Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 timer siden):

Forøvrig er dette helt absurd. Politikerne skal behandle folk likt, og da mener jeg enten alle, eller ingen, i denne aldersgruppen bør få skattelette 

https://www.vg.no/nyheter/i/Oovn0O/ap-vil-teste-jobbfradrag-100-000-unge-faar-skattelette-etter-loddtrekning

Hvordan skal man kunne greie å finne ut hvor bra ordningen funker hvis man ikke har en kontrollgruppe (altså folk som ikke blir trukket ut) å sammenlikne med? 

Endret av leticia
setningsrot
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tussi skrev (8 timer siden):

Forøvrig er dette helt absurd. Politikerne skal behandle folk likt, og da mener jeg enten alle, eller ingen, i denne aldersgruppen bør få skattelette 

https://www.vg.no/nyheter/i/Oovn0O/ap-vil-teste-jobbfradrag-100-000-unge-faar-skattelette-etter-loddtrekning

Jeg ser ikke helt problemet her. Det er et engangseksperiment, et prøveprosjekt nettopp for å sammenligne to grupper. Dersom det viser seg å fungere godt er det jo en veldig bra ting som trolig fører til at alle i denne aldersgruppen får skattelette. A/B-testing er vel en anerkjent strategi når man skal teste ut nye tiltak.

Tipper det blir positive funn av dette eksperimentet, og da blir det ganske vanskelig for de andre partiene å stemme mot. Smart av regjeringen for å få dette skattelettet gjennom for alle unge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Skrevet

Det lotteriet som AP vil ha er direkte latterlig. Dette er stor forskjellsbehandling. 

Blir feil at noen skal få det bedre grunnet at dem vinner et statlig lotteri.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Regjeringen setter som mål at 135.000 flere skal være i jobb i 2030.

Det minte meg på noe annet i regi av NAV, som jeg trodde jeg hadde lagt bak meg. Ikke 100 000 i cash, men skattefradrag😅

Hvis du hadde fått 1. million kroner hvis var i jobb innen fredag, ville du hatt jobb da?

En med panikkangst, to med skrive-og lesevansker, -den ene av dem hadde nettopp skadet håndleddet fra fall på isen, en som hadde jobbet i bank i Latvia men slet med norsken, en med verdens høyeste arbeidsmoral, men for tykk og passert 50 år så ingen ville ansette ham, en ung med slør som søkte på studier istedenfor da hun lærte om studielån og ikke så noen fremtid på Burger King, en som var gravid i 7. måned og en med smerteproblematikk uten årsak. 

Ingen var i jobb innen fredag.

Endret av Subara
Må lese ordentlig hva det handler om.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 minutes ago, engavif said:

Det lotteriet som AP vil ha er direkte latterlig. Dette er stor forskjellsbehandling. 

Kan prøve det samme med politikere. 100 av dem får NULL lønn i ett år. Hvordan klarer de seg?

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Kan prøve det samme med politikere. 100 av dem får NULL lønn i ett år. Hvordan klarer de seg?

Det er vel ikke i nærheten av det samme i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet
15 minutes ago, engavif said:

Det er jo et prøveprosjekt så da er det helt greit. Skjønner ikke at det skal være så kontroversielt.

• Liker 3
Skrevet
engavif skrev (15 minutter siden):

Omtrent som at Høyre har lyst til å gi skattelette på en tusing i måneden kun til de som er i jobb m.a.o? Den ordningen til Høyre virker ganske fast som en forskjellsbehandling, lotteriet til AP vil justeres ut fra at man ser om det har effekt eller ikke. Jeg syns heller ikke at "lotteriet" hørtes helt bra ut med det samme de kom med forslaget. Men er det ikke bedre at man prøver ut ting for å se om det har effekt enn å bare sitte stille i båten og gjøre ingenting? 

Samme hva politikerne gjør så blir vi nordmenn liksom aldri helt fornøyd uansett... ;) Kanskje vi skulle ha endret navnet på landet vårt fra Norge til Klage... 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (4 minutter siden):

Samme hva politikerne gjør så blir vi nordmenn liksom aldri helt fornøyd uansett... ;) Kanskje vi skulle ha endret navnet på landet vårt fra Norge til Klage... 

Ja, det minner meg om de bitre amerikanerne som gikk imot Bidens sletting av studiegjeld for unge, fordi de selv hadde nedbetalt den for lenge siden. Selv på ting som ikke er negativt for noen skal det klages, fordi det ikke er direkte positivt for dem selv, men for noen andre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
Reg2000 skrev (28 minutter siden):

Det er jo et prøveprosjekt så da er det helt greit. Skjønner ikke at det skal være så kontroversielt.

Prøveprosjekt eller ei, fortsatt ett lotteri fra staten som hjelper noen. Hjelper ikke å skjule seg bak ordet Prøveprosjekt.

leticia skrev (30 minutter siden):

Omtrent som at Høyre har lyst til å gi skattelette på en tusing i måneden kun til de som er i jobb m.a.o? Den ordningen til Høyre virker ganske fast som en forskjellsbehandling, lotteriet til AP vil justeres ut fra at man ser om det har effekt eller ikke. Jeg syns heller ikke at "lotteriet" hørtes helt bra ut med det samme de kom med forslaget. Men er det ikke bedre at man prøver ut ting for å se om det har effekt enn å bare sitte stille i båten og gjøre ingenting? 

Jeg er ikke enig med dem heller. Man skal behandle alle likt, om dem er syke, pensjonister, eller er i arbeid. Forslaget til høyre er heller ikke bra, da dem kun gir til som du selv sier folk som er i arbeid. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, engavif said:

Prøveprosjekt eller ei, fortsatt ett lotteri fra staten som hjelper noen. Hjelper ikke å skjule seg bak ordet Prøveprosjekt.

Jo klart det gjør det. Skal det være et prøveprosjekt må de ha en kontrollgruppe. 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (3 timer siden):

Hvordan skal man kunne greie å finne ut hvor bra ordningen funker hvis man ikke har en kontrollgruppe (altså folk som ikke blir trukket ut) å sammenlikne med? 

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke helt problemet her. Det er et engangseksperiment, et prøveprosjekt nettopp for å sammenligne to grupper. Dersom det viser seg å fungere godt er det jo en veldig bra ting som trolig fører til at alle i denne aldersgruppen får skattelette. A/B-testing er vel en anerkjent strategi når man skal teste ut nye tiltak.

Tipper det blir positive funn av dette eksperimentet, og da blir det ganske vanskelig for de andre partiene å stemme mot. Smart av regjeringen for å få dette skattelettet gjennom for alle unge.

Jeg synes at alle innbyggere i samme gruppe i et land skal ha like rettigheter. Og her forskjellsbehandler man mennesker. Man kunne gjort det med alle i en mindre aldersintervall, f eks 20-22, eller 25-27, og sett

Skrevet
Tussi skrev (22 minutter siden):

Jeg synes at alle innbyggere i samme gruppe i et land skal ha like rettigheter. Og her forskjellsbehandler man mennesker. Man kunne gjort det med alle i en mindre aldersintervall, f eks 20-22, eller 25-27, og sett

Da får man ikke sett hvilken eventuell effekt tiltaket vil ha. At man velger vilkårlig blant alle aldrene så vil man også se om tiltaket fungerer bedre i noen aldersgrupper enn andre. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Da får man ikke sett hvilken eventuell effekt tiltaket vil ha. At man velger vilkårlig blant alle aldrene så vil man også se om tiltaket fungerer bedre i noen aldersgrupper enn andre. 

Riktig, men er det rett at staten skal kunne forskjellsbehandle mennesker?

Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forsok-med-arbeidsfradrag-for-unge/id3103275/

Forsøk med arbeidsfradrag for unge

Pressemelding | Nr: 27 | Dato: 27.05.2025

Spoiler

Regjeringen sender i dag på høring et forslag om forsøksordning med fradrag i arbeidsinntekt for unge mellom 20 og 35 år. De som trekkes ut i forsøket, vil få lavere inntektsskatt i forsøksperioden. Hensikten er å bidra til en mer kunnskapsbasert politikk for å få flere i arbeid. Et forsøk kan gi oss grunnlag for å ta stilling til om det bør bli en permanent ordning med et arbeidsfradrag for alle unge med arbeidsinntekt.

---

– Regjeringen ønsker å få flere i arbeid og færre på trygd. Norge mangler arbeidskraft og det er en økende andel unge som mottar arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd. Samtidig vet vi at mange får lite økonomisk igjen for å gå fra trygd til arbeid. Vi vet også at på tross av at ulike regjeringer de siste tiårene har forsøkt å stanse veksten i andelen unge på helserelaterte ytelser, står fortsatt for mange utenfor arbeidsmarkedet. Det er derfor nødvendig å innhente kunnskap ved å prøve ut nye tiltak. Et forsøk med arbeidsfradrag kan lære oss hvordan skattesystemet kan supplere andre tiltak for å bidra til å få flere i jobb, sier finansminister Jens Stoltenberg (Ap).

---

– Det er et tap både for den enkelte og for samfunnet når unge ikke kommer i arbeid eller utdanning.

---

...dette er ett av mange ulike tiltak som må på plass for å få flere i arbeid.

---

– I tillegg til at et arbeidsfradrag kan bidra til at folk kommer i jobb, vil det også bidra til at personer med lavere og midlere inntekter får økt kjøpekraft, sier finansminister Jens Stoltenberg.

Finansdepartementet har utredet forsøksordningen i samarbeid med forskere ved Frischsenteret og Norwegian Fiscal Studies ved Universitetet i Oslo. Utredningen viser at et slikt forsøk kan gi viktig kunnskap om hvordan et fradrag, og økonomiske insentiver generelt, påvirker arbeidstilbud og sysselsetting.

---

I høringen som sendes ut i dag beskrives et forsøk der 100 000 unge trekkes tilfeldig. Denne gruppen kan få et fradrag i den skattepliktige inntekten på inntil 125 000 kroner, noe som kan gi inntil 27 500 kroner i lavere skatt.

Deretter vil man følge disse unge i 3-5 år. Etter dette vil vi ha gode data for å kunne si om et slikt arbeidsfradrag virkelig bidrar til at flere unge jobber, og hvor mye mer eller mindre de som allerede er i jobb, vil arbeide.

– Denne typen forsøk, med tilfeldig utvalg av deltakere, er noe som brukes i stor grad innenfor helse, og er de senere årene også brukt innenfor arbeidsmarkedspolitikk, utdanning og bistand. Men det er ikke tidligere gjennomført forsøk av denne typen på skatteområdet. Etter høringen vil vi ta endelig stilling til om en forsøksordning skal fremmes for Stortinget, sier finansministeren.

Dette er et testprosjekt for å se om det virker etter hensikten, uten at det koster for mye antagelig. Og for at det skal være tydelig at det bare er et forsøk.

Hvis alle unge hadde fått arbeidsfradrag og det ikke førte noe med seg, ville ordningen ha vært vanskeligere å avvikle senere, for det var en fordel man ble fratatt. Og det er i hvert fall ikke motiverende for å stå i en lavtlønnsjobb som både kan være utfordrende og ubekvem, når man starter nederst og må jobbe seg oppover.

Om de får noen fra høyresiden- Høyre og Frp - over til AP på grunn av et testprosjekt? Tja, da måtte de kanskje ha tatt i litt mer. Men bra at de forsøker å gjøre noe med utviklingen og urettferdigheten, at for mange unge blir uføre istedenfor å få jobb for å bygge seg en fremtid.

Når 100 000 får, er det større sjanse enn å vinne i lotto. Dessuten er det ett av mange tiltak, og arbeidsmarkedstiltakene fortsetter visst som før, selv om det var noen uklarheter rundt dette som ble ryddet opp i i går.

Hvordan en slik ordning høres ut for de det gjelder, har Stoltenberg og Støre kanskje ikke tenkt nøye nok over, men hensikten er  i hvert fall god. Og "den heldige vinneren" kan få inntil 27 500 kr i lavere skatt, som jo bare er positivt.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (20 timer siden):

Ingen er happy med den dårlige kjøpekraftutviklingen. Der synspunktene spriker er vel heller hvorvidt Støre & co må ta skylden for det eller ikke...

Hvem andre har skylden for de skadelige skatteøkningene, strømprispolitikken og en av verdens høyeste drivstoffpriser i et oljeland de siste 4 årene? Rotårsaken til det meste som har gått galt.

Hvem andre har skylden for at Norge tar inn flest ukrainere (mange desertører) som vil hit på grunn av Norge gir desidert mest i sosiale stønader? 
(for ordens skyld, jeg vil gjerne ta i mot ukrainere men da kvinner, barn og eldre under forutsetning nøktern støtte og at de skal hjem når situasjonen tilsier det)

Hvem andre har skylden for at Norge slipper inn -og deler ut statsborgerskap til velferdsmigranter som om det var gotteri. 

Hvem andre har skylden for at kriminelle (også utenlandske) opererer fritt i Norge?

Hvem andre har skylden for det enorme pengesløseriet til grønne tapsprosjekt, titalls milliarder i u-hjelp til diktatorer, støtteordninger til alt mellom himmel og jord?

Så skal selvsagt det uansvarlige stortingsflertallet dele skylden for Melkøya og elektrifisering av sokkelen. (FrP hederlig unntak)

Skrevet

Norge trenger innvandrerne!
Mange later som at Norge klarer seg uten innvandrere. Det er verden som klarer seg uten Norge.

Spoiler

----

Kun fire prosent av Norges jord er dyrkbar.

Vet du hvordan jeg vet det? Det var pensum da jeg tok eksamen for å få norsk statsborgerskap.

----

Mange bransjer i Norge hadde kollapset uten innvandrere. Hvem tar vare på de eldre? Hvem bygger husene, kjører bussene, plukker jordbærene?

Nordmenn blir eldre, og det blir ikke nok yrkesaktive til å dekke pensjoner og vaske alle gulvene og rumpene i eldreboligene.

Jeg ser ikke helt for meg at høyreorienterte vestkantgutter vil ha disse jobbene.

Ifølge regjeringens perspektivmelding vil mangelen på ansatte i helsesektoren bli så stor som 180.000 personer innen 2060. Det betyr at mange innvandrere må komme til Norge for å dekke dette behovet.

Mange fra Filippinene og Spania har allerede kommet.

Samtidig fyller innvandrere stillinger som krever høy kompetanse: ingeniører, IT-spesialister. Mange starter egne bedrifter og skaper arbeidsplasser.

---

Ifølge SSB har nesten en million personer i Norge innvandrerbakgrunn. Jeg er en av dem, og min sønn er såkalt annengenerasjonsinnvandrer. Hadde Norge klart seg uten oss?

Ja helt sikkert. Men hadde Norge klart seg uten innvandrere? Det tror jeg ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (20 minutter siden):

Norge trenger innvandrerne!
Mange later som at Norge klarer seg uten innvandrere. Det er verden som klarer seg uten Norge.

Skjul innhold

----

Kun fire prosent av Norges jord er dyrkbar.

Vet du hvordan jeg vet det? Det var pensum da jeg tok eksamen for å få norsk statsborgerskap.

----

Mange bransjer i Norge hadde kollapset uten innvandrere. Hvem tar vare på de eldre? Hvem bygger husene, kjører bussene, plukker jordbærene?

Nordmenn blir eldre, og det blir ikke nok yrkesaktive til å dekke pensjoner og vaske alle gulvene og rumpene i eldreboligene.

Jeg ser ikke helt for meg at høyreorienterte vestkantgutter vil ha disse jobbene.

Ifølge regjeringens perspektivmelding vil mangelen på ansatte i helsesektoren bli så stor som 180.000 personer innen 2060. Det betyr at mange innvandrere må komme til Norge for å dekke dette behovet.

Mange fra Filippinene og Spania har allerede kommet.

Samtidig fyller innvandrere stillinger som krever høy kompetanse: ingeniører, IT-spesialister. Mange starter egne bedrifter og skaper arbeidsplasser.

---

Ifølge SSB har nesten en million personer i Norge innvandrerbakgrunn. Jeg er en av dem, og min sønn er såkalt annengenerasjonsinnvandrer. Hadde Norge klart seg uten oss?

Ja helt sikkert. Men hadde Norge klart seg uten innvandrere? Det tror jeg ikke.

Norge trenger innvandrere ja. Men det er arbeidsinnvandrere vi trenger, ikke innvandrere fra visse områder som havner på sosialhjelp og uføretrygd. (Her må jeg si at det er sammensatt, for vi vet også at hvis du har et spesielt navn så er det større sjanse for å bli diskriminert ved jobbsøking). 

Vi trenger også flere kvinner i jobb, så kristenkonservative partier er det ikke noe lurt å stemme på hvis man tenker på  Norges samfunnsøkonomiske situasjon. 

EDIT: Jeg hører oftere og oftere folk som snakker om FIRE. (Financial Independent, retire early.) Jo flere det blir av dem, jo flere arbeidstakere trenger vi å hente inn fra andre steder. Folk har rett og slett blitt for egoistiske, og tenker ikke på helheten i det samfunnet de er en del av,  bare på seg selv. 

Endret av leticia
edit
Skrevet
Neptun1 skrev (35 minutter siden):

Hvem andre har skylden for de skadelige skatteøkningene, strømprispolitikken og en av verdens høyeste drivstoffpriser i et oljeland de siste 4 årene? Rotårsaken til det meste som har gått galt.

Minner om at å fjerne formuesskatten ikke hjalp Sverige eller Danmark å beholde skatteinntekter.

"For hver jobb som ble reddet, gikk staten glipp av mye større skatteinntekter. Veksten i Sverige ble lite påvirket."

https://www.dn.no/kommentar/formuesskatt/skatt/sverige/dette-skjedde-da-sverige-fjernet-formuesskatten/2-1-1855248

---

Strømprisene ville vel ikke vært lavere med partier som er mer kapitalistisk.

De er jo for at markedet skal styre prisene, eller..?

---

Du vil ikke betale markedspris på strøm eller olje, er du sosialist..?

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...