obygda Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Tussi skrev (3 minutter siden): Det stemmer ikke, han skal også ha sparket sønnen i magen da han falt på sykkel. Psykisk vold, med innslag og dermed trusler om fysisk vold er definitivt vold Dette med spark i magen avkrefter Tone. Ingen har sett noen skader på noen foruten håndklede merket..Dette med spark i magen kan ha vært å pirke borti magen for alt vi vet. Om jeg strekker beina og dulter så vidt bort i magen og ber noen reise seg opp..så vil mange mene det ikke er vold. Så her kommer det ann på øyet som ser vil jeg mene. Men ingen av oss var der,så vanskelig å bedømme.
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai obygda skrev (Akkurat nå): Dette med spark i magen avkrefter Tone. Ingen har sett noen skader på noen foruten håndklede merket..Dette med spark i magen kan ha vært å pirke borti magen for alt vi vet. Om jeg strekker beina og dulter så vidt bort i magen og ber noen reise seg opp..så vil mange mene det ikke er vold. Så her kommer det ann på øyet som ser vil jeg mene. Men ingen av oss var der,så vanskelig å bedømme. Som sagt, jeg antar hennes forklaring er gitt utfra det st hun fortsatt hiø være gift med Gjert. Jeg synes du gjennom hele denne tråden har bagatellisere mishandling og vold mot barn, og jeg liker det ikke 8 1
obygda Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Tussi skrev (1 minutt siden): Som sagt, jeg antar hennes forklaring er gitt utfra det st hun fortsatt hiø være gift med Gjert. Jeg synes du gjennom hele denne tråden har bagatellisere mishandling og vold mot barn, og jeg liker det ikke Jeg bagatelliserer ikke vold mot barn. Det er grusomt og kan aldri forsvares. Men jeg tror Jakob og brødrene lyver og overdriver. Jeg har sett noe lignende før. Jeg synes jeg kjenner igjen modusen hos sønnene. Det er bygget seg opp et hat her. Økonomiske motiver er også inne i bildet. Sønnene vil ikke at faren skal trene noen andre. Som sagt..jeg synes jeg kjenner igjen en falskhet og løgn fra sønnene i sin væremåte. Spesielt Henrik og Jakob. Min mor sier det samme..hun mener å kjenne igjen trekk hos Jakob som peker mot falskhet og løgn. Og dette sa hun lenge før vi kjente noe om disse påstandene. Dette er slik jeg også leser sønnene Henrik og Jakob sitt kroppspråk. Og når Tone og avviser vold,og da snakker hun trolig om fysisk vold, så tror jeg henne. Min mor har forresten arbeidet innen psykiatri hele sitt yrkesaktive liv..og har sett det meste. Så sett fra mitt ståsted lyver og overdriver både Jakob og Henrik. Men jeg tror dem på at faren har vært en kontrollfrik og ekstremt vanskelig å samarbeide med. Og slikt tærer over tid og går over i hat..og så begynner man kanskje å overdrive litt i hodet mhp hva som faktisk har skjedd. Og så dukker tanker om hevn opp i hodet osv..Det baller på seg og før man vet ordet av det lyver man til seg selv og andre.
rozon Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Det å være "pappa" og det å være trener for en idrettsutøver i verdensklasse er ikke helt det samme, og man kan lure på om disse to rollene lar seg kombinere. Vel, det er vel det vi får svar på i denne saken. Straffbar kroppskrenkelse krever normalt enten forsett eller grov uaktsomhet. Det er vanskelig å tro at Gjert ønsket å skade barna sine - men det forekommer nok oftere enn man ønsker. Tenker en stressa Gjert i trenermodus møter datter i trassalder kan gi et ikke-optimalt hendelsesforløp, men hvorvidt det er straffbart er opp til domstolen å avgjøre. Forøvrig var resten av landet nedrullet i covid tiltak når dette skjedde, og ganske så mange hadde røde merker på kinnene av de der teite munnbåndene vi gikk med. Nei, jeg tror nok mye av saken her er rolleblanding. Man forventer en pappa og får en trener etc. Vold skal selvsagt ikke forekomme, men ikke alt som gjør vondt eller svir er straffbar vold.
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai rozon skrev (4 minutter siden): Det å være "pappa" og det å være trener for en idrettsutøver i verdensklasse er ikke helt det samme, og man kan lure på om disse to rollene lar seg kombinere. Vel, det er vel det vi får svar på i denne saken. Straffbar kroppskrenkelse krever normalt enten forsett eller grov uaktsomhet. Det er vanskelig å tro at Gjert ønsket å skade barna sine - men det forekommer nok oftere enn man ønsker. Tenker en stressa Gjert i trenermodus møter datter i trassalder kan gi et ikke-optimalt hendelsesforløp, men hvorvidt det er straffbart er opp til domstolen å avgjøre. Forøvrig var resten av landet nedrullet i covid tiltak når dette skjedde, og ganske så mange hadde røde merker på kinnene av de der teite munnbåndene vi gikk med. Nei, jeg tror nok mye av saken her er rolleblanding. Man forventer en pappa og får en trener etc. Vold skal selvsagt ikke forekomme, men ikke alt som gjør vondt eller svir er straffbar vold. Hva nøyaktig som gjør vondt eller svir er ikke straffbart hvis jeg gjør det mot ditt barn? 6
leticia Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gargantua skrev (2 timer siden): Mange av barna, samt partnere av barna, samt andre vitner har vitnet om at vold har forekommet. Så kommer Tone og sier at vold ikke har forekommet. Er det én person som juger, eller alle de andre? Hva annet skal hun si? Hun har valgt å bli værende hos mannen. Det er (dessverre) altfor mange kvinner som velger å bli værende hos en voldelig mann fremfor å støtte sine egne barn i saker om vold og andre overgrep. Hun har iallefall garantert at de gjeldende 5 barna ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. 3 2
Duriello Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai obygda skrev (2 timer siden): Jeg har sett noe lignende før. Jeg synes jeg kjenner igjen modusen hos sønnene. Det er bygget seg opp et hat her. Økonomiske motiver er også inne i bildet. Sønnene vil ikke at faren skal trene noen andre. Som sagt..jeg synes jeg kjenner igjen en falskhet og løgn fra sønnene i sin væremåte. Spesielt Henrik og Jakob. Og jeg har sett lignende oppførsel fra folk noe lik Gjert's, som tilsier at ja, det sønnene sier har rot i virkelighet. Vi får vel bare være enig om å være uenig. 5
obygda Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai leticia skrev (5 minutter siden): Hva annet skal hun si? Hun har valgt å bli værende hos mannen. Det er (dessverre) altfor mange kvinner som velger å bli værende hos en voldelig mann fremfor å støtte sine egne barn i saker om vold og andre overgrep. Hun har iallefall garantert at de gjeldende 5 barna ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Vel..du antar Gjert er voldelig. Jeg tror sønnene lyver. Det er to ulike versjoner. Siden ikke alle barna og moren har samme virkelighetsoppfatning så er det jo en historie her man må ta et valg mellom. Hvem lyver..hvem overdriver..og hva er de faktiske forhold her? Vi tilskuere vet ikke hva som er sant..vi tar parti med en av fortellingene..men ingen av oss vet. Jeg har tatt Tone sitt parti og mener hun forteller virkeligheten... Det er helt åpenbart mye hat mellom Gjert og f.eks Jakob..et hat som går fra Jakob mot faren...ikke fra Gjert mot Jakob. Jeg tror dette hatet har medvirket til løgn. 3
obygda Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Duriello skrev (2 minutter siden): Og jeg har sett lignende oppførsel fra folk noe lik Gjert's, som tilsier at ja, det sønnene sier har rot i virkelighet. Vi får vel bare være enig om å være uenig. Det er fair...ingen av oss vet sannheten her og bygger vår forståelse ut fra blant annet egne erfaringer. 1
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai obygda skrev (12 minutter siden): Vel..du antar Gjert er voldelig. Jeg tror sønnene lyver. Det er to ulike versjoner. Siden ikke alle barna og moren har samme virkelighetsoppfatning så er det jo en historie her man må ta et valg mellom. Hvem lyver..hvem overdriver..og hva er de faktiske forhold her? Vi tilskuere vet ikke hva som er sant..vi tar parti med en av fortellingene..men ingen av oss vet. Jeg har tatt Tone sitt parti og mener hun forteller virkeligheten... Det er helt åpenbart mye hat mellom Gjert og f.eks Jakob..et hat som går fra Jakob mot faren...ikke fra Gjert mot Jakob. Jeg tror dette hatet har medvirket til løgn. Jeg er enig med Leticia. Og at alle barna unntatt ett lyver, nei det tror jeg ikke. 4
obygda Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai Tussi skrev (16 minutter siden): Jeg er enig med Leticia. Og at alle barna unntatt ett lyver, nei det tror jeg ikke. Men noen lyver....
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai obygda skrev (Akkurat nå): Men noen lyver.... Ja det er det ingen tvil om 1
leticia Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Man skaper seg gjerne egne "sannheter " slik at hjernen er i stand til å takle virkeligheten / beholde egen ære. Spør dere, hvem har størst behov for å "skjule sannheten " her? Uansett avgjørelsen i saken nå i tingretten og i lagmannsretten, jeg støtter de 5 barna fullt ut. Legg også merke til hvem som har de mest detaljerte vitneforklaringene, det er gjerne hos dem man finner sannheten. Ikke hos en som nekter å svare på bistandsadvokatens spørsmål slik som moren i denne saken gjorde... 4
Subara Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Tror det fort kan skje at man har ulik virkelighetsoppfatning av ting, så merkelig det enn virker. Det ser man i familier der enkelte søsken bryter all kontakten, mens de andre sier de har hatt en god barndom. I denne saken er det bare en av sønnene som tar farens parti. Og foreldrene har en annen oppfatning av saken enn barna. Ikke minst søstrene til Gjert. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/gjerts-sostre-hyller-broren-barna-var-stygge-i-munnen/17710935/ Men en av partene skal finne saken hvis ikke det blir forlik. Forfatteren Vigdis Hjort har brutt kontakten med familien etter å ha skrevet virkelighetslitteratur. Søsteren skrev bok som svar for å "gjenopprette familiens ære". I «Arv og miljø» skriver Vigdis Hjorth om konflikter rundt et arveoppgjør og ting som virvles opp da faren dør. Det handler blant annet om en far som begår overgrep.https://www.vg.no/rampelys/i/EVV4o/skrev-hevnroman-om-soesteren-vigdis-hjorth-i-hemmelighet Ganske dypt fall å gå fra å være trener til verdensmestere og til en ev. fengselsstraff. Har ikke inntrykk at det er så vanlig å bli dømt til fengselsstraff for vold. Eller kanskje det gjaldt voldtekt. Og her har de bare bevis for slag med håndkle. Denne saken viser i hvert fall at psykisk vold kan oppleves like ille som den fysiske, som bare har skjedd i noen få tilfeller. Vel, knipsing i ansiktet er jo faktisk vold og ikke kjefting. https://www.tv2.no/direkte/l5lre/ingebrigtsen-rettssaken/67ee3ad52d157e14caa58db6/forteller-om-knipsing-i-ansiktet-ganske-hardt Datteren bodde i fosterhjem som er et drastisk tiltak. Rart at flere rundt familien ikke har reagert på det. 4
Duriello Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) Subara skrev (10 minutter siden): Datteren bodde i fosterhjem som er et drastisk tiltak. Ja dette er jo alltid førstevalg når man ikke får det som man vil hjemme. /s. (Ikke myntet mot deg Subara) Endret 12. mai av Duriello 3
Subara Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Episoden med slag fra et sammenrullet håndkle: Etter denne dagen skal datteren ikke lenger ha bodd hjemme hos foreldrene Gjert og Tone Ingebrigtsen, men først hos en bror, og seinere i fosterhjem gjennom en frivillig ordning Episoden var den utløsende faktoren til at Henrik, Filip og Jakob brøt med faren som trener. https://www.nrk.no/rogaland/gjert-ingebrigtsens-datter_-_-fikk-hore-at-jeg-odela-familien-da-jeg-sluttet-med-friidrett-1.17358028 Vet ikke hva frivillig ordning betyr. Er det ikke vanskelig å få fosterforeldre? Det var referatforbud mot fostermorens vitneforklaring. https://www.tv2.no/direkte/l5lre/ingebrigtsen-rettssaken/68089294d8a96b5b9eb81d42/datterens-fostermor-vitner 1 1
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Subara skrev (2 minutter siden): Vet ikke hva frivillig ordning betyr. Er det ikke vanskelig å få fosterforeldre? Det betyr at foreldrene godtar det, slik at barnevernet ikke tar saken via fylkesnemnda for sosiale saker 4
Subara Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Tussi skrev (1 minutt siden): Det betyr at foreldrene godtar det, slik at barnevernet ikke tar saken via fylkesnemnda for sosiale saker Men denne gangen godtar de det ikke, hadde jeg nær sagt. 1
rozon Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai 3 hours ago, Tussi said: Hva nøyaktig som gjør vondt eller svir er ikke straffbart hvis jeg gjør det mot ditt barn? Kommer ann på hensikt. Ellers ville det vært mye tannleger i fengsel.
Gargantua Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai 1 hour ago, leticia said: Hva annet skal hun si? Hun har valgt å bli værende hos mannen. Det er (dessverre) altfor mange kvinner som velger å bli værende hos en voldelig mann fremfor å støtte sine egne barn i saker om vold og andre overgrep. Hun har iallefall garantert at de gjeldende 5 barna ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. Så hun velger å begå mened? Det er ganske alvorlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå