Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er bekymret for Norges økonomiske fremtid. Vi er dypt avhengige av olje og gass, og dagens høye priser holdes kunstig oppe av krigen i Ukraina. Når prisene faller, står vi uten en alternativ industri, fordi vi verken har utviklet eller satset på noe nytt.

Nordmenn klør seg i hodet over kronens kollaps, og pøser sparepengene inn i utenlandske aksjer og bolig i stedet for å bygge verdier i Norge. Vi taper mot Europa som igjen taper mot Kina og USA.

Den samlede høyresiden er litt bedre enn venstresiden, men ikke mye. Begge blokker oppfører seg som om olje og gass varer evig og ingen store reformer trengs. Derfor tenker jeg at det er like greit at venstresiden fortsetter nå, og så kan høyresiden ta over etter 4 eller 8 år når de faktisk har en plan.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Da er forhåndsstemming åpnet. For min del står valget mellom Fremskrittspartiet (FrP), NorgesDemokratene (ND) og Konservativt (K). FrP blir litt for globalistisk for min smak så da blir det mest sannsynlig ND.

Jeg må innrømme at jeg fortsatt er i tenkeboksen.
Norge er i ferd med å gå i rikmannsfella og styringspartienes eneste løsning er enda mer oljepenger til alle mulige idealistiske formål Samtidig er maktbegjæret blitt så stort hos enkelte at de internasjonale «forpliktelsene» langt på vei overkjører egen befolknings behov, særlig utenfor pressområdene. Dagens utvikling medfører bare mer blokkdannelser, polarisering og uro.

Nå gjelder det derfor å velge mer langsiktig og ikke la seg blende av sirkus og løgnaktig valgflesk.
Norge må justere kursen og holdningene til mer bærekraftighet, nærhet og respekt. Vi kan ikke gjøre alle andre til lags.
Vi har gode muligheter til å bli en ledestjerne for sunne demokratiske krefter i hele verden.

Skrevet
17 minutes ago, FrihetensRegn said:

Da er forhåndsstemming åpnet. For min del står valget mellom Fremskrittspartiet (FrP), NorgesDemokratene (ND) og Konservativt (K). FrP blir litt for globalistisk for min smak så da blir det mest sannsynlig ND.

De du nevner skårer nok bedre enn FrP, men rent taktisk må det bli FrP på grunn av størrelse og slagkraft. De andre to er så små at mange ikke en gang vet at de eksisterer.

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (10 timer siden):

Privat forsøpling er ikke et stort problem i vår del av verden. Den mest lavthengende frukta er at de interkommunale renovasjonssselskapene går tilbake til gammel frekvens med henting. Altså dobbelt så hyppig som nå. Overfylte søppeldunker blir ikke tømt. Vind og fugler sprer søpla i nærmiljøet. 

Det er ingen troverdighet i historien om at en horde av folk er så tette at de ikke tar seg en chipspose på noen få gram hjem fra tur. Det er et ytterpunkt av normalen. Det er mengdene som først og fremst gjør det til et estetisk problem.

Det som driver med havet er ei anna sak, men tusen ganger Norges befolkning kommer ikke til å slutte med å kaste skrot i elva i sitt nærområde.

På nettsiden til Miljødirektoratet står det følgende(2020):

"I Norge er mikroplast også påvist både i ferskvann, jord og avløpsslam. Selv om vi fortsatt har begrensede data fra ferskvann og jord, sammenliknet med data fra hav, tyder målinger på at både ferskvann og jord er viktige mottakere og reservoarer for mikroplast." 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/plast-i-havet/mikroplast/

I 2023 skriver de i en pressemelding, "Mikroplast finnes i kystvann, innsjøer, luft og nedbør i hele Norge, også i fjerne strøk som Svalbard, viser ny undersøkelse."

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17952284/mikroplast-spredt-i-hele-norge?publisherId=17847187

Det gjenstår en del forskning, men det skremmer vettet av meg ihvertfall. Og jeg er bekymret for kommende generasjoner for Hvilke helseutfordringer de kommer til å få. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Camlon skrev (46 minutter siden):

Jeg er bekymret for Norges økonomiske fremtid. Vi er dypt avhengige av olje og gass, og dagens høye priser holdes kunstig oppe av krigen i Ukraina. Når prisene faller, står vi igjen uten en alternativ industri, fordi vi verken har utviklet eller satset på noe nytt.

Nordmenn klør seg i hodet over kronens kollaps, og pøser sparepengene inn i utenlandske aksjer og bolig i stedet for å bygge verdier i Norge. Vi taper mot Europa som igjen taper mot Kina og USA.

Den samlede høyresiden er litt bedre enn venstresiden, men ikke mye. Begge blokker oppfører seg som om olje og gass varer evig og ingen store reformer trengs. Derfor tenker jeg at det er like greit at venstresiden fortsetter nå, og så kan høyresiden ta over etter 4 eller 8 år når de faktisk har en plan.

Venstredidens to største fiender er rikdom og olje.

Skrevet
BadCat skrev (39 minutter siden):

De du nevner skårer nok bedre enn FrP, men rent taktisk må det bli FrP på grunn av størrelse og slagkraft. De andre to er så små at mange ikke en gang vet at de eksisterer.

Mye av grunnen er at media ikke ønsker å gi dem noen oppmerksomhet. Rødt og MDG fikk raskt drahjelp fra media, spesielt NRK, da de var så små at de var kategorisert i gruppen "andre".

Skrevet
Camlon skrev (56 minutter siden):

Jeg er bekymret for Norges økonomiske fremtid. Vi er dypt avhengige av olje og gass, og dagens høye priser holdes kunstig oppe av krigen i Ukraina. Når prisene faller, står vi uten en alternativ industri, fordi vi verken har utviklet eller satset på noe nytt.

Det er litt vanskelig å starte for mye med omstilling enn så lenge olje går som det griner. Jeg har vært veldig bekymret, spesielt når jeg har sett de enorme tallene vi hadde for et par år siden på oljeinntekter i statsbudsjettet. Et par håndfull oljeselskaper betalt det året dobbelt så mye skatt som alle andre bedrifter i Norge. Men, vi har vært gjennom oljekriser før. Det blir naturlige overganger og økt innovasjon som effekt av at oljen mister gode hoder. Vi så det i Stavangerområdet forrige gang hvor vi da så flere mer eller mindre suksesshistorier i kjølvannet (elbilladere er et godt eksempel). Jeg tror det naturlig vil gå seg til. Det er viktig at vi har fokus på det, men de statlig subsidierte satsingene har ikke akkurat vært suksessfulle. Batterisatsingen ser ikke akkurat fantastisk ut enda. Havvind har ikke potensiale til å være en liten brøkdel av oljebransjen. Det eneste jeg ser som en potensiell superprofitt-bransje må være mineralutvinning. 

Men oppsummert tror jeg det går sin gang. Oppstrømsselskapene vil omstille seg og sikte seg inn på nye områder, kloke hoder vil søke annensteds når oljen ikke er like attraktiv. Det er veldig populært å si at nabolandene våre har så mange flere suksesselskaper i ulike bransjer, og det kommer til å skje i større grad "av seg selv" etterhvert hos oss også. Det er bare en gradvis overgang og kommer ikke til å skje over natten med store reformer hvor vi pøser inn penger i noe som viser seg å ikke være liv laga (les: batteriproduksjon).

Skrevet (endret)
54 minutes ago, Nimrad said:

Det er litt vanskelig å starte for mye med omstilling enn så lenge olje går som det griner. Jeg har vært veldig bekymret, spesielt når jeg har sett de enorme tallene vi hadde for et par år siden på oljeinntekter i statsbudsjettet. Et par håndfull oljeselskaper betalt det året dobbelt så mye skatt som alle andre bedrifter i Norge. Men, vi har vært gjennom oljekriser før. Det blir naturlige overganger og økt innovasjon som effekt av at oljen mister gode hoder. Vi så det i Stavangerområdet forrige gang hvor vi da så flere mer eller mindre suksesshistorier i kjølvannet (elbilladere er et godt eksempel). Jeg tror det naturlig vil gå seg til. Det er viktig at vi har fokus på det, men de statlig subsidierte satsingene har ikke akkurat vært suksessfulle. Batterisatsingen ser ikke akkurat fantastisk ut enda. Havvind har ikke potensiale til å være en liten brøkdel av oljebransjen. Det eneste jeg ser som en potensiell superprofitt-bransje må være mineralutvinning. 

Men oppsummert tror jeg det går sin gang. Oppstrømsselskapene vil omstille seg og sikte seg inn på nye områder, kloke hoder vil søke annensteds når oljen ikke er like attraktiv. Det er veldig populært å si at nabolandene våre har så mange flere suksesselskaper i ulike bransjer, og det kommer til å skje i større grad "av seg selv" etterhvert hos oss også. Det er bare en gradvis overgang og kommer ikke til å skje over natten med store reformer hvor vi pøser inn penger i noe som viser seg å ikke være liv laga (les: batteriproduksjon).

Jeg er uenig i at dette “går seg til”. Sverige har brukt over 100 år på å bygge opp sin industri. Danmark fikk en hard nedtur på 90-tallet, svarte med store reformer og klarte å utnytte bølgen av globalisering.

Men vi har også Finland som nabo. Der ble Nokia aldri erstattet. Landet har rundt 10 % arbeidsledighet, en fruktbarhet på linje med Sør-Europa og eksporterer hovedsakelig petroleumsprodukter, stål, papir og treverk, varer som ikke peker mot fremtidens vekst.

Konkurransen i dag er mye tøffere enn da Danmark reformerte og utnyttet boomen i global handel. Derfor tror jeg ikke vi får en gradvis overgangstid, men heller en langvarig nedgangstid.

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (3 minutter siden):

Landet har rundt 10 % arbeidsledighet, en fruktbarhet på linje med Sør-Europa og eksporterer hovedsakelig olje, stål, papir og treverk, varer som ikke peker mot fremtidens vekst.

Finland produserer ikke olje... Om ikke du snakker om matolje. Finland har derimot en stor bank of forsikringsbransje, der de eier blant andre If forsikring.

Skrevet

Den neste finanskrisen i Norge blir uansett veldig interessant, da man får lavere oljepris på toppen av andre finansproblemer. I tillegg vil norsk olje og gassproduksjon være betraktelig lavere, kanskje halvparten av hva den er i dag, om ca. ti femten år. Johan Sverdrup (olje) og Troll-feltet (gass) vil være melkeku i mange år til, men med lavere produksjon.

Skrevet (endret)
17 minutes ago, FrihetensRegn said:

Finland produserer ikke olje... Om ikke du snakker om matolje. Finland har derimot en stor bank of forsikringsbransje, der de eier blant andre If forsikring.

Å si olje var unøyaktig, så jeg har korrigert det til petroleumsprodukter.

Finland produserer ikke råolje, men importerer fra land som Norge, raffinerer den og eksporterer den videre som petroleumsprodukter.

Det var også Finlands største eksportvare i 2023.

https://oec.world/en/profile/bilateral-product/refined-petroleum/reporter/fin

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (34 minutter siden):

Men vi har også Finland som nabo. Der ble Nokia aldri erstattet. 

Det er en sannhet med gigantiske modifikasjoner. Nokia lever fortsatt og du kan ikke attribuere Nokia til 10% arbeidsledighet i Finland. Det er kanskje noen titalls tusen som har mistet jobben siden peak pluss ringvirkninger.

Camlon skrev (41 minutter siden):

Konkurransen i dag er mye tøffere enn da Danmark reformerte og utnyttet boomen i global handel. Derfor tror jeg ikke vi får en gradvis overgangstid, men heller en langvarig nedgangstid.

Uenig. Men med modifikasjoner. Vi vet at Norge i post-oljealderen aldri vil komme på nivået vi var. Men jeg tror det skrikes for høyt om at det blir total kollaps. Kanskje det blir et vanskelig tiår +/-, men det er ikke noe vi kan starte enorme omveltningsprosjekter for å unngå allerede i dag. Vi må gjøre mindre grep, bygge ned offentlige utgifter, legge til rette for flere større industrier og sørge for at vi har noen konkurransefortrinn. Svære reformer vil feile om vi starter med det allerede nå.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Mye av grunnen er at media ikke ønsker å gi dem noen oppmerksomhet. Rødt og MDG fikk raskt drahjelp fra media, spesielt NRK, da de var så små at de var kategorisert i gruppen "andre".

NRK beskytter sin agenda og sin virkelighetsoppfatning. 

Det viktige er å blokkere ut sosialdemokratene og de som kan spille på lag med disse. Da nytter det ikke å stemme på små aktører selv om man liker punktlista deres bedre.

Skrevet
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Skjønner godt at media ikke ønsker å gi oppmerksomhet til partier med slike holdninger som disse partiene (norgesdemokratene og konservativt)  har å vise til. Rødt og MDG sine holdninger er  ikke i nærheten av å være like nedsnødd... 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
7 hours ago, ronron25 said:

På nettsiden til Miljødirektoratet står det følgende(2020):

"I Norge er mikroplast også påvist både i ferskvann, jord og avløpsslam. Selv om vi fortsatt har begrensede data fra ferskvann og jord, sammenliknet med data fra hav, tyder målinger på at både ferskvann og jord er viktige mottakere og reservoarer for mikroplast." 

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/plast-i-havet/mikroplast/

I 2023 skriver de i en pressemelding, "Mikroplast finnes i kystvann, innsjøer, luft og nedbør i hele Norge, også i fjerne strøk som Svalbard, viser ny undersøkelse."

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17952284/mikroplast-spredt-i-hele-norge?publisherId=17847187

Det gjenstår en del forskning, men det skremmer vettet av meg ihvertfall. Og jeg er bekymret for kommende generasjoner for Hvilke helseutfordringer de kommer til å få. 

Ubegrunnet frykt. 

Det som betyr noe er hvor mye Hennessy Paradis Imperial man får nyte til søndagskaffen og på sosialklubben. Privat koster det 1674 kr for et glass og blant folk alt fra 2 til 4k.

Endret av BadCat
Skrevet
leticia skrev (8 minutter siden):

Skjønner godt at media ikke ønsker å gi oppmerksomhet til partier med slike holdninger som disse partiene (norgesdemokratene og konservativt)  har å vise til. Rødt og MDG sine holdninger er  ikke i nærheten av å være like nedsnødd... 

Jeg synes partiprogrammet til ND og K appellerer mye mer til meg som konservativ nasjonalist enn MDG og R. Spesielt MDG virker for meg som ekstremisme og direkte farlig ideologi for vår frihet, økonomi og suverenitet.

Mesteparten av det ND står for høres bare ut som sunn fornuft for meg. Til og med når det kommer til naturvern er ND bedre enn MDG, for eksempel når det kommer til å beskytte norsk natur og stoppe rasering av norsk natur med vindmøller.

Det er sunt for demokratiet vårt at alle synspunkter kommer frem og så får det norske folk avgjøre via stemmeseddelen. FrP blir uansett for tam for meg, og jeg er ikke interessert i å stemme taktisk bare for a få borgerlig regjering. Jeg håper faktisk heller at Rødt får styre enn at Høyre får styre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Nimrad said:

Det er en sannhet med gigantiske modifikasjoner. Nokia lever fortsatt og du kan ikke attribuere Nokia til 10% arbeidsledighet i Finland. Det er kanskje noen titalls tusen som har mistet jobben siden peak pluss ringvirkninger.

Jeg skrev heller ikke at Nokia er ansvarlig for hele arbeidsledigheten, men det var rundt 40 000 arbeidsplasser i Finland som var direkte eller indirekte knyttet til Nokia. I tillegg ga selskapet store skatteinntekter som bidro til å finansiere andre arbeidsplasser, som også forsvant da inntektene falt. Det er svært betydelig i et land med under 3 millioner i arbeidsstyrken.

Poenget mitt med å trekke fram Finlands arbeidsledighet var ikke å argumentere at Nokia er årsaken, men at det finnes ingen naturregel at et land tar seg opp igjen etter en nedtur. Et land kan like gjerne stagnere tiår etter tiår.

2 hours ago, Nimrad said:

Uenig. Men med modifikasjoner. Vi vet at Norge i post-oljealderen aldri vil komme på nivået vi var. Men jeg tror det skrikes for høyt om at det blir total kollaps. Kanskje det blir et vanskelig tiår +/-, men det er ikke noe vi kan starte enorme omveltningsprosjekter for å unngå allerede i dag. Vi må gjøre mindre grep, bygge ned offentlige utgifter, legge til rette for flere større industrier og sørge for at vi har noen konkurransefortrinn. Svære reformer vil feile om vi starter med det allerede nå.

Jeg tror vi er enige om hvordan det vanskelige tiåret vil se ut, og jeg tror heller ikke på teorien om total kollaps. Forskjellen er at jeg ikke tror stagnasjonen er over etter ti år. Norge har et gigantisk oljefond, som gir lite insentiv til å faktisk gjennomføre reformer. Det tar dessuten langt mer enn et tiår å snu skipet, om vi i det hele tatt prøver.

Små reformer fungerer ikke, fordi problemene vokser raskere enn små grep kan løse dem. Vi må derfor gjøre mer drastiske endringer, som å erstatte formuesskatten, kutte i sykepengeordningen, redusere byggekostnadene og bryte opp Norges matvare-oligopol. Det holder derfor ikke å bare justere formuesskatten fra 1 til 0,8 % eller redusere saksbehandlingstiden litt.

Jo lenger vi venter, desto verre blir det, så vi kan like gjerne starte nå.

Endret av Camlon
Skrevet
FrihetensRegn skrev (34 minutter siden):

Jeg synes partiprogrammet til ND og K appellerer mye mer til meg som konservativ nasjonalist

Det gjør de helt sikkert. De er enda mer konservativt nasjonalistiske enn FRP.  

FrihetensRegn skrev (37 minutter siden):

Spesielt MDG virker for meg som ekstremisme og direkte farlig ideologi for vår frihet, økonomi og suverenitet.

Vel, jeg mener konservativ nasjonalisme er direkte farlig for spesielt vår frihet. Økonomisk så heller jeg nok mer mot borgerlig side. Dvs hvis man i utgangspunktet er frisk. Du har sett at Norgesdemokratene helst ikke vil vi skal betale noe skatt i det hele tatt? Hva tror du dette ville ha gjort med offentlige tjenester og splittelse i samfunnet hvis de hadde fått gjennomført sin politikk? Det nærmeste samfunnet man kan sammenligne med er USA. Hvordan funker det der borte med kriminalitet, fattigdom osv? Angående suverenitet,  er det EU du tenker på? Å samarbeide med andre land er noe helt annet enn å miste kontrollen over eget land. Hva har f.eks Danmark mistet? Norge er faktisk veldig avhengig av samarbeid med andre land. Vi er vel ca 40  - 50 % selvforsynte. Sier seg selv at vi ikke kan sitte her oppi steinrøysa og tro vi er så mye bedre enn andre. Vi er avhengig av andre land for å få det til å gå rundt økonomisk.  Nytter fint lite å "beskytte våre interesser, som f.eks olje, og fisk, hvis ingen er interessert i å kjøpe. 

FrihetensRegn skrev (48 minutter siden):

Til og med når det kommer til naturvern er ND bedre enn MDG, for eksempel når det kommer til å beskytte norsk natur og stoppe rasering av norsk natur med vindmøller.

Jeg ser på det som et større problem med rasering av naturen når det kommer til utbygging av hyttefelt. Vi trenger ikke hytter men vi trenger å produsere strøm. Derfor er jeg positiv til vindmøller. 

FrihetensRegn skrev (51 minutter siden):

Det er sunt for demokratiet vårt at alle synspunkter kommer frem og så får det norske folk avgjøre via stemmeseddelen.

Det er sant. Det er bedre at som jeg nevnte innledningsvis (at nedsnødde holdninger) kommer frem i lyset, hvor ytringsfriheten brukes, og hvor man kan bruke ytringsfriheten for å "slå dem tilbake" enn at de får vokse seg sterke i mørket og angripe oss innenfra slik at vi får hendelser ala 22.juli. 

FrihetensRegn skrev (55 minutter siden):

Det er sunt for demokratiet vårt at alle synspunkter kommer frem og så får det norske folk avgjøre via stemmeseddelen. FrP blir uansett for tam for meg, og jeg er ikke interessert i å stemme taktisk bare for a få borgerlig regjering. Jeg håper faktisk heller at Rødt får styre enn at Høyre får styre.

Akkurat denne skjønner jeg ikke. Hvis man er det jeg ville kalt for "ytre høyre", altså lenger til høyre enn FRP, så gir det null mening i at man ville la seg styre av "ytre venstre" slik som jeg anser Rødt for å være. Men kanskje det er et nasjonalistisk fellesskap der ute på de ytterste fløyene, at det er det som er årsaken.  

jeg sliter virkelig i år hvilket parti jeg skal stemme på. Jeg vet at jeg burde ha stemt venstre ideologisk sett, men jeg ønsker ikke å bidra til at det blir borgerlig flertall når jeg ser hvor populistisk FRP holder på. Og skrekk og gru om vi skulle fått en slik populistisk statsminister. Vi trenger noen med litt mer seriøsitet. Nei takk til amerikanske tilstander i Norge. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
18 minutes ago, leticia said:

Akkurat denne skjønner jeg ikke. Hvis man er det jeg ville kalt for "ytre høyre", altså lenger til høyre enn FRP, så gir det null mening i at man ville la seg styre av "ytre venstre" slik som jeg anser Rødt for å være. Men kanskje det er et nasjonalistisk fellesskap der ute på de ytterste fløyene, at det er det som er årsaken.  

Det handler ikke om noe nasjonalistisk fellesskap, men om at Høyre for mange fremstår som mer av det samme. Når man ønsker en reell kursendring, kan en kraftig sving til venstre etterfulgt av en kraftig sving til høyre oppleves mer effektiv enn små endringer i midten.

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (4 minutter siden):

Det handler ikke om noe nasjonalistisk fellesskap, men om at Høyre for mange fremstår som mer av det samme. Når man ønsker en reell kursendring, kan en kraftig sving til venstre etterfulgt av en kraftig sving til høyre oppleves mer effektiv enn å fortsette i midtbanespillet.

Hovedproblemet her er jo egentlig at folk ikke setter seg godt nok inn i de forskjellige partiene sine partiprogrammer. Høyre er ikke "mer av det samme" hvis det er AP man sammenligner med. Det er velgernes egen kunnskapsløshet og at de hopper for lett på "populistisk propaganda" som er den største trusselen mot demokratiet slik jeg ser det. Det, og at norges største "parti " aldri sier sin mening, nemlig "hjemmesitterpartiet"... 

Hvis man ikke ser endring / forskjell mellom AP og Høyre sier det egentlig mest at man som nevnt ikke har satt seg nok inn i politikken - eller at man har det såpass greit i hverdagen som en "midt på treet "norsk borger økonomisk at man verken har fattigdomsproblematikk i hverdagen sin,  eller tilhører de rikeste.  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...