Nimrad Skrevet mandag kl 14:28 Del Skrevet mandag kl 14:28 aklla skrev (1 time siden): Litt usikker på hvordan dette lar seg sammenligne med en rettsal der retten ønsker at vitnet skal vitne. At prinsippet står for fall hvis de ikke lenger gjelder. Her har man allerede konkludert at det ikke var særlige forhold for å kjøre den bak lukkede dører, men lar seg altså presse når et vitne truer med å holde kjeft fordi hun ikke stoler på media. 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet mandag kl 14:35 Del Skrevet mandag kl 14:35 – Jeg stoler ikke på noen, sa Tone Ingebrigtsen – før hun begynte sin forklaring bak lukkede dører. https://www.vg.no/sport/i/eMxx64/tone-ingebrigtsen-i-retten-jeg-stoler-ikke-paa-noen 2 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 14:36 Del Skrevet mandag kl 14:36 Nimrad skrev (5 minutter siden): At prinsippet står for fall hvis de ikke lenger gjelder. Her har man allerede konkludert at det ikke var særlige forhold for å kjøre den bak lukkede dører, men lar seg altså presse når et vitne truer med å holde kjeft fordi hun ikke stoler på media. Så det du eigentleg seier er at i eit hypotetisk tilfelle kunne ein ektefelle utnytte stillinga til å krevje å få betalt for å vitne? Det blir etter mi meining ei rar samanlikning. 1 Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet mandag kl 14:54 Del Skrevet mandag kl 14:54 fredrik2 skrev (2 timer siden): Vet inte alls vad hon synes om saken men er rätt uppenbart att Gjert helst av allt inte vill att något ska vara offentligt. Det er mye enklare att vara offer och bortförklara allt hvis andra inte har speciellt mycket information. Hvor i alle dager får du dette i fra? Forsvarerne til Gjert har jo argumentert i retten i dag FOR at dørene skulle holdes åpne... 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 14:56 Del Skrevet mandag kl 14:56 Sitat Bistandsadvokaten etter Tone Ingebrigtsens forklaring: – Den verste dagen for dem Bistandsadvokaten forteller at det var en tung dag for Jakob Ingebrigtsen og søsteren i retten. Samtidig varsler hun at tre av de eldre brødrene vil søke om voldsoffererstatning. Sitat – Hadde det vært bedre for dine klienter om hun ikke forklarte seg? – Jeg har mine tanker om det, men det skal jeg ikke gå så mye inn på. Annet enn for mine klienter var dette verst tenkelig utfall, svarer bistandsadvokaten. Sitat Forsvarerne til Gjert Ingebrigtsen hadde imidlertid en annen oppfatning. – Vi er godt fornøyd med at forklaringen er fremført for retten. Det har kommet frem så mange anklager mot Gjert og Tone Ingebrigtsen, at det var viktig at det kom frem motargumenter, sier forsvarer John Christian Elden. Sitat Påtalemyndigheten på sin side mener saken har blitt bedre belyst, men at saken ikke har endret seg. – Det er ikke kommet opplysninger av vesentlig betydning gjennom hennes vitnemål i dag. Tiltalen er tatt ut, uten hennes forklaring, sier aktor Angjerd Kvernenes. https://www.nrk.no/rogaland/bistandsadvokaten-etter-tone-ingebrigtsens-forklaring_-_-den-verste-dagen-for-dem-1.17397128 Oppsummert: Gjert er fornøgd med vitneforklaringa, medan Jakob og dottera ikkje er det. Men forklaringa vil få lite å seie for ein evt. dom. Og så kan ein komme i den absurde situasjonen at Gjert blir frikjend i straffesaka, men dømd til å betale erstatning til fleire av borna. Dette har skjedd tidlegare, m.a. i den mykje omtalte Birgitte Tengs-saka. 1 Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet mandag kl 14:58 Del Skrevet mandag kl 14:58 torbjornen skrev (2 timer siden): Uavhengig av kven som har rett vil det vere ei stor belastning for alle involverte å få familielivet bretta ut i media. Dette gjeld både Gjert, Tone og borna. Dette har du nok heilt rett i. Dette tar han feil i... ref. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8qAkwA/tyngste-dagen-for-dem-til-naa "Aktoratet mente at dørene måtte lukkes hvis det var det som måtte til for å få forklaringen. Forsvarer John Christian Elden argumenterte for åpne dører." Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:00 Del Skrevet mandag kl 15:00 Andre1980 skrev (5 minutter siden): Hvor i alle dager får du dette i fra? Forsvarerne til Gjert har jo argumentert i retten i dag FOR at dørene skulle holdes åpne... Tja... Subara skrev (25 minutter siden): https://www.vg.no/sport/i/eMxx64/tone-ingebrigtsen-i-retten-jeg-stoler-ikke-paa-noen Sitat Hverken forsvarer Elden eller bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen ønsket lukkede dører i dette tilfellet. Forsvaret ønsket i utgangspunktet at hele saken skulle gå for lukkede dører. Nå som den hittil har gått for åpne, sa Elden de ønsket åpne dører også under Tone Ingebrigtsens forklaring. 1 Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet mandag kl 15:02 Del Skrevet mandag kl 15:02 torbjornen skrev (1 minutt siden): Tja... Og nå snakker vi vel om det som skjedde i retten i dag... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:02 Del Skrevet mandag kl 15:02 Andre1980 skrev (3 minutter siden): Dette tar han feil i... ref. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8qAkwA/tyngste-dagen-for-dem-til-naa "Aktoratet mente at dørene måtte lukkes hvis det var det som måtte til for å få forklaringen. Forsvarer John Christian Elden argumenterte for åpne dører." Som nemnt i mitt forrige innlegg: Gjert og forsvararane ynskte i utgangspunktet at heile saka skulle vere lukka. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet mandag kl 15:05 Del Skrevet mandag kl 15:05 Er det sant at Gjert Ingebrigtsen skal være med i neste sesong av "Fra bølle til bestevenn"? 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:06 Del Skrevet mandag kl 15:06 Andre1980 skrev (Akkurat nå): Og nå snakker vi vel om det som skjedde i retten i dag... @fredrik2snakka vel om heile saka. Når det gjeld forklaringa til kona virkar det for meg som at den var til tiltalte sin fordel. Dermed var det kanskje ein ekstra grunn til at forsvaret helst hadde sett at forklaringa var offentleg. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet mandag kl 15:07 Del Skrevet mandag kl 15:07 torbjornen skrev (Akkurat nå): Som nemnt i mitt forrige innlegg: Gjert og forsvararane ynskte i utgangspunktet at heile saka skulle vere lukka. Men nå som rettsaken er åpen, så vil Gjert og forsvareren at også dette vitnemålet skulle vært åpent. Hun har ytterligere splittet familien i dag med hennes handlinger, da Fillip, Elisabeth og Kristoffer heller ikke får vite hva moren deres har sagt i retten pga taushetsplikt, og de fornærmede har heller ikke lov til å snakke om dette. 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 15:11 Del Skrevet mandag kl 15:11 Andre1980 skrev (2 minutter siden): Men nå som rettsaken er åpen, så vil Gjert og forsvareren at også dette vitnemålet skulle vært åpent. Hun har ytterligere splittet familien i dag med hennes handlinger, da Fillip, Elisabeth og Kristoffer heller ikke får vite hva moren deres har sagt i retten pga taushetsplikt, og de fornærmede har heller ikke lov til å snakke om dette. "Damned if you do, damned if you don't" Spørsmålet er om splittinga hadde blitt noko mindre dersom forklaringa var kjend for alle. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 17:35 Del Skrevet mandag kl 17:35 2 hours ago, Andre1980 said: Hvor i alle dager får du dette i fra? Forsvarerne til Gjert har jo argumentert i retten i dag FOR at dørene skulle holdes åpne... Min tolkning av hele saken. Gjert har knappt sakt noe alls innen rettegangen och de ville ha rettsaken stängd. Hvorfor Elden idag ville ha öppen rettsak vet jag inte. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet mandag kl 17:52 Del Skrevet mandag kl 17:52 Tycker saken blir mer och mer merklig. Helt forskjellig verklighetsuppfattning inom familjen. Verkar som att mamman eksplicit ikke ville att sina egna barn skulle få höra på det hon vittnade om idag. Gjert, som uppenbart er bestämd, snakker högt och kverulerar verkar på en måte ikke ens förstå hur det kan uppfattas. Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 19:08 Forfatter Del Skrevet mandag kl 19:08 fredrik2 skrev (1 time siden): Tycker saken blir mer och mer merklig. Helt forskjellig verklighetsuppfattning inom familjen. Verkar som att mamman eksplicit ikke ville att sina egna barn skulle få höra på det hon vittnade om idag. Gjert, som uppenbart er bestämd, snakker högt och kverulerar verkar på en måte ikke ens förstå hur det kan uppfattas. Vel,merkelig er vel ikke saken. At saken faktisk går for åpne dører gitt den enorme medieoppmerksomheten er derimot merkelig da det i seg selv er en ekstra belastning for tiltalte. Da blir det som Tone sier at media fråtser. Jeg forstår godt ønsket til Tone. Hun føler seg mellom barken og veden og hun har garantert sin egen vurdering og oppfatning av hva slags vold vi snakker om her. Jeg antar hun mener saken er helt tatt ut av proposjoner ut fra slik hun ser på saken. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 19:41 Del Skrevet mandag kl 19:41 (endret) For meg ser det ut som at heile storfamilien til Gjert, inkludert kona og sonen Martin står på den eine sida og dei andre borna og deira familiar på den andre. Og at splittinga er så djup at folk frå dei ulike sidene ikkje er på talefot. Eit eksempel er farmora som prøvde å invitere borneborna i 80-årsdag, men der ingen ville komme. Det kan sjå ut som at den eldre generasjonen tykkjer at saka er teken ut av alle proporsjonar. Endret mandag kl 19:41 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden En del av det var også å gi Gjert sparken som trener, for å løsrive seg fra faren. Nå er de voksne og bør ha krav på å kunne leve sine egne liv. Jakob Ingebrigtsen mente håndkle-episoden var «hell i uhell» Så Gjert har nok hatt et altfor fast grep om barna sine. I tillegg til kjefting og ordbruk, som noen av dem har opplevd som psykisk vold. Og enkeltepisoder med vold som barna ikke har tålt. Gode grunner til å ønske seg langt vekk eller en pause. Men det virker som kona kan leve med det. I de verste voldssakene er alle de rundt voldsoffre? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Hvor mye vekt blir det tillagt i saken at Gjert ser ut til å ha prøvd å sabotere Jakob sin løperkarriere? Dersom dette kan sies å være riktig, så mener jeg at dette er det viktigste her. Egentlig veldig alvorlig. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Subara skrev (11 timer siden): Men det virker som kona kan leve med det. I de verste voldssakene er alle de rundt voldsoffre? I en mishandlingssak (hvor det er mannen som er familiens tyrann) så er kona ofte både et offer, og samtidig en som har medvirket til at mishandlingen kan fortsette å skje. Så både et offer og en overgriper altså. (Snakker på generelt grunnlag i denne kommentaren, ikke om denne spesifikke saken). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå