Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nitrius skrev (Akkurat nå):

Lurer på noe, kan SP gå over til høyeresiden og sådan blir det blå regjering med Sylvi som statsminister? Eller er valget satt nå med rødt og Jonas fortsetter uavhengig hva diverse partier velger å gjøre?

Jeg tviler på akkurat det men det er langt fra utenkelig at nå som AP må sjonglere med støtte i Stortinget kan ende opp med å få et mistillitsforslag mot seg som SP støtter og som dermed bidrar til en regjering som FRP er med i. Folk undervuderer det faktum at AP nå er tilbake i samme posisjon som de var i på 1990-tallet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
The Avatar skrev (35 minutter siden):

Høgre og Arbeidarpartiet har ganske grunnleggande ulikt syn på korleis landet skal styrast. Det dei har til felles er at begge partiar fører ein trygg og langsiktig politikk som er eigna for å styre landet. Dei andre partia tek opposisjonsrolla der dei ropar høgt om det som ikkje fungerer og seier ingenting om det som faktisk fungerer for AS Norge.

Ei felles Ap og H regjering er sånn sett urealistisk, sjølv om det kan tenkast at disse to partia klarer å samarbeide dersom det blir heilt nødvendig, som til dømes om Norge havner i krig slik at det vi treng er solide styringsparti.

Man stoler nok mest på at Ap og H vil kunne holde kursen.

Støre er god utenriks som passer i urolige tider i Europa, med krigen i Ukraina og krigen i Gaza. Dessuten har han jobbet jevnt og trutt med EØS. Stoltenberg som hjemvendt NATO-sjef med erfaring i samarbeid NATO/EU og førstelinje til Trump. Trump ringer jo og er plutselig på tråden. Skulle feks. Hokksrud tatt telefonen? Det hadde ikke blitt like pent.

Skrevet
Morromann skrev (Akkurat nå):

Vet du hvorfor dette mennesket er uføretrygdet? Kjenner du til hans sykdomshistorie og sitter du på taushetsbelagt innformasjon som også lege og NAV sitter på? Dessuten; vet du hva GRADERT uført betyr?

Det dummeste jeg ser i debatter er denne hetsingen av uføre fra folk som ikke har peiling på de man hetser eller deres historie.

Det spiller jo ingen rolle om hva og hvorfor han er uføretrygdet. Poenget er at han er uføretrygdet, noe som er helt ok. Problemet er at når det har gått så langt så er det liksom varig nedsatt funksjon til å jobbe. Og problemet mitt da er at det er flere eksempler der folk er uføretrygdet, mottar støtte lenge for å feks i dette tilfelle bygge seg opp som en politiker, og andre som bygger seg opp som en influencer. 
Og da skulle de kanskje ikkje vært uføre i utgangspunktet

Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

Man stoler nok mest på at Ap og H vil kunne holde kursen.

Støre er god utenriks som passer i urolige tider i Europa, med krigen i Ukraina og krigen i Gaza. Dessuten har han jobbet jevnt og trutt med EØS. Stoltenberg som hjemvendt NATO-sjef med erfaring i samarbeid NATO/EU og førstelinje til Trump. Trump ringer jo og er plutselig på tråden. Skulle feks. Hokksrud tatt telefonen? Det hadde ikke blitt like pent.

Jeg trodde Jens var finansminister og ikke utenriksminister?

Skrevet
Theo343 skrev (11 timer siden):

Å kalle noen for en løgner, så lenge det kan dokumenteres, er helt akseptabelt og faktisk nødvendig. Når en politiker, statsminister eller partileder lyver gjentatte ganger til det norske folk i media og blir avslørt og tatt i det gjentatte ganger, så har man gitt seg selv tittelen løgner. Å svare på påstander i en politisk debatt med at det er løgn er også helt greit når det faktisk er løgn.

AP politikere er notoriske løgnere.
Støre, Vestre, AUF-lederen osv.

Løgn på løgn.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/raser-mot-vestre-ma-slutte-a-spre-desinformasjon/18058372/

Men i følge APs medier NrK, TV2, VG, Dagbladet osv. så er det ikke lyging på inn -og utpust som er galt, men å påpeke det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Villfaren skrev (Akkurat nå):

Det spiller jo ingen rolle om hva og hvorfor han er uføretrygdet. Poenget er at han er uføretrygdet, noe som er helt ok. Problemet er at når det har gått så langt så er det liksom varig nedsatt funksjon til å jobbe. Og problemet mitt da er at det er flere eksempler der folk er uføretrygdet, mottar støtte lenge for å feks i dette tilfelle bygge seg opp som en politiker, og andre som bygger seg opp som en influencer. 
Og da skulle de kanskje ikkje vært uføre i utgangspunktet

Jeg spør deg igjen; vet du hva GRADERT uføretrygd er for noe? Det står jo i artikkelen at han er gradert ufør. Vet du hva det er?

• Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (10 minutter siden):

Så han andre hater, og du har bare en mening? 😅 

Hvor går grensen for hva som er hat, og hva som er en mening? De til høyre for SP har kun meninger, og de til venstre har hat? 🤔

Tja, eg kaller ikkje folk for "mareritt". Kunne så klart formulert meg litt penere, og skal absolutt prøve å snakke penere. Men poenget står 👍

Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (48 minutter siden):

Bro, hvor mange regjeringer har du levd igjennom, egentlig? Hvis du tror du får disse tingene du ramser opp så tar du feil. Erna var statminister i åtter år. Hva fikk du egentlig, bortsett fra karensår, fjerning av brillestøtte for barn, og mordet på NSB.

Bro,

Den gang var H på 25% og FrP på 15% (Nå er det omvendt), samt at man hadde 2 små kokko-partier som stakk kjepper i hjulene på mye. 

FrP er nå på 25%, om de øker eller minsker med 4 nye Støre år gjenstår å se.

Skal bli interessant å se SP finne løsninger sammen med ekstremistpartiene R og MDG 😂

jeg vil tro SP finner flere saker de kan sammarbeide med på Høyresiden heller enn Venstresiden nå fremover.

Kjør Sirkus.

Endret av Kone
  • Liker 3
Skrevet
Morromann skrev (4 minutter siden):

Jeg spør deg igjen; vet du hva GRADERT uføretrygd er for noe? Det står jo i artikkelen at han er gradert ufør. Vet du hva det er?

Vet du ? Poenget er jo akkurat det samme!  " Å nei, dette går ikkje. Eg skulle hatt mer tid til meg selv og mitt. Eg stresser, eg blir deprimert, eg blir sykemeldt, får en gradert X% uføretrygd. Endelig har eg tid til meg og mitt samtidig som eg jobber litt og opprettholder inntekt. Endelig kan eg slutte i den gamle jobben eg ikkje trivdes med å kan jobbe fullt med det eg vil. 

Eg synst det er helt feil at eg skal kunne få tid og penger fra deg for å omskolere meg fordi eg har greid å skaffe meg en gradert uføretrygd. Om alle skulle gjort dette hadde det vært total krise

Skrevet
Morromann skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde Jens var finansminister og ikke utenriksminister?

Jens i forhandlinger om tollsatsene, og man håper det hjelper at Trump liker Jens; har respekt for innsatsen hans som NATO-sjef.

Ja, han ble med på besøket i det hvite hus. Mulig han overtok for Espen Barth Eide. Dessuten gjorde Anikken Huitfeldt en god innsats bak i kulissene.

• Liker 1
Skrevet
Villfaren skrev (20 minutter siden):

Det har vært så mange poster fra deg der du er fornøyd så lenge ett enkelt individ ikkje blir valgt. Det sier sitt. I ditt hode er alle som ikkje er enig med deg født med mindre intelligens. Eg spurte deg om eg tok feil tidligere, men som forventet så svarer du ikkje. 

Nei det sier ikke sitt, det sier at jeg ikke ønsker listhaug som statsminister. Men det betyr ikke at jeg hadde ønsket frp med en annen kandidat. Svært tvilsomt. Og det har ingenting med listhaug som person å gjøre, det har med hennes politikk å gjøre. Så jo, du driver med ekstremt mye stråmenn ut i fra svært begrenset info. Det er helt unødvendig. 

Og nå kommer du med nok en ny påstand/stråmann om intelligens, altså hvor useriøs kan du bli? Tenker absolutt ikke dette om folk, langt der i fra. Jeg stemte MDG og er klar over at omtrent alle jeg omgås ikke stemte MDG. Jeg tenker fortsatt stort om de aller aller fleste. 

Du har ett svært forvrengt bilde av meg, det er synd. 

Om jeg ikke svarte på ett spørsmål så beklager jeg det, stil det gjerne igjen neste gang. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Neptun1 skrev (16 minutter siden):

Skal alle ha like mye, uansett?
Slike tanker er kastet på historiens skraphaug. Uten noe å strekke seg etter er det til slutt ingen som gidder å jobbe lengre

Nei, derfor er Ap strenge med pensjon og ytelser. At man får etter innsats og arbeidslinjen som fundament. Mens Rødt går lenger: Yte etter evne, få etter behov. Ap: Gjør din plikt, krev din rett. Høyre: Frihet til å velge selv. Frp: enda mer frihet.

• Liker 3
Skrevet

Nå som støvet har lagt seg litt, kan vi si at dette valget ble en seier for kronisk syke, uføretrygdede og pensjonister uten store oppsparte formuer. Høyres forslag om å nedprioritere kronisk syke og pensjonister i helsekøene blir lagt bort de neste fire årene. AAP-karensåret, som i praksis skulle “motivere” syke til å bli friske ved å frata dem alt dem eier, blir ikke gjeninnført. Kuttene i tilleggsytelser for uføre og i AFP-ordningen blir heller ikke noe av.

For min egen del kunne jeg hatt en økonomisk gevinst under en Høyre/FrP-regjering, med lavere formuesskatt og kutt i gevinstbeskatning så var egentlig litt ambivalent rundt hvem som kom til å vinne. Men etter å ha selv vært gjennom NAV-prosessen med AAP under en borgerlig regjering, vet jeg hvordan det oppleves å være syk eller skadet under de borgerlige. Det gjorde det vanskelig for meg å stemme på de borgerlige denne gangen, selv om det ville gitt meg en privatøkonomisk fordel. For meg veier det tyngre at syke og utsatte grupper blir ivaretatt, enn at jeg selv får noen ekstra kroner å bruke.

Totalt sett er jeg derfor glad for utfallet. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet

Jeg synes at Stortinget kunne tatt fri dagen etter valget. Latt politikere som er litt oppe i årene få sovet ut. Media er på hele tiden og lager drama og underholdning.

La resultatet få synke inn. Mange er engasjert i politikk, men vi hadde tålt en dags pause fra begivenhetene. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Villfaren skrev (20 minutter siden):

Vet du ? Poenget er jo akkurat det samme!  " Å nei, dette går ikkje. Eg skulle hatt mer tid til meg selv og mitt. Eg stresser, eg blir deprimert, eg blir sykemeldt, får en gradert X% uføretrygd. Endelig har eg tid til meg og mitt samtidig som eg jobber litt og opprettholder inntekt. Endelig kan eg slutte i den gamle jobben eg ikkje trivdes med å kan jobbe fullt med det eg vil. 

Eg synst det er helt feil at eg skal kunne få tid og penger fra deg for å omskolere meg fordi eg har greid å skaffe meg en gradert uføretrygd. Om alle skulle gjort dette hadde det vært total krise

Ja, sevfølgelig; man har redusert inntekstevene men kan jobbe av og til på gode dager når helsa tillater det - noe som er i tråd med arbeidslinjen. Og de som har gradert uføretrygd og ikke full uføretrygd når man kan jobbe av og til fortjener alt annet enn hets for det. Og det å sitte på Stortinget er ikke noe som krever at man er tilstede 9-16 hver ukedag året rundt. Faktisk bor flere av stortingsrepresenantene ikke i Oslo fast nettopp fordi det ikke er oppmøte der hver ukedag året rundt.

Og din beskrivelse av hvordan man angivelig "får" uføretrygd har blitt debunket gang på gang på gang på gang på gang på gang i tråder om dette blant annet av folk med førstehånds kjennskap til hvordan slikt faktisk foregår.

Nå mener jeg forøvrig at stortingslønnen er alt for høy og at de får langt mer enn de fortjener men det er en annen sak.

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Nå som støvet har lagt seg litt, kan vi si at dette valget ble en seier for kronisk syke, uføretrygdede og pensjonister uten store oppsparte formuer. Høyres forslag om å nedprioritere kronisk syke og pensjonister i helsekøene blir lagt bort de neste fire årene. AAP-karensåret, som i praksis skulle “motivere” syke til å bli friske ved å frata dem alt dem eier, blir ikke gjeninnført. Kuttene i tilleggsytelser for uføre og i AFP-ordningen blir heller ikke noe av.

For min egen del kunne jeg hatt en økonomisk gevinst under en Høyre/FrP-regjering, med lavere formuesskatt og kutt i gevinstbeskatning så var egentlig litt ambivalent rundt hvem som kom til å vinne. Men etter å ha selv vært gjennom NAV-prosessen med AAP under en borgerlig regjering, vet jeg hvordan det oppleves å være syk eller skadet under de borgerlige. Det gjorde det vanskelig for meg å stemme på de borgerlige denne gangen, selv om det ville gitt meg en privatøkonomisk fordel. For meg veier det tyngre at syke og utsatte grupper blir ivaretatt, enn at jeg selv får noen ekstra kroner å bruke.

*klapper*

Kanskje det er på tide å skifte navn til "Good Duck," eller "Lawful Evil Duck" som et kompromiss.

• Liker 3
Skrevet
8 minutes ago, Evil-Duck said:

God post, selv om jeg tenker annerledes om hvordan ting er, men du er rett på sak med en ærlighet jeg har stor respekt for. 

Velskrevet og reflektert. 👍🏻

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, FluffyQuack said:

*klapper*

Kanskje det er på tide å skifte navn til "Good Duck," eller "Lawful Evil Duck" som et kompromiss.

Likte «lawful evil duck» ☺️

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

ja, og kan være greit med litt kontinuitet i styre & stell, lengre enn 4 år av gangen.

Er vel ganske utbredt i mange land at det skiftes regjeringer hvert bidige valg.

• Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Helt enig, jeg stemmer 90% for de som sliter og 10% for meg selv. 

Jeg hadde helt klart fått en del goder av en blå regjering da jeg har god lønn osv. Men jeg har det mer enn godt nok og får allerede store skattelettelser år etter år med dagens regjering. Samt andre goder. 

Jeg har tro på at dagens regjering vill gjøre det skarpt nå om man fortsetter å se inflasjonen ned på "normale" nivå, styrking av kronen som en allerede har sett samt rentenedgang. Så lenge de klarer å sammarbeide da.. Og ja, lav strømpris ift hisorisk de siste 5+ årene. Masse goder. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...