Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Subara said:

Rart at ikke flere går til Rødt, når de stadig har fokus på de som har minst å rutte med og sliterne i samfunnet, gjennom intervjuer og konkrete ting som fri tannlege.

Hvis du sliter med å få deg jobb, eller er underbetalt, så er det ikke fri tannlege som du opptatt av. Rødt har ingen løsninger for å skape flere gode jobber, de vil bare fjerne dårlige jobber og gi bedre velferd til de som ikke er i arbeid.

Arbeiderklassen er interessert i løsninger som hjelper dem, ikke løsninger som kan gjør dem arbeidsledige hvis de ikke klarer å få en god jobb eller gir dem høyere skatt hvis de klarer å få en god jobb.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (29 minutter siden):

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv...

Er det moralsk akseptabelt selv om det er få? Jeg bestiller mye fra wolt, men kanskje lå vi betale det det faktisk koster med verdige arbeidsforhold? 

Er det levedyktig  bedrift/drivemåte hvis man må basere seg på at arbeiderne sliter med å få endene til å møtes?

Enig med @Tussi

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (24 minutter siden):

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv...

uten sammenligning, men hadde tilfeldig løsarbeid i ungdommen, gikk med aviser, sommerjobb hvert år, noe var fysisk temmelig hardt.

men, vet vi hvem disse personene er? hvorfor velger de å være bud fremfor en normal/vanlig jobb? Hvis de behandles så dårlig, hvorfor ikke oppsøke NAV og få økonomiske stønader i stedet?

Skrevet
Mr.M skrev (2 minutter siden):

uten sammenligning, men hadde tilfeldig løsarbeid i ungdommen, gikk med aviser, sommerjobb hvert år, noe var fysisk temmelig hardt.

men, vet vi hvem disse personene er? hvorfor velger de å være bud fremfor en normal/vanlig jobb? Hvis de behandles så dårlig, hvorfor ikke oppsøke NAV og få økonomiske stønader i stedet?

En blir vel ikke akkurat rik av å gå på NAV 66% inntekt etter skatt 34% eller no i en vanlig jobb sitter man igjen med rundt 70% 

Skrevet

Mange ting. Språk f eks, tilknytning til arbeidslivet,  f eks en i min menighet som kun har rengjøringskompetanse pg sliter med å få fast jobb, men han har en stolthet som gjør at han ikke ønsker å motta hjelp fra NAV. Og for å være helt ærlig er det jo mye bedre for samfunnet at disse får levelig forhold enn at de slutter og går på NAV. 

Noen er sikkert illegale, migranter som ikke vet hvilke rettigheter de har, og som det har vært fokus på i det siste, personer som utnyttes av kriminelle nettverk

Dette er svært sårbare mennesker som av ulike grunner har slike jobber 

Får de et greit arbeidsforhold kan de forsørge seg selv, kriminelle nettverk mister kontrollen over dem, etc

Jeg kan ikke se et eneste argument mot at disse skal ha et vanlig ansettelsesforhold annet enn profitt for dem de leverer for

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (38 minutter siden):

Jeg bestiller mye fra wolt, men kanskje lå vi betale det det faktisk koster med verdige arbeidsforhold? 

er ingen som nekter deg å gi budet en ekstra hundrelapp i hånden?

Skrevet (endret)

er ingen som nekter deg å gi budet en ekstra hundrelapp i hånden?

Jeg gir alltid noe ekstra i appen... men det løser ikke det grunnleggende problemet

F eks, hvis de blir syke, har de ikke rett på sykepenger fordi de ikke er ansatte. De kan selvsagt betale inn til trygden, men det har vel nesten ingen råd til. Hva med pensjonsopptjening? Tariffavtale? Andre rettigheter? Rett på et forsvarlig arbeidsmiljø, beskyttelse mot utnyttelse?

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke se et eneste argument mot at disse skal ha et vanlig ansettelsesforhold annet enn profitt for dem de leverer for

ikke jeg heller.

jeg bare lurer på om de det gjelder ønsker forandringen sjøl, for enhver pris? (altså, "ansett eller forsvinn" doktrinen til Rødt)

Skrevet
Mr.M skrev (Akkurat nå):

ikke jeg heller.

jeg bare lurer på om de det gjelder ønsker forandringen sjøl, for enhver pris? (altså, "ansett eller forsvinn" doktrinen til Rødt)

Tja, det er jo marked for hjemlevering, så tror ikke de forsvinner,.selv om forbruket kanskje kan gå noe ned

• Liker 1
Skrevet

Noen som har satt penger på noe vinner da?

Personlig vurderer jeg sette en lapp og 3 på FrP. Jeg ser dette resultatet komme lang vei. Det er så Amerikansk som det kan bli. Avisene kommer desperat med "knepen" ledelse til Støre og co dag etter dag. Ser man på internett er det så mørkeblått som det kan bli. Jeg stemte riktignok venstresien,men jeg tror av hele meg at høyresiden vinner. Tror det blir en monster seier til FrP,og at Høyre kommer tilbake.Til og med kidsa er overbevist at blått er best. Noe som jo er en grei indikasjon hva hjemmet deres vil stemme.

Er også overbevist om at lite og ingenting kommer til å endre seg til de bedre for meg selv. Folk snakker om Listhaug som en slags frelser. Jeg må le høyt av sån tull. Men synes jo synd på de svakeste da. Enda en  4 årig Tsunami skylling med mennesker som hater folk uten penger -.- 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maskinfører skrev (12 minutter siden):

En blir vel ikke akkurat rik av å gå på NAV 66% inntekt etter skatt 34% eller no i en vanlig jobb sitter man igjen med rundt 70% 

Dette må du nesten utdype, prosenttallene ser veldig feil ut. Har du 600.000 i lønn før du havner på uføretrygd,  så går trygda di ned til 396.000. Så har du en skatt på 79.000 å betale. Du sitter da igjen med 317.000 etter skatt. Dette er 52,8 % av inntekten du hadde før skatt før du ble syk. 

Kilde : skatteetaten sin kalkulator med avrunding til nærmeste 1000

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Dette må du nesten utdype, prosenttallene ser veldig feil ut. Har du 600.000 i lønn før du havner på uføretrygd,  så går trygda di ned til 396.000. Så har du en skatt på 79.000 å betale. Du sitter da igjen med 317.000 etter skatt. Dette er 52,8 % av inntekten du hadde før skatt før du ble syk. 

Kilde : skatteetaten sin kalkulator med avrunding til nærmeste 1000

NAV inntekt er vel 66% av lønna? sjelden NAV bruker 600 000 etter det jeg har sett og har sett en del regnestykker dvs hos de som aldri kom i arbeid 

Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

NAV inntekt er vel 66% av lønna? sjelden NAV bruker 600 000 etter det jeg har sett og har sett en del regnestykker dvs hos de som aldri kom i arbeid 

Ja. 66 % av tidligere lønn. Men hvis man aldri har vært i jobb så havner man på minstesats. Jeg brukte 600.000 som eksempel bare for å få et beløp i trygd som er høyere enn alle minstesatsene. 66 % av 600.000 er 396.000, mens f.eks enslig med ung uføretillegg ligger rundt 385.000. Mens den minste minstesatsen ligger på ca 303.000. 

Poenget med å vise eksemplet var at prosentbeløpet du brukte, 34 % etter skatt i forhold til opprinnelig lønn er feil. Samt å også vise at skattesystemet utjevner inntekter til folk slik at de som har høyere inntekt før skatt også betaler større prosent av inntekten sin i skatt.  

• Liker 2
Skrevet
35 minutes ago, Shoxx said:

Noen som har satt penger på noe vinner da?

Personlig vurderer jeg sette en lapp og 3 på FrP. Jeg ser dette resultatet komme lang vei. Det er så Amerikansk som det kan bli. Avisene kommer desperat med "knepen" ledelse til Støre og co dag etter dag. Ser man på internett er det så mørkeblått som det kan bli. Jeg stemte riktignok venstresien,men jeg tror av hele meg at høyresiden vinner. Tror det blir en monster seier til FrP,og at Høyre kommer tilbake.Til og med kidsa er overbevist at blått er best. Noe som jo er en grei indikasjon hva hjemmet deres vil stemme.

Er også overbevist om at lite og ingenting kommer til å endre seg til de bedre for meg selv. Folk snakker om Listhaug som en slags frelser. Jeg må le høyt av sån tull. Men synes jo synd på de svakeste da. Enda en  4 årig Tsunami skylling med mennesker som hater folk uten penger -.- 

26% i skolevalget er ikke all verdens. Jeg tror meningsmålingene treffer godt. I hvertfall når man ser på gjennomsnittet. Ingenting er avgjort, det er ingen grunn til å kåre noen vinnere før valgnatta.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Imaginacíon said:

26% i skolevalget er ikke all verdens. Jeg tror meningsmålingene treffer godt. I hvertfall når man ser på gjennomsnittet. Ingenting er avgjort, det er ingen grunn til å kåre noen vinnere før valgnatta.

Ingen grunn nei,men artig er det jo å tippe,og om det er noen kroner å tjene så er jo det gøy. Spesielt om det er en trøst ettersom man tror "motparten" vinner. Jeg deler ikke samme syn som deg når det gjelder meningsmålingene. Men den som lever får jo se. 

Skrevet
leticia skrev (På 2.9.2025 den 13.49):

Likevel så er det en overvekt av folk med lav inntekt og lav utdanning (uten ambisjoner)? som stemmer på FRP... Hva har formuesskatten å si for dem? De skal uansett ikke betale den... 

Kanskje valget handler om mer enn egen økonomi for noen... (f.eks at samhold er viktigere enn splittelses - retorikk). At utenrikspolitikk er viktig? Fordi at  hva som skjer utenfor Norges grenser har en innvirkning på oss også? Kanskje familiepolitikk og likestilling er viktig for noen? At folk evt har tatt andre valg enn deg, betyr ikke at de ikke har ambisjoner,  de har bare andre ambisjoner enn deg, og det må være lov. 

(P.s. jeg kjenner flere bedriftsledere og folk i høye private stillinger som stemmer sosialistisk, og folk med lav inntekt,  uten noen høye ambisjoner som stemmer borgerlig. ). 

Jeg tror jeg vil stemme Frp denne gangen. Jeg har en del millioner i formue og jeg har 7 års universitetsutdannelse og snart 30 års praksis i mitt yrke.Det er mye ved Frp politikken jeg ikke liker,men jeg er mer bekymret for hva en Ap ledet regjering med støtte fra venstre siden vil påføre Norge. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Camlon said:

Hvis du sliter med å få deg jobb, eller er underbetalt, så er det ikke fri tannlege som du opptatt av. 

Det er et uforstående privilegium å tro det.

Hvis du sliter med å få deg jobb og er underbetalt og har tannverk, er det så definitivt fri tannlege du er opptatt av. Jeg vet om arbeidsledige som har forsøkt trekke ut tanna selv med tang. Det er når du ikke er underbetalt at du ikke er opptatt av fri tannlege. Folk som har til salt i grøten synes det er unødvendig luksus å få gratis tannlege. Folk som ikke har det, synes det er tortur å ikke ha råd til tannlege.  

Dette er tydeligvis ikke empatiens alder. 

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Skrevet
obygda skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg vil stemme Frp denne gangen. Jeg har en del millioner i formue og jeg har 7 års universitetsutdannelse og snart 30 års praksis i mitt yrke.Det er mye ved Frp politikken jeg ikke liker,men jeg er mer bekymret for hva en Ap ledet regjering med støtte fra venstre siden vil påføre Norge. 

Og det er helt greit. Du velger iallefall et parti som passer på dine interesser, i motsetning til mange andre som velger å stemme FRP. 🦋

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...