-milliarder-kroner-arlig/2-1-235432?utm_source=chatgpt.com

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/omfattende-tang--og-taredod-koster-norge-7-milliarder-i-aret-1.17542729

https://www.nettavisen.no/artikkel/vi-snyter-skatt-for-130-milliarder/s/12-95-3545090?utm_source=chatgpt.com

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Det finnes kun en begrenset mengde ressurser. Hvor mener du pengene skal komme fra om ikke fra de rike? Middelklassen?

Vi kan jo begynne med å begrense innvandring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Kone said:

Det hjelper på når alternativet er Listhaug eller Erna.

• Liker 2
Skrevet
Kone skrev (3 minutter siden):

Nja, det kan jo være så enkelt som at de synes alternativene er verre. 🤷

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tenker valget er mer eller mindre avgjort nå, høyresiden har ikke hatt en måling med godt resultat på månedsvis. Ett fåtall målinger der de såvidt vinner menn med det kaoset de har der kommer de ikke til enighet i ett slikt tilfelle uansett.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Tenker valget er mer eller mindre avgjort nå, høyresiden har ikke hatt en måling med godt resultat på månedsvis. Ett fåtall målinger der de såvidt vinner menn med det kaoset de har der kommer de ikke til enighet i ett slikt tilfelle uansett.

Oh i dont know. Husker du Amerikanske valget? Veldig mange stemmer helt random også,og jeg tenker de bare hopper på FrP toget for å se hva som skjer plus de får følelsen av å være på "vinnersiden" De fleste i Norge sliter jo ikke på noe som helst måte. Man har bare masse meninger som egentlig ikke betyr så mye for ens egen del. Det har jo også gått sport i å være politisk interessert,noe som jeg tror vil gi rekordhøy stemming. Det tror jeg ikke hjelper venstresiden. Mange incels vil komme ut fra kjeller hulene sine for sin stemme til blå blå.

Jeg stemte venstresiden og håper de vinner,men har en uggen følelse over at målingene er "fake news?" 

Skrevet
BamseMums80 skrev (1 minutt siden):

Oh i dont know. Husker du Amerikanske valget? Veldig mange stemmer helt random også,og jeg tenker de bare hopper på FrP toget for å se hva som skjer plus de får følelsen av å være på "vinnersiden" De fleste i Norge sliter jo ikke på noe som helst måte. Man har bare masse meninger som egentlig ikke betyr så mye for ens egen del. Det har jo også gått sport i å være politisk interessert,noe som jeg tror vil gi rekordhøy stemming. Det tror jeg ikke hjelper venstresiden. Mange incels vil komme ut fra kjeller hulene sine for sin stemme til blå blå.

Jeg stemte venstresiden og håper de vinner,men har en uggen følelse over at målingene er "fake news?" 

Hva har amerikanske valg med det norske å gjøre? Hva med å heller peke på ett norskt valg hvor målingene pekte klart til en side mens de ble motsatt, skjer det ofte?

Skrevet
BamseMums80 skrev (4 minutter siden):

Mange incels vil komme ut fra kjeller hulene sine for sin stemme til blå blå.

🤣

Dette kan vel bare bli sagt av en på venstresiden.

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

Hva har amerikanske valg med det norske å gjøre? Hva med å heller peke på ett norskt valg hvor målingene pekte klart til en side mens de ble motsatt, skjer det ofte?

I stedet for å fyre deg opp,så pust litt. xD Sammenlikningen er forøvrig basert på at demokratene lå best an hele veien,mens resultatet jo ble annerledes.

Skrevet
5 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg tror velgerene ser samme problem som meg. Det er ingen felles plan for hva som skal gjøres på høyresiden og det er lave ambisjoner. Jeg stoler ikke på Høyres valgløfter og tror de vil bare gjøre små justeringer og tape neste valg. Høyresiden fortjener å tape i år og så kan de komme sterkere tilbake om 4 år.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Problemet er ikke at de rike skatter for lite, men at staten bruker for mye.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Red Frostraven said:

...det gjør du jo demonstrerbart ikke, all den tid du forkaster alt du får servert av forskning -- og stoler blindt på påstander i meningsytringer i aviser.

Oppsummering av hovedfunnene

De fleste internasjonale rapporter og økonomiske analyser er enige om at formueskonsentrasjonen har økt, og at beskatning av formue er et nødvendig virkemiddel for å dempe ulikhet. Samtidig fremhever mange (IMF, OECD, Verdensbanken) at arveavgift og eiendomsskatt ofte er mer målrettede og mindre vridende verktøy enn en ny eller styrket årlig nettoformuesskatt. 

Norske registerstudier (Frischsenteret, SSB) finner ingen store negative effekter av dagens formuesskatt på investeringer eller sysselsetting, og tvert imot svake positive utslag i enkelte familieeide bedrifter. Internasjonale studier anbefaler gjerne at land uten formuesskatt først skal styrke arve- og kapitalinntektsskatter, mens land som allerede har en formuesskatt, kan velge å beholde den, eventuelt i en mer optimal utforming.

https://www.faktaomformuesskatt.no/start/studier-og-rapporter-om-formuesskatt

Og for øvrig:

https://www.faktaomformuesskatt.no/

https://www.faktaomformuesskatt.no/start/om-prosjektet

Mitt navn er Asle Olsen. Jeg er gruppeleder for SV i Bjørnafjorden kommunestyre og sitter i fylkesstyret i Vestland SV. Siden har jeg laget på privat initiativ og den har ingen kobling til SV.

Da er dette en like god kilde:

https://www.nho.no/tema/privat-eierskap/formuesskatten-gjor-det-vanskelig-a-viderefore-familiebedriften/?gad_source=1&gad_campaignid=22706570336&gbraid=0AAAAADsCpnVQcAF4-_uumBUQmD1LBFR4e&gclid=CjwKCAjwt-_FBhBzEiwA7QEqyL7bqUEXxcM4SQnqsZ42hUP0T4BV11CpVW1afT07dk8kK9iL47zYrhoCWxQQAvD_BwE

Skrevet
BamseMums80 skrev (25 minutter siden):

I stedet for å fyre deg opp,så pust litt. xD Sammenlikningen er forøvrig basert på at demokratene lå best an hele veien,mens resultatet jo ble annerledes.

Er ikke fyrt opp? Men hva er relevansen for det Norske valget?

Skrevet (endret)
1 hour ago, jallajall said:

Et sted må du ta pengene fra. Ved å legge noe mer skatt på de rikeste er det rom for å løfte de fattigste. Det er to fluer i en smekk.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...