Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

210 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      63
    • Nei
      108
    • Usikker
      39

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DJViking skrev (5 minutter siden):

Hvis EU noensinne ønsker Norge inn i EU, så må de få frem gulroten og ikke pisken.
Jeg tror problemet med toll på jern har økt oppslutningen for Nei til EU.

https://www.vg.no/nyheter/i/GxlJyx/undersoekelse-faerre-oensker-norge-inn-i-eu

Den plutselige begeistringen i Brussel for tollmurer, er et klart signal om et EU i krise.
Da hiver man prinsippene på søpla og forsøker å utnytte små land.
Den naive og ansvarsfraskrivende holdningen om ytterligere globalisering og nedprioritering av sikkerhetspolitikk, har spilt falitt i en verden som er preget av realpolitikk.

Skrevet

@Krig og fred og @Subara: Det er jo helt greie synspunkter det. For min del var det uansett bare en lufting av noen av spørsmålene jeg har knyttet til saken og som gjør at jeg er usikker. Jeg ønsker nok i utgangspunktet uansett en åpen debatt, og at vi ikke kan slå oss til ro med at det vi besluttet for snart en generasjon tilbake absolutt skal være gjeldende fortsatt. Verden endrer seg.

• Liker 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (23 minutter siden):

@Krig og fred og @Subara: Det er jo helt greie synspunkter det. For min del var det uansett bare en lufting av noen av spørsmålene jeg har knyttet til saken og som gjør at jeg er usikker. Jeg ønsker nok i utgangspunktet uansett en åpen debatt, og at vi ikke kan slå oss til ro med at det vi besluttet for snart en generasjon tilbake absolutt skal være gjeldende fortsatt. Verden endrer seg.

Joda, verden forandrer seg, men å følge EUs nåværende grunnprinsipper er ikke veien å gå.
Det har virkelig Brussel fått erfare de siste årene.

Etter å ha sittet på sin høye hest og hovert om fred, globalisme, fri flyt osv i mange år, har nå pipa fått en annen lyd.
Denne dominante, arrogante og ansvarsfraskrivende holdningen har bidratt til handelskrig, uvennskap med USA, fiendskap med Russland og indre uro i EU.

Nå mangler EU både energi, råvarer og venner. Dette er uforenlig med den våte drømmen om å bli en bærekraftig stormakt.

Skrevet

Jeg kunne ikke stemme sist det var folkeavstemming om EU i 1994.
Jeg tilhører blant det siste kullet på Gen-X (1965-1980) og hadde akkurat begynt på VGS.

Så det er ikke bare 1 generasjon siden forrige folkeavstemming, men 2 generasjoner siden.
Blant de generasjonene som kan stemme i dag, men som ikke kunne stemme ved forrige folkeavstemming i 1994, så inkluderer det Millenials (1981-1996), og godt over halvparten av Gen-Z (1997-2012).

Skrevet
DJViking skrev (På 27.11.2025 den 9.30):

Jeg kunne ikke stemme sist det var folkeavstemming om EU i 1994.
Jeg tilhører blant det siste kullet på Gen-X (1965-1980) og hadde akkurat begynt på VGS.

Så det er ikke bare 1 generasjon siden forrige folkeavstemming, men 2 generasjoner siden.
Blant de generasjonene som kan stemme i dag, men som ikke kunne stemme ved forrige folkeavstemming i 1994, så inkluderer det Millenials (1981-1996), og godt over halvparten av Gen-Z (1997-2012).

Problemet er jo at om man en gang skulle stemme ja så vil avgjørelsen i praksis være irreversibel. Et lite land som Norge vil aldri bare kunne melde seg ut uten av vi blir brukt som et eksempel av EU.

Så hvis man for hver generasjon skulle hatt en avstemming så syns jeg vel det isåfall bør være et krav om mer enn en ren majoritet.

Skrevet

Et 3/4-flertall hadde sikkert vært mest rettferdig.

Men jeg tror ikke Norge noensinne vil melde seg inn i EU hvis vi krever 3/4-flertall. På det meste så har Ja til EU hatt bare litt over 50% oppslutning på sitt høyeste - kanskje det har vært høyere, men jeg vet ikke statistikken der. Jeg tror aldri 75% av Norges befolkning kommer til ønske å bli med i EU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...