leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (5 minutter siden): En annen klassiker er at de skal ta "utlendingene som kommer og tar jobbene fra nordmenn". Samtidig jobber de for at arbeidsgivere og konsern skal kunne leie inn billig, underbetalt arbeidskraft som da kommer fra nettopp utenlandske arbeidere. FrP er faktisk eneste partiet på hele stortinget som ikke er imot sosial dumping. Ja, den glemte jeg jo helt ut , takk for korrigeringen 4
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Vi slipper også inn mange utlendinger som ikke jobber, begår kriminalitet, og tar mye av velferdsbudsjettet. Hadde de enda bare tatt jobbene, så var det en ting. Hvorfor kan vi ikke stille krav til hvem som kommer inn? Hvem som helst kan få, ikke bare velbegrunnet midlertidig asyl, men statsborgerskap og trygdebolig, og behandling med silkehansker for grov kriminalitet, selv om de kan dra på ferie til hjemlandet de flyktet fra. Ingen er i stand til å ta tak i dette. FRP er de eneste som lover å prøve, men de vil kun bli del i en koalisjonsregjering med Høyre, og Erna vil ha mer innvandring.
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden MrL skrev (7 minutter siden): For å ha et felleskap må det være verdier igjen å dele, det blir det ikke med rødt. En av grunnene til at jeg stemmer borgerlig. Jeg er for en sterk velferdsstat, da må det være noe å fordele 1 1
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (1 minutt siden): Dette passer ikke helt med Rødt sin velgermasse. Flere med høy utdanning stemmer på Rødt. Det er FRP som trekker til seg de med lav utdanning og lave inntekter. Hvem stemmer på Rødt? - Institutt for samfunnsforskning Hvem stemmer på Fremskrittspartiet? - Institutt for samfunnsforskning Rart at ikke flere går til Rødt, når de stadig har fokus på de som har minst å rutte med og sliterne i samfunnet, gjennom intervjuer og konkrete ting som fri tannlege. Har nok noe med kommunist-stempelet å gjøre, selv om Martiniussen sier at de er for demokrati; sosialistisk demokrati. FrP vil gi skattelette, noe som vel klinger godt. Mens Rødt skal få ting til ved å bruke skattepengene.
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (17 minutter siden): Rart at ikke flere går til Rødt, når de stadig har fokus på de som har minst å rutte med og sliterne i samfunnet, gjennom intervjuer og konkrete ting som fri tannlege. Har nok noe med kommunist-stempelet å gjøre, selv om Martiniussen sier at de er for demokrati; sosialistisk demokrati. FrP vil gi skattelette, noe som vel klinger godt. Mens Rødt skal få ting til ved å bruke skattepengene. Kanskje det ikke er så mange som sliter i samfunnet som man tror? Eller at det er andre saker som er viktige for dem? Ikke alle tenker på sin egen privatøkonomi når de går til stemmeurnene. 2
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Skremselspropaganda og overdrivelser fra partier som spesielt Rødt og Frp om hvor jævlig dårlig det liksom skal gå for nordmenn, Norge og norsk næringsliv har nok farget en god del folk. Mange tror oppriktig at Norge er på vei utfor stupet. Endret 1 time siden av Snikpellik 1
:utakt Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (3 minutter siden): Skremselspropaganda og overdrivelser fra partier som spesielt Rødt og Frp om hvor jævlig dårlig det liksom skal gå for nordmenn, Norge og norsk næringsliv har nok farget en god del folk. Mange tror oppriktig at Norge er på vei utfor stupet. Det er litt sprøtt. Selv kjenner jeg mer på den at uansett om utfallet blir rødgrønt eller borgerlig, så går det greit. Jeg mener en av de to blokkene vil være bedre totalt sett, men det er ikke det samme som at valget står mellom himmel på den ene siden og helvete på den andre.
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 minutes ago, Snikpellik said: Skremselspropaganda og overdrivelser fra partier som spesielt Rødt og Frp om hvor jævlig dårlig det liksom skal gå for nordmenn, Norge og norsk næringsliv har nok farget en god del folk. Mange tror oppriktig at Norge er på vei utfor stupet. Jeg har ikke inntrykk av at Rødt argumenterer på den måten. Derimot legger de mye vekt på sosial urettferdighet. 1
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Derimot legger de mye vekt på sosial urettferdighet. de er altfor unyanserte (og kanskje populistiske) eksempel https://www.nrk.no/stor-oslo/rodts-mimir-kristjansson-om-wolt_-bolt-og-foodora_-ansett_-eller-forsvinn-1.17527920
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 4 minutes ago, Mr.M said: de er altfor unyanserte (og kanskje populistiske) eksempel https://www.nrk.no/stor-oslo/rodts-mimir-kristjansson-om-wolt_-bolt-og-foodora_-ansett_-eller-forsvinn-1.17527920 Hva er galt med at disse selskapene må ansette de som jobber for seg? Høres ut som fremskritt. 1
Mr.M Skrevet 46 minutter siden Skrevet 46 minutter siden Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Hva er galt med at disse selskapene må ansette de som jobber for seg? Høres ut som fremskritt. der ville selvsagt vært å foretrekke, men er det økonomi til det? hva ville en kurv jordbær kostet hvis bøndene ble nektet å hente inn vietnamesiske bærplukkere? Rødt krever "ansett eller forsvinn" men hjelper de de det gjelder på den måten? Har Mímir Kristjánsson noen ledige fulltidsjobber å tilby disse menneskene hvis de evt. ikke kan jobbe som bud lengre? Eller er sosialhjelp bedre? Jeg er enig i at direkte helsefarlige arbeidsforhold (altfor lange økter etc.) bør forsøkes å rettes på.
tommyb Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden https://www.nrk.no/stor-oslo/nye-funn-om-budbransjen_-_-stor-nod-og-desperasjon-1.17543676 Det var jo økonomi til det før man fant måter å unngå arbeidsgiveransvar for. Jeg ser ingen grunn til at firmaer som tjener store penger skal slippe unna alt ansvaret seriøse arbeidsgivere har fordi de klarer organisere ansettelsene gjennom en app. Man kan kjøpe opp et motell, gjøre det om til Airbnb, og så plutselig trenger man ikke gå brannrunder lengre... 1
Tussi Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden Mr.M skrev (13 minutter siden): der ville selvsagt vært å foretrekke, men er det økonomi til det? hva ville en kurv jordbær kostet hvis bøndene ble nektet å hente inn vietnamesiske bærplukkere? Rødt krever "ansett eller forsvinn" men hjelper de de det gjelder på den måten? Har Mímir Kristjánsson noen ledige fulltidsjobber å tilby disse menneskene hvis de evt. ikke kan jobbe som bud lengre? Eller er sosialhjelp bedre? Jeg er enig i at direkte helsefarlige arbeidsforhold (altfor lange økter etc.) bør forsøkes å rettes på. Nå stemmer ikke jeg R vet et stortingsvalg, men spørsmålet er jo interessant, har vi råd til, som samfunn å ha arbeidende fattige satt i system ?
Tussi Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden https://www.vg.no/nyheter/i/gwoBl1/sv-topp-vil-skattelegge-dei-rikaste-endaa-meir En brannfakkel inn i valgkampinnspurten dette.... Nå bør rikingene flykte fort....
Mr.M Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden Tussi skrev (Akkurat nå): Nå stemmer ikke jeg R vet et stortingsvalg, men spørsmålet er jo interessant, har vi råd til, som samfunn å ha arbeidende fattige satt i system ? så lenge denslags ikke er altfor utbredt og dominerende i et samfunn, går det vel. Kan være litt befriende at ikke alt rundt oss er 100% formelt og regulert til miste detalj? men, egentlig går det den veien, samtykke-kontrakt, penger opphører vel snart, etc.
Tussi Skrevet 18 minutter siden Skrevet 18 minutter siden Mr.M skrev (1 minutt siden): så lenge denslags ikke er altfor utbredt og dominerende i et samfunn, går det vel. Kan være litt befriende at ikke alt rundt oss er 100% formelt og regulert til miste detalj? men, egentlig går det den veien, samtykke-kontrakt, penger opphører vel snart, etc. Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv... Er det moralsk akseptabelt selv om det er få? Jeg bestiller mye fra wolt, men kanskje lå vi betale det det faktisk koster med verdige arbeidsforhold? Er det levedyktig bedrift/drivemåte hvis man må basere seg på at arbeiderne sliter med å få endene til å møtes? 1
Imaginacíon Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden 8 minutes ago, Tussi said: Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv... Er det moralsk akseptabelt selv om det er få? Jeg bestiller mye fra wolt, men kanskje lå vi betale det det faktisk koster med verdige arbeidsforhold? Er det levedyktig bedrift/drivemåte hvis man må basere seg på at arbeiderne sliter med å få endene til å møtes? Nei det er ikke levedyktig. Det er ren utnyttelse av arbeidskraften. Det må være ordentlige forhold, hvis de ikke får til det må de legge ned driften. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå