Gå til innhold

Jeg hater den norske innvandringspolitikken!!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Vokteren said:

Den som vet minst om etnisitet er nok du som tror at etnisitet er noe man bytter over natta…

Intetsigende babbel er alt jeg forventer av deg og du skuffer ikke denne gangen heller. Kom gjerne med argumenter for hvorfor jeg tar feil, men vær forberedt på at jeg kommer til å kreve dokumentasjon, ikke bare meninger.

• Liker 5
Skrevet
rozon skrev (23 timer siden):

Det som er et sosialt konstrukt, er avskyen for selve ordet rase. Genetiske forskjeller mellom befolkningsgrupper er et faktum, og det er allment akseptert – så lenge man unngår å bruke akkurat det ordet.

...det synet er utdatert, all den tid det ikke er gener som finnes hos noen gruppe mennesker i stor grad uten å også finnes hos andre grupper mennesker;

Alle forsøk på å definere raser ender opp med å koke bort, fordi det ikke er noen naturlige avgrensinger hvor tilstedeværelsen av eldre gener slutter eller starter, og ingen gener som er unike for en gruppe mennesker uten og også finnes hos naboer -- eller så er genene sjeldene fordi de enda ikke har spredt seg og er sjeldne også i befolkningen de finnes blant, og definerer ikke dem som rase.

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_(human_categorization)

Minner om at hudfarge er som hårfarge.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke påpeke hykleri uten å bli anklaget for whataboutism?

Forklar gjerne hvordan det eksempelet påpeker hykleri. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (6 timer siden):

Jeg har en stor forkjærlighet for det kurdiske folk. Kan jeg bli etniske kurdef?

Hvis man flytter til kurdistan, adopterer kulturen deres, og gifter seg med en kurder, og blir akseptert som en av dem -- av kurderene, hvorfor ikke..?

...

Det sosiale konstruktet KAN kreve at du er født der.

Som det å bli regnet som hvit i USA nesten alltid krever at du har to foreldre som regnes som hvit -- selv om hvit er et arbritært begrep, et sosialt konstrukt.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (6 timer siden):

Jeg har en stor forkjærlighet for det kurdiske folk. Kan jeg bli etniske kurdef?

Føler du deg kurdisk, at du hører til den kurdiske kulturen?

Jeg har samisk slekt 5-6 generasjoner tilbake. Er jeg da etnisk same? Eller kanskje etnisk danske siden min tippoldefar var dansk? Eller han var vel forresten etnisk belgier, siden deler av hans familie enda lenger tilbake flyttet til Danmark fra det området som nå heter Belgia. Eller kanskje var han etnisk spansk, ettersom området på den tiden hvor familien emigrerte derfra var under spansk herredømme...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (1 time siden):

Intetsigende babbel er alt jeg forventer av deg og du skuffer ikke denne gangen heller. Kom gjerne med argumenter for hvorfor jeg tar feil, men vær forberedt på at jeg kommer til å kreve dokumentasjon, ikke bare meninger.

Og hva med deg rabler ? Lever du etter dine egne krav ?

Av dine mer enn 50 mer eller mindre flåsete innlegg i denne tråden er det mindre enn 5 som har kilder.
Resten er åpenbart synsing…..

• Liker 8
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (På 15.5.2025 den 8.13):

Men nå er da også rasisme svært utbredt i mange asiatiske og afrikanske land. Jeg vil nå mene at det å klare å se bort fra opphavet til en person i utgangspunktet er en styrke, så fremt man opplever at personen også tilpasser seg kulturen man innvandrer til.

"Rasisme" er grunnleggende å mene at en selv er bedre og mer verdifull enn andre.
Vis meg de folkegruppene eller kulturene som ikke mener dette, dvs. ikke setter seg selv og sin kultur høyere enn andre..(?)
Dette gjelder også folk fra det vi ofte tenker er primitive kulturer.

Men som vi vet er det i all hovedsak hvite vestlige som blir kritisert for "rasisme"..
- selv om vi bor i de mest tolerante og velfungerende landene i verden. Et bevis for dette er at "alle" vil hit. 
Muslimer og afrikanere med sin "fantastiske" kultur vil for alt i verden bosette hos "kristne" hvite "rasister" i Vesten.
Et lite paradoks eller hva?
*tenke* kanskje det ikke er dem som skal lære oss om "verdier?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Slutt å bruke det ordet. Det støtter opp under misoppfattelser om at mennesket deles inn i raser, noe som har vært kjent i minst hundre år at alle mennesker tilhører samme rase.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (4 timer siden):

Slutt å bruke det ordet. Det støtter opp under misoppfattelser om at mennesket deles inn i raser, noe som har vært kjent i minst hundre år at alle mennesker tilhører stammer rase.

Mennesket er en art - som hunder.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
Skrevet
Crooked Cracker skrev (18 minutter siden):

Om disse tallene stemmer (som de insiterer på at det gjør) er det jo heller oppsiktsvekkende.

https://inyheter.no/15/05/2025/det-nye-innvandringsregnskapet-islamsk-innvandring-koster-mye-mer-enn-2260-milliarder-kroner/

Ba Chatgpt analysere artikkelen:

Artikkelen «Det nye innvandringsregnskapet: – Islamsk innvandring koster mye mer enn 2260 milliarder kroner» publisert på iNyheter 15. mai 2025, fremstår som en meningsartikkel med politisk slagside, snarere enn en nøytral, faktabasert analyse.

### Sammendrag av artikkelen

Artikkelen bygger på uttalelser fra Kjell Erik Eilertsen, tidligere journalist i Finansavisen og nå førstekandidat for Industri- og Næringspartiet (INP) i Akershus. Han hevder at «islamsk innvandring» har kostet Norge minst 2260 milliarder kroner, basert på oppdaterte beregninger fra et tidligere innvandringsregnskap han var med på å utarbeide i 2013. Eilertsen estimerer en kostnad på 10 millioner kroner per innvandrer fra islamske land, og kritiserer Statistisk sentralbyrå (SSB) for å være for optimistiske i sine forutsetninger om integrering. Han trekker også paralleller til situasjonen i Sverige og fremmer INPs forslag om null flyktningmottak i visse kommuner og strengere integreringskrav. ([Uten Filter][1])

### Vurdering av faktagrunnlaget

Eilertsens beregninger er basert på tidligere SSB-modeller, men han justerer tallene betydelig oppover og legger til egne antakelser, som at annen generasjon innvandrere ikke integreres og at det er økte kostnader knyttet til offentlige tjenester i områder med høy innvandrerandel. Disse justeringene er ikke støttet av SSBs egne analyser. SSB har tidligere uttalt at deres beregninger ikke inkluderer direkte flyktningkostnader de første seks årene etter mottak, og at tallene ofte blir misforstått i debatten. ([SSB][2])

Videre har SSB-forsker Erling Holmøy uttrykt bekymring for hvordan deres tall blir brukt i debatten, og understreket at innvandringsregnskapene ikke bør brukes til å måle hvor «lønnsom» den enkelte innvandrer er.

### Språk og retorikk

Artikkelen benytter seg av ladet språk og sterke uttrykk som «popøs snillisme» og beskriver norsk innvandringspolitikk som en øvelse i naivitet. Den fremhever også Eilertsens tidligere kontroversielle uttalelser om somaliere, pakistanere og arabere, noe som kan indikere en underliggende negativ holdning til muslimer. Slike formuleringer og fokus på en spesifikk religiøs gruppe kan bidra til å skape fordommer og fremme muslimfiendtlige holdninger.

### Konklusjon

Artikkelen presenterer seg som en økonomisk analyse, men den er preget av politisk motivasjon, selektiv bruk av data og retorikk som kan oppfattes som muslimfiendtlig. Den mangler balansert kildebruk og nyansering, og fremstår derfor mer som et politisk innlegg enn en objektiv, faktabasert rapport. Det er viktig å være kritisk til slike fremstillinger og søke informasjon fra flere kilder for å få et helhetlig bilde av komplekse samfunnsspørsmål som innvandring.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Neptun1 skrev (4 timer siden):

"Rasisme" er grunnleggende å mene at en selv er bedre og mer verdifull enn andre.
Vis meg de folkegruppene eller kulturene som ikke mener dette, dvs. ikke setter seg selv og sin kultur høyere enn andre..(?)
Dette gjelder også folk fra det vi ofte tenker er primitive kulturer.

Men som vi vet er det i all hovedsak hvite vestlige som blir kritisert for "rasisme"..
- selv om vi bor i de mest tolerante og velfungerende landene i verden. Et bevis for dette er at "alle" vil hit. 
Muslimer og afrikanere med sin "fantastiske" kultur vil for alt i verden bosette hos "kristne" hvite "rasister" i Vesten.
Et lite paradoks eller hva?
*tenke* kanskje det ikke er dem som skal lære oss om "verdier?

Det er vel først og fremst i vår del av verden hvor man har diskuterer rasisme som et problematisk fenomen og forsøker å bekjempe det. Men, som jeg skrev, det er vel så utbredt i andre kulturer ja.

Og ja, jeg synes også det er problematisk når en del innvandrere prøver å importere fenomener i sin kultur som går på tvers av våre verdier - det blir et paradoks.

Men det er svært få av de jeg kjenner med innvandrerbakgrunn som ønsker dette. Samtidig representerer de klart den gruppen som er velintegrert.

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, Vokteren said:

Og hva med deg rabler ? Lever du etter dine egne krav ?

Av dine mer enn 50 mer eller mindre flåsete innlegg i denne tråden er det mindre enn 5 som har kilder.
Resten er åpenbart synsing…..

Fremdeles ingen argumenter eller dokumentasjon…

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (34 minutter siden):

Fremdeles ingen argumenter eller dokumentasjon…

Du behøver ikke å fortelle oss om alt du ikke leverer.

Hva med seriøs debatt i stedet ?

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Vokteren said:

Du behøver ikke å fortelle oss om alt du ikke leverer.

Hva med seriøs debatt i stedet ?

Jeg skal ta høyde for at du ikke har lest alle innleggene.

Her har du de vanligste definisjonene på etnisitet:

Fra SNL:

Etniske identiteter og måtene disse uttrykkes på (språkform, klesdrakt og så videre) kan ha dype røtter, men er i et historisk perspektiv ikke evige. Slike identiteter og deres uttrykk blir til og formgis som en side ved kommunikasjonen og samhandlingen grupper imellom. Personer med røtter i flere kulturer (for eksempel norsk og samisk) kan framstå med en sammensatt identitet eller vektlegge ulike identiteter i ulike sammenhenger. Uansett vil alltid karakteren av ulike etniske identiteter variere med deres lokale brukskontekster.

Og wikipedia

Den viktigste egenskapen ved etnisitet er at den ikke har noen direkte sammenheng med biologi og kan være flytende, fleksibel og endres. Mennesker kan endre eller forsterke sin etnisitet ved å lære om eller bli tatt opp og inn i en annen kultur. Amerikanske samfunn illustrerer dette: Den omfattes av grupper av mennesker fra hundrevis av forskjellige kulturer i verden som alle har tatt opp i seg noen sider ved amerikansk kultur og nå deltar i en felles etnisk identitet som amerikanere.

Alle som er født og oppvokst i Norge har en felles bakgrunn og opplevelse som gjør dem etnisk norske. De har gått på de samme skolene, lest de samme tekstene, sett de samme programmene og på alle måter hatt en felles, identitetsbærende opplevelse av å vokse opp i det norske samfunnet.

Så jeg gjentar min påstand som det enda ikke er noen som har klart å argumenter mot: Alle som er født og oppvokst i Norge er etnisk norsk så etnisk norske vil alltid være flertallet i Norge.

Endret av rabler
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...